Voordat een ieder begint te oordelen, volgt hieronder even een uitleg van hoe of wat.
Het rechthoeksmodel is pas sinds een aantal jaren een echt issue binnen de fokkerij. Echter, is er voor deze paarden een andere manier van trainen nodig, om de lange rug en lendenpartij te trainen, het LDR.
Over deze trainingsmethode wil ik verder geen discussie.
'Vroeger' stonden de meeste paarden binnen de dressuursport in het vierkantmodel en ook de paarden, die gebruikt worden voor de klassieke dressuur, zijn voornamelijk paarden in het vierkantmodel.
Nou is het K.W.P.N. veel gaan kruisen met Engelse volbloeden, o.a. vanwege het karakter en de lenigheid van deze paarden. Echter zijn deze paarden gemaakt om voluit te rennen, waarbij het grootste deel van het gewicht op de voorkant zit en daarbij maken deze paarden gebruik van hun lange achterbenen, om nog meer stuwkracht naar voren te kunnen ontwikkelen.
Echter, is het voor een dressuurpaard op topsportniveau belangrijk om te kunnen 'zitten', om meer draagkracht te halen uit de achterhand en dat het paard door deze draagkracht zich zo kan verzamelen, zonder op de voorhand te vallen, dat deze een goede passage en piaffe kan tonen.
Echter valt het mij steeds meer op dat de piaffe en de passage door de moderne dressuurpaarden (imo grootramige paarden in het rechthoeksmodel) minder vaak goed getoond worden.
Zoals je uit mijn verhaal kan halen ben ik (en ook de mede-bokker waar ik de discussie mee had) van mening dat paarden in het vierkantsmodel sterker zijn.
Hoe denk jij hierover? En vooral: WAAROM?
Edit: ik haal steeds de twee termen door elkaar, dus er stond per ongeluk een verkeerde conclusie.