Leuke site voor uitzoeken kwpn hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 01:01

Troef schreef:
Gabrychia

Citaat:
Peter Pan uit Eugata keur van Fresco x A palatin. Ze komt uit de stam van Zaire en ziet eruit als jasper en is ook daarom niet groot 1.61m maar springen en met name draven doet ze als geen ander! Ik hoop in de toekomst nog voor mijn plezier wedstrijden te gaan rijden en veulentjes te fokken.


Er zat inderdaad Opan bij.

Je wil mischien toch een "Jasper" Dek dan toch maar eens met Opan als Lijnen teelt
Dan krijg de massa van een Peter Pan en de gummy van een jasper.
Denk er wel aan Courville en Abgar zijn de enige echte volbloeds die generaties door drukken.

Wil je dat zeker weten ga maar naar Del mar en dan naar hypomating
en vul Courville x een huidige volbloed in
Of Courville x Abgar
en kijk dan eens naar de DI
succes.


haha is een idee1 Mijn merrie heeft idd veel elastiek en een enorm vermogen maar helaas wel de lichtelijk overbouwde massa van Jasper daarom wil ik hem er niet twee x in hebben moet er op den duur wel beter op worden maar bedankt voor het idee! Ik ben met mijn profiel bezig dus binnekort zie je fotos van de merrie
Knipoog

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 01:05

Citaat:
Ik ben met mijn profiel bezig dus binnekort zie je fotos van de merrie


Ik heb je profiel geplaats maar ik zie geen Jasper.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 01:16

Troef schreef:
Citaat:
Ik ben met mijn profiel bezig dus binnekort zie je fotos van de merrie


Ik heb je profiel geplaats maar ik zie geen Jasper.


nee en wordt t een beetje offtopic maar ik ben de hele avond bezig maar krijg geen fotos erop1 heb een site waarvan ik ze kan uploaden maar deze vakjes ontbreken[img][/img]

Visser
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 09:26

Appels en peren.

De vergelijking tussen rundveefokkerij en varkensfokkerij enerzijds, en paardenfokkerij gaat in zoverre op, dat de mechanismen die in de fokkerij gebruikt worden precies hetzelfde werken. We kunnen dus ook exact dezelfde methoden gebruiken.

Het grote verschil zit hem in de kenmerken waar we op fokken. Voor koeien en varkens geldt dat deze kenmerken betrekking hebben op de produktie van ons voedsel: melk en vlees. Daarom wordt binnen deze produktie takken geselecteerd op vooral efficientie kenmerken (omdat het tot nu toe altijd ging om een kosten-effectieve productie).

In de paardenhouderij liggen de kenmerken op het gebied van prestatie en schoonheid (wat uiteindelijk te vertalen is naar emotie van de ruiter en toeschouwer). We kijken dus naar exterieur, beweging, en prestatie in de sport. Bij een juiste keuze van de kenmerken (de lineaire scores en de prestatie indexen), kunnen dezelfe methoden toegepast worden als in de fokkerij van andere diersoorten.

Overigens moet ook gezegd worden dat de verwachtingswaarde van een veulen niet hetzelfde is als het veulen dat geboren zal worden. Je kunt het vergelijken met het gooien van twee dobbelstenen: de verwachtingswaarde is, dat je zeven zult gooien (je hebt de grootste kans dat je dat zal gooien). Dat wil niet zeggen dat je geen twee of twaalf kunt gooien. De kans is alleen veel kleiner. Zo ook met de verwachtingswaarde van een veulen. Als je op basis van de ouders een recht achterbeen verwacht, is het altijd nog mogelijk om een veulen te krijgen dat sabelbenig is of een steil achterbeen heeft. Omdat je maar een veulen per jaar krijgt uit een combinatie, is dan de neiging groot om te zeggen dat de theorie het niet klopt, maar deze conclusie is dan dus onjuist: datgene waar een kleine kans op bestond is dan toch gebeurd.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 10:18

Citaat:
We kijken dus naar exterieur, beweging, en prestatie in de sport. Bij een juiste keuze van de kenmerken (de lineaire scores en de prestatie indexen), kunnen dezelfe methoden toegepast worden als in de fokkerij van andere diersoorten.


En op bovenstaande , exterieur, beweging,gaat het volgens mij mank.

