Wat verstaat men onder een "mode" hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Bestaat er zoiets als een modehengst?

ja
30 (85%)
nee
3 (8%)
neutraal
2 (5%)

Totaal aantal stemmen: 35


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Wat verstaat men onder een "mode" hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 16:52

Ik het topic voor wie fok ik nu eigenlijk wordt er gesproken over een mode hengst. Maar wat verstaan jullie nu eigenlijk onder een mode hengst? Naar mijn mening bestaat er niet echt zoiets als een mode hengst. Een hengst die graag gewild is hoeft nog geen mode hengst te zijn naar mijn mening. Hoe denken jullie daarover?

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 19:14

Er bestaan wel degelijk modehengsten. Dit zijn hengsten die op een bepaald moment zeer populair zijn bij de fokkers. Dit komt omdat ze denken dat deze hengst ´het´is op dit moment. Dat kan komen doordat er ineens veel nakomelingen zijn van deze hengst die het goed doen in de sport of op keuringen. Het kan ook zijn dat door de publiciteit bijv. van de bladen of door een positief oordeel van de hengstenkeuringscommissie een hengst ineens populair wordt.

Een modehengst wordt voor een korte tijd veel gebruikt door fokkers, iedereen denkt dat deze hengst bij hun merrie past. Het kan zijn dart ze zich hebben laten beinvloeden door bovengenoemde factoren maar ook doordat de hengst bijv. een zeer commercieel (lees donker/zwart) kleurtje heeft.

Voorbeelden zijn Gribaldi, Ferro, Jazz....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 19:33

Met een mode hengst bedoel ik een hengst die heel veel dekt in een seizoen, zonder dat er iets bekend is over zijn nafok, daar bedoel ik mee dat niemand nog heeft kunnen waarnemen op welke soort merries deze hengst wel en op welke hij niet aansluit, of verbeterd zo je wilt. Daarnaast is nog niets duidelijk over zijn eigen kunnen, behalve vaak een verrichtingstest. Het wil nog al eens voorkomen dat een hengst die opeens een hit is later tegenvalt omdat hij verkeerd gebruikt is. VEen eenvoudig voorbeeld: de hengst Partout. Een grote donkerbruine hengst die echter uit een kleine vos merriestam komt. Degenen die dat niet wisten en er met een kleine merrie met ook een vosfactor naartoe gingen, schrokken nogal. Dat had niet gehoeven wanneer ze zich in zijn voorouders verdiept hadden. Maar dat slaat men meestal over als iets in de mode is.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 20:05

Maar zijn ferro, jazz en gribaldi dan wel goede voorbeelden, gezien de populariteit bij deze hengsten nog steeds groot is en er meer dan genoeg over hun nakomelingen bekend is?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:10

Nee dat zijn geen modehengsten dat zijn hengsten van wie vanalles bekend is

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:39

Een modehengst is voor mij een hengst die op een bepaald moment heel veel gebruikt wordt zonder dat mensen zich gaan verdiepen in de achtergronden van de hengst en zonder dat men zich afvraagt of die hengst wel bij de merrie past.
Het kan dan om een hengst gaan waarvan nog niet veel bekend is mbt tot nakomelingen of eigen prestaties maar voor mij kan het ook evengoed een hengst zijn die wel goed presteert en al goeie nakomelingen heeft. De negativiteit van het verschijnsel ligt voor mij dus niet in de hengst zelf maar bij de onnadenkende "fokker" die met de massa meeheult omdat die hengst op de moment furore maakt.
Darco is bij ons al jaren het van het. Onze achterbuurman heeft er twee nakomelingen van lopen, het zijn precies grote pony's. Dat zegt niks over de kwaliteiten van Darco maar wel over de manier van denken van onze achterbuurman. Darco levert prestaties en prestatiebloed dus iedereen moet er van laten dekken ongeacht de kwaliteiten van de merrie. Maar, men vergeet dan wel dat zelfs de beste hengst geen "atleet" kan toveren uit een simpel "moederke".
Wacht maar eens af hoeveel dekkingen Nabab de Rêve dit jaar zal krijgen! Hij was paard van het jaar omwille van zijn superprestaties in het jaar 2002 en het is nu in om van hem te laten dekken...

