merriebrok en voedingssupplementen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

merriebrok en voedingssupplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-03 12:36

wat is jullie mening hierover en advies. De 1 zegt onzin die merriebrok gewoon wat meer voeren, de ander zegt weer dat het noodzaak is.

Ook extra kalk toevoegen ja of nee en meer eiwit? de meningen zijn zo verdeeld ik vind het moeilijk en wanneer begin je.

"we" Haha! moeten nog 3.5 maand en ik ben nu al zenuwachtig mijn slaapzak ligt al klaar ik hoop dat ik het meemaak Gaaaap

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:46

De laatste drie maanden vraagt het veulen meer van de merrie en groeit ook explosief, zeg maar. Je kan gewoon wat meer voeren maar de behoefte aan bepaalde mineralen zoals idd Ca stijgt meer dan dat de behoefte aan andere zaken stijgt. Je kan dus basis voeren en dan extra vitaminen/mineralen of merriebrok, die alles in de juiste hoeveelheid zou moeten bevatten. Alle merries werpen hun veulen uiteraard, ook als ze niet optimaal gevoederd worden, je gaat dan gewoon wat meer van het lichaam van je merrie vragen.
Toch belangrijk al die zaken vind ik als je bedenkt dat de produktie van antistoffen door de merrie levensnoodzakelijk zijn voor je veulen. denk maar aan de beruchte veulenziekte. Er is al onderzoek gedaan dat bv extra vitamines de hoeveelheid antistoffen in de melk kan doen stijgen (zal ik nog een keer opzoeken).
Succes.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 16:13

bedankt voor je antwoord, de 1e zak merriebrok is in huis Pling

groetjs marion

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:28

Bij Tryntje zijn ze (op aanraden van de hengstenhouder (Ed Constant) en van de behandelende dierenarts, Joop Loomans)) de laatste twee maanden van de dracht overgegaan op merriebrok ipv sportbrok. En de hoeveelheid is ook langzaamaan wat omhoog gegaan. Nu is het bijna zover, vannacht blijf ik op stal overnachten, slaapzak en boekjes om de tijd te verdrijven liggen al klaar en de camera hangt ook al in haar box.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:40

[naam verwijderd] krijgt ook merriebrok, van Pavo..
Ik kan het niet helpen, ik geloof dat podo-verhaal gewoon wel....
Voel me er goed bij, en de merrie ziet er fantastisch uit.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:13

in de merrie brok zitten de juiste stoffen voor het veulen. voor de onwikkelingen die plaats vinden in de baarmoeder.

veulenbrok is het zelfde verhaal. er zit ook melk in verwerkt.

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 14:19

Mijn merrie is over 2,5 week uitgeteld. Ze krijgt sinds een aantal weken 2 keer zoveel brok als gewoonlijk, sportbrok. Kan ik hier beter mee doorgaan of heeft het nog zin om over te schakelen op Merriebrok?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:11

Mijn pony heeft niets bijgekregen, we wisten niet dat ze drachtig was. Het veulen werd kerngezond geboren. Volgens mij is goed en voldoende ruwvoer al een groot aandeel in de gezondheid van de merrie. Ik heb 'r wel merriebrok bijgevoerd na de geboorte en de lactatieperiode.

Mer1980

Berichten: 18869
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:44

Ik heb mijn merrie op 4 kg sportbrok staan en 2 kg merriebrok daarnaast 3 X daags hooi/kuil. is dit voldoende. Ze ziet er goed uit. en is bijna 7 maanden drachtig.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:40

Merilyn schreef:
Ik heb mijn merrie op 4 kg sportbrok staan en 2 kg merriebrok daarnaast 3 X daags hooi/kuil. is dit voldoende. Ze ziet er goed uit. en is bijna 7 maanden drachtig.



Ik geloof dat dit zeker voldoende is.
Als je merrie op dit rantsoen niet voldoende zou teren zou er iets mis zijn denk ik Knipoog