Verschil tussen mealy en seal brown?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Verschil tussen mealy en seal brown?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 20:00

Hoi!
Ik ben me aan het verdiepen in de kleurgenetica van paarden.
Nu ben ik inmiddels aangekomen bij de kleurfactor 'meelsnuit'.
En ik kom er niet helemaal uit.
Ik lees steeds iets anders op internet.
Er staat op de meeste sites geschreven dat de meelsnuit wordt veroorzaakt door het mealy of pangare gen (P of Pa+).
Maar nu kom ik onder andere hier tegen dat dat gen helemaal niet bestaat maar wordt veroorzaakt door een soort afwijking aan het agouti gen.
En die afwijking wordt dan weer seal-brown genoemd.
Die zou dan dus alleen voor kunnen komen bij bruine paarden of vos met het agoutigen.
Nu ben ik al 2 dagen bezig met het uitzoeken hoe dat precies zit maar ik kom er gewoon niet uit.
En ik vroeg me af of iemand hier me uit de brand kan helpen.
Dus wie kan me het verschil uitleggen of me een stuk verder helpen?
Groetjes Astrid

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Re: Verschil tussen mealy en seal brown?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:20

De site die jij refereert wordt niet heel erg hoog aangeschreven wat betreft nauwkeurigheid over berichtgeving aangaande kleurengenetica. Ik zou het persoonlijk niet gebruiken als referentie punt.
Een veel beter 'leer' site met geneticus ingave is http://www.equinecolor.com/forum/index.php

Wat de verschil tussen mealy/pangare en seal brown?

Wat men zeker weet is dat seal brown wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van de Agouti gen. Onderzoek in Frankrijk geeft leiding tot de veronderstelling dat buiten de bekende agouti's (A,a en A+) dat misschien een derde vorm, At, aanwezig is. Het 'zou' deze At kunnen zijn dat de 'tint' seal brown veroorzaakt. In feit is seal brown het engels voor de nederlands kleur beschrijving 'zwart bruin'. Een van de kenmerken van deze At op zwart zou de lichtjes verbleking zijn van haren rond de mond, oksels, en lenden .... MAAR niet op de buik!

En dit is nu net het grote verschil met de mealy/pangare ... een van de kenmerken hiervan is de overduidelijk verbleking van de buik haren. Nog iets dat wel onderzoekt is maar nog niet wetenschappelijk bevestigt is dat een paard kan een expressie hebben van mealy (bijvoorbeeld vos) zonder dat het agouti draagt. Een andere school discussieren dat veelal mealy net WEL voorkomt bij agouti dragers, bijvoorbeeld bays/bruin en - beste voorbeeld = haflingers! = homozygoot voor agouti - en bij deze dieren de expressie overduidelijk is.

Er lopen verschillende onderzoeken (Frankrijk en USA) om - onder andere - na te gaan OF de mealy gen misschien niet de agouti gen nodig heeft voor vol expressie ... het zou dus misschien een 'biggy back' gen kunnen zijn dat zich volledig tot uiting alleen komt bij aanwezigheid van agouti (of een van de agouti types). Waarom 'denken' ze dit ... omdat men niet 'echte' genotype zwart tegenkomt met expressie van mealy/pangare.

Bij de meeste kleuren geneticus wordt - momenteel - mealy/pangare gezien als een apart gen en modifier ... tot het wetenschappelijk bewezen wordt dat het niet zo is Knipoog !
Momenteel zijn met zekerheid 2x agouti types 'bekend'=
: A/a ... gewone dat van een genotype zwart paard een fenotype bruin gekleurd paard maakt
: A+ ... type wild-kleur bruin, niet te verwarren met wildkleur = DUN.
Vermoedelijk:
: At ... type 'zwart-bruin' gekleurd (seal brown in het engels) ... die twijfel gevallen die niet de typisch bruin zijn maar meer zwart maar hebben verlichting van kleur rond de mond, oksels, lenden.

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re: Verschil tussen mealy en seal brown?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:51

Dat verduidelijkt het een stuk, bedankt Lachen
Handige link ook, ik ga me daar maar eens aanmelden.