Leuke site voor uitzoeken kwpn hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 00:37

Citaat:
De tendens bij het kwpn ligt op het moment erg sterk op de dressuurgerichte hengsten. Dit blijkt ook uit het programma dat het merendeel van de door mij ingevoerde gegevens dressuurhengsten zijn. Terwijl ik met een duidelijk springerichte merrie daar niet naar op zoek ben.


Ik denk dat ze een springhengst niet voldoende linaire in kaart kunnen brengen. Haha! Huilen

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 01:02

Troef schreef:
Citaat:
De tendens bij het kwpn ligt op het moment erg sterk op de dressuurgerichte hengsten. Dit blijkt ook uit het programma dat het merendeel van de door mij ingevoerde gegevens dressuurhengsten zijn. Terwijl ik met een duidelijk springerichte merrie daar niet naar op zoek ben.


Ik denk dat ze een springhengst niet voldoende linaire in kaart kunnen brengen. Haha! Huilen


Ja psies ik zoek een hengst die goed kan bewegen en goed kan springen een allrounder dus maar die kunnen moeilijk worden gecategoriseerd het is of dressuur of springen en dus niet beide gecombineerd!

Visser
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 08:49

Troef schreef:
Over cloning gesproken.
We gaan die richting al op.

For a few hundred pounds, the price of traditional pedigree advice, Harrison will scan the chromosomal DNA of a thoroughbred for about 50 genetic markers that indicate the variability in its genetic make-up. "We can tell how genetically healthy a horse is, and its ability to stamp its progeny with similar characteristics," Harrison says.


Dit bedrijf houdt zich bezig met het scannen van DNA voor genetische markers. Dit is een techniek die in de eerste plaats gebruikt wordt om genetische defecten op te sporen. Verder kan deze techniek ook gebruikt worden om bepaalde genen op te sporen die van invloed zijn op bepaalde specifieke eigenschappen van een dier. In dit geval gaat het om eigenschappen op de renbaan. Het gaat dus alleen om het 'lezen' van DNA.

Dit heeft niets te maken met cloning. Cloning is het reproduceren van een dier, door overplaatsing van het volledige genoom in een levensvatbare eicel.

Visser
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 09:04

gabrycha schreef:
Wat een grote rol speelt is tevens waar de markt naar op zoek is! De tendens bij het kwpn ligt op het moment erg sterk op de dressuurgerichte hengsten. Dit blijkt ook uit het programma dat het merendeel van de door mij ingevoerde gegevens dressuurhengsten zijn. Terwijl ik met een duidelijk springerichte merrie daar niet naar op zoek ben.


Om een kenmerk in de selectie van hengsten te betrekken, moet het vierkante vakje helemaal links van het kenmerk (bij het veulen) ook aangekruist worden. Doe je dat niet, dan worden geef je eigenlijk aan dat je geen enkel kenmerk belangrijk vindt, en wordt de lijst van 'aanbevolen' hengsten vrij willekeurig. Bijvoorbeeld, als je een zo hoog mogelijke index voor springen wilt voor het veulen, klik dat op het meest rechtse ronde vakje, maar ook op het meest linkse vierkante vakje, om aan te geven dat dit kenmerk 'telt'.

Het kan ook nog zo zijn dat daarnaast zoveel eisen gesteld worden aan exterieur kenmerken, dat (toevallig) alleen een aantal dressuurhengsten aan die eisen voldoen. De eis voor het fokken op springeigenschappen komt dan wat op de achtergrond. Als je de aanleg voor springen dan toch belangrijker vindt, zou je waarschijnlijk de eisen aan exterieur kenmerken bijvoorbeeld bij kunnen stellen.

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 09:17

Ja Troef je zit enigzins wel al in de goede richting met je paard als melkpaard Haha! 15 oktober hebben we in Arnhem al een seminair gehad op uitnodiging van de NRS. Identificatie Paard: Nieuwe kansen voor de Paardenhouderij. Alle stamboeken waren uitgenodigd door het NRS cq Delta Holding waar ze alles al klaar hebben om de paardenhouderij over te nemen van stamboekregistratie, genetische proeven enz enz. De opzet is een centrale database, het paspoort kan zelf ontworpen worden en ieder stamboek heeft hier bij toetreding via de gebruikelijke kanalen, De gegevensverwerking zijn praktisch gelijk aan die van het Rundvee. Stamboekregistratie, indexen, genetische proeven, showresultaten, off. documenten, data voor genetische evaluatie,catalogi en organisatorische statistieken enz enz

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 10:34

Visser

Citaat:
Dit bedrijf houdt zich bezig met het scannen van DNA voor genetische markers. Dit is een techniek die in de eerste plaats gebruikt wordt om genetische defecten op te sporen. Verder kan deze techniek ook gebruikt worden om bepaalde genen op te sporen die van invloed zijn op bepaalde specifieke eigenschappen van een dier. In dit geval gaat het om eigenschappen op de renbaan. Het gaat dus alleen om het 'lezen' van DNA.

