Creatief omgaan met wedstrijdstress – presteren met een lach

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 13:31

Afbeelding

Op Horse-Event mag ik op zondagmiddag om 14.30 in de Boktlounge vertellen over het creatief omgaan met wedstrijdstress.

Wedstrijdstress overkomt je en vaak is het heel lastig om er mee om te leren gaan.
Ook op bokt zie ik veel topics waarbij het onderwerp gaat over spanning bij ruiter, spanning bij paard of spanning bij de mensen die met je meegaan. Hoe kun je dat nu oplossen?

Het oplossen van het probleem wedstrijdstress is een lastige.
Er is helaas niet één standaard oplossing voor. Het gaat er om waar die spanning zit.
En is het wel spanning?
Heeft het niet te maken met een stukje concentratie?
En hoe kun je nou makkelijker die proef rijden?
Of ben jij juist die persoon die totaal geen spanning heeft en juist te nonchalant de ring binnen rijdt?

Afbeelding

Zelf ben ik een fanatieke wedstrijdamazone.
Ik heb een aantal jaren veel paarden van eigenaren gereden en uitgebracht.
Ik moest dus presteren en dat was toen niet makkelijk.
Tot overmaat van ramp kregen bekenden en onbekenden ook steeds grotere verwachtingen van mijn prestaties.
Voor mij werd de druk daardoor alleen nog maar groter.

Op een gegeven moment was de lol er voor mij af en ben ik een traject ingegaan met mezelf.
Ik ben terug gegaan naar af. Waarom wil ik eigenlijk die wedstrijden rijden?
En nadat ik dat antwoord wist ben ik gaan ontdekken wat de paardensport nu eigenlijk echt voor mij betekent.

Door de reacties op blogs die ik schrijf op de website http://www.paardenlifestyle.com merk ik dat er ontzettend veel ruiters en amazones vastlopen in de sport vanwege druk, spanning of concentratieproblemen.
Daarom ben ik mijzelf meer en meer gaan verdiepen in het omgaan met die wedstrijdspanning.
Ik ben een HBO studie psychologie en coaching gaan volgen en ben verder gegaan met mijn ORUN opleiding.
Daarnaast heb ik voor mijn werk als HR adviseur werving, selectie en personeelsontwikkeling bij de overheid ontzettend veel kennis op gedaan in de individuele begeleiding van mensen.

Van al deze ervaringen heb ik één concept gemaakt wat ik nu uitvoer onder de naam Bewust Wedstrijd Rijden.
Hiervoor geef ik door het hele land workshop, lezingen en trainingen.

Afbeelding

Op Horse Event geef ik mijn nieuwste lezing.
Deze lezing heb ik de naam “Creatief omgaan met wedstrijdspanning” gegeven met de ondertitel “Presteren met een lach!”.
In deze korte lezing bewandel ik met de toehoorders het pad van de Prestatieontwijker.
Ik ga op ludieke wijze in op het hele management om de wedstrijdsport heen waarbij de boodschap toch wel heel duidelijk voelbaar wordt.

Heb jij last van spanning wanneer je je inschrijft?
Heb jij last van spanning als je voor je proef gaat trainen of heb jij last van andere spanning?

Laat hieronder een bericht achter waar je absoluut wat over wilt horen, of vertel in het kort jou wedstrijdprobleem, dan probeer ik om jullie input te verwerken in mijn lezing!

Afbeelding

Jitske

Re: Creatief omgaan met wedstrijdstress – presteren met een lach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:02

Ik ga even mijn stalgenootje lokken, misschien komt die ook wel naar HE.
Zij is mega zenuwachtig op het moment dat ze op het wedstrijdterrein is. T/m het M waren er geen problemen, vanaf het Z is ze zo gespannen dat paardlief niet meer loopt. Als ze niet zelf naar HE komt sta ik zelf met een aantekeningenboekje ;)

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:11

Wat gaaf dat je dat gaat doen! :-)
Ik ben er niet, ik ben op vakantie! ;-) ook niet vervelend!

