Fokkers vergeten het belangrijkste van alles!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Fokkers vergeten het belangrijkste van alles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 19:58

Tja kijk eens om je heen op een wedstrijd en op keuringen, wat zie je!
Steeds meer mensen willen een veulen fokken. Zo onstaan er dus ook van die populaire hengsten zoals we allemaal al weten. En zoals we ook weten is daar het karakter ook aan verbonden. Zelf heb ik ook altijd met karakter paarden gewerkt.
Maar nu ik zie dat het ook anders kan en er over na ben gaan denken. Kom ik tot de conclusie dat fokkers het meest belangrijke vergeten wat er bestaat. Het meest simpele maar super belangrijk is het karakter van het paard! Zo simpel als dat. Een paard wat vriendelijk is en graag wil werken daar heb je iets aan. Zo'n paard wil iets extra's voor je geven. Je kunt een super knol hebben maar als dat beest niet voor je wil werken wat heb je er dan aan!
Dus we kunnen wel de discussie voeren van is mijn merrie goed genoeg voor de fokkerij. Maar je moet jezelf eens afvragen is mijn merrie goed genoeg in het hoofd voor de fokkerij. Rotbokken zijn er al meer dan genoeg naar mijn mening.
Mijn stelling is dan ook een paard dat voor je wil werken mag tekort komeningen hebben deze maakt ie toch wel goed! Zie bonfire!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:08

Ik heb nog nooit een rotbok gehad en ik heb nog nooit een paard gehad dat niet voor me wou werken, waar hebben we het eigenlijk over? Volgens mij ligt veel aan de ruiter, maar dat wordt weer eens niet gezien.
Als ik eerlijk ben vind ik dit een kloteonderwerp, waarom? Omdat de meeste paarden verpest worden door mensen en maar enkele paarden van zichzelf verknipt zijn.
Rotbokken zijn over het algemeen zo door rotmensen, misschien is dat eens iets om een discussie over te hebben.
Dit is net weer zo iets als van: "die hengst geeft van die rotkarakters aan zijn nakomelingen mee"
Weet nog wel iemand dat dat de paarden zijn waar je het verste mee komt! Paarden met karakter!
Ach ja, dieren worden nogal snel voor moeilijk uitgemaakt als ze niet alles pikken. Misselijk

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 20:12

chantal1 schreef:
Ik heb nog nooit een rotbok gehad en ik heb nog nooit een paard gehad dat niet voor me wou werken, waar hebben we het eigenlijk over?
Volgens mij ligt veel aan de ruiter, maar dat wordt weer eens niet gezien.
Als ik eerlijk ben vind ik dit een stinkmodderonderwerp, waarom? Omdat de meeste paarden verpest worden door mensen en maar enkele paarden van zichzelf verknipt zijn.
Rotbokken zijn over het algemeen zo door rotmensen, misschien is dat eens iets om een discussie over te hebben.
Dit is net weer zo iets als van: "die hengst geeft van die rotkarakters aan zijn nakomelingen mee"
Weet nog wel iemand dat dat de paarden zijn waar je het verste mee komt!

Als dat zo zou zijn zou ik er echt niet over beginnen!
Er zijn hengsten die rotkarakters geven dat weten we allemaal daar hoeven we niet weer een discussie over te hebben. Maar zo heb je ook merries. EN zeg nu niet dat mensen ze verpesten want daar heb ik het niet over. Ik heb jonge merries klaar ge maakt en daar zat bijv een mettal tussen die nog niet eens bereden was. Die moesten we klaar maken voor de keuring dat beest sloeg gericht na je. Die kon geen mens luchten of zien . Die was gewoon staats gevaarlijk. Zo'n merrie wordt dan gedekt met gribaldi. Nu geeft die niet zo'n slechte karakters over het algemeen maar toch. Zo'n merrie hoort wat mij betreft bij de slager met zo'n beest ga je toch niet fokken! waar fok je dan voor? een mooi paard waar je niets mee kunt doen dan alleen nog maar meer rotbokken te fokken! Snap je!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:14

