Half augustus verscheen er echter ineens een mailtje in m'n inbox met de mededeling dat ik 1 van de 7 geselecteerden was voor de clinic met Annemarie van der Toorn. Ze vroegen of ik ter verduidelijking een filmpje wilde maken en dat heb ik gedaan. Een week later hoorde ik dat Rhoda naar Deurne mocht komen.
Vorige week donderdag werd ze al opgehaald. Drie mensen uit het team van Annemarie kwamen met een grote vier paards trailer het erf oprijden. Omdat het uiteraard niet de bedoeling was om Rhoda hier al te 'genezen' stonden er hekken naast de klep en toen de pony voor de klep stond wilden ze deze van achteren sluiten, dit vond ze spannend genoeg om eieren voor d'r geld te kiezen en direct de trailer in te lopen.
Toen ze aan waren gekomen in Deurne kreeg ik meteen een telefoontje dat alles goed was gegaan en dat ze er eigenlijk erg rustig bij stond. Was erg blij om dit te horen, want je geeft toch zomaar je paard mee aan mensen die je eigenlijk niet kent, al voelde het wel allemaal vertrouwd omdat ze duidelijk goed met de pony omgingen.
Zondagochtend met de trailer richting Deurne, vergezeld door een hele groep bokkers en Kelly_ann die zo aardig was om te rijden. Op het terrein aangekomen eerst op zoek naar de Monty Roberts stand, zodat ik nog even naar Rhoda zou kunnen om d'r een knuffel te geven en er een borstel overheen te halen. De pony kwam net terug van d'r ochtendwandeling en was al helemaal keurig gepoetst, wat een luxe. Ze zag er rustig uit en stond er echt alsof ze er al jaren stond en dat terwijl het best een zenuwachtige pony kan zijn.
Om half 1 richting de ring, hier mocht ik eerst nog een keer het verhaal van Rhoda vertellen en daarna ging Annemarie met d'r aan de slag. Vond het verbazingwekkend hoe makkelijk ze het voor elkaar kreeg om Rhoda om de trailer te krijgen. Thuis ging ze steeds heel erg in verzet en liet ze zich ook zonder slag of stoot op de grond vallen om maar niet op de trailer te hoeven en ook tijdens de clinic zag ik wel dat ze dit wilde proberen, maar door de adequate reactie van Annemarie kreeg ze duidelijk de kans niet.
Uiteindelijk ging Rhoda in draf de trailer op en mocht ik het zelfs zelf proberen, ik was zo verbaast dat het gewoon lukte. Rhoda is er nog niet, want ze vind het duidelijk nog erg spannend, maar ik ben heel blij om gezien te hebben dat het wel kan. Ben heel erg benieuwd hoe het straks verder gaat en of ze er ooit echt met plezier en vertrouwen op zal gaan.
Gisterenavond hebben ze Rhoda weer voor me ingeladen en zijn we weer op weg naar Zeeland gegaan. Ik wil Annemarie en d'r team heel erg bedanken voor de goede zorgen, ik heb er even over getwijfeld of ik er wel goed aan zou doen om Rhoda zomaar mee te geven, maar ik zou het na deze ervaring direct weer doen.