Groninger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 16:33

Wie heeft er ervaring met het Ras Groninger paard? Ik vind het een zeer interessant paardje en heel mooi, maar ik ben benieuwd hoe zo'n paardje rijd (dressuur etc).


Let me know!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 16:47

Ik heb gehoord dat als je een Groninger koop subsidie krijgt...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 17:00

Vraag Nimber maar eens want die rijd altijd met Grunniger Lodewijk. Trouwens dat met die subsidie is wel een ander verhaal hoor. Slechts een bepaald aantal krijgt subsidie., en je moet ze 5 jaar aanhouden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 17:51

HEb inmiddels vernomen dat subsidie inmiddels is afgeschaft. Illindra heeft volgens mij ook een groningermerrie, en Nimber heeft 3 groningers. Het is nog niet zo heel simpel om er aan te komen hoor, ze liggen bepaald niet voor het oprapen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 17:53

Nee hoor de subsidie is dit jaar weer in leven geroepen. Je moest het voor 1 maart aanvragen en yep ik krijg voor beide merries 125 euro per paard per jaar en dat 5 jaar lang Tong uitsteken Ja de feestdagen mogen voor mij wel komen. Tong uitsteken

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 17:58

Mooi geregeld greetje!

Danijelle, idd Nimber een PB sturen of op www.groninger.nl kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:43

Ik heb een merrie die zowel een Gronnings als Gelders papier heeft.
Haar moeder is de Gelderse merrie Coravivera(GoudsmidxGondelier) en de vader is Loek (Halifax X Itam) de bloedvoering van Loek is dus nagenoeg gelders maar hij is goedgekeurd voor zowel het Gronnings stamboek als het Gelders stamboek.
Om deze reden heeft Lisavivera dan ook 2 papieren en 2 brandmerken.
Zelf gaan we met haar verder fokken in het gelders type omdat dat ons wat meer aanspreekt dan het Gronninger type en de merrie qua type meer in het Gelders dan in het Gronninger type staat.
Ik moet wel zeggen dat het karakter van Lisa wat makkelijker is dan van Händell en Ilindra (Gelders).

Beide type´s staan trouwens erg dicht naast elkaar en hebben beide aan de basis van het KWPN gestaan.
Omdat ze bij het KWPN niet echt netjes behandeld worden/werden is het Gronningerstamboek zelfstandig verder gegaan, iets wat voor het Gelders stamboek ook geen slechte oplossing zou zijn.

Foto´s kun je in m´n profiel vinden Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:45

Voor het Gelders paard krijg je overigens ook subsidie Knipoog

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 20:55

Hoi Ilindra. Je kan ook eens kijken op de site van Bolle. Hij is op het moment op vakantie in Tenerife dus schrijf ik het maar. Hij heeft zelf een Gronongerruin genaamd Folkert en heeft ook allemaal informatie staan op zijn site.
http://groups.msn.com/paardenenmensport

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:04

Ilindra schreef:
Omdat ze bij het KWPN niet echt netjes behandeld worden/werden is het Gronningerstamboek zelfstandig verder gegaan, iets wat voor het Gelders stamboek ook geen slechte oplossing zou zijn.


Het Groninger Stamboek heeft nooit onder het KWPN gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:40

Het groningerpaard heeft toch echt met o.a het geldersepaard aan de basis van het KWPN gestaan op de KWPN papieren is dit nog terug te zien aan de omschrijving SGLDT en SGRT, ze hebben idd nooit een aparte afdeling gehad zoals het gelderspaard nu heeft, ze konden eerder wel als basispaard worden ingeschreven, dit boek bestaat nu niet meer , is het gelders paard geworden en een paar liefhebbers van het groningerpaard hebben een eigen stamboek opgericht (volgens mij zijn er zelfs 2 verschillende verenigingen voor groninger paarden).

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:48

SGLDT en SGRT waren vroeger van het VLN. Het stamboek voor het Groninger paard was het NWP oftewel het Bovenlander Paard. Zo werd dit paard genoemd omdat ze in Friesland het niet "Groningers" wilden noemen. En die andere vereniging zijn wij denk ik. Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:04

HAAALLLOOOO, wij fokken groningers, en ik kan iedereen groningers aanraden, zowel voor dressuur als voor springen.. Wil je komen kijken dan kan dat.. of zoek op internet naar stal abstwoude....Koele, brave. hardwerkende paarden

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:16

http://www.hetgroningerpaard.nl kun je meer info vinden.
Ik vind het een superras met een geweldig karakter.
Wij zijn bezig om een stal op te zetten en dan wil ik ze zelf ook gaan fokken.
Nu sta ik met mijn 2 groningers bij 1 van de grotere fokkers op stal.
Ik heb sinds heel kort ook een IHW paard een zwaar warmbloed van het groninger type.
http://www.ihwstudbook.com
mocht je meer info willen of eens een kijkje willen nemen kun je altijd een pb sturen

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 10:03

Wow ik wist niet dat ik zo'n discussie over subsidie's etc zou losmaken Haha!
Wat zijn ze mooi he, de Groningerpaarden.. *Verliefd* Haha!