Doet me ineens aan de oude Willem Geersen Sr. denken die zei; paarden worden niet slecht geboren maar door de mensen slecht gemaakt. Misschien een beetje te cru gezegd, maar kan me er wel in vinden.Soms zie ik het wel eens, ruitertje vraagt nog iets teveel van het paard,paard geeft aan het nog niet te kunnen (oortjes in de nek en zuur) en krijgt direct het stempel er op van Rot Bok. Niet fair natuurlijk.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 20:17

greetje schreef:
Doet me ineens aan de oude Willem Geersen Sr. denken die zei; paarden worden niet slecht geboren maar door de mensen slecht gemaakt. Misschien een beetje te cru gezegd, maar kan me er wel in vinden.Soms zie ik het wel eens, ruitertje vraagt nog iets teveel van het paard,paard geeft aan het nog niet te kunnen (oortjes in de nek en zuur) en krijgt direct het stempel er op van Rot Bok. Niet fair natuurlijk.

Helemaal mee eens maar deze kant wil ik de discussie niet op!
Met een rotbok bedoel ik een paard dat gewoon gemeen is. Bijt slaat weet ik veel. Niet wat er aangereden is maar wat er in zit uit zichzelf. Daar moeten we eventjes van uit gaan.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:17

Gribaldifan, ik snap je wel hoor maar ik geloof dat jij het nog niet helemaal snapt!
Dat een paard een rotbok word hoeft niet alleen te komen door dat men er op zit, of wel?
Er lijkt me ook nog een aspect als verzorging? Of niet?

Daar wil jij van uit gaan, niet wij.

Ik heb nog geen een gestoord veulen uit een merrie zien komen en ik heb er toch het een en ander geboren zien worden.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 20:19

chantal1 schreef:
Gribaldifan, ik snap je wel hoor maar ik geloof dat jij het nog niet helemaal snapt!
Dat een paard een rotbok word hoeft niet alleen te komen door dat men er op zit, of wel?
Er lijkt me ook nog een aspect als verzorging? Of niet?

Ja weet ik wel, en je hebt ook gelijk maar neem maar van mij aan dat er ook paarden zijn die niet door mensen zijn verpest maar door de fokkers omdat ze ze uberhaupt gefokt hebben!
Met rotbokken moet je niet fokken!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:21

Alleen dat woord al, rotbokken...

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 20:22

chantal1 schreef:
Alleen dat woord al, rotbokken...

Hahaha kom maar keertje op bezoek dan rijden we rond dan laat ik je zien wat ik bedoel!
ps: als een paard zo gemeen is dat het je gericht slaat bijt en weet ik veel noem ik dat een rotbok zo simpel als dat. Zulke paarden kun je nog wel bewerken en met een goede omgang en training kun je zo nog wel uitbrengen in de sport maar daar ga je toch niet mee fokken!
Als dat in de genen zit, ga je dat risico toch niet nemen?
snap je wat ik bedoel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:26

Of iemand rijd op een paard waarvan ie weet dat er iets mis mee is en dat het pijn heeft, maar rijd vrolijk door. Of het is niet goed opgevoed. Maar dat bedoelt Grib niet. Ze bedoelt dat je bij de keuze van een hengst naasT al die andere zaken die hier besproken worden ook het karakter moet laten meewegen. Van heel veel hengsten is bekend dat ze niet zo "lekker" zijn. Om die dan te kruisen met een lastige of zure merrie is niet handig en nadelig voor de fokkerij.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:26

Ik ben het eens met de stelling die Greetje heeft geplaatst. Een paard wordt niet slecht geboren, maar slecht gemaakt. Ik denk dat je eerder kunt spreken van een makkelijk en meegaand character, en een character die wat meer overtuigingskracht nodig heeft, of moet in handen komen van iemand die daar mee om weet te gaan. En kom je het laatste geval tegen (paard met een uitgesproken eigen wil) en er wordt verkeerd mee omgegaan is het hek snel van de dam.

