Het fokpaard; individu of verzameling genen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Het fokpaard; individu of verzameling genen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 09:27

Naar aanleiding van de discussie met betrekking tot de goedkeuring van een hengst met 5,5 voor stap bij het KWPN:

Hoe beschouw je de hengst (c.q. de fokmerrie) in het totaal van de vererving?

Is het dier een 'pakketje genetisch materiaal',
m.a.w. het individu doet er niet toe?

Of moet je dat paard beschouwen als
een uiting van
hoe je het resultaat van de genencombinatie NIET wilt zien
en het uitsluiten van je fokkerij?

(Het is niet de bedoeling om hier hengsten af te gaan kraken of te promoten; liever een inhoudelijke discussie!!!!)

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 10:24

Ten eerste moet je je afvragen voordat je gaat fokken: heb ik een fokmerrie, of een eindprodukt.
Sommige paardne zijn goede sportpaarden, maar daar kun je beter niet mee fokken.

Ga je met je merrie fokken, dan moet je toch eerlijk de zwakke punten van je paard erkennen. Een horizontale hals betekent dat je geen hengst moet nemen die dat ook heeft.
Verder zou ik me niet alleen beperken tot wat direct bij de eerste de beste hengsenboer staat. Toch zie je dat heel vaak gebeuren. In dat geval is de hengst niets anders dan een vader, zodat er een veulen gefokt kan worden, zonder direct te verbeteren.
Ik bekijk elk punt van de merrie, echte verbeterpunten onthou ik. Dan ga ik in eerste instantie simpelweg bladeren in de lijst met hengsten, kijk of ze vergrotend of verkleinend fokken en wat hun sterke punten zijn. Vervolgens ga ik kijken hoe ihet met de inteelt zit. Toch is die inteelt niet het eerste punt waarop ik zou afwijzen. Er zit al veel inteelt in de paardenstapel, en zolang het niet heel direct is, dan vind ik het niet overdreven erg.
Ook ga ik niet voor mezelf eisen dat het een hannover met zijn, of een XX, puur omdat je dan in mijn ogen te veel opties uitsluit. Het veulen moet wel een sprotpaard wordne dat kan springen, maar ook nog kan bewegen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 10:35

Germie dit gaat niet over de vraagstelling Verward

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 11:06

Voor mij is het een beetje van beide. Ik wil van een hengst dat het zelf presteert, maar dat het ook uit bewezen lijnen komt. Dus een ster/keur merrie ervoor en vaderdieren die naam hebben gemaakt kwa vererving en prestaties.

Redford bijvoorbeeld, jonge onbewezen hengst met prima voorouders. Veelbelovend kennelijk, want Anky rijdt erop. Maar Anky heeft wel meer jonge hengsten op de foto gereden, want dat vinden de hengstenhouders leuk, daardoor worden er meer merries aangeboden. Redford is voor mij dus puur een onbewezen hengst met goede ouders; een pakketje genen met een sausje van belofte erover heen. Ik kies eerder voor hengsten waar ook wat mee bekend is over de hengst zelf, sport dan wel vererving. Liefst beide.

Alleen een sportprestatie zonder verdere bewezen lijnen is mij ook te dun om een paard mee te fokken. Er moeten voor mij echt wel ouders voor zitten die wat hebben gekund en ook een beetje stabiel volgens een verwachtingspatroon hebben gefokt. De sportprestatie kan immers ook toeval zijn, en geen vervolg kennen kwa genen (immers sommige ezels kunnen ook appuyeren...)