Dit heeft niets te maken met cloning. Cloning is het reproduceren van een dier, door overplaatsing van het volledige genoom in een levensvatbare eicel.


Dat leg je goed uit als wetenschapper.
Maar het algemeen publiek vertaald het veranderen cq manipuleren in algemeen woord.

Maar je weet ook verdomd goed wat je met die marker kent doen.
Daarom wil je geld verdienen zal er snel op worden ingespeeld.
Over 20 jaar krijg je subsidie ook voor sportpaarden als je nog orginelen paarden van oorsprong bezit.
(Outcross Knipoog )

Voor degene die niet weten en dat zijn er veel op BOKT lees
Wie is NRS/DELTA waar Theun en ik het over hebben.

http://www.cr-delta.nl/start.htm

Citaat:
Wanneer er bij een nieuwe perspublicatie van de fokwaardeschatting nieuws te melden is, wordt dat hier getoond. Ook nieuws van vorige perspublicaties is hier te vinden.
-----------------


Vanaf mei 2002 zal de fokwaardeschatting voor melkproductiekenmerken uitgevoerd worden met het testdagmodel (TDM). Informatie, technische achtergrond en antwoord op gestelde vragen over het TDM is hier te vinden.
-----------------------


Ter ondersteuning van de fokkerij en het bedrijfsmanagement berekent NRS diverse kengetallen. Te denken valt aan bijvoorbeeld de fokwaarden van koeien en stieren, de lactatiewaarde en diverse adviezen. In de volgende hoofdstukken worden deze toegelicht.


Animal Information Systems
NRS heeft moderne computerprogramma's ontwikkeld voor veeverbeterings- en paardenorganisaties: IRIS en EQUIS. IRIS verwerkt I&R-, melkcontrole-, KI-, fokkerij- en exterieurgegevens tot waardevolle informatie. EQUIS is speciaal ontwikkeld voor paardenorganisaties. Inmiddels zijn IRIS en EQUIS operationeel in Nederland, Luxemburg, Ierland, Portugal en Zuid Afrika. Meer (engelstalige) informatie is te vinden op :
www.ais.cr-delta.nl

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 10:56

[quote="gabrycha]
Ik denk dat ze een springhengst niet voldoende linaire in kaart kunnen brengen. Haha! Huilen[/quote]

Ja psies ik zoek een hengst die goed kan bewegen en goed kan springen een allrounder dus maar die kunnen moeilijk worden gecategoriseerd het is of dressuur of springen en dus niet beide gecombineerd![/quote/]

Persoonlijk denk ik dat die allrounders er zeker wel zijn, je moet alleen niet zo kijken naar het plakkertje dat ze op elke hengst kleven.
Er zijn hengsten die uitblinken in de dressuur maar toch een mooie sprong kunnen leveren. Of omgekeerd een henst die meer springtalent heeft maar toch goed/ extra kan bewegen.
Goed je ogen openen en je orienteren, plus niet te veel op etiketjes letten.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 12:10

[quote="chantal1Persoonlijk denk ik dat die allrounders er zeker wel zijn, je moet alleen niet zo kijken naar het plakkertje dat ze op elke hengst kleven.
Er zijn hengsten die uitblinken in de dressuur maar toch een mooie sprong kunnen leveren. Of omgekeerd een henst die meer springtalent heeft maar toch goed/ extra kan bewegen.
Goed je ogen openen en je orienteren, plus niet te veel op etiketjes letten.[/quote]
Ja Chantal en daar leg je nu precies de pleister op de wonde waar al dat wetenschappelijke gezever uitkomt. Het fokken van paarden is voor de meeste mensen een hobby. Er is al vaker geprobeert daar een cijfermatige uitkomst op los te laten. Maar emotie en eigen smaak vang je niet in cijfers. En meneer Visser (profiel beroep direkteur geslacht onbekend Verward ) ga ff ergens anders propaganda maken.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 15:43

Iedereen mag hier z'n mening kwijt zeker? Waarom een forum fokkerij als je alleen mensen toelaat die hetzelfde denken.
Mensen proberen de waarde van een hengst in cijfers te vatten, so what, elk stamboek is daarmee bezig. Het wordt hier vaak vergeten maar het is nooit het éne OF het andere. Alles wat je over een hengst kan te weten komen is interessant. Het komt erop neer verstandig te wikken en te wegen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 16:10

Zannekin schreef:
Iedereen mag hier z'n mening kwijt zeker?