Ik vond het een leerzame dag! Zeker de moeite waard om even te gaan luisteren!!

Succes Zooist! :-)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:22

Jits, ga die lezing eens snel filmen voor me op HE. Ik ben in de losrijdring steeds meer ontspannen. Maar zodra ik de ring inrijd is het klaar en sta ik zo stijf van de spanning dat het op mijn spieren overslaat en op mijn paard. Waardoor de proef dus k*t gaat. Het ontspannen en rechtgerichte paard woord door mijn spanning een paard wat zijn rug wegdrukt en onder zijn tempo door de ring loopt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:26

Jammer dat ik niet naar he ga, omdat ik moet voetballen. Het lijkt me ontzettend leerzaam en ook wel bruikbaar voor andere sporten/momenten met zenuwen?

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:30

Bent, ik zat vooral met Kayl in mijn hoofd, maar zal hem voor jou ook meepakken! Ik ben toch wel in de Lounge te vinden :D

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:35

Leuk! Ik ben zelf op hetzelfde vlak bezig, en werk daarnaast ook nog vanuit kennis uit de bewegingswetenschappen. Mentaal en fysiek hebben een sterke invloed op elkaar, dus die kan je ook samen gebruiken is mijn uitgangspunt. Helaas ga ik niet naar HE, anders was ik er zeker bij geweest!

Paard en ik hebben er zelf niet zo heel veel last van :')
Onze (mentale) voorbereidingen:
Afbeelding

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:47

Super intressant! Helaas kan ik er zelf niet bij zijn, maar heb tijdens het rijden wel last van spanning.
Voorbereiding gaat allemaal goed, op het terrein zelf kan ik wel wat gespannen worden, maar zodra ik te paard zit is dat vaak wel weg. Maar het moment van de proef zelf klap ik dicht en stop ik met rijden. Durf paard niet meer aan te pakken en ben vooral heel bang voor oordelen van de jury.

Ben zelf een tijd terug behoorlijk aan het overleven geweest in een proef waarbij paard echt vervelend was. Echt een paar keer flink moeten ingrijpen (lees: behoorlijke ophouding anders hadden we in het water gelegen, paard wou niet meer over 1 hoefslag en bij verlaten van de ring wou hij niet door het poortje (dat op betrefende hoefslag lag) waarvoor ik hem een aanmoedige tik achter mijn kuit gaf)
Jury heeft mij terug geroepen en is behoorlijk uit haar slof gegaan. Ja ik wist dat dit een verknalde proef was, albsoluut bagger. Maar deze vrouw heeft mij echt overstuur gekregen waardoor ik huilend de ring heb verlaten met de woorden van de jury dat ik maar moest denken aan een andere sport.

Sinds dien durf ik mijn paard echt geen tik of flinke kuit meer te geven, hij neemt nu tijdens de proef vaak een loopje met me. Zonder mijn trainster hoef ik al helemaal niet meer op wedstrijd, omdat de angst er bij mij behoorlijk goed inzit. Ik ben geen anky, en zal het ook nooit worden, maar doe giga mijn best om er het beste van te maken dat ik kan. Maar deze angst voor de jury is gewoon niet gezond meer bij mij.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 07:49

Het is heel interessant om de materie spanning te kunnen gaan benoemen.
En idd bij iedereen kan het ergens anders vandaan komen.

Ik weet dat de spanning bij bij voornamelijk komt door de perfektie waarmee ik mijn proef wil rijden.
Waarmee ik me nog weleens wil laten leiden door een soort concentratie die ik in mijn trainen niet ken.
Dat vind ik stom van mezelf maar het is moeilijk om op wedstrijd dezelfde concentratie te krijgen als met een gewone training.
Mijn idee is dat ik op wedstrijd dus sterker inkom met mijn hulp dan normaal, waardoor mijn paard geheel logisch daarop reageert.
Ik ben mezelf haalbare doelen gaan stellen tijdens een proef, en steeds geprobeerd een anderdoel te halen, en zo de lat hoger te leggen zonder daarmee mijn paard te "overprikkelen" zeg maar.
E toch merk ik dat de perfektie niet helemaal los kan laten.

