Leuke site voor uitzoeken kwpn hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 15:40

Leuke site zeg! Heb hem meteen toegevoegd aan mijn favorieten, altijd handig voor het geval je eens iets zoekt.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 16:14

Leuke site, maar wat er uit komt klopt voor geen meter!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 17:25

Citaat:
Leuke site, maar wat er uit komt klopt voor geen meter!


Ik heb het ook geprobeert en het zal wel kloppen.
van 3-2+6-5+2+4=5+3+4-6+4-2 uitkomst paard

Maar nu ondek je dat het linaire scoringssysteem volledig drijfzand is.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 18:06

Dat dacht ik al Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 19:17

Of het klopt dat weet ik niet, heb geen merrie *LOL*
Maar wel veel info over alle kwpn hengsten, makkelijk te overzien.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:34

Leuke site!!

Alleen ik heb een vraagje, ik heb de officiele keuringspapieren van mijn paard voor mijn neus.
En als ik die hokjes aan wil kruisen snap ik dat 100 het middelste vakje is. Maar bij welke getallen moet ik de andere vakjes aankruisen.

Klinkt erg vaag, maar ik hoop dat jullie mijn vraag snappen Haha!
Het lijkt me leuk te weten welke hengsten eruit komen!!

Visser
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:59

De vakjes corresponderen met een standaardafwijking. De scores op het formulier hebben een standaardafwijking van vier voor de exterieurkenmerken. Voor de prestatieindexen geldt een standaardafwijking van 20. Dit betekent dus voor de exterieurkenmerken, dat een score van 96 een vakje naar liks is, 92 2 vakjes naar links etc.
Voor de prestatie indexen is bijvoorbeeld een score van 120 een vakje naar rechts etc. Als je ertussenin zit, dan moet je dus een keuze maken.


Ane Visser

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 22:07

Visser schreef:
De vakjes corresponderen met een standaardafwijking. De scores op het formulier hebben een standaardafwijking van vier voor de exterieurkenmerken. Voor de prestatieindexen geldt een standaardafwijking van 20. Dit betekent dus voor de exterieurkenmerken, dat een score van 96 een vakje naar liks is, 92 2 vakjes naar links etc.
Voor de prestatie indexen is bijvoorbeeld een score van 120 een vakje naar rechts etc. Als je ertussenin zit, dan moet je dus een keuze maken.


Ane Visser


Precies, maar wanneer houd het ene vakje op en begint de andere, dat bedoelde ik Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 22:24

Wat ik nogal frapant vind is dat ik maar liefst 12 hengsten uit de O jaargang krijg, 6 uit de P jaargang en 2 uit de N jaargang.
Verder zijn er blijkbaar de laatste 20 jaar geen hengsten goedgekeurd die op mijn merrie zouden passen Verward

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 22:27


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 22:30

Ilindra schreef:
Wat ik nogal frapant vind is dat ik maar liefst 12 hengsten uit de O jaargang krijg, 6 uit de P jaargang en 2 uit de N jaargang.
Verder zijn er blijkbaar de laatste 20 jaar geen hengsten goedgekeurd die op mijn merrie zouden passen Verward


Dat heb ik ook ongeveer. heb wat geprobeert.
En ik heb 11x O, 6x een P en 2x N

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:03

Een paard dat lineair hoog scoort hoeft helemaal geen goed paard te zijn.... Lachen Een paard met veel front scoort lineair hoog, maar zie er maar eens mee te springen, bestaat niet dat ie bukt Haha!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:48

www.kwpn.nl dan ga je naar FOKKERIJ---> en dan naar GOEDGEKEURDE KWPN DEKHENGSTEN, daar staan alle kwpn dekhengsten.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:49

Wow gewelidige site zeg! Ga hem even toevoegen aan mijn favo s! Vind hem erg handig!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:50

je meent het..
En ga jij dan alle lineaire scores erbij vertellen?

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:02

Ik heb de test net gedaan ik krig alleen o en p paarden uit de o en p jaargang dus! Daarvan zit opan bij en aangezien mijn merrie met Peter Pan x Jasper hetzelfde gefokt is heeft dat weinig zin!

Een minpuntje waar de site vanuit gaat is het gebruik van indexen, dat wil lang niet allen zeggen1 Je kan via indexen wel die ideale combinatie op papier zetten maar dat wil niet zeggen dat het zo uitpakt! Het veulen kan namelijk het type van zijn moeder mee krijgen of alleen van zijn vader1 Je kan in de praktijk niet van uitgaan dat de ene eigenschap de andere overfokt. Knipoog

Visser
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:11

Een paar opmerkingen:
1) om een kenmerk in de selectie van hengsten te betrekken, moet het vierkante vakje helemaal links van het kenmerk (bij het veulen) ook aangekruist worden. Doe je dat niet, dan worden de laatst toegevoegde hengsten als aanbevolen hengsten getoond (In dit geval een aantal 'O' en 'P' jaargangen en andere). Bijvoorbeeld, als je een zo hoog mogelijke index voor springen wilt voor het veulen, klik dat op het meest rechtse ronde vakje, maar ook op het meest linkse vakje, om aan te geven dat dit kenmerk 'telt'.

