Outcross.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Outcross.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-02 10:43

Lopen we met Outcross ook niet vast? De meeste hybridenfokkerijen hebben dat jarenlang toegepast, maar lopen we hiermee ook niet vast? Of is het beter eerst een stap terug te doen, ik bedoel hiermee, eerst weer terugkruisen met een zuiver ras bv de volbloed en de arabier?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 17:26

Greet iedereen die dat probeert loopt tegen een muur van onbegrip aan. Zelfs als het stamboek (KWPN in dit geval) propagandeert om weer meer volbloeds te gebruiken en de hengstenhouders nemen vervolgens de moeite die te kopen, blijken de producten van al die moeite door dat zelfde stamboek gedrukt te worden. Indien het wenselijk is om weer volbloed of b..v angloarab in te brengen zouden die moedige mensen die dat doen, en dan meestal een eerste generatie een terugslag krijgen, meer ondersteund moeten worden.
En een hele fijne avond en gezond en vreugdevol 2002

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 18:41

Sarabande:

Citaat:
En een hele fijne avond en gezond en vreugdevol 2002


Is nog maar van korte duur Huilen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 19:13

ha ha 2003 natuurlijk

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 00:41

Gelukkig nieuwjaar aan alle kritische KWPN leden!
Nog meer volbloeden? De volbloeden die nog zullen verbeteren t.o.v. het huidige rijpaardtype worden steeds zeldzamer. Op een gegeven moment ben je uit-ge-outcrossed.
Ik vind het een slechte zaak als een stap terug geaccepteerd zou worden, ik geloof niet zo in verbetering in de F2. Geen verbetering; weg ermee.
Al vind ik wel dat fokkers die hun nek durven uitsteken meer ondersteuning van het KWPN moeten krijgen, bijvoorbeeld in de vorm van een fokpremie o.i.d.

Het wachten is denk ik op nieuw methoden, waarbij je direct kan ingrijpen op gen-niveau. Recombinant dna-techniek.

Voorbeeld:
In de tuigpaardfokkerij werd de Saddlebred geïntroduceerd als zaligmakend en die sterft nu een stille dood. (gelukkig)
De Saddlebred blijkt niet te verbeteren op de door Hackney-bloed vergeven tuigpaarden. Een gevolg van het F1 effect, nu de Hackneyvrije tuigpaarden "uitgestorven" zijn zal elke volgende stap in het streven naar verbetering een veel kleinere zijn.

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 10:10

Allereerst de beste wensen voor iedereen.

Ik heb toch een andere visie, als niet KWPN lid en al helemaal niet geassocieerd op generlei wijze,maar gewoon een fokkerskijk betreffende paardenrassen. De tijd van de F1 hebben we gehad en komt ook nooit weer terug bij het KWPN tenzij ze nog eens genoodzaakt zijn om ponybloed in te voeren.Mijn idee om naar de volbloeden te gaan, en dat had Sarabande schijnbaar wel door, heeft betrekking op de fokkerij als je niet meer verder kunt, want bij het KWPN kun je geen outcross meer toepassen.Is men zover gekomen dat de zaak dreigt vast te lopen dan is men genoodzaakt om een stapje terug te doen en door middel van de XX of OX de zaak weer op de rails te krijgen. Doet men dit door volbloeden te gebruiken die vanwege hun bloedlijnen nog zelden zijn gebruikt dan heeft men weer een halve basis om enige generaties verder te kunnen, en zeg nou niet volbloeden hebben niets positiefs in te brengen, kijk dan bijv.naar Roven XX. Gaat men twee keer een schone volbloed inbrengen dan heeft men 75% schone basis Het is dus helemaal niet zeker dat dit een negatief effect heeft,maar om iedereen een premie te geven die zijn nek uitsteekt, dat doet geen enkel stamboek maar ik ben er stellig van overtuigd dat over vier/vijf jaar er een van de grote piefen van het KWPN dit idee lanceert als zijnde dat hij het heeft uitgevonden, onthoud dit maar eens!!!Wat betreft jou tuigpaarden; er zijn nog plenty 100% dieren aanwezig en zullen er ook altijd blijven zolang er nog kleine stamboekjes zijn die zich hiervoor interreseren.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 10:21

