harsdruppels: het gaat opschieten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

harsdruppels: het gaat opschieten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 21:31

Tryntje schijnt vanmorgen harsdruppels aan haar tepels gehad te hebben, maar een of andere ... heeft die er afgehaald Frusty
Maar goed, het gaat nu dus opschieten. Ik vind alleen het uier nog erg klein en het is ook nog best hard, niet de consistentie van een uier vol met melk. Ook haar tepes zijn nog heel klein. Dat moet toch allemaal nog wat uitdijen? Ze is 21 februari 2002 gedekt, dus we zitten nu wel rond de verwachte geboortedatum.
Ik vind het echt heel spannend worden nu.
Als het veulen er is, laat ik het natuurlijk zo snel mogelijk weten.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 20-01-03 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:55

Lekker spannend zeg, veel waakplezier Knipoog Karin mag wel eens de KRAAMSTAL open gooien Knipoog

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 21:58

Voor de kraamstal is het misschien nog wat vroeg, tenslotte is Tryntje ook wel belachelijk vroeg gedekt (daar ging ik ook niet over, ik had liever pas in april of mei een veulentje gezien).

Voor het waken hebben we gelukkig een camera, hoeven we alleen naar de stal als het er echt op lijkt, dat ze begint. Maar ik ben echt heel benieuwd, hoe alles gaat verlopen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:00

euhm, als ze 21 jan gedekt is, had het veulen er toch al een maand (ongeveer) moeten zijn?????

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:02

Marije_jiplover schreef:
Ze is 21 januari 2002 gedekt, dus we zitten nu wel rond de verwachte geboortedatum.
Ik vind het echt heel spannend worden nu.
Als het veulen er is, laat ik het natuurlijk zo snel mogelijk weten.


Je bedoelt zeker dat ze 21 januari is uitgerekend, want anders had het veulen er al lang en breed moeten zijn Tong uitsteken Haha! !

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 22:02

Ja, jullie hebben helemaal gelijk! Ik bedoelde ook 21 februari, ik zal het meteen ff veranderen. Bedankt, ik heb even niet goed opgelet.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 23:00

Marije_jiplover schreef:
Tryntje schijnt vanmorgen harsdruppels aan haar tepels gehad te hebben, maar een of andere ... heeft die er afgehaald Frusty
Maar goed, het gaat nu dus opschieten. Ik vind alleen het uier nog erg klein en het is ook nog best hard, niet de consistentie van een uier vol met melk. Ook haar tepes zijn nog heel klein. Dat moet toch allemaal nog wat uitdijen?.



Mijn merrie had enkele weken op voorhand een iets dikkere uier maar nou ook niet om te zeggen van "wauw". De avond voor de bevalling is ze heel lichtjes beginnen kegelen en net als bij jouw waren die ineens "verdwenen". Toch is ze diezelfde nacht bevallen van een dochtertje Lovers
Haar tepels waren ook "klein" ze worden pas groter als een veulen er eenmaal aan zuigt. (dan krijgen ze een echte speenvorm ipv zo een topje)

Een uier hoeft dus niet dagen op voorhand op barsten te staan van de melk, de uier van mijn merrie is pas volgeschoten tijden de bevalling ...

Veel succes, en ik zou nog maar een paar keer gaan checken vannacht want wie weet

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:45

Mijn merrie had niet eens "uier", er waren "zwellingen" ervoor, verder NIETS!! Dus, geen zorgen in maken, de melk schiet wel toe eens het veulen geboren is!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:21

Bij ons hebben we ook al een merrie met dopjes op de uier, waarschijnlijk hebben wij deze week ook ons eerste veulen op stal.
Ik vindt het ook te vroeg, maar ik ben de eigenaar niet Haha!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 17:11

Nou, vannacht is er iig nog geen veulen geboren. En vanavond ga ik daar op stal slapen en dan de hele nacht de tv in de gaten houden, want er hangt een camera in de box.
Ik hoop wel dat het veulen snel komt, want ik heb niet zo heel veel zin in veel gebroken nachten.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:07

Nou ik wil je niet ontmoedigen hoor maar ik heb wel eens een maand bij een merrie gewaakt die al die tijd ook melk liet lopen. Dan ben je toch wel blij als het er uiteindelijk is. Ik wens je sterkte en een goede bevalling zonder complicaties met een gezond veulen toe. O ja als alles goed gaat is het het beste om alleen te kijken, dan blijft de merrie lang liggen en stroomt er zoveel mogelijk bloed door tot de navelstreng echt leeg is. Ik weet dat dat moeilijk is want je hebt de neiging om te helpen, maar ze kunnen het meestal prima zelf. Evt alleen het vlies voor het mondje openscheuren en dan stilletjes laten liggen tot moeder zelf opstaat. Succes ermee!!

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:18

Wauw lijkt me superspannend! Veel succes ermee.


Sarabande: Als een paard uitgerekend is, bevalt ze toch niet pas een maand later?Ze zitten toch meestal (bijna) precies op de juiste datum? Hoe kun je dan een maand hebben moeten waken? Alles wel goed gegaan toen?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:19

Mijn merrie had al heel snel een hele volle uier, maar de middag vóór de bavalling begon ze pas te kegelen. En hoe!!! Echt niet normaal zeg, haar uier stond toen ook al op ontploffen onderhand.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:30

[
Code
quote="Saskia"]Wauw lijkt me superspannend! Veel succes ermee.


Sarabande: Als een paard uitgerekend is, bevalt ze toch niet pas een maand later?Ze zitten toch meestal (bijna) precies op de juiste datum? Hoe kun je dan een maand hebben moeten waken?  Alles wel goed gegaan toen?[/quote
]

Nu ze begon twee weken te vroeg en veulde twee weken te laat. Haar moeder droeg steevast een vol jaar en mijn huiduge fokmerrie telt er telkens 2 weken vanaf. Ga er maar aan staan met de statistieken

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 20:35

Saskia schreef:
Wauw lijkt me superspannend! Veel succes ermee.


Sarabande: Als een paard uitgerekend is, bevalt ze toch niet pas een maand later?Ze zitten toch meestal (bijna) precies op de juiste datum? Hoe kun je dan een maand hebben moeten waken? Alles wel goed gegaan toen?


Ik heb een merrie gehad die 365 dagen, dus een vol jaar ging! En dat is echt geen uitzondering hoor! Gemiddeld is 340-345 dagen, maar "normaal" valt nog tussen 320-365 dagen!

Heel veel succes met het waken, ik hoop dat je een fantastisch veulen krijgt!!

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:01

Poehee, dat wist ik niet.

Nou in ieder geval een spannende tijd!

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 14:28

Nou die van mij is over 2,5 week uitgeteld. Op 9 februari. Ik heb er bewust voor gekozen om zo vroeg een veulen te laten krijgen want nou kan de merrie het hele seizoen gewoon mee blijven lopen in het span (ik rijd aangespannen)

Ik ben overigens zowat niet meer te houden van de spanning. Ik ga, zodra dat nodig lijkt, in een caravan bivakkeren tegen de stal aan. Met kleren aan en de babyfoon (die ik nog moet zien te lenen) aan.

Paarden kunnen inderdaad giga over tijd gaan. Is ook afhankelijk van de rust op stal en (ja je gelooft het niet) het weer.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 15:32

Mijn merrie was 25 dagen over en is zonder problemen van een gezond merrie veulen bevallen. (ook ik heb dus een maand voor "niets" gewaakt Schijnheilig )

Wordt je toch best wel gek van van dat lange wachten ....