[LO] Jong paard longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

[LO] Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 23:06

Buena is 2,5 jaar en sinds een week longeer ik haar ongeveer 10 minuten per dag.
Het probleem is dat ze liever lui dan moe is en als ze de kans krijgt continu over gaat in stap.
Ze is niet onder de indruk van de longeer zweep, van mij en de longeerlijn. Ik moet echt achter haar aan rennen (luidt joelend Cool ) wil ze een stapje harder gaan lopen.

Hoe hebben jullie dat opgelost, gaat het op een gegeven moment over??

Tips erg welkom!!

Groeten Valeska *LOL*

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl


Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:19

Misschien een hele stomme opmerking waar je totaal niet op zit te wachten maar...
euhmm... 10 min per dag? elke dag? is da niet een beetje veel?
k zou eerder zeggen 15 min eens in de week op 2.5 jarige leeftijd?

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:37

10 minuten élke dag??? Dat is wel heel erg veel hoor!
Levi word over 3 maanden 3 jaar en die heb ik afgelopen vrijdag voor het eerst eens tussen de 5 en 10 minuten gelongeerd.
Ik ben van plan om dat hooguit 1x per week te doen (denk zelfs minder)

Ik denk nu omdat je het iedere dag doet, dat je paard gaat zeggen, doei bekijk het maar met je gelongeer!
Vanachter de computer kunnen wij niet echt helpen omdat we jouw niet zien longeren. Misschien sta je wel verkeerd ( je moet voorkomen dat je voor de schouder van je paard komt omdat dit je paard weer afremt) of iets anders...vraag iemand op stal met ervaring in het longeren om je te helpen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:49

Nou ik denk dat ze daar wel tegen moeten kunnen hoor, zoveel is dat nou ook weer niet.
Denk dat je hem respect moet bijbrengen voor jou EN de zweep. Bv. als ze niet luisterd een keertje goed raak aantikken. Ook in die 10 min moet al naar je luisteren. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met respect eisen, anders lopen ze straks helemaal over je heen.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 13:09

Denken jullie echt dat 10 minuten werk per dag te veel is?

Als ik haar losgooi in de bak, doet ze nl ook niks dan staan en een beetje rondsnuffelen. Verder staat ze de hele dag in haar box.

Ze moet toch voldoende beweging hebben, of is dat voor een paard van deze leeftijd niet zo belangerijk.

Verder doe ik veel halsflexen en wijken voor de hand. Vooruit, achteruit, opzij etc. Dit gaat heel goed, maar zodra ze moet draven wordt ze narrig en doet het liefst geen stap harder.

Maar bedankt voor jullie input, nog meer tips??

Gr.Valeska Lachen

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:23

Je kunt haar toch ook losgooien en dan een beetje opjagen of laten spelen met een ander paard? (Dat laatste is zelfs nog beter...)
Die rondjes aan de lijn is best zwaar voor zo'n jong paard, dat vraagt veel van de gewrichten en pezen (die nog volop in de groei zijn!)

Verder veel gaan wandelen, dat is ook nog goed voor je eigen conditie Knipoog Tong uitsteken en je paard word er meteen goed verkeersmak van.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:27

Ik zou haar zelf meer laten losgooien ofzo. En dan wel gewoon commando`s gebruiken zeg maar, maar dat ze dan zelf haar weg kan gaan. Zo leert ze het, en net zoals Ineke zegt: Veel wandelen! Knipoog

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:29

Ik had dus een pbtje gestuurd hahaha zo'n 10 min geleden

Hier t berichtje Haha!Je kunt beter even 10 min even de zweep echter zetten zonder longeer lijn..
Geef aan wat ze moet doen.. *naam* drrrrrraf *tikje* gaat ze in draf helemaal happy en belonen Lachen
dan eens in de week gewoon 10 min aan de longe en t zelfde proberen.. je zal zien dat ze er dan veel meer zin erin zal hebben.

