hengst voor jamaica

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

hengst voor jamaica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 20:58

Wederom puur orienterend.
Om een veulen met papieren te krijgen valt een haflinger hengst af.
Wat wel mogelijk is (voor zover ik tot nu toe uitgezocht heb) zijnd e volgende:

NRPS met min. 50% arab bloed (veulen wordt dan NRPS)
Welsh, alle secties (veulen wordt dan Welsh K)
KWPN (veulen wordt dan hulpregister of zoiets Haha!)
AVS (veulen wordt dan haflo, dus NRPS)
Andalusier (veulen wordt dan Crusado)

Wat voor hengst zouden jullie nemen? En waarom? Of welke juist absoluut niet, en waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:08

Misschien is het een idee om uit te zoeken uit welk soort bloed de Haflinger is ontstaan, dan kun je nog een beetje bij de oorsprong blijven.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:27

stef schreef:
KWPN (veulen wordt dan hulpregister of zoiets Haha!)

Zo lust ik er nog wel een paar,
dan kan je net zo goed een Fries er op zetten, komt hij ook in een bijboek.
Verder houd ik er niet van om op een ponietje een paard te zetten, zeker niet de hengsten van tegenwoordig.

De enige optie is naar mijn mening veredelen, net wat Lov zegt.
Dus veel bloed erin.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:33

Je kunt er misschien ook wel een trekpaard op zetten. Komtie misschien ook wel in het hulpboek Knipoog Haha!
Als je met haar wilt fokken zou ik er een arabier op zetten, Dat is nog wel een redelijke combi denk ik. Te groot zou ik niet doen voor een pony, veel te veel kans op problemen.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:52

je kan ook een New Forest hengst nemen, dan word het veulen ingeschreven bij het New Forest stamboek, afdeling wedstrijdregister.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 09:08

Of een hoog in het bloedstaande D-pony vna het nrps.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 09:57

stef schreef:
Wederom puur orienterend.
Om een veulen met papieren te krijgen valt een haflinger hengst af.
Wat wel mogelijk is (voor zover ik tot nu toe uitgezocht heb) zijnd e volgende:

Welsh, alle secties (veulen wordt dan Welsh K)


Welsh K wordt het nooit. Dat kan alleen bij een kruising van welsh A, B of K met arabisch volbloed, engels volbloed of anglo-arabisch volbloed.

Het veulen kan wel ingeschreven worden in de sectie HBW, rijpony op welsh grondslag.
Geen register o.i.d. en je kan gewoon aan keuringen mee doen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:07

Dan vraag ik me af: waarom fok je dan? Om het veulen zelf te houden of voor de verkoop? Het is geen stamboek/rasnakomeling, dus ja....

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:44

waarom niet gewoon met een haflinger? papier is toch niet zo belangrijk? maar als je dan toch perse een papier wil dan zou ik gaan voor iets met veel bloed. daar vallen mensen eerder op dan een logger paardje

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 10:21

als ik er een arab op zet krijg je een haflo, beestjes die (als ze leuk uitvallen, maarja, fokken is en blijft gokken) het leuk leuk in de sport kunnen doen.
Waarom papieren? Het veulen zal zeer waarschijnlijk verkocht worden. Ik denk dat je een veulen met papier beter kwijt raakt dan zonder papier (is me hier ook meerdere keren aangeraden)

Voor de goede orde, het is nog niet de bedoeling jamaica komend jaar te laten dekken, misschien ook wel, maar dat zien we dan wel. Ben gewoon een beetje aan het rondkijken

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 11:31

Inderdaad kan het alleen een K worden als je een A, B of K op een pony met arabisch volbloed, engels volbloed of anglo-arabisch volbloed zet. Maar een HBW kan wel, en dan kan het veulen ook gewoon keuringen lopen.
Zelf zou ik er een pony opzetten die er een beetje bij past. Dus niet te groot of klein.
Ken namelijk een veulen van een vrij smalle moeder, die is nu echt niet mooi, maar we kennen de vader niet.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 12:57

stef schreef:
Waarom papieren? Het veulen zal zeer waarschijnlijk verkocht worden. Ik denk dat je een veulen met papier beter kwijt raakt dan zonder papier (is me hier ook meerdere keren aangeraden)


Het klinkt misschien hard wat ik zeg en het is ook puur mijn eigen mening...
Maar waarom ga je fokken als je bijna zeker weet dat je het veulen gaat verkopen?

Ik zie je hier vragen naar kruisingen alleen om er een papier bij te krijgen. Maar is zo'n kruising te verkopen?
Wat is je doel om te fokken?
Wat verwacht je van het fokprodukt?

Een kruising van een haflinger en KWPN, welsh, NRPS of Andalusier zal best lief zijn, met veel geluk ook nog mooi, maar is daar vraag naar?
Een kruising met AVS is dan nog misschien het best te verkopen, maar is dat je doel?
Iets fokken waarvan je hoopt dat het te verkopen is aan een goed baasje?