Voor koeien is het zeer eenvoudig exterieur te score,zoals uier ,de ophanging,vorm titten ,diepte ribben etc. doel melkproduktie en koppeling aan een melkrobot.

Maar scoren van exterieur van paarden ,zoals o.a. schouderligging,heupligging,beenstanden, alle met afwijkingen van 5% of meer heeft een totale invloed op het paard en het doel waar hij/zij voor gebruikt wordt nl. beweging.

En daar gaat in mijn ogen het hele zaakje mank.
Daar deze score gescoord worden op een stilstaand paard.
waarbij de opstelling en spanning en ontspanning van invloed zijn.
Zoals ook de verschillende personen die score.
Ik zeg al afwijkingen van enkele procenten op botstanden geeft een totaal ander bewegend paard te zien.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 10:53

Ja ik verbaasde mij al over je enthousiasme Troef. De mankementen van een paard bekijken en vaststellen waar die verbetering behoeven kan iedereen wel. Terecht roep jij altijd kijk niet wat er staat maar kijk erachter. En wat die emotie betreft. Wanneer een zakelijke transactie falikant mis loopt heb je er de P*st in. Wanneer je veulen een misser is en je moet het laten afmaken dan heb je verdriet. Fokken is niet 1 + 1 = 2. Fokken is van heel veel factoren afhankelijk. En smaken verschillen gelukkig.

Visser
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 10:58

Troef schreef:

En op bovenstaande , exterieur, beweging,gaat het volgens mij mank.

Voor koeien is het zeer eenvoudig exterieur te score,zoals uier ,de ophanging,vorm titten ,diepte ribben etc. doel melkproduktie en koppeling aan een melkrobot.

Maar scoren van exterieur van paarden ,zoals o.a. schouderligging,heupligging,beenstanden, alle met afwijkingen van 5% of meer heeft een totale invloed op het paard en het doel waar hij/zij voor gebruikt wordt nl. beweging.

En daar gaat in mijn ogen het hele zaakje mank.
Daar deze score gescoord worden op een stilstaand paard.
waarbij de opstelling en spanning en ontspanning van invloed zijn.
Zoals ook de verschillende personen die score.
Ik zeg al afwijkingen van enkele procenten op botstanden geeft een totaal ander bewegend paard te zien.

Visser
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 10:58

Hier ben ik het niet helemaal mee oneens. Daar staat echter tegenover, dat als je geen methodische benadering hebt, de kans dat je een paard fokt zoals je het hebben wil, veel kleiner is. Je moet het dan nog meer hebben van de toevallige hits. Nogmaals, deze methode geeft geen garantie dat het veulen precies zal zijn wat de verwachtingswaarde aangeeft, maar het kan wel aanleiding zijn om hengsten in overweging te nemen die je anders niet had zien staan. Zoals met alles gaat het erom, dat je de middelen die er zijn verstandig gebruikt, en niet blindelings op getallen vertrouwt, maar probeert te begrijpen hoe die tot stand zijn gekomen. Mijn ervaring is dat als je op deze manier de zaken ordent, je gedwongen wordt om beter na te denken over wat je doet.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 11:18

Die hengsten hoef je niet te zien staan die ga je bekijken in beweging en in de sport en als je dan geinteresseerd bent ga je kinderen van hen bekijken. Jouw site geeft het grote gevaar dat juist degenen die hier minder thuis in zijn een combinatie maken die slecht uitvalt.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 11:24

Citaat:
Jouw site geeft het grote gevaar dat juist degenen die hier minder thuis in zijn een combinatie maken die slecht uitvalt.


Dit gevaar is niks groter dan een bijlage van de scoring van het KWPN bekijken.

Het is nu eindelijk eens goed dat deze zaken uitgelegd worden met kennis van zaken.

Daar was binnen KWPN geen ruimte voor.
Vandaar dat je tegenwoordig allemaal verschillende modellen paarden op de keuring ziet.

En de uitleg die Ane geeft zou een terechte aanvulling kunnen zijn op zijn site.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 11:34

Bij de indexen vindt je wat de betreffende hengst over meerdere tot veel kinderen heeft gedaan. Je pakt als je dat nodig vind een onderdeel eruit. Maar je maakt er geen 1 op 1 match mee. Volgende vraag die je kan verwachten is: hoe kloon ik Krack C

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 11:37

Citaat:
hoe kloon ik Krack C
_________________


Gewoon via een Sekte Knipoog

Zie het nieuws van de laatste twee gekloonde baby's Tong uitsteken

Visser
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 11:47

sarabande schreef:
Die hengsten hoef je niet te zien staan die ga je bekijken in beweging en in de sport en als je dan geinteresseerd bent ga je kinderen van hen bekijken. Jouw site geeft het grote gevaar dat juist degenen die hier minder thuis in zijn een combinatie maken die slecht uitvalt.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 11:54

vanda's schreef:
je meent het..
En ga jij dan alle lineaire scores erbij vertellen?


