Weer politieke discussie over branden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Moet het branden van paarden weer opnieuw ingevoerd worden

ja weer branden
18 (69%)
nee niet weer opnieuw die discussie
8 (30%)

Totaal aantal stemmen: 26


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Weer politieke discussie over branden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 10:10

Net zo als over nertsenfokkerij, het gerbuik van gif etc. Wil deze demisionaire minister van landbouw het branden van paarden weer ter discussie stellen.
Onder nogal vreemde voorwendsels.
Zo te zien zit de paardenhandel hier achter.
Slot van het persbericht:
En het is helemaal niet pijnlijk voor paarden.
Wat vinden de fokkers er eigenlijk van???

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:25

Ik heb geen bezwaar tegen branden,
van mij mogen ze het gerust weer invoeren en daar mogen ze dan net zo veel over discusieren als ze willen.

Ik snap al die ophef over de nertsenfokkerij ook nooit,
waarom zouden kistkalveren wel mogen en nertsen in een kooitje niet?
Dat is meten met 2 maten.

Vooral die paarden mensen maken zich er altijd nogal druk, ze weigeren om een bontjas te dragen...
Behoorlijk hypocriet, want leren laarzen worden wel aangeschaft en ook het paard heeft voor vermogens aan leer tot zijn beschikking.
Als je werkelijk zo straight ben moet je veganist worden, daar heb ik overigens wel respect voor.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:28

Ik vond het een belachelijke en hypocriete zaak dat het branden verboden werd. Er gebeuren veel ergere zaken in de dierenwereld, denken we maar aan wat runderen, varkens en kippen ondergaan. Wij hebben ook twee runderen en ik kan je verzekeren dat als een kalf een nummer in z'n oor heeft gekregen je gedurende een week niet meer aan z'n kop kan komen, nog gezwegen over de behuizing van veel dieren.
Hoe ze er dan ineens toe kwamen net het branden te verbieden weet ik ook niet. Ik denk toch dat in onze streken de paardenlobby relatief zwak staat.
Ik stond eerst ook wat angstig te kijken als de veulens gebrand zouden worden maar ik moet zeggen dat ik daarna eerder positief was. Aan een veulen z'n billetjes kan je gewoon weer aankomen vlak na het branden, die trekt niet met z'n been, net alsof er niets aan de hand is geweest.
Cippen is bv veel pijnlijker, moet zelfs vaak eerst lokaal verdoofd worden. Het mooiste bewijs is vind ik wel dat de veulentjes tijdens het branden gewoon los bij de moeder staan, niemand houdt ze vast. Voor de chip moet je ze met 2 mensen in bedwang houden.
Verder zit men met een probleem van "concurrentievervalsing" binnen Europa. Duitsland brandt wel, Duitse rassen hier mogen niet gebrand zijn. Op die manier kan je op dit moment geen Duits veulen meer aankopen. Met dat brandmerk zal hij niet aan wedstrijden kunnen deelnemen. Binnen enkele jaren moeten er in Nederland en Belgiƫ ook geen internationale wedstrijden meer doorgaan want enkel paarden die niet gebrandmerkt zijn, gaan mogen deelnemen. Absurde situatie vind ik. Ik denk dat we in deze tijd moeten zoeken naar een Europese oplossing en niet dat elk land even z'n zin gaat doen, paarden bewegen zzich ook buiten de grenzen.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:32


germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:36

liever branden dan een oormerk.
Dsu gewoon weer branden.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:42