Ik zou eerst bij mezelf eens afvragen of dat wel is wat je wilt, omdat je al zegt dat het veulen zeer waarschijnlijk voor de verkoop is.
Maar ja, das mijn mening...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 18:01

meningen hebben mag, orienteren imo ook.
Ik ben aan het rondkijken, that's all.
Er werd me geadviseerd geen haflingerhengst te nemen omdat ik dan voor de slager zou fokken ivm veulen zonder papier.
De bovenstaande rassen zijn rassen waarmee het veulen papieren zou krijgen. Verder niet kijken naar wat voor soort paard of weet ik veel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 19:43

Persoonlijk zou ik nooit gaan fokken met een paard zonder papier.
Dus ook niet op de manier om het veulen in een hulpstamboek te krijgen.
Paarden genoeg op deze aardbol, daar hoeven naar mijn menig geen paarden bij waarvan weinig bekend is.

Veel mensen zoeken daar ook niet naar.
En dekkosten, veearts kosten,entingen enz, worden dan al gauw duurder dan wat je er voor kan vragen.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 14:41


Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:55

Ga je fokken of vermeerderen?
Een kruising tussen een Haflinger en Welshcob levert vaak redelijk mooie en voor de mensport goed bruikbare nakomelingen op.
In Duitsland staat een redelijke palomino cob hengst.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:06

hulpboek paarden zijn slecht te verkopen hoor je kan er niets mee er staat alleen op het papiertje dat de pa een goedgekeurde hengst was.
daarnaast wijkt een haf zo'n eind van een wpn-er af dat ik niet weet of er veel mensen zijn die zulke paarden willen.
Ik weet dat ze bij v. loon haf x groningers kruisen maar voornamelijk om zelf te houden als het ideale manege paard.
Wij hebben ook een haf x groninger ideaal koetspaard maar alles voor eigen gebruik

zoals je zelf al zegt mensen willen een paard met papier maar dan ook een 'echt' papier

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 00:18

Klopt, de verkoopwaarde van een wazige kruising is laag, al is het product nog zo schattig.
Kies daarom eerst een haalbaar gebruiksdoel en pas de hengstkeuze daaraan aan.
Een voorbeeld: Een vierspanrijder rijdt met kwalitatief zeer goede haflingers, maar merkt dat deze te kort komen in de marathon. Hij is wel tevreden met het uiterlijk, maar minder met de vechtlust. Hij kiest daarom voor een kruisingsproduct met Welshcob, die net dat beetje extra wel hebben. Vandaar mijn vorige aanbeveling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 02:18

Albert schreef:
Kies daarom eerst een haalbaar gebruiksdoel en pas de hengstkeuze daaraan aan.


Dit gaat alleen op als je voor jezelf fokt, maar als je fokt voor de verkoop weet je het gebruiksdoel van de volgende eigenaar niet.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat er veel kopers in de rij zullen staan voor een kruisingsproduct.
Je zult het heus wel kwijt raken maar waarschijnlijk voor een bedrag dat niet op weegt tegen de kosten.
Ik zou er nog eens goed over na denken als ik jou was, want geloof het is een hoop gedoe en met een beetje pech komt er een behoorlijk prijskaartje aan te hangen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 08:16

Klopt als een bus,
vaak zie je bij dit soort dieren ook dat als ze voor hun 3e nog niet bij de slacht zijn beland, al in ik weet niet hoeveel handen geweest zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 21:27

[PP] Veulentje van de slacht redden?!?!

Niet vervelend bedoeld hoor, als je echt een veulen wilt moet je het doen.
Ik hoop alleen dat je er zo misschien wat anders tegen aan gaat kijken en de voor en nadelen beter tegen elkaar af kan wegen.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 21:35

de haflingerhengst van the black riders is goedgekeurd bij het e.s (europees stamboek) daar krijg je dus wel papieren bij. ik vind die hengst echt bloedmooi.
Afbeelding Lovers

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 21:39

*Marije*"]
[quote="stef schreef:
Wederom puur orienterend.
Om een veulen met papieren te krijgen valt een haflinger hengst af.
Wat wel mogelijk is (voor zover ik tot nu toe uitgezocht heb) zijnd e volgende:

Welsh, alle secties (veulen wordt dan Welsh K)


Welsh K wordt het nooit. Dat kan alleen bij een kruising van welsh A, B of K met arabisch volbloed, engels volbloed of anglo-arabisch volbloed.

Het veulen kan wel ingeschreven worden in de sectie HBW, rijpony op welsh grondslag.
Geen register o.i.d. en je kan gewoon aan keuringen mee doen.
[/quote]

idd het kan geen welsh K worden. wel kan hij ingeschreven worden als HBW bij het welsh. dan is het een halfbloed welsh. daar zitten allerlei rassen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 21:45

Idd een leuke hengst Lonneke en je krijgt ook geen rare kruising maar "gewoon" een haflinger.