Dan vraag je ze bij het KWPN aan Verward

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 11:58

Citaat:
vanda's schreef:
je meent het..
En ga jij dan alle lineaire scores erbij vertellen?

Chantal wrote:
Dan vraag je ze bij het KWPN aan



Hier missen we iets.
Het is vandaag 3 Januari?
Zal wel aan mij liggen.

Visser
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 12:00

sarabande schreef:
Die hengsten hoef je niet te zien staan die ga je bekijken in beweging en in de sport en als je dan geinteresseerd bent ga je kinderen van hen bekijken. Jouw site geeft het grote gevaar dat juist degenen die hier minder thuis in zijn een combinatie maken die slecht uitvalt.


De sport en exterieur indexen zijn voornamelijk gebaseerd op gegevens over de nakomelingen van hengsten (in elk geval in die situaties waar de betrouwbaarheid voor een fokwaarde hoog is). Het gebruik van deze gecompileerde informatie hoeft het bekijken van nakomelingen van hengsten niet uit te sluiten. Het kan juist een aanleiding zijn om bepaalde hengsten ook in de overweging te betrekken.

Voor degenen die niet (willen) weten wat ze doen, zal een gereedschap om gegevens te ordenen (wat deze site in feite is), niet helpen. Maar ik denk niet dat de combinatie slechter zal worden dan ze toch al zou zijn. Het is dan namelijk gewoon een willekeurige paring.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 12:11

Visser

Citaat:
Voor degenen die niet (willen) weten wat ze doen, zal een gereedschap om gegevens te ordenen (wat deze site in feite is), niet helpen. Maar ik denk niet dat de combinatie slechter zal worden dan ze toch al zou zijn. Het is dan namelijk gewoon een willekeurige paring.


En daar ga je de mist in.
Nl. Het blijkt toch dat we nu weer te doen hebben met techneuten van de vermeerderings sector.
Waar ook het KWPN door bestuurd wordt.
Het blijkt dat merrielijnen en hengsten-merrielijnen ook hier weer onderschoffelt worden.

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 12:30

Troef schreef:
En daar ga je de mist in.
Nl. Het blijkt toch dat we nu weer te doen hebben met techneuten van de vermeerderings sector.
Waar ook het KWPN door bestuurd wordt.
Het blijkt dat merrielijnen en hengsten-merrielijnen ook hier weer onderschoffelt worden.


Juist Troef ik ben het roerend met je eens. Door deze techneuten, theoretici, gaan alle fokkerijen naar de kl**n, dat is door de jaren al bewezen. Fokken moet je met de paplepel ingegeven zijn en het enige wat je uit boekjes kunt halen zijn de grotere gegevens om te proberen een redelijk paard te fokken, maar in de praktijk blijkt dus steeds dat er een hele boel koppie koppie bij te pas komt om een goed dier te fokken, en dan komen we steeds weer op de goede vader/moederlijnen terug en zoals ik al eerder gezegd heb, begin de lijnen zowel vader als moederlijn uit te pluizen op papier, komt hier een enkele misser in voor, gebruik dan iig zo'n hengst niet. In de loop der jaren is steeds weer gebleken, dat fokken uit boekies geen vruchten afwerpt.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:58

Over cloning gesproken.
We gaan die richting al op.
------------------------------

Sequencing the next Secretariat For centuries horse breeders have relied on experience, savvy, and occasional dumb luck to win big at the track. Geneticist Stephen Harrison wants to add his specialty to that list, hoping to make champion breeding a more exact science through his Kent, UK-based company, Thoroughbred Genetics. For a few hundred pounds, the price of traditional pedigree advice, Harrison will scan the chromosomal DNA of a thoroughbred for about 50 genetic markers that indicate the variability in its genetic make-up. "We can tell how genetically healthy a horse is, and its ability to stamp its progeny with similar characteristics," Harrison says. Banu Chowdhary, a principal investigator working on the Horse Genome Project at Texas A&M, says many breeders will be hesitant to buck traditional breeding methods, but others may be tempted to come around. "If genomics can do the same with horses as with other animals, a new generation of breeders will accept genomics as well," Chowdhary says. Cheryl Kellerman, owner of the Michigan Sport Horse Breeding Farm in Laingsburg, says, "For the price, it's certainly worth seeing what you can find out."

http://www.thoroughbredgenetics.com/index.html

Citaat:
Wat is Genomics?

