Waarom kiezen jullie voor een bepaalde hengst\?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Waarom kiezen jullie voor een bepaalde hengst\?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-02 09:55

Tja er zijn zoveel redenen om met een hengst te fokken.
Misschien omdat het op papier een droomlijn oplevert. Of dat het met de linaire gegevens klopt, of misschien gewoon omdat je gevoel zegt dat dat wel eens een leuke combi zou kunnen zijn. Je kunt het natuurlijk ook gewoon een leuke hengst vinden.
ik ben benieuwd wat jullie nu tot die keuze brengt!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 10:48

Gribaldifan:
Citaat:
Of dat het met de linaire gegevens klopt:


Mijn antwoord:
Citaat:
Ik had 2 merries op de merrietest in Deurne en daar zijn mijn merries gescoord door leerlingen van HBO 3
Daarna zijn mijn merries gescoord door het KWPN na de merrietest examen.

Wat blijkt de jeugd kijkt naar een paard met een andere inzagen dan het KWPN.
Er waren in de scores duidelijke verschillen op papier waarneembaar.

v.b Hoefvorm Deurne geeft 20 KWPN geeft 26
Kruislengte ,,,,,,,,,,,,,, 22 ,,,, geeft 18
Standachterbeen ,,,,,, 20 ,,, geeft 17

Andere merrie

Hoofd-hals verbinding: Deurne 22 KWPN 16
Hoogte van de schoft ,,,,,, 20 kwpn 12
Kruisligging ,,,,, 18 kwpn 18
Stand achterbeen ,,,,,,, 22 kwpn 18

Zetten we deze gevens om in live paarden dan zie je hier 4 verschillende paarden in je achtertuin staan.
En deze paarden zullen dan ook verschillend bewegen in de sport

Een scorings formulier maken voor koeien is iets anders dan voor dieren die hun brood moeten verdienen in beweging.


Dus ik neem toch al nooit een hengst. op linaire scoring.

Voor 2003
Neem ik voor het Grosso-bloed de hengst Grossini (v. Grosso Z - Burggraaf- Romadour II - Agio xx )
En doe daarbij lijnen-teelt op Grosso Z en Romadour II
Verder voor een andere, Darlington dochter ,neem ik Rutowski (Rubinstein x Pool) zodat ik lijnenteelt doe op de stam van Rubinstein.
Nl Rubinstein en Darlington is dezelfde stam zoals Rembrandt van Nicole Uphoff.
Bij deze lijnenteelt gebruik ik duidelijke outcross die in de verdere generaties toch weer bloedaansluiting geven.
Zoals Burggraaf (Cor de la Bryere X Landgraf I)
En de Pool dit is oud hard rijpaardbloed uit de 19 de eeuw.(Oost-Pruis TraK. moederlijn.)

Ik fok niet kerkgebonden (lees voor kerk,stamboek) Knipoog
Laatst bijgewerkt door Troef op 25-12-02 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 10:51

Voor een hengst voor Macilda en Biretta kijken wij ook naar bloedvoering. Wij fokken immers een ras en moeten het origineel bloedaandeel in de gaten houden. Verder kijken we of de hengst de merrie aanvult.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 11:38

Wij kijken eerst naar de bloedvoering omdat deze heel erg smal is bij het gelders paard.
Daarnaast kijken we naar het type en het karakter.
Met het liniare scoringsformulier doen we eigenlijk weinig.
Wel gaan we naar afstammelingenkeuringen van hengsten die ons aanspreken en naar de keuringen voor het gelderspaard en tuigpaard.
Vooral veulens met de moeder erbij geven redelijk wat info omdat je dan ziet wat de hengst aan de merrie heeft toegevoegd (of juist niet).
Daarnaast houden we het Oldenburgerstamboek goed in de gaten omdat daar div. hengsten zijn goedgekeurd die qua type en afstamming goed bij onze merrieĀ“s passen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-02 19:05

kijken jullie ook naar wat er aan de merrie verbeterd moet worden?

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 19:18

Natuurlijk, als de merrie bijv. niet zo schitterend kan strekken dan neem je een hengst die heel spectaculair kan strekken, en als je merrie een rotkarakter heeft, neem je een hengst met een heel fijn karakter.

Wat gebeurd er eigenlijk als je een bruine met een schimmelhengst dekt?
Of heeft dat te maken wie de kleur doorgeeft?
volgens mij bepaald de hengst toch de kleur?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 20:23

Angeliek schreef:
Natuurlijk, als de merrie bijv. niet zo schitterend kan strekken dan neem je een hengst die heel spectaculair kan strekken, en als je merrie een rotkarakter heeft, neem je een hengst met een heel fijn karakter.

Wat gebeurd er eigenlijk als je een bruine met een schimmelhengst dekt?
Of heeft dat te maken wie de kleur doorgeeft?
volgens mij bepaald de hengst toch de kleur?


