Bewolkt, blubber, regen, maar zo'n geslaagde dag! -Zaterdag-

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllisL

Bewolkt, blubber, regen, maar zo'n geslaagde dag! -Zaterdag-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 20:11

....... en dan heb ik het natuurlijk over de zaterdag van Horse Event! .......

Voor het eerst ben ik dit jaar naar Horse Event geweest en ik moet zeggen, ondanks het weer, vond ik het niet tegenvallen :) Ik had een heel druk schema ingepland, helaas had ik wat lichamelijke problemen en moest ik mijn schema voor een groot deel omgooien en rustiger plannen...

Desalniettemin, bij deze mijn foto's van Horse Event 2013!

Na een lange autorit van 2,5 uur waren we er dan eindelijk! We waren wat te laat voor de rassen die ik eerst wilde zien in Fokkerijwereld, dus zijn we op het gemakje doorgelopen naar de Boerenbond / Welkoophal om de Clinic van Frédéric Pignon bij te wonen.

Wat kon die man met zijn paarden omgaan zeg! Hij vind dat je een paard niet moet forceren om dingen te doen of het dingen te laten leren. Hij heeft een hele hoop dingen verteld. Bijvoorbeeld, als jij Noord wil, en je paard West, moet je niet gaan forceren om per se noord te gaan, maar moet je met je paard een compromis sluiten door noordwest te gaan. Het paard moet wel plezier hebben in het werk en niet met tegenzin de oefeningen uitvoeren. En als je erover nadenkt, is het zo logisch! Als iedereen met deze gedachtegang zou werken, dan hadden we geen ongelukkige paarden meer. Hij nodigt het paard uit, om te spelen, om te communiceren en biedt het paard genoeg ruimte voor interactie. Niet tegen het paard ingaan, niet willen vechten, maar juist samen met het paard iets bereiken. Laat het paard maar spelen, en dan laat je daar voorzichtig de techniek in sluipen. Het paard was ook echt heel goed op Frederic ingespeeld en het leek wel alsof er lijm zat tussen deze twee. Dit paard wilde zo graag voor zijn eigenaar werken. Dat was ontzettend gaaf! Hij speelde dus met het paard maar kon tegelijkertijd een piaffe laten uitvoeren, zonder druk, zonder tuig, alleen met 1 gebaar. Hij heeft niks nodig alleen zijn hand, dat was zooooo gaaf!

Afbeelding

Daarna zijn we door gegaan naar de Bitpiste waar een Horseball clinic begon. Het is een spel waar paard en ruiter goed op elkaar ingespeeld moeten zijn, het paard goed moet luisteren en de ruiter lenig moet zijn. Hoe ze soms die bal van de grond pakten, ik snapte het niet hoor! Jeetje zeg, dat was enorm knap!

Afbeelding

http://imageshack.us/a/img191/6177/inck.jpg

Vervolgens hebben we een rondje langs de verschillende stands gedaan en even in de Fokkerijwereld gaan kijken, waar we op het laatste moment kwamen bij een demo van zeer imposante barokke paarden (ras?). Daar sloot de demo van de appaloosa op aan en daar ben ik bij blijven kijken!

Afbeelding

Afbeelding

http://imageshack.us/a/img41/1450/tqrd.jpg

Daarna zijn we door de regen even uitgeweken naar de Boerenbond/Welkoophal, daar was een meisje bezig met een soort clinic training onder leiding van Tineke. Ik heb hier geen foto's van. Verder zijn we pauze gaan houden om even energie bij te tanken voor de middag, beginnend met het Rassendefilé

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna gekeken naar de WE clinic met verscheidene bokkers, ik heb hier wel foto's van, daarvoor kun je pben! Om daarna weer verder te gaan naar Fokkerijwereld met een korte clinic van Jesse Drent

Afbeelding

Afbeelding

Om vervolgens totaal van mijn schema af te wijken en een training van Anky van Grunsven en haar pupil Daniëlle Heijkoop bij te wonen

Afbeelding

En daarna bij de Bitpiste te blijven voor het voltige en om natuurlijk een goed plekje te bemachtigen voor de eindshow.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen de show, terwijl ik dacht dat het niet beter kon dat die training, die zo ongeloofelijk gaaf was. Eerst werd er een dans uitgevoerd, te paard. En ja, ook de paarden dansten mee. Wat was dat ontzettend mooi uitgebeeld. Zo precies, zo nauwkeurig, de outfits pasten precies mooi en wat een waanzinnig gave, mooie, en goed getrainde paarden. Frédéric rijdt zijn paard op touwhalster, in de show wel met zadel. Met zo weinig druk kon hij het paard alles laten doen wat hij wilde. Het zag er echt uit als een dans te paard!