Moeilijk........

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 07:54

He verdorie, baal nu stiekem dat ik niet naar he kan.

Ik heb vroeger met heel veel lol wedstrijden gereden, tot ik ineens voor iemand een pony ging rijden en ik moest presteren van deze mensen. Als je geen prijzen reed werd je behandelt als oud vuil, anders was je geweldig. Dit heeft extreem veel invloed op mij gehad, waardoor wedstrijd rijden geen optie meer is voor mij. Zodra ik de ring in ga verkramp ik totaal. Ik ben daarom ook gestopt met wedstrijd rijden.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 08:24

Hmmm... jammer dat ik niet bij je lezing kan zijn...
Ik heb ook enorm last van stress.
De reden? Ik leg een enorme druk op mezelf omdat ik een soort van eis van mezelf om goed te rijden (prijs te rijden) . Ik ben mezelf er bewust van dat ik alles perfect wil doen in de ring maar dat lukt steeds minder door dat ik het van mezelf verwacht en te gespannen rijd waardoor mijn proef niet zo net is als hij zou kunnen zijn.
Ook bij springen is het zo, mijn eerste springwedstrijd met mijn paard had ik geen verwachtingen niks ik had 1 winst en net buiten de prijzen maar ik ging met een lach weg...
De 2e wedstrijd was een stuk spannender en dat alleen maar omdat ik hoopte prijs te rijden en hierdoor zette ik een minder net parcours neer met 1 balk, ik was al boos op mezelf dat ik het miet beter had gedaan naar de trailer aan het stappen. Maar gelukkig riep mam me terug want ik had nog net prijs (7e en ik was de laatste met winst). Toen was ik wel blij gewoon omdat ik een rozet mee naar huis mag nemen....

Ik vind het zuils erg vervelend van mezelf ik verwacht te veel ook wel wil ik dat niet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 08:34

Bedankt voor alle reacties!

Jullie verhalen zijn allemaal erg herkenbaar en absoluut de rode draad in mijn verhaal.
Jammer dat sommigen er niet kunnen zijn.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 08:41

Wat gaaf, ik kom zeker even luisteren! :)
Ik heb hier zelf namelijk ook last van, met het losrijden, dan wil ik alles 300% voor elkaar hebben, maar dat lukt natuurlijk niet, dus dan raak ik helemaal in de stress/paniek...
Dus ik denk dat jou lezing erg leerzaam is voor mij :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:03

Ontzettend jammer dat het voor mij veel te ver weg is, horse event, maar dit was echt heel interessant geweest voor mij. Ik heb veel last van wedstrijdstress en ik heb mezelf al zo vaak afgevraagd of ik wel weer wedstrijden moet gaan rijden, maar ik vind het geweldig en zou er ook niet zonder kunnen (streven naar doelen en proberen deze te behalen, de sfeer, samen met paard op pad, de voorbereiding, de ontlading, alles bij elkaar). Voor mij zijn de redenen wel vrij logisch, maar hoe ik er goed vanaf kan komen blijft een heel moeilijk punt.
- vroeger erg gepushed en veel prestatiedrang (ouders)
- paarden voor anderen gestart om te klasseren (dus prestatiedrang van derden)
- hoge verwachtingen naar mezelf toe (enerzijds t.o. instructie, ik leste bij een zeer gerenommeerde instructeur, t.o. lesklanten, ik gaf veel privélessen en het is dan wel fijn als je zelf ook goed presteert en t.o. andere "paardenmensen" waaruit mijn omgeving toen bestond)
- angst voor TE hoge verwachtingen vanuit mijn omgeving en bekenden uit de paardenwereld, nadat ik na een stop van enkele jaren opnieuw in de wedstrijdring verscheen in een lagere klasse. Ik moet van mijzelf accepteren wie ik nu ben en wat ik nu doe, en ook accepteren dat wat geweest is, is geweest en opnieuw naar haalbare doelen kijken en deze aanpassen aan mijn huidige niveau.

