[AR] tweewieler aan de trailer , wie handige tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haflinger4me

tweewieler aan de trailer , wie handige tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:31

Ik heb met de zoekfunctie geprobeerd de oplossing te vinden , maar tot nu toe nog niet gelukt.
Wie heeft zelf een manier gevonden om de tweewieler mee te nemen aan de klep van de trailer. Ik heb gezien dat je dit bij Hans van der Mee kan laten doen maar zijn er handige doe het zelvers of goedkopere oplossingen ?
Mensport is nu eenmaal duur en als ik mijn nieuwe pony weg heb gebracht om te beleren en mijn nieuwe tweewieler in huis heb, moet ik toch eerst weer even sparen. Ik heb wel ervaring met mennen maar vindt het toch prettiger om het beleren aan een prof over te laten en wil daar dus niet op bezuinigen.
Met m'n andere pony's rij ik met een marathonwagen. Met m'n jonge pony wil ik graag naar les om na het beleren het zo goed mogelijk op te pakken. Af en toe wil er wel iemand mee en kan ik gewoon m'n marathonwagen op de aanhanger meenemen maar ik vind het vervelend om lessen over te slaan als ik geen vervoer heb. Twee keer op en neer rijden is vanwege de afstand haast niet mogelijk, de dichtstbijzijnde menclub is toch al gauw een half uur rijden en dat 6x is toch wel lang voor een uurtje les.

Napie

Re: tweewieler aan de trailer , wie handige tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:26

Twee gootjes ter breedte van je wiel (u-profiel) met een schaniet op je klep monteren. Als je de klep open heb dan kan je de gootjes inklappen. Dan ten hoogte van je lamoen en bij de gootjes twee haken of ogen monteren links en rechts van het lamoen. Dan kan je met twee spanbanden de wagen vastzetten

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:20

Wij hebben ook onze tweewieler aan de klep hangen als we weg gaan en het is echt ideaal! Wij dachten dit ook eerst wel zelf te kunnen maken maar omdat het toch wel veilig moet zijn besloten we dit toch maar niet te doen. We hebben de foto van de website waar jij het over had uitgeprint en zijn hiermee naar naar een bedrijf gegaan die op alle manieren ijzer verwerkt. Voor hun bleek het een makkelijke klus! Ze hebben het zelfs op de trailer gemonteerd!

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 18:37

Napie : als ik jou goed begrijp moeten de scharnieren dan wel stevig zijn , deze dragen dan het hele gewicht van de kar ?

Wendy 1708 : wat koste jou oplossing en hoe krijg je de kar erop ? is dat niet zwaar ?

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:23

Het frame kostte 140 euro dus dat valt wel mee en het is nog gegalvaniseerd ook! Het erop tillen, ja, dan noem je inderdaad wel wat want daar heb je wel even wat kracht voor nodig. het lukt me wel alleen maar ik haal ( net als op die foto van de website) wel het bankje eraf. Dat is bij onze tweewieler een kwestie van 4 vleugelmoeren losdraaien. Daarnaast moet dat ook eigenlijk wel anders is de nummerplaat niet goed zichtbaar. Onze dragers zitten trouwens wat hoger dan we wilden, op de foto is dit wel beter. Je zet dan eerst het ene wiel op het gootje daarna de andere. Het is even een handigheidje maar dat krijg je snel onder de knie.

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:17

haflinger4me schreef:
Ik heb met de zoekfunctie geprobeerd de oplossing te vinden , maar tot nu toe nog niet gelukt.
Wie heeft zelf een manier gevonden om de tweewieler mee te nemen aan de klep van de trailer. Ik heb gezien dat je dit bij Hans van der Mee kan laten doen maar zijn er handige doe het zelvers of goedkopere oplossingen ?

Mijn oplossing aan een Henra trailertje.
Onder de achterste twee dwarsliggers van het chassis zit links en rechts een koker van 50 mm gemonteerd, parallel aan de lengteas van de trailer. Hierin schuift links en rechts een kokerprofiel van 40 mm met aan één zijde op de kopse kant een oog gelast van buis met een diam van 60 mm. Deze 40 mm kokers, worden geborgd met een pen. Door de ogen van 60,3 zit in de breedte van de trailer in gebruikstoestand een pijp geschoven van 48 mm op 400 mm afstand van de achterklep. De tweewieler staat met de banden klem tussen de buis van 48 mm en de klep. Op deze manier draagt het chassis het gewicht van de tweewieler in plaats van de klep. De bomen van de tweewieler staan dan verticaal tegen de klep. Ik plaats een aluminium buisje van 25 mm door de bodemsteunen van de klep zodanig dat de tweewieler geborgd staat. Een spanbandje er omheen en ik ben startklaar.
Op de plaats van bestemming haal ik het tweewielertje er af, schuif de 48 mm buis uit de ogen en open de klep.
Al deze handelingen vergen weinig spierkracht en geen gereedschap. De tweewieler van en op het frame vergt wel spierkracht of de hulp van een dolly.
In verband met roestvorming, heb ik niets vastgelast aan de trailer, maar alles geschroefd. Als ik zonder tweewieler reis, schuif ik de 40 mm. kokers in, zodat ze niet achter de trailer uitsteken.
De kosten bedragen aan staal enkele tientjes en eventueel de kosten van galvaniseren of goede verf.
Ik probeerde u te mailen, maar ik denk dat ik dat kunstje niet beheers.
Op de schitterende site van een kennis van mij http://www.home.versatel.nl/remcodo/isadagboek.html staat in het dagboek op de datum zondag 13-1-2008 een foto van haar tweewieler aan mijn trailertje.

Willem

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 13:51

Heb even zonder computer gezeten dus een wat late reactie , maar :
Wendy : die kosten vallen inderdaad wel mee !
Willem : superbedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb een handige kennis die dit denk ik wel kan maken. Kan ik binnenkort alleen op pad naar menles !

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:13

Wij zijn daar inderdaad ook bijna aan toe.

Zodra mn sulky in elkaar gelast is is het tijd om inderdaad bevestigingen te maken voor aan de achterklep.

Heb nog niet precies een idee, maar wat wij bedacht hadden is om afneembare profielen erop te maken. Die er dus makkelijk af te halen zijn als de klep open moet.

Nou is mijn man lasser dus dat word voor ons een doe-het-zelf klusje