Hogere fokkerij: Bloedaansluiting.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Hogere fokkerij: Bloedaansluiting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 10:29

Het dekseizoen staat weer voor de deur en fokkers gaan in de donkere dagen voor Kerstmis weer hun planning maken voor het nieuwe seizoen.

Nu kun je fokken via indexen etc. of een genetische opeen stapeling.

Maar je kunt ook fokken door bloedaansluiting.

Dus bepaalde hengsten kruisen met elkaar geeft een bepaald resultaat.

Bv.
Waarom geeft Rubinstein dressuurpaarden, maar ook paarden die amper geschikt zijn voor de slager.

Als je nu bepaalde combinaties bekijkt van aanparing met Rubinstein, blijkt dat er tegenovergestelde verwachtingen uit voort komen.
Terwijl de Index het toch zo goed voorspeld had.

Dit geld voor alle rassen.
Wie kan mij vertellen welke aanparingen met bepaald bloed voor 80 % slaagt?

Want dan kom je het dichts bij de doelstelling die je als fokker wil verwezenlijken.

Nu wordt het fokken weer een stapje moeilijker Knipoog

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 10:40

Troef, helemaal gelijk maar jouw Utopie van 80% vastigheid kun je de eerste generaties in Nederland wel onder je schoenzolen schrijven. Fokken is geen gokken als je je er maar serieus mee bezig houd, maar het beleid in Nederland is zo geweest dat goed verervende moederlijnen ook in de mallemolen zijn terecht gekomen van een mengeling van kruisingsprodukten van alle mogelijke rassen die er maar te bedenken waren en waarom; om in 1 a 2 generaties direct een supertoppaard te fokken (korte termijn politiek). Kijk nu eens naar Holstein en Oldenburg waar de oude gedegen moederlijnen in ere gehouden zijn, niet verkwanselt zijn met allerlei rassen en kruisingsprodukten maar gedegen fokbeleid. Nu plukt men daar de vruchten van en Nederland met zijn wirwar van rassen heeft het nakijken. Zodoende kunnen we in Holstein en Oldenburg en ook al voor een gedeelte op Zangersheide wel zeggen dat daar in de toekomst de gedegen fokkerijen en het topmateriaal geboren wordt. Maar jah is mijn bescheiden mening hoor Knipoog

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 10:52

Citaat:
Troef, helemaal gelijk maar jouw Utopie van 80% vastigheid kun je de eerste generaties in Nederland wel onder je schoenzolen schrijven. Fokken is geen gokken als je je er maar serieus mee bezig houd, maar het beleid in Nederland is zo geweest dat goed verervende moederlijnen ook in de mallemolen zijn terecht gekomen van een mengeling van kruisingsprodukten van alle mogelijke rassen die er maar te bedenken waren en waarom; om in 1 a 2 generaties direct een supertoppaard te fokken (korte termijn politiek). Kijk nu eens naar Holstein en Oldenburg waar de oude gedegen moederlijnen in ere gehouden zijn, niet verkwanselt zijn met allerlei rassen en kruisingsprodukten maar gedegen fokbeleid. Nu plukt men daar de vruchten van en Nederland met zijn wirwar van rassen heeft het nakijken. Zodoende kunnen we in Holstein en Oldenburg en ook al voor een gedeelte op Zangersheide wel zeggen dat daar in de toekomst de gedegen fokkerijen en het topmateriaal geboren wordt. Maar jah is mijn bescheiden mening hoor



Dat is mijn vraag niet.

Mijn vraag is noem eens combinaties binnen bepaalde rassen die een grote kans van slagen hebben.

En welke combinaties die elkaar bijten.

En dat heeft niets met een Nederlandse fokkerij te maken.
Dit heeft alles te maken met het studeren naar afstammelingen gegevens.

Als je sport of keurings uitslagen ziet bekijk je als fokker, hoe is zo'n combinatie ontstaan.

Dus mijn vraag, vertel me eens een stel combinaties die gelukt zijn.
Combinatie's die niet gelukt zijn ,zijn er legio ook in Oldenburg en Hannover,Kwpn en Holstein
Sla de verrichtings resultaten er maar op na.