Alhoewel het genenboek van twee individuen voor 99,9% overeenstemt, is toch elk mens weer anders. Er zijn witte, gele, bruine en rode mensen. Sommigen hebben blauwe ogen en blond haar, anderen zwarte krullen en bruine ogen. Sommigen worden olympisch atleet, anderen schoppen het tot universiteitsprofessor in de elementaire-deeltjesfysica. Ook dat verschil in uiterlijk en aanleg heeft te maken met ons genoom, en bij uitbreiding, met onze eiwitten.



http://www.genomics.nu/

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 18:55

Fokkersadvies voor: Iyolita



Door: Rob van Overbeek
(Adjunct hoofd inspectie KWPN en Inspecteur KWPN Regio Zuid-Holland)



Zoals de laatste tijd steeds vaker voorkomt op de afdeling inspectie van het KWPN kwam onlangs een verzoek binnen om advies. In dit geval ging het om bij de merrie Iyolita VB 90.495 een hengst, uit de dressuurrichting, te zoeken.


Natuurlijk voldoe ik graag aan het verzoek om mee te denken over een hengst, maar allereerst even dit. Ieder veulen dat geboren wordt is de resultante van het erfelijk materiaal dat in voorliggende generaties is verankerd. Je zult in de fokkerij niet kunnen krijgen, wat er ook niet in zit. Om die reden is het zinvol studie te maken van de voorouders. Verder moet ik bekennen dat ik er zelf niet zoveel mee kan wanneer mij een verzoek bereikt, en de merrie zelf mij onbekend is, of er te weinig informatie is om gericht te kunnen adviseren. Natuurlijk kan een fokwaarde of stamboom-index ons een stuk op weg helpen, maar in dit geval biedt dat weinig uitkomst. Iyolita is nog een veulenboekmerrie, waarvan geen fokwaarde is berekend. Een stamboom-index, op basis van de gegevens van Beaujolais en Makelaar levert ons in dit geval evenmin informatie waar we veel verder mee komen.

Belangrijk is de vraag wat de eigenaar voor ogen heeft. Vervolgens zal in alle eerlijkheid de vraag beantwoord moeten worden of het te verwachten valt dit doel te realiseren met het uitgangsmateriaal. Immers, de keuze van het uitgangsmateriaal bepaalt voor een belangrijk deel de kwaliteit van het uitgangsmateriaal. Goed uitgangsmateriaal is de beste investering die een fokker kan maken. De voorsprong die een fokker daarmee heeft valt zelden in te halen met alleen een verstandige hengstenkeuze.

Het feit dat de merrie Iyolita (nog) niet naar de keuring is geweest is eigenlijk het eerste stukje van de puzzel dat opgelost dient te worden. Natuurlijk vergoed de moederlijn, de Briolieta-stam het een en ander, maar ook nu dient ter relativering te worden vermeld dat de stam als begrip vaak tot verwarring leidt. Uiteraard twijfelt niemand in de fokkerij aan het belang van merriestammen, maar de praktijk laat zien dat het begrip te pas en te onpas wordt gebruikt. Bij een stam wordt verwezen naar een merrie, waarmee het succesverhaal begint. Als nadien de stam wijd vertakt is, of er zitten meerdere generaties tussen met ‘mindere’ hengsten dan moeten vraagtekens bij de meerwaarde worden geplaatst. Ook op dit punt is enige studie en zoals altijd, nuchterheid en eerlijkheid, vereist.

http://www.vwf.nl/VWF/thema/fokkerijver ... yolita.htm

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 20:55

Heeeeel jammer dat de site niet werkt op Mac, anders heel interessant (ook voeding).