De hengst bepaald de kleur niet. Meestal wint de meest dominante kleur. En toevallig is schimmel erg dominant. Verder teld het ook nog mee wat voor kleuren de ouders van die paarden weer hebben...

Dit is wat ik er van weet maar hoe dat allemaal verder gaat weet ik ook niet.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-02 00:08

Is kleur belangrijk voor mensen bij het bepalen van een hengst?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 00:33

Daar werd vroeger al voldoende op gereageerd ivm vos etc. Of wil je weer een discussie uitlokken?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-02 00:36

Zannekin schreef:
Daar werd vroeger al voldoende op gereageerd ivm vos etc. Of wil je weer een discussie uitlokken?

Nee hoor helemaal niet. Ik vind het interessant welke beweeg redenen men heeft om voor een bepaalde hengst te kiezen. Kleur kan daar volgens mij een ook een factor in spelen. Maar er moeten er nog veeeeeeeeeeeel meeeeeeeeeeeer zijn! dus kom maar op...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 00:38

GribaldiFAN schreef:
Is kleur belangrijk voor mensen bij het bepalen van een hengst?


Ja ik denk zeker dat het wel mee doet bij het uitzoeken van een geschikte hengst.
Zelf ben ik niet dol op schimmels dus zou ik er nooit een schimmel opzetten. Alhoelwel er ook mooie schimmels tussen zitten hoor!!

Zelf ben ik gek van (donker)bruin en zal dus ook sneller voor die kleur gaan.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-02 00:40

Antoinette"]
[quote="GribaldiFAN schreef:
Is kleur belangrijk voor mensen bij het bepalen van een hengst?


Ja ik denk zeker dat het wel mee doet bij het uitzoeken van een geschikte hengst.
Zelf ben ik niet dol op schimmels dus zou ik er nooit een schimmel opzetten. Alhoelwel er ook mooie schimmels tussen zitten hoor!!

Zelf ben ik gek van (donker)bruin en zal dus ook sneller voor die kleur gaan.
[/quote]
Dus kleur is iets waar je rekening mee houd, op welke punten let je nog meer?
Lengte, type ras??

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 00:43

Rasfokkerijen moeten rekening houden met het ras, landenfokkerijen moeten enkel zorgen dat de merrie geregistreerd is bij het stamboek wiens merk ze willen verkrijgen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 01:59

Ik heb mijn NRPS merrie laten dekken door een niet erkende arabier, waardoor ik Hulpboek papieren krijg.
Heel jammer, maar ik kon tussen al die NRPS hengsten niet 1 vinden die aan mijn eisen, specefiek voor mijn merrie voldeed.

Mijn eisen waren:

-sterke achterhand
-minimaal 75% arabisch bloed (ivm endurance)
-zeer nuchter karakter
-minimaal 1.50m
-zeer correct been werk
-geen spaans/egyptisch bloed

Nu wil ik niet zeggen dat er geen elkele NRPS hengst hieraan voldoet, maar daarbij komt natuurlijk ook dat de hengst je moet "aanspreken".

En het werd dus uiteindelijk de hengst Cugant. Zijn voor ouders hebben zich als "harde" paarden bewezen, hij heeft een super nuchter karakter, zo nuchter dat hij op de keuring niet voldoende "showt" wat ze bij de arabieren natuurlijk wel graag zien, en het belangrijkste voor mij, een krachtige achterhand met mooi, correct beenwerk.

En, ja kleur speelde ook een rol! Ik heb serieus bijna Neron gekozen (platenbont), maar hij was echt te klein en kwa "body" sprak hij me niet aan.
Ik had hem al als DE hengst gekozen, maar toen ging ik bedenken, wat nou als het veulen niet bont is (50% kans), zou ik dan ook blij zijn?
Uiteindelijk besloot ik van niet. Niet om Neron af te kraken, want het is een fantastische hengst, maar niet voor mijn merrie.

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 02:33

Het zijn dan ook alleen de stamboeken die zeggen dat je binnen je eigen stamboek dekken moet.

Overigens vind ik Neron een gave pony, al werd hij schandalig slecht voorgebracht bij de laatste show. Is 'ie geen 1.50 m?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 02:37

Albert schreef:
Overigens vind ik Neron een gave pony, al werd hij schandalig slecht voorgebracht bij de laatste show. Is 'ie geen 1.50 m?


Dat ben ik helemaal met je eens Albert, ik heb ook niet het idee dat ze het erg voorbereid hadden... Maar het getuigde overigens wel voor zijn super brave karacter!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 09:54

Gribaldifan
Citaat:
Tja er zijn zoveel redenen om met een hengst te fokken.
Misschien omdat het op papier een droomlijn oplevert. Of dat het met de linaire gegevens klopt, of misschien gewoon omdat je gevoel zegt dat dat wel eens een leuke combi zou kunnen zijn. Je kunt het natuurlijk ook gewoon een leuke hengst vinden.
ik ben benieuwd wat jullie nu tot die keuze brengt!


