Laten we daarom maar gewoon bij het begin beginnen. Vrijdag de 13e, daar begon het allemaal mee. Ik moet toegeven dat ik 's ochtends best wel een beetje zenuwachtig was. De eerste keer op Horse Event en dan gelijk als reporter. Ik had geen flauw idee wat me te wachten stond. Maar gelukkig was het spannende er al gauw vanaf en was het vooral gewoon heel erg leuk.
Nou kunnen we natuurlijk de hele dag weer gaan herhalen, maar dan kunnen jullie beter ons Live verslag lezen. We houden het daarom liever bij de hoogte en dieptepunten. Dieptepunten? Ja die waren er ook ja. Of nouja, we kunnen ze misschien beter ‘vrijdag de 13e momenten’ noemen.
01. De Frederiksborger.

Om 10uur mochten we los. Eenmaal binnen kwamen we aan bij de fokkerijpiste, waar we hebben genoten van o.a. de Frederiksborger. Maar al snel moesten we opzoek naar het VIP-paviljoen voor een korte introductie waar we ook onze mede-reporters hebben ontmoet. Van daaruit nog snel even naar de Bokt-Lounge om het live-topic aan te maken. En daarna door naar de eerste Bokkers-clinic. Het rijden met dameszadel vonden wij wel een hoogtepunt. Erg leuk om te zien hoeveel plezier paard en ruiter hadden. Ze hadden een prachtig terrein tot hun beschikking met volop ruimte en obstakels om het dameszadel uit te proberen. Daar werd dan ook gretig gebruik van gemaakt. Door het water, over de brug en een enkeling pakt zelfs een boomstammetje mee. Het is zowel voor paard als ruiter een leuke afwisseling. Naar onze mening een geslaagde clinic dus!
02. Dameszadel

03. Dameszadel, de mooie waterbak.

04. Clickertraining

05. Working Equitation, door het 'hek/touw'.

Toen hebben we even lekker wat gegeten, maar vooral updates geplaatst. Daarna zijn we doorgegaan naar de NH cirkels. Hier maakten we kennis met de clickertraining en Working Equitation. Beide werden begeleid door een spreker en in de 3 aanliggende ringen gedemonstreerd, erg leerzaam. Terug naar de Bit-piste, waar het horseball begon. Dat was echt machtig mooi! Hoe ze zo’n kleine bal van de grond kunnen pakken en dat zelfs in galop. Ze begonnen met een kort inzicht in de training waar alles er nog rustig en netjes aan toe ging. Vervolgens mochten ze nog even los in een onderling wedstrijdje. Wat een geweldige sport! En dat voor iedereen toegankelijk, alle paarden waren namelijk gewoon manegepony’s met ruiters van stal. Een ontzettend leuke wedstrijdsfeer, een super samenwerking en wat een lef. Echt respect voor de deelnemers! Jullie hebben een geweldige prestatie neergezet.
06. Deelnemers van Horseball

07. Horseball

08. Horseball

Ondanks dat het VIP-paviljoen vandaag niet open was konden we er toch nog even terecht. Laptop even aan de stroom, natuurlijk even nieuwe updates plaatsen en dat met uitzicht op de Bit-piste. Op het moment dat Florien opstaat komt er een vriendelijke man de trap op lopen. Waarop ze dacht laat ik me even voorstellen. De man in kwestie kijkt haar aan alsof ze hem natuurlijk allang kende. Maar eerlijk gezegd hadden wij geen flauw idee. Dat had hij natuurlijk al snel door en dus stelde hij zich voor als niemand minder dan Gijs Bartels. Jaja, van Acadamy Bartels, ofwel organisator van Horse Event. Voor zover ons ‘vrijdag de 13e’ momentje.
09. Voltige

We zijn in de buurt van de Bit-piste gebleven waar ze verder gingen met Voltige, de jury op de bok en de snelheidsduivels. Alle drie waren wederom leerzaam en leuk om naar te kijken. Met als klapper op de vuurpijl; Frédéric Pignon. De show begon rustig met een spetterende tango. Frédéric en partner te paard die een prachtige pas de deux reden. Waarna ze de ring weer verlieten om twintig voor zes. Een aantal toeschouwers maakten al aanstalte om te vertrekken toen Frédéric opnieuw binnenkwam, dit keer met een zwarte parel. Al spelenderwijs liet hij een aantal indrukwekkende oefeningen zien. Net toen je dacht dat je het allemaal gehad had verscheen er een tweede paard in de ring. En even later kwam er zelfs een derde paard de ring in galopperen. Erg mooi om te zien hoe Frédéric met zijn paarden omgaat. Het lijkt allemaal zo natuurlijk, alsof het vanzelf gaat. Toen hij met dit trio de ring verliet bleven de toeschouwers vol verwachting zitten. En terecht. Want ook de laatste 10 minuten, met opnieuw een pracht paard, waren absoluut de moeite waard.
10. de Tango

11. Ssssst..

12.

(vrijdag de..) 13e!

En daarmee was de eerste dag, vrijdag de 13e, van HE alweer ten einde gekomen. We willen iedereen die dit evenement mede-mogelijk heeft gemaakt nogmaals ontzettend bedanken!
Florien & Janneke