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 21:04

Januari 2003: 374 merries drachtig van Lupicor

Maar liefst 94% van alle met sperma van Lupicor H geïnsemineerde merries zijn drachtig bevonden, een ongekende prestatie rekening houdende met de grote aantallen merries die de hengst heeft bediend. Bij deze wij willen dan ook de familie Brinkman bedanken voor hun inzet en professionele begeleiding waardoor dit mooie resultaat kon worden bereikt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 21:24

Suzanne F. schreef:
Er bestaan wel degelijk modehengsten. Dit zijn hengsten die op een bepaald moment zeer populair zijn bij de fokkers. Dit komt omdat ze denken dat deze hengst ´het´is op dit moment. Dat kan komen doordat er ineens veel nakomelingen zijn van deze hengst die het goed doen in de sport of op keuringen. Het kan ook zijn dat door de publiciteit bijv. van de bladen of door een positief oordeel van de hengstenkeuringscommissie een hengst ineens populair wordt.

Een modehengst wordt voor een korte tijd veel gebruikt door fokkers, iedereen denkt dat deze hengst bij hun merrie past. Het kan zijn dart ze zich hebben laten beinvloeden door bovengenoemde factoren maar ook doordat de hengst bijv. een zeer commercieel (lees donker/zwart) kleurtje heeft.

Voorbeelden zijn Gribaldi, Ferro, Jazz....


na het eerste bericht (rest wil ik nog lezen)
Fokkers spelen in op vraag...vraag bepaald de prijs enz...

ongeveer 3 jaar terug was er veel vraag naar iglesias rond rotterdam en amsterdam van zowel veulens als oudere paarden....

vorig jaar veel amethist moeders X (de vader van die dressur schimmelhengst uit die amethist moeder)

dan de kleuren: momenteel is zeer donker gewild
en zo kun je doorgaan op kleur en afstamming....

*even verder gelezen tijdens het typen*

wanneer levert een hengst prestatie bloed?
op hoeveel nbakomelingen wordt een hengst deze stempel verleend en dan tov van hoeveel nakomelingen in totaal?

dan de passende combinaties....3 veulens uitdezelfde hengst wil niet zeggen dat alle 3 de produkten identiek zijn, daar kan 1 topper bij zitten en 2 mislukkingen...

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 23:02

Wat zijn dan de modehengsten van dit moment?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 23:16

o bijvoorbeeld Sir Sinclair

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 13:16

Cantos, mede door zijn goede afstammelings rapport, toen donnerhall was overleden wou prompt iedereen nog een keertje dekken met die hengst: uitslag is wel bekend een dekgeld van 4000 eurootjes...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 13:56

Stravinsky lijkt me ook een modehengst,
alleen wil ik nog even benadrukken dat een modehengst niet per definitie een hengst is waarvan de nakomelingen tegenvallen.
Vaak worden deze hengsten gewoon gemiddeld gebruikt bij de ervaren fokkers. De hengsten hebben alleen de pech dat ze explosief gevraagt worden door mensen welke geen flauw idee hebben van fokken, hierdoor loopt er in verhouding meer puin als goede nakomelingen van ze rond.

Rousseau is ook al aardig opweg om in aanmerking te komen voor de titel 'Modehengst'.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 14:21

Wouter24 schreef:
Cantos, mede door zijn goede afstammelings rapport, toen donnerhall was overleden wou prompt iedereen nog een keertje dekken met die hengst: uitslag is wel bekend een dekgeld van 4000 eurootjes...


Dat zijn geen modehengsten, dat zijn hengsten waar een keuze voor gemaakt werd op grond van bekende gegevens. Bij Donnerhal speelde dan ook nog dat er geen sperma meer bij zou komne zodat het aanwezige duurder werd.

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:34

Even reageren op het antwoord van Sjuimpje;

Nou Sjuimpje Stravinsky zal in vele ogen een modehengst lijken, maar daar komen de eigenaren van zijn kinderen in de toekomst wel achter. Uit deze bloedlijnen worden in heel Europa vader/en moederlijnen opgestart, dat hij nu weer in Duitsland ter dekking staat is niet zo verwonderlijk want daar kunnen ze de bloedopbouw beter bekijken als in Nederland. Om niet van het topic af te wijken stop ik nu maar ik prijs persoonlijk de mensen gelukkig die een merie van Stravinsky hebben en die hen zeker voor de fok gaan inzetten, want bij deze bloedopbouw past bijna alles.