Ik denk dat de vraag ook anders gesteld kan worden:
Er zijn zoveel redenen om met een merrie te fokken.

Als je van die gedachten uit gaat kom je er achter dat stamboeken en hengsten niet meer belangrijk zijn.
Belangrijk wordt dan je merrie en haar afstammelingen.
Je wordt dan loyaler aan je merrie i.p.v. aan een hengst .
En daar zit vaak het probleem met fokken, te weinig loyaliteit aan de eigen merrie door beinvloeding van buiten af .

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 11:32

Wat betreft kleur, 1 opmerking die naar de kleur kijkt is geen fokker. Verder heeft Troef groot gelijk wat betreft zijn laatste opmerkingen.Men heeft een te hoge pet op van alle betweters die hun visie naar voren willen brengen in een stamboek, maar er alleen zitten voor hun goed betaalde functie en om 5 uur het bijltje erbij neergooien. De echte fokkers zijn zij die er dag en nacht mee behept zijn.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 12:11

De betekenis van een vaderpaard is het gevolg van zijn moederlijke afstamming, dus generatie op generatie met bijzondere kwaliteiten begiftigd.Ik hou dus heel erg met de moederlijn van de hengst rekening

Inderdaad krijgt men wel de indruk dat paringen tussen, Allerbeste hengst x Allerbeste merrie, gebasseerd uitsluitend op verrichtingen veelvuldig resulteren in fragiele paarden, met een moeilijk temperament terwijl merries of hengsten, die minder hebben uitgeblonken, maar het bewijs van hardheid hebben geleverd, vaak bijzonder goed produceren.

Fokkers nemen dus een groot risico door hun beste merries weer naar de beste en duurste hengsten te sturen, zonder voldoende rekening te houden met essentiele factoren, zoals gezondheid, constitutie, en temperament te wensen overlaten.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 12:28

Als je naar een hengst gaat die in de mode is loop je achter de mode aan. Immers vier jaar later als jouw product drie jaar is, is die hele modehengst vergeten. Dus doe maar lekker eigenwijs en zoek er een die bij je merrie past en weinig gebruikt wordt.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 13:05

Theun schreef:
Wat betreft kleur, 1 opmerking die naar de kleur kijkt is geen fokker.


Dat is wel makkelijk zeggen, maar er zijn rassen zoals de Paint, (Fries, veel trekpaarden, Tinkers...) waarbij kleur toch een grote rol speelt. En waarom mag je niet naar kleur kijken? Omdat iemand ooit gezegd heeft: "Een goed paard kent geen kleur?"

Wat nou als ik goeie paarden met kleur fok?!
Het blijkt al dat kleur, zeker voor de verkoop, een belangrijke rol kan speelen, veel mensen hoor je al: Ik wil geen schimmel... Het paard moet aanspreken, en ook kwa kleur.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 13:09

Ik denk dat je toch vaak eerst naar het plaatje kijkt, ik persoonlijk zou niet fokken met een hengst die me nergens in aanspreekt, ook al zit er dan nog zo'n leuk papier achter. Natuurlijk kijk ik ook wel naar de papieren, want de afstamming zegt in mijn ogen erg veel. Ik let niet op indexen enzo. Maar goed, ik heb dus gedekt met paddox, omdat ik meteen toen ik hem op stal zag (nog voor hij goedgekeurd was) op hem viel. Tja, later zag ik hem ook bewegen en zijn afstamming en hij had veel eigenschappen die Jurga super zouden kunnen aanvullen en toen heb ik de knoop doorgehakt.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-02 14:11

ZIjn er ook mensen die puur op hun gevoel afgaan. En een hengst zien waarvan ze denken dat zou echt iets zijn voor mijn merrie.
Of ben je dan een slechte fokker?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 14:31

Denk niet dat je dan zomaar een slechte fokker bent. Echt voorspellen blijft imo nog steeds heel moeilijk. Je weet nooit met zekerheid of je een crack fokt.

singlefooter

Berichten: 220
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 14:34

k denk dat het ook heel belangrijk is om naar karakter te kijken en niet alleen naar de prestaties, vooral bij een recreatie paard is karkater veel belangrijker. Helaas komt dat steeds vaker ergens onderaan het lijstje.
Mijn hengst heeft een superkarakter, ik kan iedereen op hem zetten, en door zijn koele karakter presteerd hij ook goed. Hij is leergierig en werkwillig, rustig maar toch een hengst, niet zeuren maar gewoon doen.

Veel mensen kiezen voor een dekking van hem om het karakter van hun merrie te compenseren. Zijn nakomelingen zijn ook bijna allemaal rustig en makkelijk in de omgang.

Sietske