Verplaats je in haar situatie..
2.5 jaar lang heeft ze niks hoeven doen..
En ineens moet ze aan een *touwtje* rondjes lopen.
wat??? Verward Verward Verward
Daar heb ik mooi geen zin in..

Leer haar spelender wijs dat t leuk is om aan de longe te lopen en dat t leuk is om te werken.
Je kan niet verwachten van een 2.5 jarige dat ze t meteen geweldig vind om te werken.

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 15:11

Thx guys!!!

Ik denk dat jullie gelijk hebben.
Ga het meteen in de praktijk brengen!

Gr.Valeska

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:09

ik heb zelf ook een 2.5 jarige, en die longeer ik ongevver 1 keer per week 10 minuutjes. Verder laat ik hem veel spelen in de bak met een 3.5 jarige. Ik ben van mening dat dat veel beter is. Verder veel succes

Flannan
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 21:26

Hoi Valeska,

Dus jij hebt Buena van Anja gekocht ?
Als ik je berichtjes lees begrijp ik dat je nog niet heel veel ervaring hebt met peruaanse pasos.
Misschien is het eerste dan al belangrijk is dat de peruanen meestal pas met 4 jaar ingereden worden. Ze zijn laat volwassen.
Daarom is het waarschijnlijk ook niet verbazingwekkend dat het longeren nu voor haar nog (te) moeilijk is.
Als ik je een advies mag geven...(goedbedoeld hoor) ....probeer meer info te krijgen bij bezitters van peruanen en/of ga eens in Duitsland kijken of een cursus doen bij één van de grote 'gestüten'.
Via Anja kan je best wel wat emailadressen krijgen van nederlandse eigenaren die je best goede tips kunnen geven.
En wat ik je echt op het hart wil drukken: begin niet te vroeg met je paardje....geef haar de tijd en begin dan op een goede manier met hulp van ervaren mensen....op die manier kan je heeeel lang plezier van haar hebben.
Het is een mooi groot paard die ook misschien juist daardoor wat meer tijd nodig heeft.

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 21:39

Ben het met flannan eens. Je wilt natuurlijk zo graag dat alles goed voor elkaar komt en je wil daar hard aan werken, maar 2,5 jaar is jong (zoals je al verscheidene malen hebt gehoord). Kijk eens op www.horsemanship.org daar kun je heel wat leuke oefeningen vinden om te doen met een jong paard, gewoon spelenderwijs. Maak alles interessant voor hem, zet telkens andere dingen in de bak en laat hem vanalles zien en ruiken. Veel succes hoe je het ook aanpakt.

groetjes Rachel

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 20:05

hahaha, ik heb ook een 2,5 jarige merrie. die ook niet harder wil als stap. Ik ben nog niet begonnen met longeren, maar was met haar aan het wandelen. Het begon te regen en ik dacht dat we wel wat sneller terug konde. NIET DUS, mevrouw wilden alleen maar stappen en ook geen pas harder Haha! Maar mijn paardje kan verder nog helemaal niet veel

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 16:56

ik heb ook een 2,5 jarige. ik longeer hem om de dag 10 min. laat hem verder buiten spelen. Ik denk niet dat dit teveel is, op deze manier krijgt hij z'n beweging, gaat hij zijn lijf beter onder controle leren houden en leren het paard en ik elkaar kennen en begrijpen.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 18:02

zorg ervoor dat als je gaat longeren je in een afgesloten cirkel van ong. 15 staat en zorg er ook voor dat je met je zweep je paard wel kunt raken (zie ook cursus johan hamminga)

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 15:17

Bedankt voor al jullie antwoorden!!

Groeten Valeska

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:54

Nog even een toevoeging op het beweging krijgen, het is meer dat een paard de mogelijkheid moet krijgen om te bewegen. 2,5 jaar is nog erg jong om elke dag te werken, want verplicht moeten lopen is werken. Bovendien wordt longeren ook erg saai voor het paard, als je het minder vaak doet blijft het leuker.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:52

mijn paardje is gek op longeren. Het legt de link heel anders, het heeft zo van, Haa, mij baasje. Ik mag mee. Wat ik ook met hem ga doen, wandelen longeren of wat dan ook. Hij heeft ik mag een.