Ook ik was eerst een voorstander van het niet meer branden maar naar mate je je verder in de stamboekerij verder verdiept moet ik toch bekennen dat er toch veel voordelen aan zitten. Wij hebben een stamboek die in Europa actief is, waar de Duitse leden en Poolse organisaties allen wel blijven branden. Nu is de herkenning bij ons zoek, aangezien onze dieren dus niet meer gebrand mogen worden. Gaat men het nu uit stamboekoogpunt bekijken dan moet ik mij nu toch tot voorstander gaan rekenen van het brandmerk. vele erkende stamboeken hebben nl. een brandmerk. Indien een dier gebrand wordt is hij door een gevolmachtigde van het stamboek bekeken, dwz een waardige vertegenwoordiger van die organisatie en behorende bij die organisatie.Gaat men nu definitief het branden afschaffen in Nederland, dan lopen hier allemaal dieren rond die in eerste instantie niet bij een organisatie behoren. Het branden afschaffen kan dus wel maar dan niet in Nederland alleen maar in geheel Europa.Het is als het ware een visitekaartje van een stamboek en heeft dus zeker niettegenstaande chip en paspoort een uitstraling naar buiten. Als de felle tegenstanders van het branden nu op hun principe blijven staan, en dat zijn er vele, dan moeten ze nu hun gebrande paard gaan verkopen en op een niet gebrande verder gaan, dan heb je principe. Er is misschien een fractie van pijn maar is die zo erg als een tik met een karwats?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:54

Als ik me goed herinner,dan is deze zaak door de eerste en tweede kamer aangenomen.(meen ik?)

Bij de nieuwe wet gezonheid en welzijn dieren.

In ieder geval,dit onderwerp is al enkele jaren oud.
Besproken in vele commissies en waarom nu pas wakker worden??


Je kunt ook als stamboek burgelijk ongehoorzaam zijn.
Door gewoon te branden.
Dan moet de andere partij (overheid) iets doen.
Uiteindelijk gaat zo'n overheid toch voor schut via een uitspraak van het Europese Parlement.

Heb ik zelf mee gemaakt met als eerste in Nederland met het verplaatsen van vers sperma van het ene land naar het andere land.
Resultaat: Ik heb uiteindelijk alle apen leren klimmen, wat me wel enkele dagen bajes gekost heeft dankzij de bond van hengstenhouders en het KWPN.

Dus wie neemt nu het voortouw?

Wiepke van de Lageweg?, van Uytert,?Nijhof?, etc.

Ik denk het niet, want daar heb je ballen voor nodig. Knipoog

http://httpd.chello.nl/~j.coolen/hetbegin.htm
Laatst bijgewerkt door Troef op 21-11-02 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 11:00

Ook het verbod op de nertsen fokkerij en diverse bestrijdingsmiddelen zijn door de twee kamers geweest en inmiddels wetten. Maar dit rariteiten kabinet wil dat allemaal weer terugdraaien. Dus ik ben wakker geschud omdat de politiek zich er weer over wil gaan roeren. Verkiezingstijd weet je Tong uitsteken

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:07

Beslissingen door ministeries genomen worden wel eens vaker onderuit gehaald of zijnde als niet werkzaam beschouwt, in dit geval is Nederland schijnbaar weer een roepende in de woestijn, staat helemaal alleen en daarom, is het niet verwonderlijk dat deze discussie weer aangezwengeld word, aangezien er totaal geen steun uit bv. alle Bundeslander komt.Neem als voorbeeld de paspoorten waar men na 10 jaar in Nederland nog niet uit is en de laatste keer als concept met een zeer rommelig in de haast bij elkaar geraapt boekje(kleuterschool leerlingen kunnen het nog beter) naar de stamboeken toekwam dat dit het enige echte paspoort voor Nederland zou worden, uniek in de wereld.Voor de zwendelaars een kolfje naar de hand Haha! Twee dagen later werd dit uniek geval direct weer teruggeroepen (na 5 jaar werk van ambtenaren Tong uitsteken ) Dit alles geeft langzamerhand wel te denken. Nederland als voorloper....voor wat?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:12

Ho Sarabande dit staat buiten de verkiezingstijd, tenminste het branden want dit voorjaar heeft een kamercommissie van Landbouw onder leiding van de Hr. Atsma in gesprek met vertegenwoordigers van de Paardenhouderij deze" brandzaak" al ter sprake gebracht.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:18

Gewoon eventueel mijn reactie opvolgen.

