Menhoofdstel met zacht onderlegd kopstuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Merato_
Berichten: 1298
Geregistreerd: 21-02-06

Menhoofdstel met zacht onderlegd kopstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 11:53

Welk menhoofdstel is zacht onderlegd?
Mijn nieuwe Fries is vrij gevoelig achter de oren, het menhoofdstel wat ik nu heb is niet onderlegd, heeft wel uitgesneden kopstuk.
Ik heb ooit eens ergens een menhoofdstel gezien met een soort van padding, echt superzacht.
Weet alleen niet meer waar. Heb Letty (van 't Peerdewinkeltje) al een mailtje gestuurd of zij dit nog weet, maar de winkel is gesloten op maandag.
Wie weet over welk menhoofdstel het gaat? Alvast bedankt voor jullie reactie!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Menhoofdstel met zacht onderlegd kopstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:03

Het zegt me niet zoveel, de meeste menhoofdstellen zijn namelijk heel erg grof, tenzij je ze door een tuigenmaker laat maken.

Eventueel kan je er ook een stukje bond onder doen, of zelf een soort hoesje naaien van een zachte stof.
Misschien kan je een gel-kussentje vinden in de goede maat?

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Menhoofdstel met zacht onderlegd kopstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:58

Sjonniej schreef:
Eventueel kan je er ook een stukje bond onder doen, ?

"Welk stukje van james zou nou het lekkerste zijn Verward Verward Tong uitsteken

_Merato_
Berichten: 1298
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Menhoofdstel met zacht onderlegd kopstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 19:45

Hahaha Echwel vet grappig!
Ik ga voor James zijn KOP(stuk)!!!
Maar zonder gekheid, ik heb Letty toch ff net gesproken en zij adviseert mij het menhoofdstel van Kieffer half leder, half kunststof. Deze is heel zacht onderlegd. (maar wel prijzig: 150 euro)
Iemand ervaring mee?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Menhoofdstel met zacht onderlegd kopstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:48

Kieffer is in principe een kwalitatief goed merk. Ik ken het tuig niet, maar ben persoonlijk niet zo weg van kunststof.
Zeker als je paard al een gevoelige huid heeft, kan ik me voorstellen dat deze alleen maar minder wordt van dat zwetende kunststof op zijn vachtje.

Voor hetzelfde geld (of een paar tientjes meer) heb je een leren hoofdstel van Van Rijs of Cleassen. Die kunnen hem helemaal naar jou wensen maken.
Maar dan zou ik toch maar voor een bonTje gaan of een ander stofje. Als dat niet werkt kan je altijd nog voor een ander hoofdstel kijken.

_Merato_
Berichten: 1298
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Menhoofdstel met zacht onderlegd kopstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 19:54

Ik ben zelf ook niet zo kapot van kunststof, heb zelf de ervaring dat het erg gaat zweten daaronder.
E die Kieffer had geen uitgesneden kopstuk voor de oortjes.
En zweten betekent jeuk en schuren, bij mijn Fries dan.
Ga toch liever voor leder. Kan ik idd net zo goed zelf een menhoofdstel laten samenstellen bij de tuigenmaker.
Ben ik net zo veel geld kwijt, denk ik.
En met losse bonTjes werken vind ik een vreselijk iets.
Ga denk ik Claessen maar ff bellen of anders Van Rijs.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Menhoofdstel met zacht onderlegd kopstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:20

Goed kunststof (zoals bv in de endurance gebruikt wordt) neemt geen vocht/zweet op. Daardoor schuurt het niet als het nat wordt, het vocht werkt dan als glijmiddel tussen vacht en tuig. Leer neemt wel wat vocht op en dan krijg je snel schuurplekken, omdat vacht en tuig iets aanelkaar blijven hangen.

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Menhoofdstel met zacht onderlegd kopstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:31

Kun je je bestaande hoofdstel niet laten "verbouwen" door een tuigmaker?
Ik heb een hoofdstel dat speciaal door een zadel/tuigmaker is gemaakt, daar zit het ook onder.
Mijn hoofdstel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op zich niet moeilijk om er een zacht stukje leer onder te laten zetten. Wat er bij mijn hoofdstel onder zit is een heel zacht dubbel stukje leer....

De hoofdstellen van USG (oa. verkrijgbaar bij van Schie in Zwaanshoek) zijn ook met zacht leer onderlegd. Een los hoofdstel kostte 3 jaar geleden op Paard&Koets 99 euro..... Kwaliteit van het hoofdstel is vergelijkbaar met Kieffer.

_Merato_
Berichten: 1298
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Menhoofdstel met zacht onderlegd kopstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 21:18

Kijk, dat zijn berichten, Divine!!!
Ziet er zacht uit, dat onderlegde hoofdstel van je!
Ik neem de hele boel gewoon mee naar de tuigenmaker eens kijken of hij er iets van kan bakken.
Het hoofdstel zit verder prima, echt een Fries tuighoofdstel, met bewerkte rozetten en een vrij grove schakelketting in het frontdeel.

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Menhoofdstel met zacht onderlegd kopstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:26

Ik zou zeggen ga eens bij Den Hollander in Klarenbeek langs is niet zover bij jou vandaan en erg kundig en spotgoedkoop

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Menhoofdstel met zacht onderlegd kopstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:40

Je kan naar Simons in Heeten gaan? Heb ik zelf geen ervaring mee, maar is ook niet ver van Wijhe... zij kunnen wel aanpassingen aan tuigen maken. Mijn zus heeft er een tijdje terug twee tuighoofdstellen laten maken, zag er goed uit en precies volgens wens.

Bij mij zit er trouwens een soort "vulling" tussen het leer. Maar wat het precies is?? In ieder geval erg zacht!

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Menhoofdstel met zacht onderlegd kopstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:45

Ben zelf niet echt weg van Simons was erg duur en snapte weinig van mentuigen is meer op zadels gericht..

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Menhoofdstel met zacht onderlegd kopstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:07

Hmm, had eigenlijk begrepen dat ie niet zo duur was? Nouja, op zich is dit niet zo'n moeilijke aanpassing. Met het juiste materiaal moet een schoenmaker dit ook nog kunnen Haha!