Ja zelfs onzin meningen. Dat neemt niet weg dat in de regels staat dat reclame niet mag en daar lijkt dit toch sterk op.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 18:19

sarabande"]
[quote="Zannekin schreef:
Iedereen mag hier z'n mening kwijt zeker?


Ja zelfs onzin meningen. Dat neemt niet weg dat in de regels staat dat reclame niet mag en daar lijkt dit toch sterk op.
[/quote]

Ik vind t een interresant programma maar meer vanwege de gedachte die erachter zit als dat ik als fokker, hobbymatig of niet, daar ook daawerkelijk mijn keuze af zou halen.
Voor mensen die het totaal niet weten zou t een leidraad kunnen zijn maar voor de echt geinterreseerde fokker lijkt t mij dat die toch meer naar de paarden zelf kijken en naar wat de stammen doen en een goede fokker kent zijn stam en zijn paarden!

Maar mening geven kan altijd en als je het programma niet wilt gebruiken dan doe je dat toch niet?

Oww chantal mijn ogen kijk ik maar al te goed uit1 heb talloze hengsten op mijn lijstje staan waarvan het merendeel Duits is gefokt en gekeurd Knipoog

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 18:57

Zannekin schreef:
Iedereen mag hier z'n mening kwijt zeker? Waarom een forum fokkerij als je alleen mensen toelaat die hetzelfde denken.
Mensen proberen de waarde van een hengst in cijfers te vatten, so what, elk stamboek is daarmee bezig. Het wordt hier vaak vergeten maar het is nooit het éne OF het andere. Alles wat je over een hengst kan te weten komen is interessant. Het komt erop neer verstandig te wikken en te wegen.
Precies, alle info is welkom. Maar moeten de gegevens wel kloppen. EN die flut site geeft geen eerlijke resultaten. Zo'n site zou het kwpn meteen uit de lucht moeten halen.
Je kunt je alleen op deze bronnen baseren als ze betrouwbaar zijn!
En deze mensen maken misbruik van de indexen om bepaalde hengsten aan te smeren. En dat vind ik niet kunnen!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 19:01

sarabande"]
[quote="Zannekin schreef:
Iedereen mag hier z'n mening kwijt zeker?


Ja zelfs onzin meningen. Dat neemt niet weg dat in de regels staat dat reclame niet mag en daar lijkt dit toch sterk op.
[/quote]
Dit is meer dan reclame dit is oplichterij!
Achja geen verstandige fokker die er gebruik van maakt van die site!
En ik denk dat de meeste mensen zelf de indexen hebben, laat ze die dan gebruiken. Maar laat je niet van de wijs brengen door zo'n stelletje oplichters! Ik ben eigenlijk benieuwd wat het kwpn zelf van zo'n ondernemingen vind! Of blijven ze gewoon verders slapen?? Slapen Slapen Slapen Slapen
Ze raden notabene een hengst aan waarvan ze de idexen niet eens hebben. En alleen maar o en p nakomelingen. Waar zijn de rest van de hengsten uit het alfabet??
Het kwpn is blijkbaar niet de enigste die slaapt!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 19:48

Citaat:
Dit is meer dan reclame dit is oplichterij!


Dit is gebrek aan kennis bij Gribaldifan.

Waarom nu niet even gedocumenteerd waar de "oplichting" zit
De systemen zijn niet verkeerd.
Alleen moet je je afvragen of ze juist zijn en als ze niet juist zijn kun je de info vragen waarom?

Maar iemand voor een oplichter uitmaken is eerder de angst van de kennis niet vatten dan het bewijs van oplichting te leveren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 19:57

Dit is niet het vrije internet dit is bokt waar regels gelden. Regels die het maken van reclame voor hengsten b.v. niet toestaan en die het schenden van privacyregels ook niet toestaan.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:01

Citaat:
Dit is niet het vrije internet dit is bokt waar regels gelden. Regels die het maken van reclame voor hengsten b.v. niet toestaan en die het schenden van privacyregels ook niet toestaan


Een privacy houdt op waar een andere privacy begint Boos!