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 23:38

ER zijn idd indexen waar deze sites maar al te makkelijk (mis) bruik van maken! En als het zo makkelijk zijn om op indexen te fokken. Waarom is een goed veulen fokkken nog niet zo makkelijk.
Het wordt tijd dat het kwpn nu eens wakker wordt. En als ze zo nodig die indexen willen hebben. Moeten ze ook zorgen dat de fokkers er ook iets mee kunnen!!
Of te wel onafhankelijk advies. En nu zoals oa. deze site doet en zoveel anderen misbruik maken van de indexen om bepaalden hengsten aan te prijzen. Mensen die dat systeem niet door hebben worden er de dupe van.
Maarja het kwpn slaapt rustig verder.... Gaaaap Gaaaap Gaaaap

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 23:39

ER zijn idd indexen waar deze sites maar al te makkelijk (mis) bruik van maken! En als het zo makkelijk zijn om op indexen te fokken. Waarom is een goed veulen fokkken nog niet zo makkelijk.
Het wordt tijd dat het kwpn nu eens wakker wordt. En als ze zo nodig die indexen willen hebben. Moeten ze ook zorgen dat de fokkers er ook iets mee kunnen!!
Of te wel onafhankelijk advies. En nu zoals oa. deze site doet en zoveel anderen misbruik maken van de indexen om bepaalden hengsten aan te prijzen. Mensen die dat systeem niet door hebben worden er de dupe van.
Maarja het kwpn slaapt rustig verder.... Slapen zoals gewoonlijk! Gaaaap
Iedereen geeft zomaar fokadvies! waar moet dat heen met deze fokkerij! Ze durven niets en dat komt ze zo duur te staan~! als ze slimmer waren duwde ze die dekbeperking er door heen. Zoals ik een heel goed verhaal heb gelezen over dekbeperking op een site van een bokker.
Ze houden te veel rekening met de 'hoge' pieten. In plaats dat ze nu eens even op de kwaliteit van hun stamboek gaan letten en nu eens in de toekomst gaan kijken over hoe het nu verder moet!

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 23:50

Met de stelling fokken is gokken ben ik het maar gedeeltelijk eens neemt niet weg dat het gokelement (risico) kunt veminderen , hierbij bedoel ik het risico op een minder paard of een ongewenste aanparing, door de indexen te volgen.

Wat een grote rol speelt is tevens waar de markt naar op zoek is! De tendens bij het kwpn ligt op het moment erg sterk op de dressuurgerichte hengsten. Dit blijkt ook uit het programma dat het merendeel van de door mij ingevoerde gegevens dressuurhengsten zijn. Terwijl ik met een duidelijk springerichte merrie daar niet naar op zoek ben.

En het klonen van paarden lost toch helemaal niks op? Het is toch niks allemaal paarden tegenelkaar te laten racen die dezelfde genen dragen of allemaal tinka's boys tegen elkaar laat springen?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 00:28

Citaat:
En het klonen van paarden lost toch helemaal niks op? Het is toch niks allemaal paarden tegenelkaar te laten racen die dezelfde genen dragen of allemaal tinka's boys tegen elkaar laat springen?


Dan ga je je toch vergissen. over 5 a 10 jaar.

Nl. Deze discussie werd ook gevoerd waarschijnlijk voor je tijd toen
men dat linaire scoringssysteem ontworpen had of anders gezegd gebruikte bij de melkkoeien.

We kregen op een gegeven zo'n koeien boer (niks mis mee) van die koeien-organisatie(vroeger was het een Stamboek nu is het een commercieel. rundvee syndicaat in handen van stieren eigenaren en sperma verkopers) als voorzitter op het KWPN.
En ras de scoringssystemen en het index verhaal werd nog vlugger in gevoerd.

Nu hebben we een nieuw hengstenkeuringscomm. lid (Hamoen,als persoon voor mij ook niks mis mee.) maar staat dagelijks ook nog steeds in dat koeiewereldje van die organisdatie, dus onderschat die koeien- boeren niet.

Als ze kunnen bouwen ze onder een paard een uier met vier titten er onder.
als dubbelfunktie voor de paardenmelkerij in opkomst.

Ik heb in jaren geleerd in dit wereldje van zeg nooit ,nooit. Vork

Zij hebben het samen met die varkensboeren ook uitgevonden dat je paarden goedkoop kent houden met kuilmais.
Dat daar de grootste OCD probleern van zijn gekomen praat men niet van
Laatst bijgewerkt door Troef op 04-01-03 00:42, in het totaal 2 keer bewerkt