Een vergevingsgezind paard die niet snel beledigd is, dat is de ideale keus. En daarbij een exterieur zonder al te groter graverende fouten.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-12-02 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:27

En dat ligt allemaal aan die paarden zelf Grib of hebben die in hun jeugd een stukje opvoeding gemist?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 20:32

greetje schreef:
En dat ligt allemaal aan die paarden zelf Grib of hebben die in hun jeugd een stukje opvoeding gemist?

Tja ... Ik ben niet de oudste hier op bokt! Maar ik kan je verzekeren dat er paarden zijn die een uitstekende opvoeding hebben gehad maar toch lastig zijn. Of je nu wilt of niet dit kan bloedbepalend zijn dat is nu eenmaal zo!
Je kunt er wel op in spelen etc.
Ik heb zelf een michelangelo en vraag aan menig andere michelangelo rijders wat voor schatjes daar tussen zitten!!
Het lijkt me wel toevallig dat ze allemaal hetzelfde hebben terwijl ze toch allemaal een andere opvoeding gehad hebben.
Karakter is erfelijk bepalend dat is ook bij mensen zo. Alleen kun je daar met de opvoeding wel op inspelen maar dat wil niet zeggen dat ze het karakter dan niet meer hebben.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:40

chantal1 schreef:
Gribaldifan, ik snap je wel hoor maar ik geloof dat jij het nog niet helemaal snapt!
Dat een paard een rotbok word hoeft niet alleen te komen door dat men er op zit, of wel?
Er lijkt me ook nog een aspect als verzorging? Of niet?

Daar wil jij van uit gaan, niet wij.

Ik heb nog geen een gestoord veulen uit een merrie zien komen en ik heb er toch het een en ander geboren zien worden.


Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen, maar ik ben het echt niet met je eens hoor Chantal. Gribaldifan heeft gelijk, dat er in de Nederlandse fokkerij (haast) geen aandacht aan besteed wordt. De wil om mee te werken, wordt in Duitsland uitgedrukt als 'Rittigkeit'. In de Duitse fokkerij is dit juist weer wel een heel belangrijk selectiecriterium.

Paarden die vanzichzelf onvoldoende 'rittigkeit' hebben, dus onvoldoende wil om zich te laten bewerken, kunnen super veel talent hebben, maar dat zal je er nooit geheel uit kunnen halen. Terwijl een paard met minder talent en een hoge mate van Rittigkeit een veel beter resultaat zal neerzetten. Op de ORUN duidt Ton de Kok deze paarden (zonder 'Rittigkeit') aan als "Blijf van mijn lijf"-paarden.

Het is dus zeker wel een punt waar in de toekomst op gelet moet gaan worden, wil je genoeg bruikbare paarden houden. Als Johan Hamminga en Ton de Kok (fokt zelf ook met KWPN'ers) dit erkennen en als dit in de duitse fokkerij meegenomen wordt in de afstammelingentesten, zal dit heus wel belangrijk zijn. Dan kan je dat wel ontkennen, maar Gribaldifan heeft gewoon gelijk!

En dan heb ik het dus niet over paarden die verreden zijn, of iets dergelijks. Dat is weer iets heel anders. Dit gaat over het karakter, de wil om voor de ruiter te werken. Juist paarden die voldoende Rittigkeit hebben, lopen een grotere kans om verreden te worden, omdat zij meer van de ruiter accepteren. Dit in tegenstelling tot 'Blijf van mijn lijf'-paarden.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 20:45

Fries"]
[quote="chantal1 schreef:
Gribaldifan, ik snap je wel hoor maar ik geloof dat jij het nog niet helemaal snapt!
Dat een paard een rotbok word hoeft niet alleen te komen door dat men er op zit, of wel?
Er lijkt me ook nog een aspect als verzorging? Of niet?

Daar wil jij van uit gaan, niet wij.

Ik heb nog geen een gestoord veulen uit een merrie zien komen en ik heb er toch het een en ander geboren zien worden.


Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen, maar ik ben het echt niet met je eens hoor Chantal. Gribaldifan heeft gelijk, dat er in de Nederlandse fokkerij (haast) geen aandacht aan besteed wordt. De wil om mee te werken, wordt in Duitsland uitgedrukt als 'Rittigkeit'. In de Duitse fokkerij is dit juist weer wel een heel belangrijk selectiecriterium.