Citaat:
En meneer Visser (profiel beroep direkteur geslacht onbekend ) ga ff ergens anders propaganda maken.
_________________

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:09

Troef schreef:
Citaat:
Dit is meer dan reclame dit is oplichterij!


Dit is gebrek aan kennis bij Gribaldifan.

Waarom nu niet even gedocumenteerd waar de "oplichting" zit
De systemen zijn niet verkeerd.
Alleen moet je je afvragen of ze juist zijn en als ze niet juist zijn kun je de info vragen waarom?

Maar iemand voor een oplichter uitmaken is eerder de angst van de kennis niet vatten dan het bewijs van oplichting te leveren.

Hahahah nu heb ik weer gebrek aan kennis. Maar de indexen worden hier toch echt misbruikt om bepaalde hengsten aan te schrijven. In mijn ogen is dat toch echt misleiding en geen reclame!
Dit heeft overigens niets met kennis te maken. ALs mensen zo'n site op zetten moeten die mensen eerst meer kennis vergaren om iets goeds op te zetten.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:23

Citaat:
Dit heeft overigens niets met kennis te maken. ALs mensen zo'n site op zetten moeten die mensen eerst meer kennis vergaren om iets goeds op te zetten


Doe dan eens de moeite en vertel waar de fouten dan zitten dus waar het niet klopt dan kan iemand het ook verdedigen.

Maar niet zo maar in de ruimte lu.llen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:34

Troef schreef:
Citaat:
Dit heeft overigens niets met kennis te maken. ALs mensen zo'n site op zetten moeten die mensen eerst meer kennis vergaren om iets goeds op te zetten


Doe dan eens de moeite en vertel waar de fouten dan zitten dus waar het niet klopt dan kan iemand het ook verdedigen.

Maar niet zo maar in de ruimte lu.llen.

Als je nu eesn goed leest kun je zien dat het in de uitkomst van het hele gedoe zit. De hengsten die uit het systeem komen kloppen niet. Wat je ook invult je komt steeds dezelfde hengsten tegen. Alleen uit de o en p jaargang vrijwel geen andere hengsten. Dus dat systeem klopt niet. Als je een goed systeem wil hebben moet je zoiezo alle hengstenmee laten doen@!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:11

Dan is het wachten op Ane Visser. Knipoog

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:22

Hey gribaldifan dan heb je kennelijk iets verkeerd ingevuld! Dat had ik bnamelijk ook gedaan... Scheve mond
Verkeerd gelezen dus Haha!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:14

gabrycha schreef:
Hey gribaldifan dan heb je kennelijk iets verkeerd ingevuld! Dat had ik bnamelijk ook gedaan... Scheve mond
Verkeerd gelezen dus Haha!

Ik heb het meerdere keeren op verschillende manieren ingevuld. Die manier zou best kunnen werken. Maar de gegevens zijn onvolledig.
Je zou zoiets pas in gebruik moeten laten nemen als zo'n systeem klopt en ook werkelijk alle hengsten erin zitten met hetzelfe aantal aan gegevens en informatie.

Dan heb je er echt wat aan!

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:52

GribaldiFAN"]
[quote="gabrycha schreef:
Hey gribaldifan dan heb je kennelijk iets verkeerd ingevuld! Dat had ik bnamelijk ook gedaan... Scheve mond
Verkeerd gelezen dus Haha!

Ik heb het meerdere keeren op verschillende manieren ingevuld. Die manier zou best kunnen werken. Maar de gegevens zijn onvolledig.
Je zou zoiets pas in gebruik moeten laten nemen als zo'n systeem klopt en ook werkelijk alle hengsten erin zitten met hetzelfe aantal aan gegevens en informatie.

Dan heb je er echt wat aan!
[/quote]

ben het hiermee met je eens!

Visser
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 16:01

Troef schreef:
Dan is het wachten op Ane Visser. Knipoog


Een paar opmerkingen:

1) over DNA scanning. Ja, er zijn bedrijven die daar geld mee verdienen. Daar staat tegenover dat er ook kosten zijn om het onderzoek ernaar uit te kunnen voeren. Het is bijvoorbeeld bij het Quarterhorse bekend dat er een genetische afwijking is die op 7 a 8 jarige leeftijd aanleiding geeft tot een stofwisselingsziekte. Het gen dat hiervoor verantwoordelijk is kan via DNA technieken opgespoord worden. Het is natuurlijk handig om de hengsten (en ook merries) op te kunnen sporen die drager zijn van zo'n erfelijke afwijking, en uit te sluiten van de fokkerij.
Het ging mij er in de eerste plaats om om uit te leggen wat het verschil is tussen DNA scanning en cloning. Als mensen ergens een mening over hebben is het belangrijk om eerst te weten waar het over gaat, voordat een oordeel wordt uitgesproken.
Overigens zijn wij niet actief op dit gebied.