Maar dan moet je niet bang zijn Knipoog

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:25

Ik vergat de deportatie van hengstenhouder Wim van Dongen naar Polen nog te vermelde Knipoog
We kunnen een boek schrijven.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:46

Ach dan stel ik ook een daad, ga even naar de dochtervereniging in Duistland en laat Biretta ook alsnog even branden.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:47

Citaat:
Ach dan stel ik ook een daad, ga even naar de dochtervereniging in Duistland en laat Biretta ook alsnog even branden.


Zo ken ik je weer Knipoog

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:59

Ik ben pro branden.
Het zal absoluut niet lekker zijn maar om nou te zeggen dat ze er erg veel leed van gaan ondervinden, nee dat denk ik niet.
Het zou erg fijn zijn als het weer terug zou komen, dat vind ik dan. Je kan het brandmerk ook zien als een stukje reclame(ik dacht dat Greetje dat ook al heeft gezegd).
Op de ene manier is het ook een stukje historie, het wordt al jaren gedaan en het hoort er ook bij.
Tja, chippen, ik heb het lang uitgesteld omdat ik een tijd geen wedstrijden heb gereden, nu moeten ze er aan geloven, of toch tenminste 1. ik vind het een beetje eng, misschien zit het tussen mijn oren maar ik heb steeds zo iets van; als het nu maar niet....
O,ja, je mag toch nog steeds met een paard van een ander stamboek met brandmerk hier wedstrijden rijden?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:06

chantal1 schreef:
O,ja, je mag toch nog steeds met een paard van een ander stamboek met brandmerk hier wedstrijden rijden?


Wel, met een paard dat gebrand werd voor de wet gestemd is, mag je deelnemen, maar niet met een paard dat daarna gebrand is. Dat stelt nu nog geen problemen omdat dat enkel veulens zijn, maar binnen een jaar of 6, wat dan????

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 12:06

Zanekin je hebt het over Trakehners. In Nederland branden zelfs de trakehner fokkers hun trakehner veulens en driejarigen niet meer. Omdat ze dan met die in Nederland geboren dieren niet op wedstrijden uit mogen komen. De voorzitter van het TCN (Trakehner Contact Nederland) is op dit punt uit principe opgestapt. Het is natuurlijk ook van de gekke. Maar ach de brandcomissie heet nog steeds zo en had wat minder werk.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:11

Ik ben voor.
Naast de herkenning vind ik toch dat je een 'merkje' aan je paard hebt zitten je kan in 1 oog opslag zien welk ras het is.
Wij branden ook met nurmmers en op die manier heb ik al eens een paard voor iemand kunnen achterhalen.
die had een kwpn merrie gekocht met een groninger brandmerk zonder papier.
Bleek dat het geen wpn was maar een groninger met ook nog eens leuk papier.
En dat het geen 6 jarige was maar een 5 jarige.

Lodewijk sloeg 1 keer met zijn staart bij het branden dus ik geloof niet dat ze er echt last van hebben als je het maar snel en goed doet.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:19

ALGEMEEN

Ondertussen heeft het min. van LNV van het evenementenverbod voor het in het buitenland gebrandmerkte paarden afgezien. Op grond van art. 40 van de gezonheids-en welzijnswet voor dieren is het brandmerken van paarden in Nederland verboden.
Indien deze ingreep na 1 september 2001 in NEDERLAND is verricht is het op grond van artikel 41 van bovenstaande wet verboden om :

A. Met een gebrandmerkt paard deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden.

b. Een gebrandmerkt paard tot de bovengenoemde evenementen toe te laten,

C. Een gebrandmerkt paard ten verkoop in voorraad te hebben, ten verkoop aan te bieden, te verkopen of te kopen.

Concreet betekent dit dat paarden die in het buitenland zijn gebrandmerkt mee mogen doen aan evenementen, toegelaten worden op evenementen en dat er met deze dieren gehandeld mag worden.
Aldus sectorinfo. Afd. Paardenhouderij 4 november 2002 nr.7.

