Merrie dichtgezet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Merrie dichtgezet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 22:26

Ik heb een vraagje hoe zou je kunnen zien of je merrie is dicht gezet?
En wat moet je doen als het veulen op komst is, wanneer moet je knippen?
Is de bevalling dan ook risico voller??

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:19

Een deel van de vulva is dan gewoon dicht, onderaan is het nog voor een deel open om te plassen. Sommige mensen openen het 2 weken voor de verwachte datum, anderen vlak voor het veulenen. Je moet gewoon zeker zijn dat het open is voor het veulen komt anders scheurt de boel gewoon scheef open. Als er dus een kans is dat je de geboorte mist (meestal dus) dan maak je het best van tevoren open.
De bevalling is zeker niet risicovoller.

hanneke

Berichten: 59
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:37

op school werd ons verteld dat je het beste kunt knippen op het moment dat er twee beentjes naar buiten steken en de merrie perst. natuurlijk een schaar gebruiken die ontsmet is, bijvoorbeeld met alcohol.de schaar kan een gewone huis, tuin en keukenschaar zijn.
als je achter de merrie gaat staan, moet je je de vulva voorstellen als een klok. ik weet het, klinkt gek. het stukje wat dicht is gezet stelt dan 12 uur voor. het knippen moet je doen op de 10 of op de 2. het liefste maar op 1 plaats knippen, schuin omhoog. alleen bij een heel groot veulen 2 keer knippen. in ieder geval niet proberen om in het dichtgezette stukje te knippen, de kans is dan erg groot dat je te ver knipt en zo het hele deel van vulva naar anus open knipt.
een alarm is wel een aanrader om op tijd te kunnen knippen.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 20:46

bedankt, uk weet namelijk niet zeker of ze dicht gezet en nog steeds niet trouwens. Ze is namelijk natuurlijk gedekt door " een highline" en toen zei die gene die erbij was ook of ze dicht gezet was, maar het is wel gelukt en ze was in 1 keer drachtig. Yippie. De dierenarts heb ik er niet over gehoord toen ze werd gescand. De vulva is ongeveer voor +-5cm open. Volgens mij heeft ze nog nooit eerder een veulen gehad. Nou heb ik gehoord dat ze dravers wel vaker dichtzetten. voor de prestatie of zo?? Wat denken jullie ervan??

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:47

Waarom zou je dat dicht maken dan ??
Dat snap ik even niet, zou iemand dat uit kunnen leggen, want dit is de eerste keer dat ik zoiets hoor eogenlijk.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 20:50

volgens mij omdat een paard anders lucht in de baarmoeder kan krijgen en dan slecht drachtig wil worden en waarom ze het bij dravers ook wel eens deon dat vraag ik me af???

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 20:51

iets vage omschrijving, maar ik weet het ook niet precies ik weet wel dat het heel lastig is!!! En dat fokkers het liever ook niet hebben. Moet de dierenarts weer komen om het weer dicht te zetten enz.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:57

Laat gewoon de dierenarts dan op het litteken knippen, anders krijg je nog meer een boel (die snee op 2 of 10 uur moet dan weeer gehecht worden, waar moet je dan het jaar daarop gaan knippen, etc.)
Er wordt toch aangeraden het op voorhand te doen, anders loop je teveel risico het te missen.
Het is een ingreep die gebeurt bij merries die lucht in de schede krijgen (oudere merries of met een "minder ideale" stand van de vulva), dit kan baarmoederontsteking/irritatie geven waardoor je de merrie niet drachtig krijgt.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 21:09

Oh oeke, Zannekin, nu snap ik het.
Want ik zou echt niet wete waar dit over ging.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 21:11

Ik zal ook mijn buurman nog wel even vragen. Hij is fokker. Makkelijk hoor. En hij heeft ook een merrie die dichtgezet is. Dus die weet het vast wel. Ik heb ook video bewaking dus ik hoop er zeker bij te zijn!!! Maar volgens mij doet mijn buurman het tijdens het veulenen!! Weet je wat ook wel leuk is, mijn paard is namelijk uitgeteld in de pw week!! En dat slaapt niet zo goed denk ik, lekker voor al die toetsen

hanneke

Berichten: 59
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 16:10

het maakt niet uit als het volgende jaar weer op 10 of 2 moet kniipen. het gaat erom dat je op 12 uur een grote kans hebt om te ver door te knippen met alle gevolgen van dien. en knippen tijdens het veulenen is idd het makkelijkst, het vel staat dan "strak" waardoor je makkelijker kunt knippen. je kunt vragem of je dierenarts het wil doen, maar die is dan vaak te laat of komt niet omdat die vindt dat je dat zelf ook wel kunt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 16:14

Als je knipt terwijl de pootjes eraan komen is de boel al zo gevoelloos dat de merrie het knippen neit meer voelt,
als je het voor die tijd wilt doen zal je moeten verdoven en dan nog wil dat bij sommige merries nogal wat heisa geven }>

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 18:32

Ik doe het met gewone lokale verdoving en dat geeft totaal geen problemen. Als jullie een opengereten vulva willen riskeren, mij niet gelaten. Dan is dat bezoek op voorhand van de dierenarts het toch wel waard? Gewoon in het oude litteken snijden geeft het beste resultaat. Je zit dan niet met een merrie met een vulva vol hard littekenweefsel.

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 19:32

Onze merrie was 2 jaar terug ook dichtgezet, en m'n moeder heeft haar toen ook opengeknipt. Nu is ze weer dichtgezet, maar de DA (andere als 1e keer) zei dat we niet hoefde te knippen. Dat vind ik toch een beetje vaag. Strax scheurt het wel verkeerd, lijkt met niet zo best.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 03:12

Dichtzetten, bedoel je dan wat ze in het engels "Caslicks" noemen?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 10:05

Inderdaad