2) Ik vind het jammer dat ik van oplichterij word beticht. Het schijnt zo te zijn dat iemand telkens op dezelfde hengsten uitkomt. Ik heb al enkele malen geprobeerd uit te leggen hoe de informatie moet worden ingevuld. Overigens, als er ideeen bestaan hoe dit beter zou kunnen, zou ik die graag willen horen. Ik sta altijd open voor verbeteringen.
Als het niet lukt om zinvolle antwoorden uit het systeem te krijgen, ben ik gaarne bereid om met de betreffende gebruiker door een voorbeeld te gaan, en te kijken wat er gebeurt (ons telefoon nummer staat op de site). Als er fouten in het programma zouden zitten, is het natuurlijk van belang om die te vinden. Ik kan wel zeggen dat er nergens specifieke hengsten worden bevoordeeld in het systeem. Wij hebben geen enkel belang in de promotie van specifieke hengsten. Het programma is uitgebreid getest, en ik moet zeggen dat voorzover ik het kan zien, het systeem zich naar behoren gedraagt.
Het is onze bedoeling om de fokker eerlijke informatie en vergeljkingsmateriaal te geven. Als mensen dat niet WILLEN geloven, dan is dat jammer, maar dan kan ik verder niet veel doen. Het is namelijk onmogelijk om een eerlijke discussie te voeren als bij voorbaat het oordeel vaststaat.
Als mensen DENKEN dat dat zo is, dan zou ik graag willen weten wat de aanleiding is om dit te denken. Dan kunnen we daar over verder praten.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 16:10

Visser"]
[quote="Troef schreef:
Dan is het wachten op Ane Visser. Knipoog[/quote

2) Ik vind het jammer dat ik van oplichterij word beticht. Het schijnt zo te zijn dat iemand telkens op dezelfde hengsten uitkomt. Ik heb al enkele malen geprobeerd uit te leggen hoe de informatie moet worden ingevuld. Overigens, als er ideeen bestaan hoe dit beter zou kunnen, zou ik die graag willen horen. Ik sta altijd open voor verbeteringen.
Als het niet lukt om zinvolle antwoorden uit het systeem te krijgen, ben ik gaarne bereid om met de betreffende gebruiker door een voorbeeld te gaan, en te kijken wat er gebeurt (ons telefoon nummer staat op de site). Als er fouten in het programma zouden zitten, is het natuurlijk van belang om die te vinden. Ik kan wel zeggen dat er nergens specifieke hengsten worden bevoordeeld in het systeem. Wij hebben geen enkel belang in de promotie van specifieke hengsten. Het programma is uitgebreid getest, en ik moet zeggen dat voorzover ik het kan zien, het systeem zich naar behoren gedraagt.
Het is onze bedoeling om de fokker eerlijke informatie en vergeljkingsmateriaal te geven. Als mensen dat niet WILLEN geloven, dan is dat jammer, maar dan kan ik verder niet veel doen. Het is namelijk onmogelijk om een eerlijke discussie te voeren als bij voorbaat het oordeel vaststaat.
Als mensen DENKEN dat dat zo is, dan zou ik graag willen weten wat de aanleiding is om dit te denken. Dan kunnen we daar over verder praten.
[/quote]

Je zou eerst alle gegevens van alle hengsten er in moeten zetten, en deze moet vrijwel gelijk aan elkaar zijn dus niet van de ene hengst niets en van de anderen heel veel. Daarnaast is de opzet heel goed alleen klopt de uitwerking niet. Want je ziet in de uitkomst vrijwel alleen hengsten uit de p en o jaargang. Het systeem klopt gewoon niet helemaal. En ik vind dat zonde omdat zo fokkers op het verkeerde been gebracht kunnen worden. Daardoor lijkt het erg eel op een reclame stunt!
Helaas. Als je het systeem verder uit zou werken, zou je er echt iets aan kunnen hebben. Maar zolang dat niet aan de orde is vind ik het nog niet betrouwbaar.