Dure dekkingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Dure dekkingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 09:54

Naar aanleiding van een ander topic over dekgelden, hier even een vraag.
Als een bepaalde hengst erg duur is, en diens vader leeft nog: wie zou er voor de dure hengst gaan, en wie voor de vader? En waarom?

Of als een hengst erg duur is en de volle broer staat ook ter dekking voor minder: waarom niet de volle broer kiezen?

Als een hengst mannelijke nakomelingen ter dekking heeft, kiezen jullie voor de vader of voor de zonen?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:04

Cassidy schreef:
Als een bepaalde hengst erg duur is, en diens vader leeft nog: wie zou er voor de dure hengst gaan, en wie voor de vader? En waarom?

Als een hengst mannelijke nakomelingen ter dekking heeft, kiezen jullie voor de vader of voor de zonen?

Dat ligt helemaal aan de merrielijnen die achter de moeder van de zoon zit.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:57

Je kiest toch niet alleen voor een hengst je kiest toch voor een combinatie?? Overigens een paar jaar geleden werd de volle broer van Lancet aangeboden, dat verschilde nogal. Dus kijk naar de nafok van vader, of broer en trek dan je conclusies.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:17

Ik durf niet te veel dekgeld uit te geven. Al dat geld dat je kwijt bent als het mis gaat. anders had ik wel voor KRack gekozen.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 23:33

inderdaat kijk je eerst wat er achter de moeder zit en ga je niet alleen op vaderskant af.
twee volle broers kunnen ook nog dag en nacht verschillen, kijk maar naar Ufarno en Amulet.
dan kijk je toch wat het beste bij je merrie past en hoe de nakomelingen van de desbetreffende zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 00:44

Nee, ik heb het niet over halfbroers, maar volle broers. Zelfde vader, zelfde moeder....

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:30

dan nog kan er een levensgroot verschil zijn hoor.
dus dan kijk ik nog naar de nakomelingen, wat ze zelf in de sport presteren etc.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:36

Wat ik dus wel heb, (ik denk dat je dat bedoeld), dat als ik een mooie hengst zie, die me aanspreekt, dat ik inderdaad ga kijken of zijn vader niet ter dekking staat, dan kan ik zelf zo´n knap beessie fokken. Ik zit dan in de minipaardjes. Als ik op een keuring een mooie hengst zie ga ik ook eerst kijken, wat voor nakomelingen hij al gefokt heeft, een hengst kan nog zo mooi zijn, maar als hij geen goede veulens gehad heeft, hoef ik hem niet. Ik ben zo, dat ik op de veulenkeuring kijk welke veulens mooi zijn en eerste premies halen, en ook telt de kleur bij mij mee. en dan ga ik dus kijken wie hun vader is.