Op Horse-Event mag ik op zondagmiddag om 14.30 in de Boktlounge vertellen over het creatief omgaan met wedstrijdstress.
Wedstrijdstress overkomt je en vaak is het heel lastig om er mee om te leren gaan.
Ook op bokt zie ik veel topics waarbij het onderwerp gaat over spanning bij ruiter, spanning bij paard of spanning bij de mensen die met je meegaan. Hoe kun je dat nu oplossen?
Het oplossen van het probleem wedstrijdstress is een lastige.
Er is helaas niet één standaard oplossing voor. Het gaat er om waar die spanning zit.
En is het wel spanning?
Heeft het niet te maken met een stukje concentratie?
En hoe kun je nou makkelijker die proef rijden?
Of ben jij juist die persoon die totaal geen spanning heeft en juist te nonchalant de ring binnen rijdt?

Zelf ben ik een fanatieke wedstrijdamazone.
Ik heb een aantal jaren veel paarden van eigenaren gereden en uitgebracht.
Ik moest dus presteren en dat was toen niet makkelijk.
Tot overmaat van ramp kregen bekenden en onbekenden ook steeds grotere verwachtingen van mijn prestaties.
Voor mij werd de druk daardoor alleen nog maar groter.
Op een gegeven moment was de lol er voor mij af en ben ik een traject ingegaan met mezelf.
Ik ben terug gegaan naar af. Waarom wil ik eigenlijk die wedstrijden rijden?
En nadat ik dat antwoord wist ben ik gaan ontdekken wat de paardensport nu eigenlijk echt voor mij betekent.
Door de reacties op blogs die ik schrijf op de website http://www.paardenlifestyle.com merk ik dat er ontzettend veel ruiters en amazones vastlopen in de sport vanwege druk, spanning of concentratieproblemen.
Daarom ben ik mijzelf meer en meer gaan verdiepen in het omgaan met die wedstrijdspanning.
Ik ben een HBO studie psychologie en coaching gaan volgen en ben verder gegaan met mijn ORUN opleiding.
Daarnaast heb ik voor mijn werk als HR adviseur werving, selectie en personeelsontwikkeling bij de overheid ontzettend veel kennis op gedaan in de individuele begeleiding van mensen.
Van al deze ervaringen heb ik één concept gemaakt wat ik nu uitvoer onder de naam Bewust Wedstrijd Rijden.
Hiervoor geef ik door het hele land workshop, lezingen en trainingen.

Op Horse Event geef ik mijn nieuwste lezing.
Deze lezing heb ik de naam “Creatief omgaan met wedstrijdspanning” gegeven met de ondertitel “Presteren met een lach!”.
In deze korte lezing bewandel ik met de toehoorders het pad van de Prestatieontwijker.
Ik ga op ludieke wijze in op het hele management om de wedstrijdsport heen waarbij de boodschap toch wel heel duidelijk voelbaar wordt.
Heb jij last van spanning wanneer je je inschrijft?
Heb jij last van spanning als je voor je proef gaat trainen of heb jij last van andere spanning?
Laat hieronder een bericht achter waar je absoluut wat over wilt horen, of vertel in het kort jou wedstrijdprobleem, dan probeer ik om jullie input te verwerken in mijn lezing!