Inteelt..is dat erg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pcb

Inteelt..is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 23:27

Nou heb ik vorig jaar een veulen gekocht, ik zag toen wel al op haar papier dat het volgens mij inteelt was...aan moeders kant.
maar verder niet over nagedacht en zat van de week ff haar papieren door te kijken en was toch wel benieuwd, of dit meer voor komt?
En of dat heel erg is, of tegenwoordig mischien wel normaal
hier haar afstamming http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=462243

ben erg benieuwd :o

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:36

De moeder van jouw merrie id idd een echt inteelt ''product'' (half broer x half zus) Dit is echter bewust gebeurd omat het een erg goede merrielijn betreft . De fokker heeft geprobeerd de goede eigenschappen (dubbel)vast te leggen ,met het risico dat je de evt mindere eigenschappen ook vast legt. Daarna heeft hij,in het geval van jouw merrie, weer outcross( het kruisen van 2 genetisch niet verwante dieren) toegepast.
Weet je waarom /of de moeder van jouw merrie (niet) ster is ?

Zelf ben ik erg gecharmeerd van Ferro bloed en heb in het geval van Dit veulen lijnenteelt(verderop is het geen inteelt meer) toegepast. http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 14-01-10 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 23:38

amaze schreef:
De moeder van jouw merrie id idd een echt inteelt ''product'' (half broer x half zus) Dit is echter bewust gebeurd omat het een erg goede merrielijn betreft . De fokker heeft geprobeerd de goede eigenschappen (dubbel)vast te leggen ,met het risico dat je de evt mindere eigenschappen ook vast legt om in het geval van jouw merrie weer outcross toe te passen.

Zelf ben ik erg gecharmeerd van Ferro bloed en heb in het geval van Dit veulen lijnenteelt(verderop is het geen inteelt meer) toegepast. http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php

wat bedoel je met outcross?
als ik op de link klik staat er dat het paard niet gevonden is.

pcb

Re: Inteelt..is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 23:43

de moeder van me veulen is zelf net 5, en heeft in 2008 ook een hengst veulen gehad van sorento dit jaar is ze niet meer gedekt en zou ze haar gaan beleren, kortom nog nix mee gedaan... omdat ze nog erg jong in haar hoofd was zeiden de mensen

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:44

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 23:46

en dat is jouw veulen?
dat zit dus aan beide kanten (inteelt zeg maar)
ik ga ff kijken bij bokt wiki thx!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:48

pcb schreef:
en dat is jouw veulen?
dat zit dus aan beide kanten (inteelt zeg maar)
ik ga ff kijken bij bokt wiki thx!

Nee ,ik heb haar moeder drachtig verkocht .(maar ze is evengoed wel mijn fokproduct !)Dit is volgens mij lijnenteelt.

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 23:54

oke t is wel interesant als ik dat zo lees over dat outcross, zijn verschillende meningen over ..maar het zou niet uitmaken als ik naar een keuring ga met de tijd? of een veulen eruit wil?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:03

pcb schreef:
Nou heb ik vorig jaar een veulen gekocht, ik zag toen wel al op haar papier dat het volgens mij inteelt was...aan moeders kant.
maar verder niet over nagedacht en zat van de week ff haar papieren door te kijken en was toch wel benieuwd, of dit meer voor komt?
En of dat heel erg is, of tegenwoordig mischien wel normaal
hier haar afstamming http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=462243

ben erg benieuwd :o

Tsja, als je zo'n goede merrie hebt waaruit een hele goede hengst is gekomen, die ook nog eens lichte tour heeft gelopen, dan wil je die eigenschappen verankeren. Ik snap heel goed waarom die fokker dat heeft gedaan. De merrie komt zowel in de vader, als in de moederlijn terug, waardoor ik dit denk dat het effect op het nageslacht zeker aanwezig is. Ik zou gewoon met de merrie fokken, tenzij ze erfelijke afwijkingen toont.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:11

deze heb ik bij mijn merrie in de lijn zitten (Welsh Cob)

Parc enchanter (broer en zus)

http://www.allbreedpedigree.com/parc+enchanter

Volgens mij is dit echte inteelt en is van jouw merrie, meer lijnenteelt maar of het goed is??
Vind het niet echt nodig bij KWPNers

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 10:57

oke, dus het komt dus vaker voor, nou maar hopen dat ze de goede eigenschappen heeft overgenomen haha en het juist niet tegen werkt door dat er lijnenteelt in voor komt....

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:43

pcb schreef:
oke, dus het komt dus vaker voor, nou maar hopen dat ze de goede eigenschappen heeft overgenomen haha en het juist niet tegen werkt door dat er lijnenteelt in voor komt....

