Is dit sabino?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Is dit sabino?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 01:28

Afbeelding

deze pony is inmiddels 2 jaar en toont gaandeweg steeds meer wit. De schimmelfactor is uitgesloten. (vader is bruin, moeder is vos)
De vader heeft aan de benen wel soortgelijke witte vlekken / spikkels. (=Nachtegaal's Parador, zie mijn profiel)

Het betreft dus een andere genetische factor; ik denk sabino.
Wat denken jullie?

Bertus

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 02:09

is stekelharig een schimmelfactor? Sabino wordt naar mijn weten wit geboren (zie zeske bij nimber op stal)

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 03:05

Nee .. stekelharig heeft met de schimmelfactor niets te maken. Dit lijkt me toch wel iets heftiger dan alleen maar een stekelharige vos.

Witgeboren veulens heb ik nog nooit gehad en heb niet het idee dat dat iets met sabino te maken heeft. Maar goed... wie weet wat bokkers met eklaar wel niet weten Lachen

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 09:48

Sneeuwvlokkenbont (Snowflake) denk ik

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 09:59

Ik heb net even in het boek "De kleuren van het paard gekeken" en voor zover ik het kan opmaken is jouw pony standaard stekelharig (hij wordt ook witter met de jaren) en niet Sabino. Standaard stekelharig komt het meest voor bij voskleurige Welshpony's en arabieren. Bij de geboorte hoeft trouwens nog geen wit te zien zijn geweest. Sabino's worden geboren met wit en blijven zo.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 10:36

Ja sabino's worden met al dat wit geboren worden alleen in de winter een tikkie donker maar van de zomer weer lichter.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 11:44

greetje, je kan me nog meer vertellen Haha!, maar als dit uberhaubt al appaloosa zou zijn, zou het marble zijn en zeker geen snowflake

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 12:37

Afbeelding

Afbeelding
Zilverappel bruin sabino. Die van jou zou dus zilverappel vos sabino kunnen zijn.

Zilverappeling
De Z-factor verdunt de zwarte kleur tot een veel op de voskleur gelijkende varieteit met wit of zilverkleurig behang.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 12:46

Lageveld

Citaat:
Is dit sabino??

Bij het welsh zouden ze hem omschrijven (vroeger)
als vosroan.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 12:48

Pak het boek van Wiersema HET PAARD IN ZIJN KLEURENRIJKDOM er maar even bij. Knipoog En dan kijken bij zilverappeling. Nog even over de roan Troef; hoofd, onderbenen en het behang vertonen geen of minder witte haren dan het lichaam.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 14:37

dit is stekelharig.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 18:05

Ik heb totaal geen verstand van kleuren ofzo (weet eigenlijk alleen maar wat een vos, bruine, donderbruine en zwarte is, bij schimmels wordt het dan wel beetje moeilijker omdat daar zoveel soorten van zijn Verward ) maar ik vindt het wel een leuk beestje om te zien Tong uitsteken Haha! . Ik weet alleen dat bij een vosroan/ moorkopschimmel de benen, manen en staart dezelfde kleur hebben als het hoofd (ik had namelijk vroeger een moorkopschimmeltje Haha! )

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 18:27

Volgens mij is dit wel een sabino. Veel wit aan hoofd, benen en buik. Sabino's worden niet wit geboren dacht ik. Ze worden door de jaren heen wel witter. Sabino valt in dezelfde genetische groep als stekelharig (roan).

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 18:58

sabino's worden wel wit geboren, hoe kan het anders dat er jaren geleden (kim, hoe oud is zeske??) in een klein dorpje nabij apeldoorn ineens een wit merrie veulen naast de moeder lag met een vos plek in de hals?

Yootha, de foto die jij plaatst is idd wel een snowflake (nog een leuke ook trouwens!) maar snowflake loopt zeg maar altijd van boven naar beneden, met dus vlekken/stippels op de rug en kont, en niet vanaf de buik naar boven

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 19:35

Dit gevonden:
"SABINO (sah-bee-no): is a more rare pattern. Usually this is not identified as a separate pattern but is lumped with overo. It is a distinct pattern and sometimes called a "Flecked Roan". On some horses they are very distinct and sharp, but others may only have a flecking of small spots of white on the background color. Many horses will have both flecks and patches. The head will usually have extensive white and it is common for the upper lip to be pigmented. The legs are usually white, and the patches generally cover the belly. The white displayed takes the form of flecks and patches of white on the body in patterns similar to the overo pattern but is much more ragged and irregular. Exceedingly white sabinos maintain colored ears, a chest patch and maybe a colored patch on the flank and base of tail."

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:38

Sabino en stekelharig worden inderdaad veroorzaakt door hetzelfde soort gen, dus misschien een combinatie van beide?
Als ik naar de benen kijk zou ik zeggen sabino, de aftekeningen lopen hoog op aan de voorkant van de achterbenen, iets wat je ziet bij sabino's. Sabino is in principe een hele uitgebreide versie van de normale aftekeningen, en het zal dus ook niet zo zijn dat die aftekeningen later ontstaan, een paard krijgt ook niet ineens een bles, om maar een vergelijking te trekken.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 02:15

Hetzelfde "soort" gen vind ik een beetje raar, maar weet niet of je dat zo ook bedoelt. Een combinatie van beide is nog niet zo'n gek idee, dat zou heel goed kunnen en zo had ik het inderdaad nog niet bekeken.
De moeder was vos zonder stekelharig te zijn, maar de vader is zeker stekelharig en draag aan de benen te zien ook de sabinofaktor. De grootvader (Ubbo) verdenk ik ook van het doorvererven van de faktor stekelharig. De vader van Ubbo is tevens de vader van een van mijn merries die een ook stekelharige vos is.

En Zannekin .. bedankt voor je zoektocht. Heel interessant.

Bertus.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 07:47

Dat sabino een faktor zou kunnen zijn, sluit ik zeker niet uit. Twyford Gamecock fokte namelijk redelijk veel Sabino's. Ik heb alleen nog nooit gehoord dat Sabino's witter worden met de jaren. De combinatie met Stekelharig is dus zeker mogelijk..

We hebben trouwens een merrie die het omgekeerde doet.. Ze is schimmel, maar wordt ieder jaar een beetje bruiner..

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:59

Sorry, inderdaad een beetje raar hetzelfde 'soort' gen, maar wat ik bedoel is dat stekelharig en sabino veroorzaakt worden door genen uit dezelfde groep, namelijk de groep die betrekking heeft op de aftekeningen. Dus beide genen die verantwoordelijk zijn voor de witte aftekeningen, alleen wordt dit bij stekelharig en sabino verschillend geuit.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 00:45

Zo te horen is het gewoon een sabino. Op de veulenfoto's (die ik laats heb uitgezocht) kon je ook al de witte vlekjes zien.

Toch wel interessant die kleurvererving....

Mirjam

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:00

Afbeelding

Afbeelding

Deze merrie heeft ook witte vlekken onder haar buik en een witte vlek onder haar keel. Haar merrieveulen was exact hetzelfde getekend op de benen en het lichaam maar had een brede witte bles op het hoofd.
Wat denken jullie, een sabino?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:49

Ja lijkt mij zeker sabino, gezien de uitgebreide aftekeningen, en de vlekken op de buik.

Gave bles trouwens Haha!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 18:21

Betekent het ook een meerwaarde bij een eventuele verkoop of is het gewoon een leuk "iets"?