Ik persoonlijk zou een goede en dan ook werkelijk een goede volbloedmerrie aanschaffen in Engeland of Ierland met veel kaliber en goede bewegingen enz enz. Hier zou ik dus een klassieke ZW hengst opzetten en met deze combinatie is mijn nieuwe 100% schone moederlijn gecreeerd. Je hebt dan op en heel eenvoudige en goedkope manier een nieuwe en zeer interresante moederlijn laten ontstaan waarmee je dan ook alle kanten mee op kunt.Hiermee kun je je eigen ideeen en fokinzichten laten gelden zonder dat je bang hoeft te zijn over allerlei negatieve inbreng van vroeger gebruikte lijnen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 10:22

Ben je nou Greet of Teun of een outcross Haha! Knipoog Tong uitsteken Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 10:28

Ja Greet (was grapje hoor) maar wij Nederlanders hebben toch altijd snel de neiging om te denken wat van ver komt is lekker. Wij bekijken de buitenlandse inbreng veel minder kritisch dan de ons bekende eigen fok. Ik ben ervoor om datgene dat je zelf hebt opgebouwd kritisch te aanschouwen en daar vervolgens hengsten mee te kruisen waar jezelf van verwacht dat die een goede invloed hebben op juist die zo goed aan jou bekende merrielijn. En a.u.b geen antwoorden met allemaal sites, maar gewoon een discussie!!!!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 11:29

Outcross hoeft niet persee met volbloed of arabier.

Hier de tekst van Zangersheide:

Is beter dan ik het zeg ! Huilen

'Outcross’

Citaat:
Toen Melchior zich op zijn eigen wijze in de paardenfokkerij had verdiept, met hulp van een andere leermeester, begon er iets te groeien. Het was agrarisch ingenieur - lees: bio-industieel - Van den Eynde die Melchior inwijdde in de fascinerende wereld van de genetica.

"Nederland is groot geworden door F1-producten. Maar als je F1-producten onderling kruist, gaan ze 'strooien’. Na jaren onderzoeken en uitvinden, wat lenen van anderen en vooral luisteren naar hoe anderen het doen, kunnen we nu bezig zijn met een gerichte fokkerij waarin de gewenste eigenschappen nadrukkelijk en dominant worden vererfd. Van den Eynde raadde mij destijds aan merries uit Hannoveraanse en Holsteinse basismoederstammen en bewezen sportmerries te kopen, waarvan de voorouders ook al het nodige hadden gepresteerd, en leerde mij te werk te gaan volgens de in de bio-industrie beproefde methode van 'outcross’ en daarop volgende inteelt. Outcross wil zeggen dat je een bewezen vaderdier 'vreemd bloed’ in de fokkerij haalt, in ons geval hadden we met Almé het meeste succes, en diens nakomelingen laat dekken door een andere hengst - Ramiro - die zich eveneens via eigen prestaties en nakomelingen heeft waargemaakt. De produkten daarvan worden onderling gekruist. Overigens is hier eerder sprake van lijnteelt dan van inteelt. Inmiddels zijn stap vier en vijf in beeld gekomen: opnieuw 'outcross’ met Bachus Z en gecombineerde C-hengsten zoals Carthago Z, Calvaro Z en Catango Z. Hierna zal dan een tweede lijnteelt-periode volgen. De producten worden streng geselecteerd op gewenste eigenschappen; alleen met de beste wordt verder gefokt. Zo zijn ze in de bio-industrie aan koeien gekomen die honderdduizend liter melk geven en kippen die tweemaal zoveel eieren leggen als hun voorgangers. Een nadeel bij paarden is dat er zoveel tijd in die ontwikkeling gaat zitten."

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 11:48

Oke Troef, er zullen altijd in de wereld hier en daar nog wel wat vrije lijnen overblijven maar fokken is vooruit zien en de komende generaties enigszins proberen te bepalen. Je moet het natuurlijk wel in iets groter perspectief zien anders heeft het fokken totaal geen zin. Het fokken op zich moet op een hoger peil gebracht worden, niet door enkele uitschieters, maar over de volle breedte. Je moet nu eigenlijk 2010 al voor je zien, welke kant of het op gaat. Als ik zo de meningen van verscheidene fokkers hoor en dat zijn niet alleen bokkers, dan kunnen we mi twee dingen doen, het eerste waar greetje mee kwam, een totaal nieuwe lijn opzetten, of blijven zoeken in de wereld naar die paar vrije bloedlijnen die nog niet met het huidige paard zijn verweven, en kom nu niet met de Oostblokkers aan want deze dieren zijn van vroeger ook allemaal verwant aan de Duitsers cq Oldenburgers, buiten de Staatsstoeterijen om dan, die we eventueel nog kunnen gebruiken als Outcross, zie afstamming Rutowski enz.maar een Outcross heden ten dage, maar dat is mijn visie, moet je dan toch zoeken bij de basis.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 11:55