Door dit alles bij elkaar, heb ik, ondanks het plezier dat ik eraan beleef, ook veel last van zenuwen wanneer ik een wedstrijd inschrijf, wanneer ik in mijn training bewust train voor deze wedstrijd en wanneer ik dus op wedstrijd ga. Dit uit zich in verkrampen in mijn houding, domweg vergeten om adem te halen ,zo erg, dat ik blauw aanloop. Men heeft mij meerdere malen van mn paard af moeten tillen en op de grond moeten zetten na een proef, dan viel ik flauw omdat ik niet ademhaalde. Wanneer ik wel ademhaal, dan komt spanningsastma om de hoek kijken (benauwd, happen naar adem). Ik vergeet dus helemaal te genieten van de stress.

Als je dit zo leest, zou je denken, stop er dan simpelweg mee... Maar dat is juist niet wat ik wil. Ik wil dit heel graag overwinnen om weer te kunnen genieten van hetgeen dat ik zo graag doe.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:55

MaaikeNathan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:06

heey, ik heb altijd met wedstrijden stress.... ook gewoon als ik thuis al de spullen klaar leg, ben altijd bang dat ik wat vergeet... eenmaal op stal valt het weer mee, behalve als ik moet gaan opzadelen, want mijn moeder moet altijd mijn haar doen, anders past het nooit in het netje ;S iedereen loopt in de weg, duurt het nog langer, dus minder de tijd om in te rijden... stress, stress, stress... en met in rijden gaat het dan wel weer, maar als eenmaal mensen aan de kant dingen gaan zeggen van wat en hoe ik het moet doen komt de stress weer... maar uiteindelijk als ik mijn wedstrijd rijd valt het wel mee, ik rijd der 2 op een dag, dus bij de eerste proef bedenk ik al, dit kan beter en dat kan beter, dit ging wat minder goed enzo, en dan let ik op die punten nog wat meer in de volgende proef :) (ik ben met rijden wel streng voor me zelf...) en elke keer denk ik, het ging echt slecht, maar ik word wel weer steeds 2x 1ste :o *\o/*
Groetjes,
Maaike van den Boom

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:21

oeh daar wil ik wel bij zijn.
ik heb sinds 2 jaar mijn eigen paardjel.
heb hem eindelijk zo ver dat ie niet meer bokt enzo en begint na te geven en lekker lopen.
1x in de maand rijd ik een bb springwedstreid.
als ik mijn hoofd er niet bij heb door bijvoorbeeld dingen meegemaakt de week ervoor dan lukt t helemaal niet (vorige x oma dag van te voren gecremeerd, 2x uitgebeld bij hindernis 3)
of als ik zelf heel veel spanning heb gaat het ook niet zo goed als in de training.
(denk aan weigeren, hard lopen, noodsprongen)
meestal is dit na het eerste rondje weg en gaat de 2e ronde beter.

met dressuur ook, door mijn spanning kan mijn paard niet ontspannen, dit doe ik nog op fnrs niveau op de manege, vaak komen zn bokjes enzo dan weer terug.

groetjes van kelly

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:48

ik heb heel erg last van wedstrijd spanning...
hier reageert mijn paard heel erg op.
en dan word ik nog erger..
ik wil altijd dat het allemaal goed gaat...
maar als ik aan het inrijden ben dan is het allemaal al stress...
kan geen eens mn ouders er bij hebben....
ik begin van alle stress en zenuwen hun de schuld te geven...
ik wil dat niet maar heb me zelf dan helemaal niet meer onder controle...

groetjes gera

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:04

ik hoop dat het gefilmd wordt omdat ik er helaas niet bij kan zijn. ook mijn vriendin kan hier heel veel aan hebben..