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 11:04

Joost x Abgar
Cabochon x Appolonius "de Cabochontrein"

Bv ?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 11:05

Is dit wat je bedoelt Troef:

Een klassieker: Donnerhall x Pik Bube, altijd prijs bleek Lachen
Weltmeyer met Brentano II, maar ook met meerdere B-lijn hengsten.
Rubinstein met Inschallah AA of algemeen met AA bloed.
Hohenstein met Donnerhall wordt in het oog gehouden, heb ik er ook al meerdere van gezien.
Florestan met Donnerhall: nog niet ten volle bewezen, maar komt er toch aanzetten.
Ook nog: Donnerhall bleek met volbloed niet altijd goede resultaten te geven: ofwel viel het mee ofwel extra tegen. Donnerhall zonen bleken daar beter voor geschikt.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 11:10

Ja, super
Maar we gaan nog effe door.
Want dan weten we in het voorjaar wat we beslist niet bij onze merrie(heeft ook een pedigree) niet moeten gebruiken.

http://www.hippodata.de/germanmasters/z ... 0&lang=DEU

Hier nog wat studie materiaal.
Kijk maar naar de startlijsten, dat zijn de betere fokprodukten (combinaties- bloedaansluitingen) uit de internationale fokkerij.
Zitten natuurlijk ook toevalstreffers tussen.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 11:12

Citaat:
Een klassieker: Donnerhall x Pik Bube, altijd prijs bleek
Weltmeyer met Brentano II, maar ook met meerdere B-lijn hengsten.
Rubinstein met Inschallah AA of algemeen met AA bloed.
Hohenstein met Donnerhall wordt in het oog gehouden, heb ik er ook al meerdere van gezien.
Florestan met Donnerhall: nog niet ten volle bewezen, maar komt er toch aanzetten.
Ook nog: Donnerhall bleek met volbloed niet altijd goede resultaten te geven: ofwel viel het mee ofwel extra tegen. Donnerhall zonen bleken daar beter voor geschikt.


Klopt maar ook hier zitten veel dieren tussen die de zaak verzieken in de 3 of 4 generatie.
Dus het is geen 1+1

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 11:12

Ramiro x Alme Z

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 11:16

Citaat:
Ramiro x Alme Z



Ik probeer te fokken op de toekomst.
Deze hengsten leven niet meer vlgs. mij

ps. Tot vanavond Knipoog

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 11:20

ok, next. En ik was nog wel zo trots op mijn bevinding Knipoog

O,ja vanavond Pling

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 11:21

Troef schreef:
Klopt maar ook hier zitten veel dieren tussen die de zaak verzieken in de 3 of 4 generatie.
Dus het is geen 1+1


Leg uit Troefje aub...

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 11:22

Caretino x Landgraf I, heb je daar wat aan?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 14:26

volgens mij gaat dit een beetje boven mijn pet! maar ik weet wel dat er in het verleden hengsten heel goed in combinatie met amor waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 16:38

Troef schreef:
Nu wordt het fokken weer een stapje moeilijker Knipoog


En bokt weer een stuk interessanter!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 17:16

Troef we weten het wel je wilt ons weer naar die pedigree site hebben, maar niet iedereen heeft daar iets mee. Je vraagt om een goede combi en als iemand dat geeft roep je ja er zitten meer generaties achter.
Het is een prima idee, maar zullen we voorzichtig met de eerste 2 generaties beginnen en als we er daar een stel van hebben verder kijken anders wordt het zo onoverzichtelijk. Dan kan jij ons leren hoe we dat moeten intrepeteren.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 18:23

Ik weet nu een beetje wat je bedoeld, maar wat ik me afvraag. Je kunt een paard hebben met een super pedigree maar als dat beest niets voorsteld wat heb je er dan in hemels naam aan??
KIjk een paard op papier fokken is een ding. Maar om daarbij een paard te fokken met kwaliteit, karakter en beweging dat is niet zo makkelijk.
Bovendien zijn er paarden uit precies dezelfde stam (waarbij alle generaties gelijk aan elkaar zijn) waar totaal verschillende paarden uitkomen.
Na mijn mening geven die combinaties geen garantie voor een goed paard!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 19:56

Sarabande:


Citaat:
Je vraagt om een goede combi en als iemand dat geeft roep je ja er zitten meer generaties achter.


Ik wil je niet naar een of andere pedigree site hebben.
Maar ik begrijp dat het systeem voor je te hoog gegrepen is.
Maar jij gaat mooi maar op 2 generaties zitten daar heb je blijkbaar genoeg aan.

Maar hier werden combi's genoemd van hengsten die niet meer in leven zijn.

Maar terug naar de topic.
Gewoon lezen wat er staat.

Anders kijk eens naar de verrichtingsuitslagen van deze site.
Als je niet weet hoe je daar verder mee moet omgaan.
Heel simpel: Naar beneden scrollen.

En wat zie je op die site verr. uitslagen
Goede en slechte.
En waarom is bij bepaalde combi's de resultaten goed van een bepaalde hengst maar ook bar slecht. Terwijl er toch zogenaamde wereldverervers op voorkomen.

Dat is de vraag???????????????????????
Waarschijnlijk ook te moeilijk.

Sorry maar dat hoort ook bij het fokken.
Maar je wilt blijkbaar niet graag terug kijken in een pedigree.


SITE:
http://www.landgestuetcelle.de/de/aktuell/index.html

Gribaldifan.
Citaat:
Na mijn mening geven die combinaties geen garantie voor een goed paard!


Dus het is toch gokwerk?
Wat te doen met al die indexen-merriestammen en stamboeken.??

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 20:38

Moet je ons eerst vertellen Troef hoe die indexen berekend worden Verward Worden alle levend geboren veulens meegenomen of alleen maar die dieren die gepresteerd hebben???

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 20:41

Citaat:
Worden alle levend geboren veulens meegenomen of alleen maar die dieren die gepresteerd hebben???

Sarabande vragen.

Maar een index neem je toch aan Knipoog
Ga je toch niet weer uitzoeken.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 20:54

Troef schreef:

Gribaldifan.
Citaat:
Na mijn mening geven die combinaties geen garantie voor een goed paard!


Dus het is toch gokwerk?
Wat te doen met al die indexen-merriestammen en stamboeken.??

Ja dat is allemaal leuk en aardig, en het kan je een stukje op de goede weg helpen, maar het geeft geen volledige garantie.
Ik ken verschillende goede merries uit erg goede lijnen van een van de bekendeste fokkers van nederland, en toch kunnen daar in combinatie met hengsten de kromste veulens uitkomen. Terwijl het volgens de indexen een droomcombinatie zou moeten zijn.
Dus ik vind fokken is gokken dan echt een goede uitdrukking.
Ik probeer voor mijn merries ook steeds passende hengsten te zoeken. En ik heb dan wel geen opgebouwde stam dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. Maar ik kan er de duurste hengst op zetten die volgens de indexen super goed is en precies bij mijn merrie past. En toch is dat voor mij absoluut geen garantie voor een goed fokprodukt.

Ieder gokt op een hengst en heb je een leuk veulen heb je een goede gok gemaakt!

Als je een merrie hebt die erg goed vererft is deze gok minder.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat je bijv een gribaldi x cassanova hebt en een gribaldi x cassanova en toch hebben die beesten geen enkele overeenkomst met elkaar behalve die 2 generaties.
Volgens mij is het gewoon ongegrond speculeren.

By the way omdat iemand anders iets zegt hoef je die niet volop terug te pakken omdat je het niet met diegene eens bent.
we zijn hier om een discussie te voeren maar niet om mensen in de grond te stampen waar we het niet mee eens zijn!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 20:56

greetje schreef:
Moet je ons eerst vertellen Troef hoe die indexen berekend worden Verward Worden alle levend geboren veulens meegenomen of alleen maar die dieren die gepresteerd hebben???

Precies!!
Je kunt nooit een index hebben van een hele populatie aan nakomelingen. Dus zullen ze ook nooit volledig betrouwaar zijn, het gaat slechts over een algemeen beeld, en de "typische" kenmerken van die, hengst, merrie of bijvoorbeeld bloedcombinatie.
Na mijn mening ben je niet slim bezig om alleen op die gegevens af te gaan. Het kan een hulpmiddel zijn maar meer ook niet

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 20:58

Troef schreef:
Citaat:
Worden alle levend geboren veulens meegenomen of alleen maar die dieren die gepresteerd hebben???

Sarabande vragen.

Maar een index neem je toch aan Knipoog
Ga je toch niet weer uitzoeken.

bedoel je dat in hetzelfde opzicht als dat ik op school naar de docent moet luisteren want wat die zegt klopt altijd!
Uhm sorry maar ook daar kunnen fouten inzitten, het is aan jou om daar rekening mee te houden en zelf je eigen kennis daarin op te bouwen dan zomaar alles klakkeloos aan te nemen!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 21:13

Ja Gibraldifan maar meer als 90% van de fokkers loopt voor de volle honderd procent achter de indexen aan, en daarom krijg je zulke dingen om uit twee toppers ook slechte paarden te krijgen.Als je alle levend geboren veulens van een bepaalde hengst niet mee neemt in alle berekeningen van alle indexen dan hebben deze indexen een waarde van nul komma nul.Kort gezegt; als er honderd veulens van een bepaalde hengst zijn, waarvan 16 produkten een hele hoge index hebben, waar zijn dan de 85 anderen "karrepaard" of 'slager' dus slechtfokkend.Heb je dan een andere hengst ook met 100 produkten en een veel lagere index, maar behaald met 85 veulens en 15 onbekend dan is deze hengst veel beter qua vererving dan de eerste met zijn topindex. Of zie ik dit dus verkeerd???

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 21:35

Citaat:
Of zie ik dit dus verkeerd???


Neee, vandaar deze topic "Hogere fokkerij" Knipoog

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 21:54

Dus dan moeten we toch ook met die dode dieren rekening houden Troef. Haha! Kijk ik tot de vierde generatie van mijn paarden dan zijn de meeste al dood Maar ik ga nu eerst even zonnebankje doen