Paarden die vanzichzelf onvoldoende 'rittigkeit' hebben, dus onvoldoende wil om zich te laten bewerken, kunnen super veel talent hebben, maar dat zal je er nooit geheel uit kunnen halen. Terwijl een paard met minder talent en een hoge mate van Rittigkeit een veel beter resultaat zal neerzetten. Op de ORUN duidt Ton de Kok deze paarden (zonder 'Rittigkeit') aan als "Blijf van mijn lijf"-paarden.

Het is dus zeker wel een punt waar in de toekomst op gelet moet gaan worden, wil je genoeg bruikbare paarden houden. Als Johan Hamminga en Ton de Kok (fokt zelf ook met KWPN'ers) dit erkennen en als dit in de duitse fokkerij meegenomen wordt in de afstammelingentesten, zal dit heus wel belangrijk zijn. Dan kan je dat wel ontkennen, maar Gribaldifan heeft gewoon gelijk!

En dan heb ik het dus niet over paarden die verreden zijn, of iets dergelijks. Dat is weer iets heel anders. Dit gaat over het karakter, de wil om voor de ruiter te werken. Juist paarden die voldoende Rittigkeit hebben, lopen een grotere kans om verreden te worden, omdat zij meer van de ruiter accepteren. Dit in tegenstelling tot 'Blijf van mijn lijf'-paarden.
[/quote]
Precies!! dit bedoel ik nu, en ik vraag mij af of het wel slim is met zulke paarden te fokken.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:51

Niet dus, of een van de twee (hengst of merrie) moet een superbraaf karakter hebben. Maar ik geloof dat in Duitsland hengsten zelfs afgekeurd kunnen worden op afstammelingen, wanneer deze onvoldoende Rittigkeit vertonen. Maar dat weet ik helaas niet zeker, so don't blame me if this isn't true!

Maar van mij zou het iig wel mogen.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 21:03

In een vorig topic heb ik al eens het belang van een goed karakter naar voren gebracht en het is idd een ondergeschoven kindje bij het KWPN.
Helemaal eens.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 21:27

Citaat:
Ik ben niet de oudste hier op bokt! Maar ik kan je verzekeren dat er paarden zijn die een uitstekende opvoeding hebben gehad maar toch lastig zijn


Dat heb je ook met mensen.

En nu is de kunst om zo'n mens bij een paard te plaatsen.
Heb je paarden s'nachts al horen praten over dat mens?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 21:33

Troef schreef:
Citaat:
Ik ben niet de oudste hier op bokt! Maar ik kan je verzekeren dat er paarden zijn die een uitstekende opvoeding hebben gehad maar toch lastig zijn


Dat heb je ook met mensen.

En nu is de kunst om zo'n mens bij een paard te plaatsen.
Heb je paarden s'nachts al horen praten over dat mens?


*LOL*
Inderdaad is het een kwestie van samen passen.
Wat die rittigkeit betreft: klopt dan toch niet met wat beweerd wordt dat Michelangelo een rotkarakter zou geven. Hij is net bekend om het doorgeven van hoge rittigkeit. Dan moet je maar een keertje de rittigkeit van z'n zonen opzoeken: 9/10, 10/10, ....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 21:36

Maar Zannekin, er is toch ook een merrie die iets doorgeeft? En de zonen die je opnoemt, waren dat allemaal kandidaten voor de dekhengstpositie? Dan zal men wel het beste eruit halen, denk je niet?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 21:42

Cassidy schreef:
Maar Zannekin, er is toch ook een merrie die iets doorgeeft? En de zonen die je opnoemt, waren dat allemaal kandidaten voor de dekhengstpositie? Dan zal men wel het beste eruit halen, denk je niet?