Misschien is dat wel zo omdat de "bak" van ons niet bij de wei is. Maar tegen over de boerderij.

VOor hem is longeren geen werken, maar lekker lopen.lekker doen wat hij zelf wil!!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 01:02

NOU ALS JULLIE HET AL ERG VINDEN DAT EEN 2,5JARIGE 10 MINUTEN PER DAG GELONGEERD WEET IK IETS WAT VEEL ERGER IS
BIJ MIJ OPSTAL STAAT EEN HAFLINGER HENGST VAN 1,5JR EN DIE
WORDT ELKE DAG EEN UUR GELONGEERD IN EEN ZWARE ZANDBAK
TOT HIJ HELEMAAL BEZWEET IS DAT IS PAS ZIELUG Extreme duivel Boos!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 01:08

Wenny doe eens wat aan die caps...

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 01:09

nou oke dan

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 15:21

wenny schreef:
NOU ALS JULLIE HET AL ERG VINDEN DAT EEN 2,5JARIGE 10 MINUTEN PER DAG GELONGEERD WEET IK IETS WAT VEEL ERGER IS
BIJ MIJ OPSTAL STAAT EEN HAFLINGER HENGST VAN 1,5JR EN DIE
WORDT ELKE DAG EEN UUR GELONGEERD IN EEN ZWARE ZANDBAK
TOT HIJ HELEMAAL BEZWEET IS DAT IS PAS ZIELUG Extreme duivel Boos!


net zo zielig als je eigen paard

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 15:34

Boogiegirl"]
[quote="wenny schreef:
NOU ALS JULLIE HET AL ERG VINDEN DAT EEN 2,5JARIGE 10 MINUTEN PER DAG GELONGEERD WEET IK IETS WAT VEEL ERGER IS
BIJ MIJ OPSTAL STAAT EEN HAFLINGER HENGST VAN 1,5JR EN DIE
WORDT ELKE DAG EEN UUR GELONGEERD IN EEN ZWARE ZANDBAK
TOT HIJ HELEMAAL BEZWEET IS DAT IS PAS ZIELUG Extreme duivel Boos!


net zo zielig als je eigen paard
[/quote]
Die is goed!! Lips are sealed Ik zou zeggen 1a 2 x per week longeren maar zeker niet meer Lachen

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 15:42

Boogiegirl"]
[quote="wenny schreef:
NOU ALS JULLIE HET AL ERG VINDEN DAT EEN 2,5JARIGE 10 MINUTEN PER DAG GELONGEERD WEET IK IETS WAT VEEL ERGER IS
BIJ MIJ OPSTAL STAAT EEN HAFLINGER HENGST VAN 1,5JR EN DIE
WORDT ELKE DAG EEN UUR GELONGEERD IN EEN ZWARE ZANDBAK
TOT HIJ HELEMAAL BEZWEET IS DAT IS PAS ZIELUG Extreme duivel Boos!


net zo zielig als je eigen paard
[/quote]

Snap deze niet helemaal?? Verward

Maar ok, mijn haffie is bijna 3 en wordt 1 a 2 keer per week 15 minuten gelongeert waarvan ongeveer 10 minuten stap en 5 minuten draf is.
En ze vult dat helemaal zelf in, wilt ze draven dan gaat ze draven en dan weer stappen, lekker relaxed. *ze doet het ook wel op commando maar ach...ze vindt het leuker om zelf uit te maken hoe hard ze gaat.
Alleen galoperen doen we nog niet aan de longe.

En als we iets willen doen maar geen zin hebben in de longe gaan we gewoon volg de leider spelen in de bak Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 15:58

DEZE DISCUSSIE IS GEEINDIGD HELAAS


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers