American Shetland Pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

American Shetland Pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 11:25

Hee voor de shet-liefhebbers...

Wat is nu het verschil tussen de europese shetland pony en de american?

Ik kreeg van de week een foto uit de VS, mevrouw had een kampioen shetland pony, en ik zag dat beestje, dat was wel een mooi beestje op zich...maar totaal anders dan wat er hierzo in de wei staat wollig te zijn!
Hele iele pootjes, behoorlijk aan de maat, behoorlijk lange lijnen.

Tuurlijk stond ie afgebeeld op de wijdbeense amerikaanse manier, maar toch....dat was echt meer een dikke hackney!
Is de American Shetland Pony wel een shet?

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 13:33

Ja maar ze hebben daar een hele andere "soort" shetlander kijk maar in de boeken bij de omschrijvingen van Amerikaanse shetjes die zien er inderdaad heel anders uit dan bij ons andere maatstafen zeg maar.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 14:18

Die Amerikaanse Shetlandpony wordt wel eens omschreven als de goedkope falabella. Met het zelfde doel gefokt (zo sierlijk mogelijk) maar een stuk betaalbaarder.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 15:09

er zit bloed in van onze wel zo bekende shetjes, maar verder lijken ze er totaal niet op.

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 16:02

Heb je daar een website van dan ?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 16:06

ik vind ze net als die minipaarden gewoon afschuwelijk (meestal toch) wil niet weten wat ze ermee doen om zoiets te verkrijgen?? bij sommige denk ik is dit een paard? hoe mooier hoe beter. mislukt! sommige zijn op foto ook echt uit proportie, die piepfijne beentjes, en dat dik(ker) buikje... en dan zo opgemaakt dat je denkt... ze lijken dus op een klein showpaardje, maar de foto's zeggen vast genoeg...

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 16:13

Als je bij verschillende stamboeken kijkt staat deze er ook regelmatig tussen. En volgens mij is het ook eerder een mini hackney dan als onze shets eruit zien, maar dat staat daar ook beschreven. En of ze echt een eigen website hebben weet ik niet.
Maar ik heb zelf een Amerikaanse draver en kom dan die American Shet ook tegen, vandaar, maar ik let er verder nooit zo op dus schiet me niet dood als ik iets verkeerd heb.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 17:12

Een Site gevonden: http://www.aspc-amhr.com

Nou, volgens mij zijn de 'modern gefokte american shetland ponies" gewoon Hackneys kleine maat....
Die 'classic' gefokte versie is nog steeds veel luxer dan 'onze' shet...

Ik vind die amerikaanse shet wel bruikbaarder dan de onze...
In amerika fokken ze meer een sport-shet, leuke rijpony. Ze lijken me een stokmaat te hebben van ongeveer 1,10/1,20m., dat is toch ook wat groter...

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 19:03

Ja en ik ben eigenlijk naar iets kleiner op zoek zoals AMHR.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 21:59

Dit gaat veel meer in de richting van het nederlandse NMPRS dan van het NSPS. Het NSPS is echt de shet die van de shetland eilanden komt.
De AMHR word hier bij het NMPRS ingeschreven en zijn hier nauwelijk te betalen.
Het NMPRS is(vind ik) vooral voor de show. Het NSPS zijn echte shetten(en worden gezien als kinderpony's). Maar ik ga zelf voor de grotere(ong 1m) grovere(dus het echte shet) paardjes.
Moet die amerikaanse heb je meer de show pony zo als hier welshjes denk ik.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 11:54

een americaanse is geen echte. de echte komen uit shetland dat hoort bij groot britanie. dat zijn eilandjes waar het heel koud is hihihi

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:31

Ik meen mij een profiel te herinneren met iemand die een amerikaanse shet had, ik zal even zoeken.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:34


leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 17:50

ponyzotje schreef:
ik vind ze net als die minipaarden gewoon afschuwelijk (meestal toch) wil niet weten wat ze ermee doen om zoiets te verkrijgen?? bij sommige denk ik is dit een paard? hoe mooier hoe beter. mislukt! sommige zijn op foto ook echt uit proportie, die piepfijne beentjes, en dat dik(ker) buikje


Bij die mini-paardjes gebeurt het ook af en toe dat er dwergjes geboren worden. Die zijn dus nog een extra klein, hebben meestal vervormde benen en een extreem groot hoofd en buik in verhouding tot de rest van hun lichaam. Sommigen zijn ook "off-bite", dus dat de tanden niet mooi boven elkaar staan. Ik volg enkele veulen-cams op sites van zo'n mini-fokkerijen en op de fora daar wordt ook regelmatig over die dwergjes gepraat. Steeds wordt benadrukt dat deze dwergjes "ongelukken van moeder natuur" zijn en dat zij als fokkers hun verantwoordelijkheid nemen door niet bewust dwergjes te fokken en ze niet te verkopen maar zo goed mogelijk te verzorgen. Allemaal goed en wel en fantastisch dat ze daar zoveel tijd en moeite voor over hebben, maar ik ben toch van mening dat er waarschijnlijk veel minder dwergjes zouden geboren worden als zij niet zo krampachtig zouden proberen om een perfect mini-paard te fokken.

Waar ligt trouwens het verschil tussen zo'n mini-paard en een amerikaanse shetlander?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 21:06

Dat wat ik van de ASP heb gezien, zijn het eerder grote maat shetlanders dan mini's.... Ik kan nu niet bepaald spreken van dwergjes, het lijken meer B/C ponies.

Dat profiel van Elies is wel heel duidelijk! nu weet ik het zeker, die AMS zijn idd meer hackney dan pretshet....

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 00:10

Bij die kleine en zo fijn mogelijke paardjes raken de verhoudingen te veel zoek naar mijn mening. Sommige zijn wel heel mooi hoor. Maar ik ken ook een voorbeeld met top afstamming en het was net een worst op pootjes.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 09:14

Een paar kantlijnen:

1) Alle Amerikaanse paarden komen origineel van buiten Amerika en voornamelijk vanuit Europa. Paarden waren namelijk uitgestorven in Amerika, voor de komst van Kolumbus

2) Ik geloof best dat de Amerikaanse Shetland uit dezelfde stammen komen als de Britse Shetland. Na 100 jaar selektie kan je redelijk grote verschillen maken.

3) Ik weet niet of shetlanders nog steeds geparkeerd mogen worden. Welsh Ponies mogen op de keuring niet meer geparkeerd worden.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 10:33

Hoe bedoel je 'parkeren'? Is dat dat wijdbeens uit elkaar zetten met zo'n langgerekte rug?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:58

"Parkeren" wordt in het Amerikaans dus "park" genoemd, dat is idd als ze hun benen zo ver naar achteren zetten om de ruglijn rechter te toen lijken...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:22

Dennis schreef:
Bij die kleine en zo fijn mogelijke paardjes raken de verhoudingen te veel zoek naar mijn mening. Sommige zijn wel heel mooi hoor. Maar ik ken ook een voorbeeld met top afstamming en het was net een worst op pootjes.


Bij een goed fokprodukt dus niet.
Fokken is altijd gokken, en uit een preferente hengst en een ster merrie kan net zo goed een worst op pootjes komen als de hengst van de buurman op een onbekende merrie.
Persoonlijk ben ik veelal gecharmeerd van het AMHA (american Minature horses association)
Amerikan shetland kan je misschien idd een groot minipaard noemen, in duitsland hebben ze ook zoiets (kan niet op de naam komen)

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 20:09

shetlanders mogen ook niet meer geparkeerd worden. Ze moeten gewoon vierkant staan.