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:53

Ik heb een vreemde vorm van wedstrijd stress die voor jouw misschien wel leuk is om te onderzoeken? Misschien heb je dat al gedaan hoor, maar ik ga het toch even beschrijven.

Op het moment dat ik ga losrijden kan het bij mij twee kanten op gaan. Of ik ben zo in mijzelf gekeerd dat ik vergeet om mijn paard te voelen en op de juiste wijze te reageren. Of ik probeer dat te voorkomen en ben niet genoeg geconcentreerd om te merken wat er onder mij gebeurd.

Ik heb nog geen manier gevonden die leidt naar de juiste dosis concentratie. ;)

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:56

Heel erg interessant, helaas ben ik zaterdag op HE en niet zondag... Misschien een idee om hier ook nog kort wat vragen te beantwoorden nadat HE is geweest? Of vind je dat teveel werk? Ik ben namelijk wel heel erg benieuwd! Ikzelf ben zo gespannen als een veer en draag dat over op mijn paard. Alleen lang inrijden vermindert mijn zenuwen, maar dit kan niet altijd, omdat ik op een manege rij en niet als enige op het paard rij of soms moet ik hem overnemen en zitten er maar een paar proeven tussen, waardoor ik een beperkte tijd heb om mij voor te bereiden.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:32

Wat leuk! Ik ben dan ook op het horse event
Helaas heb ik zelf ook veel stress. Toch overgevend toe sta ik naast de trailer. Gewoon om te denken wat er allemaal verkeerd kan gaan.. Vreselijk :(
Ook onbewust kan ik me druk maken al een week van te voren kan ik ineens aan de wedstrijd denken die ik moet gaan rijden en krijg ik al een stressmomentje!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:19

Als ik gespannen ben ga ik vaak lachen, maar ook als ik niet gespannen ben heb ik een glimlach op mijn gezicht. Ik krijg vaak complimenten dat mensen het zo leuk vinden dat ik altijd met zo veel plezier op mijn paard zit... tja mijn gezicht zit gewoon lekkerder zo :P
Tegenwoordig rijd ik alleen nog lol met je knol wedstrijden, maar volgend jaar ga ik na 22 jaar westernwedstrijden, weer dressuurwedstrijden rijden. Ik ben zeer benieuwd hoe me dat gaat bevallen. De proefjes zijn langer dan de meeste westernonderdelen.

Aronson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:25

Ik ben er helaas niet.
Maar ik heb wel last van angsten. Alleen al als ik les krijg. Een paar dagen van te voren zie ik het niet meer zitten en heb ik er geen zin in. Doordat er zo mee bezig ben, remt het me in mijn alledaags handelen rondom de stal. En dat...terwijl ik een superfijne juf hebt en de les ook heel goed is. Iedereen op stal rijdt weleens een proefje behalve ik. Ik durf niet. Mensen die naar me kijken, paard die het me heel lastig kan maken en uitgerekent tijdens de wedstrijd onmogelijk wordt (doemscenario's), weet ik de letters nog wel of word ik totaal gedesorienteerd???? Kan ik het wel goed genoeg? Ik heb faalangst, ook in het dagelijks leven met allerlei prestatiedingen. Het belemmert me zo dat ik vaak verlammed reageer. Ik kom tot niks. En dat gevoel heb ik al die paar dagen voor de les. Ik zoek zekerheden en houvasten op tijdens de les. En heb steeds weer dat vertrouwen nodig. Kan ik bij haar niet goed presteren? Niemand snapt mijn gevecht. Ik word er moedeloos van. Nu heb ik voor volgend seizoen uitgesproken te starten met mijn moeilijke dressuurfries. Dat wordt wat tegen die tijd.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:10

Wat jammer dat ik er zondag niet ben Zooist, had graag eens een clinic oid van je bijgewoond!