Ik fok met mijn stamboekmerrie, komende uit een stamboekmerrie, komende uit een veulenboekmerrie.
Dat klinkt als slappe hap, maar...al die merries waren klein van stuk. Moeders was 1.59m., te klein voor ster. Moeders moeder is de volle zuster van Duitse dekhengst CHopin, maar ook zij was er klein. Mijn [naam verwijderd] is wel nog 1.61m. gemeten, maar erg fijn gebouwd. Een klein paard, maar met hele soepele en ruime beweging en een monsterachtig karakter. Bij het kwpn hebben ze haar gewoon niet willen zien vanwege haar luxe voorkomen en gebrek aanmaat, [naam verwijderd] is gewoon geen "model Nimmerdor". [naam verwijderd] = Balzflug x Zeoliet x Pele. Ze loopt op B-niveau, vooralsnog is [naam verwijderd] voor iemand die haar niet kent een pakketje genen, ik zie er meer in. Ik heb haar laten insemineren door Rubiquil, omdat die maat geeft zowel in hoogte als breedte, en naast een mooie afstamming (Rubinstein x keur van Roemer (merrie daarachter geen predikaten, da's jammer)) en ook zelf presteert (GP dressuur).
Na het veulenen gaat [naam verwijderd] de sport in, athans, dat is de bedoeling.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 11:22

Voor mij is het ook een combinatie van beiden hoor. Ik probeer wel een passende hengst te vinden voor mijn merrie en dan kijk ik NIET alleen naar prestaties, maar ook naar karakter en zo. Ik wil uiteindelijk namelijk een INDIVIDU waarmee ik kan sporten! Ik moet er mee OVERWEG kunnen. En dan is jezelf beperken tot genetisch materiaal onvoldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 15:52

Omdat de bloedopbouw binnen het gelderspaard erg smal is kijk ik als eerste naar het "pakketje genen".
Om die reden heb ik Lisa gekocht, het bloed van Loek komt bijna niet voor in de gelderse fokkerij en maakt de hengstenkeuze wat breder.
Voor Ilindra ben ik 2 jaar gelden uitgeweken naar het Oldenburger stamboek aangezien haar (verre) voorouders ook uit dat stamboek komen.
Ik heb Hero toen uitgekozen omdat hij in het gelders type stond en het genen pakket mij aansprak, de hengst zelf was toen net 3 jaar maar sprak me gewoon aan.

Voor dit jaar ben ik er nog steeds niet uit

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 16:21

fabienne schreef:
Germie dit gaat niet over de vraagstelling Verward


Ik dacht toch dat inteelt wel degelijk met genen te maken heeft.
Maar in eeste instantie kijk ik naar de individu, zowel merrie als hengst, ik knip ze in stukjes die ik wil verbeteren en die goed zijn.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 17:32

Laat ik de vraag dan op een andere manier stellen:
waarom zou je wel of niet willen gaan dekken bij een hengst met een 5,5 voor stap?

Ilindra gaat dus voor een combinatoe....het individu moet je aanspreken, maar vertegenwoordigdt een genen'pakket'......maar wat nou als deze hengst een 5,5 voor de stap had gehad? Was je dan toch voor dat genen'pakket' gegaan?

M.a.w. hoever ga je in het ene (een of meer 'grote' tekortkomingen) ten gunste van het andere(bepaald genenmateriaal)?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 18:19

Hangt er vanaf wat de eigenschappen van de voorouders zijn en wat die weer op hun beurt vererven.
Aangezien dat eigenschappen een generatie tot meerdere generaties kunnen overslaan.
Verder, wat heeft mijn merrie nodig om een betere nakomelingen te kunnen brengen.
Met bepaalde merries waar de genen/eigenschappen goed in verankert liggen hoef je je misschien wel helemaal geen zorgen te maken over de stap van die hengst. De eigenschappen van de merrie gaan boven die van de hengst en verder zou de hengst een goede aanvulling kunnen zijn.
Maar dan moet je wel je eigen merrie materiaal goed kennen en ook de voorouders.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 18:21

Maar zo'n hengst is toch ook het resultaat van zijn erfelijke aanleg.....je loopt dan toch ook het risico dat hij dat weer inbrengt aan genenmateriaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 18:41

fabienne schreef:
Laat ik de vraag dan op een andere manier stellen:
waarom zou je wel of niet willen gaan dekken bij een hengst met een 5,5 voor stap?

Ilindra gaat dus voor een combinatoe....het individu moet je aanspreken, maar vertegenwoordigdt een genen'pakket'......maar wat nou als deze hengst een 5,5 voor de stap had gehad? Was je dan toch voor dat genen'pakket' gegaan?