Ik zou haar eerst in het stamboek laten inschrijven als ze nog niet ingeschreven is.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:17

ik heb ook een veulen gekocht (dat geboren is uit ongelukje) waarvan de vader halfbroer is van de moeder
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=509521
zij heeft equipas gekregen (zonder afstamming erin) ik heb wel kopie van de papieren van vader en moeder gekregen (ik heb dat gevraagd). en ik ben aan stamboek BWP gaan vragen of mijn veulen papieren mag krijgen met afstamming erin en BWP zegt dat niet mag. veulen kan wel gekeurd worden en opgenomen worden bij goedkeuring. dus we wachten af tot die drie is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:21

ehm... inteels is heel normaal bij rassenfok van dieren. Zo stammen alle engelse volbloeden af van slechts drie arabische hengsten.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:27

Mijn bijrijdtpaardje heeft samber 2 keer als grootvader.. Snap best dat ze dus de lijnen daarme willen versterken, maar haar vader is pedro en die is niet goedgekeurd.. bij die van mij denk ik dus dat het gewoon een slordige fout is. Wel valt me op dat nakomelingen van samber super braaf zijn, met een dubbele samber valt dit vies tegen :P

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:41

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 19:14

ik laat haar ook zowieso voor de keuring komen als ze 2,5 is of 3 wanneer ze dan kan. daarvoor zou ik ook echt geen veulen van haar gaan fokken...

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 19:17

Cute schreef:
Ik heb daar zelf ook voor gekozen bij mijn veulen:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=450968
Flemmingh zit zowel aan vaders als moederskant, maar dan wel in de derde generatie. Ik zou het zelf als fokker in de eerste of tweede generatie niet doen.

mijn andere merrie die nu verkocht is, had ook 2x FARN erin maar dat was ook verder weg in haar papier,
en dat was ook zowel aan vaders als moederskant,
maar vond dit wel appart wat me veulen heeft halfbroer en halfzus

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 19:17

sallandval schreef:
ehm... inteels is heel normaal bij rassenfok van dieren. Zo stammen alle engelse volbloeden af van slechts drie arabische hengsten.

zo leer ik nog is wat ;) wist ik niet

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:18

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:34

Neonlight schreef:
De moeder van mijn merrie is ook een puur inteeltproduct, gevalletje vader op dochter. Ook bewust gedaan, de merrie Blacklight is ook een stermerrie.
http://www.allbreedpedigree.com/neon+light

zoo ! dat is ook appart haha zo zie je nog is gekke inteelt gevallen! :=

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:36

pcb schreef:
sallandval schreef:
ehm... inteelt is heel normaal bij rassenfok van dieren. Zo stammen alle engelse volbloeden af van slechts drie arabische hengsten.

zo leer ik nog is wat ;) wist ik niet

oeps, excuses voor mijn eerdere tikfout.
Ja joh bij honden is het ook heel normaal! Zelfs bij mensen in verschillende culturen, en vroeger ook hier wel.

Dat zal ook wel zijn hoe ze ooit verschillende rassen hebben gefokt; door inteelt krijg je soms aparte variaties (en die kunnen dan weer gewenst of ongewenst zijn). Zonder inteelt hadden we volgens mij geen hondenrassen gehad met zo'n enorme varieteit aan kleuren en raskenmerken.

Maar het is waarschijnlijk ook de reden dat stamboomdieren gemiddeld korter leven dan kruisingen. Ik heb zelf franse bulldogjes, nou daar is weinig wolf in te herkennen... ze leven helaas gemiddeld maar een jaar of 8, een beetje kruising haalt met gemak het dubbele.

Ach ja, elk voordeel heb zijn nadeel :+

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:36

mijn nieuwe paard is ook ingeteeld. hij is een Don Primero (v. Donnerhall) x Sandro Hit x Donnerhall. dit zal ongetwijfeld bewust gedaan zijn. hij is gefokt door duitsland grootste fokker dus die zal wel weten wat hij doet. en op donnerhall terugfokken vind ik helemaal niet erg. het goede karakter is bij hem naar boven gekomen. mijn pony heeft een aantal jaar geleden een veulen gehad van Emir. Emir is een zoon van Eduard( v. El Beauty). mijn pony is een dochter van El Beauty. best bloed maar aparte karakters. de pony zelf is al niet makkelijk en haar kind schijnt nog veel erger te zijn. dus in haar geval is het geen goede keuze geweest om op die lijn terug te fokken. ze was overigens niet van mij toen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:53

Mijn driejarige heb ik zelf gefokt, ook heel bewust inteelt, ofwel terugfokken op de moederlijn: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=210079&maxniveau=5
Ik heb twee experts gevraagd, ze kwamen beide met hetzelfde idee. En de nakomeling is goed gelukt :D

Als er goed over nagedacht is hoeft het dus niet erg te zijn, kan juist heel positief zijn.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:19