Inderdaad, geeft ook de moeder iets door. Er werd gezegd dat men naar het karakter van beide ouders moest kijken, dan werd beweerd dat ALLE Michelangelos "rotbokken" waren, vandaar dat ik met die voorbeeldjes aan kwam zetten. Michelangelo is naar mijn weten bekend een hoge rittigkeit door te geven....
Het toont nog maar weer een keertje aan dat het karakter van een paard niet zo makkelijk te evalueren is, bij de ene ruiter werkt het wel, bij de andere niet.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 22:06

[quote="Zannekin"][ Michelangelo is naar mijn weten bekend een hoge rittigkeit door te geven....
quote]

Michelangelo is in Nederland bekend, en daar heeft hij het meeste gedekt en ook hele goede merries, door het feit dat zijn kinderen, een uitzondering daargelaten, stakers zijn. Wanneer ze geen zin hebben stoppen ze. Dat zijn de aardige. Er zijn er nog al wat die zich achterover gooien met ruiter en al. Kortom Michelangelo staat er met zijn KWPN kinderen om bekend dat ze een broertje dood hebben aan werken. Of dat uit een gebrek of uit karakter voortkomt is niet duidelijk. Maar er is ook nooit een zoon van hem in het stamboek ingeschreven.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 22:12

Zannekin"]
[quote="Troef schreef:
Citaat:
Ik ben niet de oudste hier op bokt! Maar ik kan je verzekeren dat er paarden zijn die een uitstekende opvoeding hebben gehad maar toch lastig zijn


Dat heb je ook met mensen.

En nu is de kunst om zo'n mens bij een paard te plaatsen.
Heb je paarden s'nachts al horen praten over dat mens?


*LOL*
Inderdaad is het een kwestie van samen passen.
Wat die rittigkeit betreft: klopt dan toch niet met wat beweerd wordt dat Michelangelo een rotkarakter zou geven. Hij is net bekend om het doorgeven van hoge rittigkeit. Dan moet je maar een keertje de rittigkeit van z'n zonen opzoeken: 9/10, 10/10, ....
[/quote]
HAHAHAHAHA
dat noem ik nu ervaring meisje!
Omdat ik zelf de ervaring daar mee heb en er overigens wel z mee rijd dus omgaan kan ik er wel mee!
Heb ik veel mensen benaderd en allemaal dezelfde reacties.
Dat zou jij als trakehner persoon toch moeten weten!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 22:13

Voor de goede orde: Michelangelo dekt nog steeds vele merries, en heeft nog meer nakomelingen in Duitsland lopen. Dus als ze in Nederland vinden dat zijn Rittigkeit 0 is en in Duitsland dat die zeer goed is, dan weet ik niet wat de oorzaak daarvan is, interesseert me ook niet. Het was maar om de tegenstrijdigheid aan te tonen tussen de vele factoren die de rittigkeit beïnvloeden en het karakter van 1 van beide ouders.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 22:15

Zannekin"]
[quote="Cassidy schreef:
Maar Zannekin, er is toch ook een merrie die iets doorgeeft? En de zonen die je opnoemt, waren dat allemaal kandidaten voor de dekhengstpositie? Dan zal men wel het beste eruit halen, denk je niet?


Inderdaad, geeft ook de moeder iets door. Er werd gezegd dat men naar het karakter van beide ouders moest kijken, dan werd beweerd dat ALLE Michelangelos "rotbokken" waren, vandaar dat ik met die voorbeeldjes aan kwam zetten. Michelangelo is naar mijn weten bekend een hoge rittigkeit door te geven....
Het toont nog maar weer een keertje aan dat het karakter van een paard niet zo makkelijk te evalueren is, bij de ene ruiter werkt het wel, bij de andere niet.
[/quote]
Ook voor jou zannikje ik ben gek op mijn paard! maar kom maar eens kijken ik kan je nog meer nakomelingen laten zien en mensen laten spreken die veel ervaring hebben met deze paarden. Maar je hoeft nu geen reclame te maken. Want daar gaat het niet over. We hebben het hier nu over merries. Michelangelo was maar een voorbeeld die aangaf dat in NEDERLAND (misschien dat ie in combinatie met duitse merries wel een hoge richtigkeit geeft!!) er veel 'lastige' nakomelingen van zijn. Waarvan ik me afvraag het wel slim is dus daarmee te fokken en daar ga je niet op in! Dus lees eerst eventjes de stelling voordat we weer helemaal off' topic gaan.