Veulen dat bij de moeder in de wei blijft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Veulen dat bij de moeder in de wei blijft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 13:07

Als je merrie een veulen heeft gekregen, en je wil het veulen aanhouden, hoe moet je dat aanpakken? Het veulen moet dan namelijk bij de moeder in de wei blijven, maar hoe kun je ervoor zorgen dat het niet meer bij de moeder drinkt? Of stopt dit vanzelf?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:19

nee. je moet ze ongeveer 6 weken uit elkaar halen en dan even kijken of het veulen niet meer mag drinken van mams.

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:21

ik geloof dat je het veulen toch een aantal weekjes moet scheiden.....en op die afstand dat de merrie het veulen niet kan horen.....teminste dat heb ik gehoord van een fokker Hyper! als je het veulen altijd bij de merrie wilt houden worden ze echt onafscheidelijk en dat is soms erg lastig met rijden Hyper! xxjes

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:24

Het ligt eraan Maaike, als de merrie weer opnieuw gedekt is, slaat ze de jaarling vanzelf een keer af. Maar als je wilt rijden is dit toch ook wel lastig. Dan kan je ze beter een poos uit elkaar houden. 6 weken is niet altijd genoeg. Sommige merries laten na een paar maanden gewoon het veulen weer toe als die probeert te drinken.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 13:31

Pfff dat is wel lastig. Ik heb namelijk gen stal ofzo. Ik kan het veulen wel in een andere wei zetten, maar ik ben bang dat er dan iets misgaat?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 15:10

Wat wil je met de merrie? Anders laat je ze toch lekker bij elkaar? Waarom moet het veulen gespeend worden?

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 16:24

ligt er ook aan of het een merrie of hengstje is he...
Want een hengstje gaat tog proberen ze moeder te dekken... Knipoog
Maar ik vind zelf dat het beter is ze tpg een tijdje uit elkaar te halen, zeker als je echt wat met de merrie wil gaan doen, wnathet is best zwaar en rijden en veulen voeden...
groetjes leonie

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 17:52

Hihi inderdaad een hengst moet je vanaf 6 maanden sowieso niet bij merries laten.........er zijn er die dan al kunnen bevruchten!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 19:12

Wij hebben onze 2-jarige destijds toen ze ouder dan 1 was van de moeder afgespeend. 'S nachts was ze in de box ernaast en overdag bij de moeder. Zijn verder nooit van elkaar weggeweest.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 01:10

fabienne schreef:
Wat wil je met de merrie? Anders laat je ze toch lekker bij elkaar? Waarom moet het veulen gespeend worden?


Het veulen kan wat mij betreft lekker bij de moeder blijven, maar ik vroeg me af of het niet schadelijk voor de merrie is als het veulen zolang bij haar drinkt?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 01:18

Welnee, in de natuur lopen ze er toch ook een jaar bij? En soms wel langer ook. De merrie stoot in de natuur het veulen zelf af als er een nieuw veulen aan zit te komen voor wie ze de melk nodig heeft.

Je moet wel uitkijken dat het veulen de merrie niet teveel leegtrekt. Dus goed in de gaten houden en bijvoeren. Ook moet je het veulen voldoende voedingsstoffen (veulenbrok) aanbieden, want alleen van moedermelk kan die niet meer leven. En als ze allebei in één box staan, of samen op het land staan, is het erg moeilijk om te controleren hoeveel het veulen binnen krijgt...

En het zal er inderdaad aan liggen of het een hengst of een merrieveulen is. Wat betreft het bij elkaar laten dan. Of had je het veulen met een half jaar willen laten castreren?

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 11:56

Het is niet schadelijk. Maar niet alle merries kunnen er even goed tegen...
Als het veulen de merrie helemaal uitmelkt... Komt het zeker niet goed met de merrie. Het beste is toch een tijdje scheiden. Heb je geen vrienden, kennissen o.i.d. die een box of landje over hebben?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 14:37

en als het een hengstveulen is, en hij gaat straks allemaal klieren en zo, kun je hem beter met een ander hengstveulen op laten groeien. Ook moederdieren kunnen zo geirriteerd raken van hun kroost dat ze eens flink uit kunnen halen. En dat valt niet altijd goed uit.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:14

6 weken is trouwens ook niet altijd waar.
Ik heb een merrie die als ik het veulen speen, na drie dagen gescheiden te zijn geweest, het veulen al niet meer laat drinken.
Een andere merrie van mij doet er ongeveer 2 weken over..

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 16:48

Desiree schreef:
en als het een hengstveulen is, en hij gaat straks allemaal klieren en zo, kun je hem beter met een ander hengstveulen op laten groeien. Ook moederdieren kunnen zo geirriteerd raken van hun kroost dat ze eens flink uit kunnen halen. En dat valt niet altijd goed uit.


nee phoenix is daar het niet levende voorbeeld voor. ik zou de boel goed in de gaten hoiuden. merk je dat de merrie het zat is zoek dan wat in de buurt een stalletje ofzo waar het veulen een tijdje zonder mams kan zijn. jonge paarden zijn vaak te druk voor oudere merries en ze krijgen dan wel eens een klap. nou denk ik dat het minder is als ze dag en nacht buiten staan, dan kunnen ze hun energie beter kwijt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:20

in de natuur regelen ze het ook prima zelf.
Daar staat er ook niet om de hoek een mensje veulens van de moeder af te halen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:48

In de natuur hebben ze ook wat meer ruimte tot hun beschikking en lopen elkaar niet altijd voor de voeten.
Bovendien heb je in de natuur altijd meerdere veulens in een groep lopen, zodat ze leeftijdsgenootjes hebben om te spelen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 00:48

Fab liet haar veulen nog toe toen ze al een maand of 3 uit elkaar waren geweest. Als de merrie er niet teveel van heeft te lijden, en het is geen hengstveulen, dan lost het zichzelf wel op. Je kan ze dan gerust bij elkaar laten.

