Vereft Ferro schimmelkleur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:11

Anoukie, als je echt overtuigd bent dat beide ouders zwart zijn dan zou ik toch een keertje afstammelingenonderzoek laten doen. Gewoon een keertje controleren of Ferro wel de vader was: het zou zeker niet de eerste keer zijn dat er geknoeid wordt en op die manier komt dat dan uit.

"Black x black will always give a black foal if at least one parent is EE. If both parents are Ee, then the chance of black is 75% and the remaining 25% would be chestnut."
Bron: http://www.horsecolor.com/basics/starting_point.htm

Dus vos zou nog kunnen, bruin niet....
Eén van de ouders moet dus (donker)bruin zijn of vos
http://www.equinecolor.com/basechart.html



Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:40

Anoukie schreef:
Hahaha, nou nou jongens, ik hoef geen onderzoek te laten doen hoor, het is mijn paard niet meer,.... Bovendien heeft hij teveel Ferro trekjes om geen Ferro te zijn. Ik heb de papieren zelf in handen gehad, ik heb geen reden om te geloven dat het geen Ferro is. Zelfde kol, sneb en witte voetjes als Ferro. Zelfde vorm hoofd als Ferro. De bouw was meer van moederskant, Ramiro. Gangen (zie profiel), toch echt een Ferro,....

Willen jullie mij nu zeggen dat mijn vorige dus óf geen echte Ferro was óf geen zwarte moeder had??? Dan ga ik voor het laatste, dan had de foto die ik heb gezien niet van de moeder moeten zijn, maar waarom zou de fokker/verkoper daarover liegen??? Gezondheidsredenen van het paard is geen argument, laat ik dat allereerst zeggen!


De kleurengenetica maakt geen fouten. Laat ons zeggen dat de moeder dan wsch erg donkerbruin is geweest.
Het is al gebeurd en bewezen dat een hengstenhouder toevallig geen sperma had van een bepaalde hengst (hengsten hebben ook wel eens een off-dag). Als al die klanten dan staan te wachten en je wil ze niet teleurstellen, wat gebeurt er dan; even sperma meegeven van een hengst die wat dezelfde bouw of aanleg heeft van diezelfde hengstenhouder. Wie merkt dat nu? Ik vermoed aan je reaktie dat het ongebruikelijk is om afstammelingenonderzoek te doen van nakomelingen.
In Duitsland doen ze dat bij de geringste twijfel; zoals het de keurders ook had moeten opvallen een bruin veulen van een zwarte hengst bij een zwarte moeder te zien (stel...).
Ik heb nog een haarstaal moeten leveren van een veulen dit jaar omdat de dekdatum op het dekbewijs (vergissing hengstenhouder) niet volledig klopte met de geboortedatum van het veulen. Niet slecht vind ik dat er af en toe een steekproef gebeurt, zo vermijdt je van die toestanden.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:43

Sjuimpje schreef:
Er zijn meerdere paarden die zwart in het papier hebben staan, die swinters ook daadwerkelijk zwart lijken maar waarvan de zomervacht toch echt bruin is (dan heb ik het niet over verkleuring door de zon).
Er zijn maar weinig ècht gitzwarte paarden.


Echt gitzwart moeten ze niet zijn. Iets of wat verkleuren mag, dan zijn ze nog zwart, zolang de basis van het haar maar zwart is. Een hele donkerbruine is dat heel het jaar door, bv wat bruine haren in de flank, op de neus etc.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maayke en 81 bezoekers