Citaat:
en kom nu niet met de Oostblokkers aan want deze dieren zijn van vroeger ook allemaal verwant aan de Duitsers cq Oldenburgers, buiten de Staatsstoeterijen om dan, die we eventueel nog kunnen gebruiken als Outcross, zie afstamming Rutowski enz.maar een Outcross heden ten dage, maar dat is mijn visie, moet je dan toch zoeken bij de basis
.

Maar teun : Zoals jij het ziet ga je naar een nieuw ras toe.

wat nu opgevuld wordt door het:

http://www.easpstamboek.nl/

link Sarabande

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 12:13

Het is Theun met een H hoor, ik noem jou toch ook geen Toef Haha! Knipoog

Mijn idee is niet om een nieuw ras te creeeren, maar voor hen die iets nieuws willen beginnen of hun nek willen uitsteken, met een schone lei te beginnen, en door de kennis die men nu heeft de foute lijnen van vroeger er dus uitlaten, zodat je dus sneller op een aanvaardbaar hedendaags peil zit. Kijkt men naar Morritzburg, dan zie je hetzelfde, om op een snelle manier 2 a 3 generaties weer een topfokkerij op poten te zetten door middel van een volbloedmoederlijn. Mijn idee is echt niet nieuw,ik ben ook geen uitvinder maar zie wel vrij snel hoe er gefokt wordt in de stamboeken, zowel goed als fout. Ging men bijv. bij het KWPN of ieder ander Nederlands stamboek te werk om bij de aangiften van hengsten eerst op papier te selecteren dan viel 75% al af vanwege slechte fokresultaten van ouders cq voorouders.Uiteindelijk hield je dan een 80 a 90 hengsten over.Om hier dan de besten uit te zoeken voor eventueel dekking.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 12:35

Theun:
Citaat:
weer een topfokkerij op poten te zetten door middel van een volbloedmoederlijn


Vandaar dat ik ook deze hengst gebruik Tong uitsteken
Grossini 43.00.630.98, B, 166 cm, v. Grosso Z - Burggraaf- Romadour II - Agio xx

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:55


Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 22:06


Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:27

Inderdaad goede volbloeds en aanparingen daaruit die bestaan zeker.
Maar Nederland heeft geen volbloedfokkerij de laatste 15 jaar.
Terwijl het in Frankrijk en Duitsland veel meer leeft,het wordt je daar met de paplepel ingegeven.
Verder denkt men och het komt allemaal wel goed,we hebben meer een soort gelaten fokkerij bij de warmbloeds.

En het komt allemaal wel goed daar twijfel ik niet aan.
Maar dan nog meer als verkapt registratieburo dan als warmbloed stamboek.
Citaat:
(Vraagt men zich nooit af waarom ruiters voor Nederland internationaal uit komen op "buitenlanders"
Je ziet de sporter heeft geen bal op met het plaatselijkstamboek die is al lang een EU -ruiter.)

Maar het is allemaal van hetzelfde en daar kiest het merendeel voor.
Prettig toch als je je geest niet verder hoeft te vullen dan met een
Mc Donalds hamburger.
Dat is het enige volbloed vlees waar men nog mee in aanraking komt. Huilen

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:45

Himyar schreef:
Prince Thatch XX is in Hannover een populaire fokhengst. Hij liep de volledige test (elf maanden) in Adelheidsdorf en eindigde daar als derde van 38 kandidaten.

http://www.hofkleemeyer.via.t-online.de ... thatch.htm

http://www.cinemafarms.com/page11.html

Goede Volbloedhengsten bestaan dus zeker!


o.a. de vader van Piccolo en Gestion Joker van anky (beide internat. Grand Prix)

Maar voor die paarden er waren had geen 1 nederlander het is zijn hoofd gehaald om zijn merrietje door hem te laten dekken