M.a.w. hoever ga je in het ene (een of meer 'grote' tekortkomingen) ten gunste van het andere(bepaald genenmateriaal)?


Moeilijke vraag en een van de redenen waarom ik dus al een keer naar Oldenburg ben uitgeweken.
De cijfers voor beweging van sommige gelderse hengsten zijn vrij laag en ik vind beweging erg belangrijk.
Wat heb je aan een "genen pakketje" wat niet kan lopen.
Ik zou dus erg hard moeten nadenken over een hengst die super bloed heeft maar een 5,5 voor stap.
Nu heeft Ilindra zelf een erg goede, ruime stap en deze vererfd ze ook goed door dus misschien zou ik de gok nemen maar dan moet het echt een hengst zijn met een speciale bloedopbouw.

Waar ik trouwens nooit op toe zou leggen is karakter!!!!
Wat heb je aan een paard met goed bloed en super beweging maar waar geen land mee te bezeilen is?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 19:54

Citaat:
Wat heb je aan een "genen pakketje" wat niet kan lopen.


Ja als je twee zulke pakketjes mist,dan heb je een probleem Knipoog

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 23:22

Heeft de hengst zo'n matige stap, maar is de rest van zijn fenotype wel naar wens dan zou ik toch eerst zelf gaan kijken naar die stap.
Ik vind de stap de belangrijkste gang van een paard, daar valt een zwakte direct op. Dan moet de rest echt geweldig!!! zijn om dat te compenseren. Ik dacht dat alle cijfers voldoende moesten zijn voor goedkeuring?

Het fenotype is de combinatie van erfelijke eigenschappen gecombineerd met omgevingsfactoren. Alleen afgaan op het uiterlijk van de hengst is gokken op zijn goede genotype, wat minder dan 50% kans geeft op de gewenste eigenschappen. Omdat bijvoorbeeld een verkeerde hoefstand door een goede smid gecorrigeerd kan worden. Er is dus zonder dat jij het weet een kans dat de hengst een verkeerde hoefstand doorgeeft aan zijn nakomelingen. Daarom is de afstamming m.i. eigenlijk belangrijker dan de hengst zelf. Of, ook heel handig: bezoek een afstammelingenkeuring van de hengst, maar houdt er wel rekening mee dat dit gepresenteerde beeld van het genotype erg positief gekleurd is.

Wij hebben Hero eigenlijk gekozen op zijn afstamming, dat hij het goed doet in de dressuur lag in de lijn van de verwachtingen, adeldom verplicht, maar is wel mooi meegenomen.

Hetzelfde verhaal geld uiteraard ook voor de merrie. Als je vaker een veulen hebt gehad bij jou merrie of meerdere nakomelingen kent, dan heb je wat meer informatie over de vererving van jou merrie; Lees haar genotype.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:27

Een 5 is al voldoende Albert.

Toen de 5 van Scandic genoemd werd ben ik eens gaan bladeren,
de volgende hengsten hadden voor minstens 1 onderdeel een 5,5 of lager, dat is alleen van dit jaar:

Silverstone Z,
draf 5,5
aanleg dressuur 5

Sir Sinclair,
afdruk springen 5
vermogen springen 5,5
aanleg springen 5

Son de Niro,
afdruk springen 5,5
techniek springen 5
vermogen springen 5,5
aanleg springen 5

Michael (loopt al 1.40),
draf 5,5

Silverstar,
stap 4,5
draf 5,5
aanleg dressuur 5

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:34

Oh.

(eigenlijk zou dit mijn eerste one-liner kunnen worden, maar...... )

Met zoveel jaarlijks aanbod legt de hengstenkeuring de lat wel laag niet?
het KWPN is met haar streven naar een scheiding tussen spring en dressuurhengsten op een doodlopende weg belandt. Er wordt teveel toegegeven op kwaliteit als een hengst goed is in een bepaalde richting. Een echt goede hengst heeft zowel spring- als dressuuraanleg in ruim voldoende mate en geen vijfjes.
Maar uiteindelijk moet de fokker toch zelf kiezen.