In het artikel wordt gesteld dat wanneer je kiest voor fokken met hengsten die groot fokken (lees een hoge fokwaarde hoogtemaat) dan wordt de genetische aanleg voor hoogtemaat relatief snel verbetert.
Dat kan je lezen als fokker met een kleine merrie dat je dus de hengst moet zoeken die de hoogste fokwaarde hoogtemaat heeft en dan heb je de meeste garantie op een groter fokprodukt dan de merrie zelf. Tenminste ik denk dat de gemiddelde fokker het zo zal interpreteren. De vraag is of deze interpretatie correct is.
De fokwaarde hoogte maat is de gemiddelde verhoging (verlaging) van de stokmaat die een hengst veroorzaakt op een gemiddelde KWPN stokmaat over de hele populatie van 1.66 m. Hoe een gemiddelde tot stand komt hoeft geen uitleg. Dat er in een gemiddelde uitschieters naar onderen en naar boven kunnen zitten is ook een gegeven. Een hengst die dus regelmatig een kleine van 1.60 geeft kan dit compenseren door er ook regelmatig één van bv 1.76 te geven.
Mijn vraag is dus of je wel wat hebt aan dat gemiddelde als fokker met een kleine merrie, wil je een fokprodukt fokken die groter is dan de merrie? Laten we even zeggen dat we rondom het populatiegemiddelde als de gewenste hoogtemaat zien.
Ik heb de proef eens op de som genomen. Let wel, het heeft geen enkele wetenschappelijk waarde
. Ik heb 2 hengsten genomen met verschillende fokwaardes voor de hoogtemaat nl Oscar en OOseven.
Oscar heeft een hoogtemaat fokwaarde van 3.71 en OOseven 0.16.
Vijfentwintig nakomelingen heb ik gepikt uit hun eerste jaargang op paardenfokken.nl en heb de stokmaten op een rij gezet.
De volgende cijfers komen daaruit:
Oscar:
- onder 1.66 (dus incl 1.66) >> 8x
- boven 1.66 >> 17 x
waarvan
- 1.63 en kleiner >> 4x (2x moeder 1.63, 2x moeder nb)
- 1.70 en groter >> 6x
OOseven
- onder 1.66 (incl.1.66) >> 13x
- boven 1.66 >> 12x
waarvan
- 1.63 en kleiner >> 4x (2x moeder 1.63, 1x moeder 1.65, 2x moeder 1.65)
- 1.70 en groter >> 4x
Afijn, ik ben even benieuwd wat jullie de fokker met de kleine merrie aanraden? Gewoon de fokwaarde hanteren en op basis daarvan kiezen?
Zou het niet beter zijn als er gegevens komen over hoe vaak welke hengsten welke formaten geven en dan liefst nog met de moederformaten erbij?
Wie schiet
?
. 

. Jammer genoeg is niet iedereen dat en ik vermoed dus ook dat menig fokker de fokwaarde hoogtemaat naast zijn kleine merrie legt en gemakkelijk zijn keuze kan maken. Of hij daarmee bereikt wat hij beoogt daar heb ik mijn zeer grote twijfels over.