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:29

Hoi, hoewel ik toen mijn Fjordje gebrandmerkt werd dit heel spannend vond (hij vond er niks aan, bewoog nauwelijks), vind ik dat een betere optie dan chippen. Maar ja, dat komt misschien ook doordat dezelfde Fjord later gechipt moest worden en daar een dag koorts van had...

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:38

Greet:

Citaat:
ALGEMEEN

Ondertussen heeft het min. van LNV van het evenementenverbod voor het in het buitenland gebrandmerkte paarden afgezien. Op grond van art. 40 van de gezonheids-en welzijnswet voor dieren is het brandmerken van paarden in Nederland verboden.
Indien deze ingreep na 1 september 2001 in NEDERLAND is verricht is het op grond van artikel 41 van bovenstaande wet verboden om :

A. Met een gebrandmerkt paard deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden.

b. Een gebrandmerkt paard tot de bovengenoemde evenementen toe te laten,

C. Een gebrandmerkt paard ten verkoop in voorraad te hebben, ten verkoop aan te bieden, te verkopen of te kopen.

Concreet betekent dit dat paarden die in het buitenland zijn gebrandmerkt mee mogen doen aan evenementen, toegelaten worden op evenementen en dat er met deze dieren gehandeld mag worden.
Aldus sectorinfo. Afd. Paardenhouderij 4 november 2002 nr.7.



Voor Belgie is ongeveer hetzelfde van toepassing als bovenstaande.
Alleen zijn zij vanaf dit jaar niet meer gaan branden.

Zangersheide daar kan men zijn paard nog wel branden,maar dan onder verantwoordelijkheid van de fokker.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:45

Is het in Belgie officieel verboden Troef? En wat voor verantwoording hebben de fokkers van Zangersheide?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 12:49

Zangersheide is toch een eigen staat. Bouwt illigaal etc. Maar levert dan een topruiter aan het Belgiesche team die direkt Belg wordt (normaal kost dat 5 jaar minimaal) en alles kan weer. Greet toch Knipoog je weet toch waar geld toe in staat is, of is dat niet zo in Drenthe Verward

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:50

Citaat:
Is het in Belgie officieel verboden Troef? En wat voor verantwoording hebben de fokkers van Zangersheide?


Verboden sinds dit jaar 2002
Ook hier had men dezelfde regels maar zij gingen eerst nog verder nl. oudere gebranden paarden zouden dan ook niet meer mogen starten.

Maar ook hier is inmiddels een ontheffing gegeven.

Zangersheide doet het voor de klanten van landen waar het nog is toegestaan.

Bron: Zojuist tel. onderhoud met BWP.

Sarabande;
Citaat:
Zangersheide is toch een eigen staat. Bouwt illigaal etc.


Dat bedoel ik nu : Gewoon doen,daag de overheid maar uit ze verliezen het toch in Brussel.( Gelijkheidsbeginsel)
Maar de angsthazen durfde niet.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:00

Haha leuk is dat in een stuip liggen op Fokkerij en Afstamming Knipoog Maar ken je de uitdrukking niet DOMME DRENTEN? Over dat geld macht is Sarabande, dat is juist, machtsmisbruik zoals sommige stamboeken ten opzichte van kleintjes tentoonspreiden is een andere factor en dat komt helaas in Nederland veelvuldig voor.

Maar om ons even bij dit topic te houden nog even een vraagje. Wat vinden jullie van het tijdstip van branden moet dit als veulen geschieden zoals bij ons stamboek was, of zoals onze dochterverenigingen in Duitsland en Polen voorstellen bij opname in het Hoofdstamboek? Dus als driejarige? Dan heb je natuurlijk wel een kwaliteitskeurmerk.

Gezellig he even zo babbelen? Oeps dacht dat ik in het kippenhok zat bij mijn vrienden op het DVT Haha!