2013: Het eerste jaar met S.A. Mishkaljiyah

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

2013: Het eerste jaar met S.A. Mishkaljiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 23:01

Hallo allemaal!

Afbeelding

S.A. Mishkaljiyah | 3 januari 2013 | Arabisch volbloed merrie | S.A. Tawfiq x A.F. Shanaya

Andere topics van Mish:
[KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah
[VN] Eerste Boktveulen van 2013 geboren
[KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah op de wei
[KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah in de sneeuw
[KS-ITP] A dream come true: S.A. Mishkaljiyah
[KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah: de arabier die geen arabier wilde zijn

Wat een enerverend jaar is dit geweest zeg! Ongelooflijk dat het jaar al weer bijna voorbij is, wat is die tijd snel gegaan. Inmiddels kom ik al weer bijna twee jaar over de vloer bij de arabierenfokkerij Shamal Arabians. Rond de jaarwisseling 2012-2013 waren we in spanning, want hun drachtige merrie A.F. Shanaya stond op het punt te bevallen. Het was ons toen al duidelijk dat we te maken zouden krijgen met een klein arabisch lastpakje als veulen := want ze maakte het haar mama Shanaya niet bepaald makkelijk. Eerder dat jaar moest Shanaya met spoed naar de kliniek voor een ingreep omdat het veulen in de baarmoeder was gedraaid (torsio uteri).

Vroeg in de ochtend op 3 januari was het dan eindelijk zover. Ylona en Diana van Shamal Arabians gaven mij (en Sodeletuut en Milan_Lover @ bokt) de kans om aanwezig te zijn bij de bevalling. Dat was voor mij een ongelooflijk speciaal moment. Ik had nog nooit een bevalling meegemaakt van dichtbij. Half bokt spiekte mee op de live camera's, maar wij wachtten in spanning af voor de box. Bijna ging het opnieuw mis, maar dankzij snel en kundig ingrijpen kwam er toch daadwerkelijk een mooi wondertje ter wereld.

En daar was ze dan, een prachtig meisje.

Afbeelding

Ze was nog even beduusd, maar het duurde niet lang voordat ze nieuwsgierig de wereld wilde verkennen; ze deed al in no time pogingen om overeind te komen.
http://i1301.photobucket.com/albums/ag1 ... 7d4985.jpg
Doordat ze zich in haar korte bestaan al aardig had gemanifesteerd als klein brutaaltje := heeft ze voor zichzelf de naam S.A. Mishkaljiyah verworven, wat 'trouble maker' betekent (en je spreekt het gewoon uit zoals je het schrijft). Dat was echter zo'n mondvol dat ze in het dagelijks gebruik gewoon Mish heet, om het iets makkelijker te maken.

Eigenlijk... was ik gewoon op slag verliefd. En zeg nou eerlijk, word je dat niet vanzelf met zo'n koppie?

Afbeelding

http://i1301.photobucket.com/albums/ag1 ... cf9ec9.jpg

Afbeelding

http://i18.photobucket.com/albums/b113/ ... 326f93.jpg

Zelf vond ze dat uiteraard ook. Ze had een ongelooflijke voorliefde voor camera's, al vanaf haar eerste dagen. Hou een camera op in haar richting en ze moet ogenblikkelijk polshoogte nemen; dan krijg je zo'n eigenwijs neusje in je richting en wat voorzichtige pasjes in je richting... en dan verzamelt ze de moed om haar neus gewoon volledig in je lens te douwen :')
(Dit dus!)

Tegenwoordig hebben camera's nog altijd dat zelfde effect. Zelfs als je niet interessant bent omdat het eten eigenlijk leuker is, dan nog gaan de oortjes erop zodra de camera in zicht komt. Madam voelt zich een echte diva en fotomodel en komt graag in de camera koekeloeren.

Afbeelding

Tsja. En dan worden kleine veulentjes langzaam groot. Dan gaat de schattigheidsfactor er een beetje af, zou je denken.

Afbeelding

Nou ja, zo werkte dat bij mij niet helemaal. Dus wat doe je dan?

...

Dan koop je een paard.

:=

Tsja. Ik kon haar echt niet laten staan. Ik gaf het nog niet toe aan mezelf, maar stiekem zette ik toch elke maand best wel bewust geld opzij "voor het geval dat". Op een dag waarop ik bij Shamal Arabians was kwam er ineens een telefoontje van een potentiële koper voor Mish die toch wel heel serieus klonk. Ja, en toen kwam toch het hoge woord eruit van mij: "Zeg maar tegen hem dat ze verkocht is."

En dan heb je opeens een paard :D Niet geheel gepland, een beetje een oepsje. Dat was in juli, maar nog steeds brengt ze elke keer als ik aan haar denk een brede grijns op mijn gezicht, dus tot zover heb ik er zeker vertrouwen in dat ik een goede keus heb gemaakt.

Onze eerste foto's samen... wat zullen we er van zeggen - niet geheel fotogeniek? Maar voor mij betekenen ze toch ontzettend veel. Ik met mijn kleine meisje, mijn eerste eigen paard, wat voelt dat bijzonder.
Afbeelding

Zoals je ziet is ze nogal gek op kriebels krijgen :') maakt niet uit waar, op haar kont, rug, schoft, borst... alles is lekker!
Afbeelding

Gelukkig is ze (behalve gek, heel gek) toch ook wel mooi.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas ben ik niet in de gelegenheid om haar veel te zien en blijft het tot nu toe beperkt tot 1 bezoekje per paar weken. Ze staat nu nog op stal bij haar fokkers, omdat ze daar een fantastisch lekker luizenleventje in de kudde heeft. In het begin van het nieuwe jaar ga ik echter toch een keertje kijken naar een fijne (opfok)stalling in de buurt, zodat ik lekker wat met haar kan gaan doen zo af en toe.