2) De lineaire score en de prestatie indexen zijn juist bedoeld om deze kenmerken afzonderlijk te beoordelen. Wil je een paard met veel front, dat ook nog goed kan springen, dan zul je beide kenmerken in je hengstenkeuze mee moeten nemen. Vind je 'front' niet belangrijk, dan kun je dus alleen op 'springen' selecteren, en dan is de kans genetische vooruitgang ook groter, omdat je minder kenmerken betrekt in je selectie.

3) als je een score hebt van bijvoorbeeld 98, dan moet je dus kiezen voor aanklikken op 100, of op 96. Er is moeilijk een regel te geven waar je dan voor moet kiezen, maar in de praktijk zal dit niet zo'n grote invloed hebben op de rangorde van de aanbevolen hengsten. De score zelf is ook wat arbitrair. Je moet dan naar de merrie kijken, en vaststellen of die dichter bij de 97 of bij de 99.

Ane Visser

Visser
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:16

Nog een opmerking: het is de bedoeling van de site om suggesties aan te reiken, niet om een onomstotelijk en definitief advies te geven.

Het kan namelijk zijn dat je als fokker je niet bewust bent van de eigenschappen van bepaalde hengsten, die je via deze methode wel te zien krijgt. Zo kun je er dus op geattendeerd worden om toch maar eens te kijken naar een hengst die je anders over het hoofd gezien zou hebben.

Ane Visser

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:16

Citaat:
Je kan in de praktijk niet van uitgaan dat de ene eigenschap de andere overfokt


Deze mensen hebben best goede bedoelingen nl. proberen geld verdienen. daar is niks mis mee.
Maar ook hier hebben we te maken met een Wageningen-man die bestudeert is in koeien en varkens en maakt inmiddels software voor veevoeder-bedrijven.

Maar het probleem ook hier weer is dat fokken van paarden en het vermeerderen van koeien en varkens als appels met peren wordt vergeleken.
Alhoewel ze een ding gezamenlijk gemeen hebben ze moeten eten Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:19

Goh we krijgen nu de sitemakers er ook al bij. Is er ook een garantie????
Ga toch heen met die papieren veulenfokkerij, fokken is emotie en gevoel en kennis etc.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:26

Citaat:
Goh we krijgen nu de sitemakers er ook al bij


Daar is ook niks mis mee.

Ane, laat je niet van het net drukken daar ik blij ben dat we nu eindelijk
iemand hier op het net komt die zijn stanpunten wil en waarschijnlijk kan verdedigen.

Zodat we eindelijk de fokkers emotie vertaald krijgen . Knipoog

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:31

Troef schreef:
Citaat:
Goh we krijgen nu de sitemakers er ook al bij


Daar is ook niks mis mee.

Ane, laat je niet van het net drukken daar ik blij ben dat we nu eindelijk
iemand hier op het net komt die zijn stanpunten wil en waarschijnlijk kan verdedigen.

Zodat we eindelijk de fokkers emotie vertaald krijgen . Knipoog


ben het met je eerdere opmerking eens! daarvoor hebben ze die indexen uitgevonden. Daarbij gaf ik in het programma aan een springerichte hengst te willen hebben en ik krijg hoofdzakelijk dressuurhengsten.
Mijn manier van een dekhengst uitzoeken is altijd uit te gaan van de praktijk, hoe ziet de hengst eruit, wat doen zijn nakomelingen en ondanks dat kan er nog een prutje uitkomen! Maar je kunt vind ik niet alleen uitgaan van indexen het is een handig hulpmiddel en hel leverd informatie op maar t blijft een beperking. Knipoog

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:43

Citaat:
Daarbij gaf ik in het programma aan een springerichte hengst te willen hebben en ik krijg hoofdzakelijk dressuurhengsten.


Waarschijnlijk is het programma goed maar de hengsten kloppen niet ??? Knipoog Tong uitsteken

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:54

Gabrychia

Citaat:
Peter Pan uit Eugata keur van Fresco x A palatin. Ze komt uit de stam van Zaire en ziet eruit als jasper en is ook daarom niet groot 1.61m maar springen en met name draven doet ze als geen ander! Ik hoop in de toekomst nog voor mijn plezier wedstrijden te gaan rijden en veulentjes te fokken.


Er zat inderdaad Opan bij.

Je wil mischien toch een "Jasper" Dek dan toch maar eens met Opan als Lijnen teelt
Dan krijg de massa van een Peter Pan en de gummy van een jasper.
Denk er wel aan Courville en Abgar zijn de enige echte volbloeds die generaties door drukken.

Wil je dat zeker weten ga maar naar Del mar en dan naar hypomating
en vul Courville x een huidige volbloed in
Of Courville x Abgar
en kijk dan eens naar de DI
succes.