Birkhan XX past ook praktisch overal bij. En we moeten zeker Neckar XX niet vergeten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:38

Daarom heb ik mijn antwoord nog even toegelicht Theun Haha!
Ik sluit me namelijk helemaal bij jou aan.
Ik denk dat ze bij het KWPN over een jaar of 4/5 enorm verrast zullen zijn.
Het op wacht zetten van Stravo past in het plaatje 'Op korte termijn denken'.

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:40

Dank je Sjuimpje, jij hebt het goed door Knipoog

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 19:08

Sjuimpje schreef:
Daarom heb ik mijn antwoord nog even toegelicht Theun Haha!
Ik sluit me namelijk helemaal bij jou aan.
Ik denk dat ze bij het KWPN over een jaar of 4/5 enorm verrast zullen zijn.
Het op wacht zetten van Stravo past in het plaatje 'Op korte termijn denken'.


Klopt! Stravo was hier in Nederland idd een modehengst maar zal zijn waarde denk ik over een aantal jaren tonen in de tweede generatie. Hij heeft idd erg waardevol bloed. In Duitsland is hij momenteel beter op zijn plaats. Hoe kent Theun Stravo zo goed? Helemaal verdiept in de bloedlijnen?! Knipoog

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 19:31

Citaat:
Januari 2003: 374 merries drachtig van Lupicor

Maar liefst 94% van alle met sperma van Lupicor H geïnsemineerde merries zijn drachtig bevonden, een ongekende prestatie rekening houdende met de grote aantallen merries die de hengst heeft bediend. Bij deze wij willen dan ook de familie Brinkman bedanken voor hun inzet en professionele begeleiding waardoor dit mooie resultaat kon worden bereikt


Elke hengst kan aan zo'n percentage komen, als de hengstenhouder maar lang genoeg wacht met de dekbewijzen insturen naar het kwpn, dat ie degene die Gust zijn dus daartussen uit laat. MAar meestal wordt meteen na de 1e dekking dit ingestuurd Knipoog

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 19:32

Overigens wel ff iets, Lupicor vind ik dus zeer zeker een modehengst. Heeft 1 x meegelopen in de competitie met Rogier, en daar veel gewonnen. Verder is over de nafok weinig bekend etc etc. Veel mensen hebben de hengst niet eens gezien. En dekken er maar mee omdat de kranten er goed over schrijven en om het kleine koppie.

Zelf vind ik er niet veel aan Knipoog

Marjolein

Berichten: 11635
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:23

_Rick schreef:
Elke hengst kan aan zo'n percentage komen, als de hengstenhouder maar lang genoeg wacht met de dekbewijzen insturen naar het kwpn, dat ie degene die Gust zijn dus daartussen uit laat. MAar meestal wordt meteen na de 1e dekking dit ingestuurd Knipoog


Percentage van Lupicor klopt wel. Als ik het me goed herinner heeft hij er dit jaar 396 gedekt en daarvan zijn er 370 drachtig. Elke hengst kan als hij 10 merries dekt een drachtigheidspercentage krijgen van 90%, denk niet dat dat veel hengsten lukt op bijna 400 merries.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:31

Citaat:
Percentage van Lupicor klopt wel. Als ik het me goed herinner heeft hij er dit jaar 396 gedekt en daarvan zijn er 370 drachtig. Elke hengst kan als hij 10 merries dekt een drachtigheidspercentage krijgen van 90%, denk niet dat dat veel hengsten lukt op bijna 400 merries.


Dat lukt ook Lupicor niet.
Je hebt nog zo iets als een registratie achteraf.

De eis van de gezondheidsdienst is dat dat er een logboek bij gehouden dient te worden van het aantal werkelijke eerste dekkingen.
Maar er zijn er die dat niet doen alleen maar noteren als de merrie met 6 weken niet meer terugkomt.

En dan gaan de papieren naar het stamboek onder het mom:
Wij zijn spermahandelaren en geen boekhouders en dat wordt geaccepteerd. Daar de gecontroleerde hun eigen controleur betalen.