Dat was ze vorige week al even en ze is echt lekker wollig aan het worden nu met haar wintervachtje:

Afbeelding

http://i18.photobucket.com/albums/b113/ ... 9b26d7.jpg :')

Afbeelding
http://i18.photobucket.com/albums/b113/ ... 01daf2.jpg
Hey kijk, ze heeft een showmodus, is ze toch een arabier!
(tot op heden kende ik alleen de graasstand en de turbo)

In de (nu nog verre) toekomst wil ik met haar western gaan rijden, hoofdzakelijk recreatief, maar wie weet wat er ooit gebeurt. Als je dit zo ziet, misschien zou ze het dan ook niet eens zo slecht doen als showpaard, haha. Voorlopig mag ze in elk geval eerst de weides nog een aantal jaar onveilig blijven maken :D

Over een paar daagjes, op 3 januari, is madam al weer een echte heuse jaarling, als eerste van de bokt-jaargang 2013.

2014 gaat ons hopelijk veel moois brengen, ik en mijn allereerste eigen paardje, Mish. :) Op naar nog heel veel jaren samen!
Ik heb er zin in!

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken allemaal! :D

Foto's zijn van mij en Olina@bokt, en de geboortefoto's waren gemaakt door Sodeletuut en Milan_Lover@bokt.
Laatst bijgewerkt door Sadira op 31-12-13 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 23:09

Mish is een knapperd! Ik vind haar heel erg leuk, die ena laatste foto is mooi! maareeeh helemaal in het begin zeg je jaarwisseling 2011-2012 maar je bedoelt vast 2012-2013! Op naar een prachtig 2014 met je meisje.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 23:10

wat een mooi paard heb je!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 23:11

Eh ja O:) Time for edits!

Set_Elkol

Re: 2013: Het eerste jaar met S.A. Mishkaljiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 23:13

haha. pas maar op met een arabische merrie, ze hebben karakter! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 23:14

Mooie lieve Mish <3

Ze is gaaf Lien, en ik wens jullie veel plezier samen in 2014. Hopelijk zullen we met z'n 3en ook nog een aantal uurtjes volmaken :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 23:15

:') Dat heb ik al wel gemerkt haha. Mish zelf is ook geen makkelijke wat dat betreft := komt alleen in een editie met sterk eigen willetje!

Dankjewel Dees! <3 Ik hoop het ook! Gaat vast goedkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 23:32

Wauw, wat wordt Mish al groot!!
Elke keer vind ik haar meer op Ziyyah lijken, ik kan het niet vaak genoeg zeggen! :D
Een knapperd is het, zeg! :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 00:08

Ah wat een heerlijke foto's zeg! Dat veulen bekkie met die rimpel neus <3

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 00:13

Wat een leuk overzicht!
Mooie foto's ook en ze is duidelijk niet bang om te laten zien wie ze is :P
Ben heel benieuwd hoe ze uitgroeit :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 00:21

kchristi: Ja, je ziet echt zo duidelijk dat het halfzusjes zijn! Ik vind sowieso alle Shanayadochters ongelooflijk op elkaar lijken, vooral die hoofdjes. Ben benieuwd hoeveel ze op elkaar lijken zodra Mish ook volwassen is!

Maartje1990: Schattig he :o

loveskiara: Haha nee, ze is niet cameraschuw. We zullen het zien :D

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:35

Mooi overzicht van je prachtige dametje! Bijna een jaarling nu :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:06

<3 mooi overzicht Eline :j dat showen zit er zeker ook wel in. Ze heeft ook een mooi hoofdje dus zeker het proberen waard in de toekomst ;) En ze wordt groot :P

Demitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:13

Wat een schatje! Veel plezier met haar :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:29

Aah, Djuun d'r kleine "zusje" <3
Wat gaat het snel he! Overmorgen al weer een jaar :)
Veel plezier jullie samen in 2014! :)

ChuntGrander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:51

Knap dier heb je daar hoor :j

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:10

Prachtig overzicht Eline! Jeetje wat gaat dat hard, ze is al bijna officieel 1 jaar! Veel geluk en plezier gewenst in 2014 met je knappe dame! :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:14

Wat is ze knap! <3 Komt vast helemaal goed met haar!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 15:10

@ShamalArabs: ik sluit zeker niet uit dat Mish ooit op show verschijnt :D maar dat zal dan worden zodra ze volwassen is incl keuring ofzo. Ben wel erg benieuwd naar hoe ze dat zou doen.

@Letizia: ja Mish heeft stiekem best wel wat lookalikes op bokt, maar Djunnah is wel een van de ergsten in dat opzicht :') miniDjuun.

@Iloontjeehh: gaat hard he! Ik kan er ook met mn kop niet bij hoor :=

Dankjulliewel allemaal :D

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:05

Wat een schatje zeg <3

Ze heeft echt een heel aansprekend koppie!
Op naar volgend jaar!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:31

Wat een prachtige dame is het, ben benieuwd hoe ze uit gaat groeien!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 20:28

Dankjulliewel :D Ze kan inderdaad echt leuke bekkies trekken, haha. Ik zal zo nu en dan wel weer een topicje plaatsen ;)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:48

Blijft een mooi koppie!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:56

Knappe dame. <3 Heel veel plezier met haar in 2014.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:31

mooie merrie! dat beloofd wat voor de toekomst :D En wat zien die arabiertjes er schattuugg uit in wintervacht, lol!