enten bij drachtige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

enten bij drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 23:35

Tja, misschien veel vragen hoor (weet iemand een goed boek?? Haha!) maar ik hoor allemaal verschillende dingen.
Hon moet deze maand ge-ent worden, maar nu hoor ik dat ze een maand voor veulenen ge-ent moet worden zodat het veulen ook beschermd is (euhm, daar was de veulenprik toch voor???)

Iemand advies?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:41

Net even gevraagd aan de expert (mijn moeder Haha!) En die zegt dat dat helemaal niet nodig is hoor.
Als wij dat moeten doen worden we gek, om de DA daar voor op te laten draven Haha!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:47

Nou ik heb mijn hele boek nageplozen voor je, maar het enige wat ik vind is het volgende citaat:
"Ter preventie van het verwerpen door het Rhinopneumonie virus, enten wij met goed resultaat dragende merries in de vijfde, zevende en negende maand van de dracht"
Verder niks over gewone entingen. Mijn DA komt deze week, ik zal het hem vragen, wil het zelf immers ook wel weten. Had dat nog niet gehoord over enten, wel over wormenkuur.

Het boek wat ik heb is verder wel heel informatief, het heet "Veulens krijgen" ISBN 90-5210-397-6 geschreven door Joop Loomans

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:50

Esme_27 schreef:
"Ter preventie van het verwerpen door het Rhinopneumonie virus, enten wij met goed resultaat dragende merries in de vijfde, zevende en negende maand van de dracht"


Volgens Utrecht is dit geen enkele garantie. Ze kunnen er zelfs ziek van worden door die entingen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:53

ander topic (ze kunnen ook ziek worden zonder enting)
Bij mij op stal staan wedstrijdpaarden, dus ik ent tegen rhino, maar dit is toch iets anders...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:57

Mijn merrie is een paar weken voor de geboorte gewoon geent hoor, en de dierenarts zei dat het juist goed was om het vlak voor de geboorte te gaan doen (nou ja, vlak, paar weken daarvoor) . Het veulen heeft geen veulenprik gehad, de dierenarts zei dat het niet nodig was, en dat ze de immuniteit voor Tetanus en influenza de eerste paar maanden door de antistoffen in de moedermelk kreeg. Dat ze gespeend werd heeft ze wel haar eerst volledige inentingen gehad...inclusief voor rhino. En zowel merrie als veulen lopen nu gewoon met de rest van stal in het schema van inenten mee...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 10:54

Vanwege een eerder topic ook over enten, heb ik mijn dierenarts Peters te Oosterwolde gebeld, om mijn 8,5 maanden drachtige merrie nog te enten preventief tegen Rhino.
Peters wil eigenlijk nu niet meer enten. Hij vond het risico groot, want als het veulen vroeg komt, zal het schade kunnen ondervinden van juist die enting.
De merrie is gewoon altijd goed geent geweest, en in september dus nog toen ze 4 maanden drachtig was. Daarom zal het veulen volgens Peters toch wel anti-stoffen meekrijgen. Na de geboorte enten we dan weer.
Nou, ja, Peters heeft er een heleboel verstand van, ik ent dus niet meer.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 14:02

Mijn merries worden gewoon één keer per jaar ingeënt, in het najaar, ze krijgen geen extra prik in de laatste maand. Ook het veulen geef ik geen veulenprik, idd ze krijgen de antistoffen van de moeder mee, en bovendien is zo´n prik niet ongevaarlijk voor het pasgeboren veulen, ze kunnen er erg ziek van worden, mijn dierenartsen doen het daarom ook liever niet. Pas als ze gespeend worden krijgen de de basisenting en daarna gewoon met het schema van de andere mee.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 15:47

Over welke enting gaat het hier? Ik hoor mensen over rhino, over de gewone influenza/tetanus-enting en over de veulenprik. Zijn allemaal heel andere dingen!!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 16:33

Een drachtige merrie kan gewoon alles het zelfde BIJNA hebben.
Dus ook de enting Tong uitsteken

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 16:55

Bij de fokker waar ik altijd kwam werden de merries altijd 1 maand voor het veulenen geënt zodat het veulen ook deze antistoffen via de biest meekreeg. De dag van de geboorte kregen de veulens gewoon een veulenprik.

Let wel deze merries werden alleen geënt als ze drachtig waren en niet als ze een jaar gust gebleven waren. In principe kan een merrie gewoon met het normale entingsschema geënt worden. Alleen als ze een ong. een maand van te voren geënt wordt kan ze de antistoffen via de biest meegeven, anders niet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 00:01

het gaat mij om de enting influenze/tetanus.
Voor rhino ent ik niet omdat dat alleen nut heeft als heel de stal ge-ent is, wat hier niet het geval is

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 00:07

Het wordt geadviseerd om drachtige merries ongeveer 6 weken voor ze uitgeteld zijn, nog een keer te enten. Ik moet zeggen, ik heb het nog nooit gedaan. Wij enten alle paarden 1 keer per jaar. Misschien is vaker beter, maar ik heb tot nu toe nog nooit problemen gehad.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:33

Bij de friezen op stal hebben ze alle paarden verplicht tegen rhino laten enten, omdat ze hun 4 merries drachtig hebben dit jaar. Hoevaak ze precies geënt zijn weet ik eigenlijk niet, maar wel een paar keer. En volgens mij is Tryntje niet 3 weken geleden nog eens geënt, terwijl ze wel volgende week is uitgeteld. En ze hebben bij ons wel zich door heel veel dierenartsen heel goed laten adviseren. Ik ga er dus van uit, dat het veulen heus wel genoeg anti-stoffen via dus biest op gaat nemen. En volgens mij krijgen ze wel ook de veulenprik, maar dat weet ik niet zeker.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:38

Wij hebben eens een merrie ca. 4 weken voor tijd laten enten tegen influenza. De volgende dag lag het veulen erbij. Wij enten dus niet meer zo kort voor tijd.