Merrie uitgerekend in maart,wanneer deken afbouwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Merrie uitgerekend in maart,wanneer deken afbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 18:22

Een merrie bij ons op stal is er errug vroeg bij dit jaar en verwacht begin maart haar veulen.
De merrie loopt nu gewoon met deken, maar die moet af strax als t veulen komt.
Wanneer begin je dan met afbouwen dat ze dr langzaam aan went om zonder deken te lopen??

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 11:03

Zodra de dagen weer enigszins warmer worden.
BEgin voor de bevallng al met in de midaaguren de deken er al wat af te houden. Bouw dat uit.
Mijn merrie verwacht eind maart haar veulen, dus ik zit met hetzelfde...
En komt er eind februari een elfstedentocht, dan hebben we pech.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 11:06

Waarom nu niet afbouwen? Nu hebben ze nog kans om wat wintervacht te maken, in maart niet meer, dan zitten ze daar met een dunne vacht, afbouwen of niet.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 11:08

Mmmmm....zit ook wat in.....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 11:12

Onze merrie is voor 3 jaar terug op 3 januari bevallen,
ze heeft tot april met deken gelopen. We hebben wel een wat oudere deken gebruikt, die krengetjes willen hun tanden nog wel eens gebruiken }>

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:09

Sjuimpje schreef:
Onze merrie is voor 3 jaar terug op 3 januari bevallen,
ze heeft tot april met deken gelopen. We hebben wel een wat oudere deken gebruikt, die krengetjes willen hun tanden nog wel eens gebruiken }>


En ze willen zich er ook nog wel eens aan ophangen.

Duimen op mooi weer, en steeds wat langer de deken eraf. Zeker ook geen hele dikke deken op doen van de winter.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 10:58

Mijn merrie kreeg haar veulen einde maart. Ik heb toen van begin maart af het deken overdag afgedaan en dan tegen het einde van de maand ook 's nachts. De merrie was wel niet geschoren en had dus toch redelijk wat haar.
Had ik op voorhand geweten dat ik haar vrij vlug al niet meer ging berijden dan had ik haar geen dek opgedaan.
Maar ik denk dat het idee van Zannekin wel een goeie optie is. Het weer is nu nog redelijk en ze kunnen dan inderdaad nog een mooi vachtje opbouwen.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 20:34

Tryntje krijgt half januari een veulen. Bij haar hebben we er gewoon geen deken opgelegd. Nu heeft ze dus een lekkere wollige wintervacht aangemaakt. Heb ik geen last van knagende veulentandjes straks!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 01:21

Zannekin schreef:
Waarom nu niet afbouwen? Nu hebben ze nog kans om wat wintervacht te maken, in maart niet meer, dan zitten ze daar met een dunne vacht, afbouwen of niet.


Dat doe ik meestal ook als paard veulen krijgt geen deken op.
Of ik laat ze eerst een beetje vacht kweken en doe dan een dunne regen deken op, warm genoeg om niet echt dik in het haar te komen lekker dun zodat je vroeg weer de deken af kan halen.
En wat ik een voordeel vind dat ze met zo'n deken, tegen regen en de koude wind beschermt zijn.