[LO] Over longeren (split van oud topic)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

[LO] Over longeren (split van oud topic)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 17:59

Hee

Ik longeer liever niet met bijzetteugels, omdat hij dan vaak een onzettende ruk in zijn mond krijgt. Ik longeer met een pessoa, maar je zei al dat je daar geen geld voor had. Het systeem zit heel eenvoudig in elkaar, als ik dat had geweten had ik het zelf gemaakt ipv gekocht. probeer er maar eens een plaatje van op te zoeken je heb wat touw nodog, musketons, katrollen en een bontje, thats it. Ook een longeersingel natuurlijk.


mzzzzzzzzzzzzzl

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:29

Een elastiek/halsverlenger, is wel veilig, er kan niet veel mis gaan, maar dat het nou echt werkt....nee....nou ja, bij mij niet dan, mn pony zit dan toch alleen maar aan het elastiek te trekken. Ik longeer meestal met slof. Die maak ik dan tussen zn voorbenen vast (of bij de gespen van de singel), dan door de bitrinen, vervolgens onder de zweetbladen door en een knoop bovenop het zadel (ik heb namelijk nog geen longeersingel) Iedereen is hier trouwens wel lovend over die lammert haanstra touwtjes, maar hoe zit dat nou precies??? Ik vatte die uitleg niet helemaal....

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 22:48

Je neemt een nylon koord van ong. 5mm. en 6 meter lang.
in het midden van het koord leg je een knoop. evt. geef je die knoop met een rode stift een kleurtje zodat hij goed opvalt. aan dit knoopje kun je zien of het koord nog goed ligt en je kunt door middel van het knoopje te verschuiven, stelling vragen. Maar dat is iets wat je beter eerst met hulp kunt gaan doen.

je legt het midden van het koord, dus het knoopje, bovenop (het midden) van de longeersingel. vervolgens haal je het koord aan beide zijde van de longeersingel door de ringen. meestal gaan die ringen tot het midden van de buik. vanaf de ring haal je het koord door het bit (van buiten naar binnen en gaat hij tussen de voorbenen met een knoop aan de singel vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 01:19

Dit topic is al bijna 2 jaar oud.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:48

*LOL*, ja deze topic is echt heel erg oud! Toen was het nog de goede oude tijd

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 22:40

Een paard dat achteroverslaat op een bijzetteugel doet dat volgens mij op alle hulpteugels (verzet, vedraagt de spanning niet, wil niet gedwongen worden). Ik zou hem heel zachtjes laten wennen door de bijzet heeeeel lang te zetten en langzaam maar zeker, volgens dat het paard het accepteert inkorten. Ik longeer, als ik een hulpmiddel gebruik, wat heel weinig is, met een stootteugel en ik vind dat dat heel goed werkt, na een tijdje lopen de paarden lekker vwnw. En dan kan je de stootteugel gewoon weglaten en blijven ze dit doen ook zonder hulpteugel. Met de pesoa gaat alles gewoon sneller (achterhand wordt van in het begin al gedwongen om mee te doen) maar dat is tegen mijn principes, ik wil de paarden niet forceren, ik nodig hen uit om mee te werken. Wanneer het paard aan de longe vwnw loopt gebruikt hij ook de rug en achterhand, daarvoor het ik geen pesoa nodig, het duurt alleen wat langer, maar dat langer is de tijd die de spieren nodig hebben om de nieuwe (lastige) houding te verwerken

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 21:00

Zo te zien een oud topic...