De 25-jarige Tim Lips heeft zich de laatste dagen op het Kensington Horse Park ontpopt als de beste supporter van Nederland. Overal waar een landgenoot in actie moet komen, duikt hij op. Vaak vergezeld van zijn vader Martin. Hij staat steeds met zijn neus vooraan, om maar vooral niets te missen. "Ik vind dat interessant", zegt hij een beetje verontschuldigend. "Reining en endurance heb ik nog nooit zo van dichtbij bekeken. Nu krijg ik er de kans voor. Dat is ook het fijne van deze Games, alle hippische sporten bijeen. Maar ik doe het ook omdat ik Nederlander ben en met een team op stap ben. Ik vind het niet meer dan normaal dat ik ze kom aanmoedigen als ik even de tijd heb. Het is niet zo dat ik met trainingen ga schuiven, die gaan bij mij altijd voor. Als ik echter ergens een gaatje zie, ga ik snel weer even kijken."
Dinsdagmiddag dook hij ook ineens op vlak voordat Edward Gal de wereldtitel voor de landenteams binnen moest hengelen. "Ik liep met mijn vader het parkoers voor de eventing. Om te verkennen. We waren net bij de negende hindernis aangekomen, toen we Edward zagen losrijden. Ja, dan maken we toch wel even een omweg, want dat wil ik graag zien. Het is toch een historische rit als je voor het eerst wereldkampioen kunt worden, dat geeft er toch weer iets extra's aan. En als je daar dan bij kunt zijn, wil ik dat niet missen. Daarna ga ik wel met mijn vader verder op inspectie."
Vader en zoon waren er ook zondagmorgen bij toen in alle vroegte Carmen Römer startte voor de endurance en toen ze twaalf uur later finishte waren ze er weer. "Die start in het half donker vond ik helemaal te gek. Had ik nog nooit gezien. Ja en als ze dan zoveel uren later aan de streep komt, moet ze toch ook een beetje steun hebben. Ik hoop die support later in de week ook te krijgen."
Tim Lips, die tegenwoordig met zijn vader een handelsstal heeft in Den Hout, heeft zijn sporen al verdiend in de eventingsport. Gegangmaakt door zijn vader, vroeger ook een succesvol eventer, en zijn moeder is hij groot gebracht tussen de paarden. Hij koos aanvankelijk voor de springsport, maar toen zijn vader hem meenam naar de eventing was hij snel verkocht. In 2005 reed hij zijn eerste wedstrijden. "Ik vond de trainingen hartstikke leuk. Afwisselend vooral ook. Ik had in Oncarlos ook meteen een goed paard en dat hielp natuurlijk ook wel. En tijdens de wedstrijden ben je de hele dag met je paard bezig", vat hij zijn liefde samen.
In 2008 verraste de Brabander met de tweede plaats in de hoog aangeschreven eventingproef op het CHIO van Aken. Hij bezorgde er zichzelf ook een retourtje Olympische Spelen in Hongkong mee, waar hij als 15e eindigde. Net als zijn vader zestien jaar eerder in Barcelona, toen de sport nog military heette. De laatste jaren hebben vader en zoon Lips de trainingen nòg professioneler aangepakt. Bij Anky van Grunsven spijkert hij zijn dressuurkunsten bij en bij bondscoach Rob Ehrens haalt hij de kennis van de springsport. Alles in het kader van die ene wens, om ooit eens op een groot kampioenschap een medaille te winnen. Hij heeft in het verleden al vaker laten zien dat hij zich met de besten kan meten. Ook vorig jaar toen hij aan een wedstrijd deelnam op het Kentucky Horse Park. Hij deed het toen heel goed, liet het alleen bij het springen afweten, waardoor hij van plaats vier naar negen afzakte. Belangrijker dan die uitslag was toen echter de parkoerskennis die hij er opdeed met het oog op de WEG. "De hindernissen zien er nog grotendeels hetzelfde uit", heeft Tim Lips al geconstateerd. "Het is wel een pittig parkoers, maar dat moet ook wel. Het is tenslotte een WK", zegt de jonge Lips, terwijl hij zijn inspectie verder zet richting de volgende hindernis.
Een zevental weken geleden zag deelname aan de WEG er voor de jonge Lips ineens een stuk lastiger uit. Zijn paard Wadolca was tijdens een wedstrijd gevallen bovenop het been van zijn berijder. Gelukkig bleek niets gebroken en kon hij, na een paar dagen op krukken te hebben gelopen, de voorbereiding op de WEG weer hervatten.
Dat is dus een echte paardensportliefhebber. En het kan voor hem ook interessant zijn om bijv de endurance te kijken. Wie weet leert hij nog wel iets van hun trainingsmethodes. Hij rijdt tenslotte in een heel veelzijdige discipline
Vind die jongen altijd zo energiek en enthousiast overkomen. Ik hoop echt dat hij het heel goed doet, want hij kan het zeker
FuegoJoy
Geplaatst: 02-10-10 00:57
ik ben ook een groot fan,
vind het altijd mooi om te lezen hoe sporters liefde hebben voor waar ze mee bezig zijn, ik ga hem zeker volgen morgen op eurosport.
Snoekiej
Geplaatst: 02-10-10 20:03
Heel leuk stukje! Volgens mij is het echt een hele sympathieke jongen! Wat ontzettend jammer dat hij de finish niet gehaald heeft. Hij was al zo dichtbij de finish!