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 04:51

Het kan soms wel erg lang duren hoor! Mijn buurman ging wachten totdat de merrie haar veulen zelf ging afstaan, maar dat duurde op z'n minst 1,5 jaar voordat het ietsje minder werd!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 01:19

De dag dat mijn merrie gedekt was sloeg ze haar vorige veulen(die inmiddels bijna 2,5 jaar was en af en toe nog dronk)het hele land door.Een beter bewijs van dat het gepakt had is er niet,en inderdaad:na 11 maanden was het volgende veulen er.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 01:41

Mensen toch... Scheve mond de natuur is niet meer wat het geweest is... niet bij de mens, zeker niet bij de dieren.

Ik dacht een aantal jaren geleden ook nog zo; ach... dat regelt zich vanzelf Schijnheilig

niet dus Boos! en ik doe het ook nooit meer en zal het ook niet iemand anders aanraden om het veulen erbij te laten en maar 'af te wachten'....

Bij degene waarbij het wel gelukt is, hebben echt 'geluk' gehad...

Ik raakte bijna de merrie erdoor kwijt Verdrietig
Het veulen liep erbij... inmiddels al zo'n 8 maanden (!!!) oud... stond 'snachts apart en overdag lekker met moeder in de wei.
Ook was de moeder opnieuw gedekt en dus drachtig...
Het 'veulen' (bijna al jaarling) dronk nog steeds...

Nee hoor zei men; ze stoot het vanzelf af... Lips are sealed

Tot het moment v. zo'n 9 mnd. en ik me afvroeg hoe het nu verder moest; de melk moést stoppen... en ik moest opbouwen met het voer (voor het nieuwe veulen wat in de buik zat).

tja... dilemma... en toch begon ik 'rustig' aan op te bouwen...
idd... de 'jaarling' dronk al veel minder, maar wel zo af en toe nog... en door de opbouw v. het voer, werd er weer 'nieuwe' melk aangemaakt.

En dus kreeg de merrie 'uierontsteking' , koliek aanvallen.. koorts... en een jaarling die tegen haar aan stond te schoppen, omdat ze een slokje wilde Verdrietig
Dierenarts erbij... en deze hielp me gauw uit de droom !
de natuur Boos!

dus ; als de sodemieter de jaarling eraf... de merrie mocht absoluut geen krachtvoer meer (en normaal gesproken mogen ze na een dag of 3 weer wat krachtvoer, de merrie mocht een week lang niks... beetje hooi).

Gelukkig is het goedgekomen, ook met het veulen wat in haar buik zat... maar je kunt je misschien voorstellen dat ik bang was dat deze 'kleine' door al deze toestanden (te weinig voer) wat tekort zou komen.

Ik doe het dus nooit meer... en zal het ook niet iemand aanraden...

en ik lees hier verhalen bij mensen waarbij het wel goed is gegaan... wees blij... als het fout gaat, neem je zo'n risico niet nog een keer...

De merrie die ik dus had, en stel dat ik doorgezet had (kon niet ivm die uierontsteking), maar als het wel goedgegaan was, had ik ongetwijfeld een jaarling én een veulen aan 'moeder' hangen.

groetjes Jolanda

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 03:07

Colinda, de natuur werkt prima..........maar in de natuur vinden paarden geen krachtvoer!!!!!!!! Dus daar had ze ook geen uierontsteking gekregen door teveel voer!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 03:19

fabienne schreef:
Colinda, de natuur werkt prima..........maar in de natuur vinden paarden geen krachtvoer!!!!!!!! Dus daar had ze ook geen uierontsteking gekregen door teveel voer!


nee... misschien niet... maar misschien ook wel... zo'n merrie gaat in de natuur 'gewoon' dood.... maar dat is niet mijn manier v. paarden houden...
Maar dan zou je ze dus helemaal op de wei moeten zetten, die dan echt groot is... zonder krachtvoer en nog maar 'afwachten' of het gaat... nee dank je... voor mij niet meer...
idd... dankzij de 'inbreng' v. de mens, werkt de natuur niet meer zoals het zou kunnen zijn.. soms wel... soms ook niet...

groetjes Jolanda

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 03:23

Nee Colinda, ik bedoel dat het krachtvoer hier de boosdoener was.
Bovendien hoeft een merrie echt niet te sterven aan uierontsteking hoor!
In extremo kan dit natuurlijk wel gebeuren, maar hoeft zeker niet. Soms verliezen ze de functie van een uierhelft bijvoorbeeld tgv uierontsteking, maar ik spreek uit ervaring, dat dit na jaren ook weer herstellen kan!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 03:41

fabienne schreef:
Nee Colinda, ik bedoel dat het krachtvoer hier de boosdoener was.
Bovendien hoeft een merrie echt niet te sterven aan uierontsteking hoor!
In extremo kan dit natuurlijk wel gebeuren, maar hoeft zeker niet. Soms verliezen ze de functie van een uierhelft bijvoorbeeld tgv uierontsteking, maar ik spreek uit ervaring, dat dit na jaren ook weer herstellen kan!


hoi,

jij was ook nog laat op Haha!
maar idd... de ene helft gaf ook minder melk...
Maar je kunt je misschien voorstellen dat als je zoiets een keer meemaakt... je ff genoeg hiervan hebt, tenminste, ik wel.
Soms kun/mag/moet je risico's nemen, maar in mijn geval met deze merrie, voel ik me daar dus best schuldig over; het hád voorkomen kunnen worden...

groetjes Jolanda