Hij reed samen met iemand op zijn 2 lichte paarden. Toen kwam er nog een stuk met 3 paarden. Eerst kwam er een gave fries, helemaal zonder tuig de ring in, ze gingen spelen en voerde zonder enige moeite en zonder enige druk verschillende oefeningen uit. Toen kwam een tweede fries de ring in en hij deed opnieuw precies het zelfde (met andere oefeningen, maar met 2 paarden tegelijk). Toen kwam er een Arabo-fries de ring in, het was duidelijk, dit was het opdondertje van het drietal, brutaal dat die was zeg! Maar Frédéric speelde en werkte met het drietal alsof er helemaal niets moeilijks aan was.
Daarna gaan de friezen de ring uit en komt (volgens mij) zijn grootste trots weer de ring in, een prachtige Lippizaner hengst (die van de clinic), de enorme werkwilligheid van dit paard is zo bewonderingswaardig. De vertrouwensband die dit paard met Frédéric heeft was zo goed te zien! Op het einde wilden ze de piste uit (zonder lijn/halster), maar het paard vond het applaus blijkbaar niet genoeg en liep nog een rondje door de ring, Toen Frédéric dat door had, gaf hij nog een kleine "opdracht" om nogmaals een buiging te doen, het paard deed dat met alle plezier onder genot van een keihard afscheidsapplaus

Afbeelding

Afbeelding

Het absolute toppunt vond ik wel de "optredens" van Frédéric! Voor diegenen die er nog geen genoeg van kunnen krijgen heb ik nog een klein stukje film in elkaar gezet :)
http://youtu.be/dJzlvDYrw4Y

Natuurlijk heb ik nog veeeel meer foto's! Benieuwd of ik jou ook op de foto heb? Reageer eventjes hier in het topic dan heb ik overzicht :)

Groetjes!

paardjes123

Re: Bewolkt, blubber, regen, maar zo'n geslaagde dag! -Zaterdag-

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:57

Leuk ik was er vanuit het appaloosa stamboek en link doorgegeven aan berijdster/eigenaar van de appaloosa in de demo

Wiz_Peer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:19

jeetje wat n gave foto's!!!
de foto van mn dochtertje vind ik natuurlijk het mooiste ;) maar die van die arabier met dat kindje erop is ook echt geweldig!

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:57

Hele mooie foto's en een heel leuk geschreven verslag :)! Heb je nog meer foto's van Horseball en kan ik deze gebruiken voor de website van Horseball Nederland of iets dergelijks? Dat zou heel fijn zijn :D.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:35

Mooie foto's. Inderdaad dat kleine ukkie op de Arabier is prachtig. Was me niet opgevallen omdat ik zelf met de appaloosa mee liep en daar mijn handen aan vol had. Maar ook de foto's van Pignon zijn prachtig. Je ziet de innige blik naar elkaar. Vond alleen de dans al indrukwekkend omdat het geen paardrijden meer was maar echt samenspel.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:41

Foto 3 is de Fredericksborger van Moravita :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:42

Mooie foto's hoor!
Het blijft gaaf, al die HE topics met mooie foto's :j

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 09:43

Dankjullie wel :)

myrtedandy schreef:
Hele mooie foto's en een heel leuk geschreven verslag :)! Heb je nog meer foto's van Horseball en kan ik deze gebruiken voor de website van Horseball Nederland of iets dergelijks? Dat zou heel fijn zijn :D.

Ja uit mijn hoofd gezegd wel :)

Wiz_Peer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:45

DendroFleur schreef:
Mooie foto's. Inderdaad dat kleine ukkie op de Arabier is prachtig. Was me niet opgevallen omdat ik zelf met de appaloosa mee liep en daar mijn handen aan vol had. Maar ook de foto's van Pignon zijn prachtig. Je ziet de innige blik naar elkaar. Vond alleen de dans al indrukwekkend omdat het geen paardrijden meer was maar echt samenspel.

hihi, ja idd... als je daar zelf loopt zie je echt niet wat er om je heen gebeurt :o
zit je de foto's te bekijken, "oh, liepen die ook mee tegelijkertijd dan?" hahaha

JuliaChris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:45

Mooi foto's!!! En dat filmpje maakt het helemaal af :)

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:55

EllisL schreef:
Dankjullie wel :)

myrtedandy schreef:

Ja uit mijn hoofd gezegd wel :)

Ooh toppie, zou je die naar mij kunnen PB'en? Ik kan ook mijn E-mail adres doorgeven via PB, als dat makkelijker is :).

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 19:21

myrtedandy schreef:
Ooh toppie, zou je die naar mij kunnen PB'en? Ik kan ook mijn E-mail adres doorgeven via PB, als dat makkelijker is :).

Jahoor natuurlijk! Maar doe dat wel van het weekend, want heb het op het moment ongelooflijk druk met school :)

Geldt ook voor de andere PBtjes :)