[LO] Dubbellonge..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 12:38

dit is niet longeren dit is gewoon werken aan de dubbele longe. En een hulpteugel is overbodig, je kunt inwerking geven aan 2 kanten dus net doen wat je wil.
Het beste is wat cowgirl zegt. Heb het helaas heel lang anders gedaan, maar op die manier trek je een paard in allerlei
houdingen die die eigenlijk niet kan.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 13:19

Ik ebn het nu met je eens hoor, maar waarom gebruiken dan zoveel ruiters wel hulpteugels bij het rijden..? Da's toch net zo goed overbodig..

Cowgirl

Berichten: 23748
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:16

Hulpteugels zijn ook overbodig(in mijn ogen dan).

Ga maar eens kijken hoe netjes en hoe actief je je paard krijgt aan de dubbellonge. Wel op de manier hoe ik het beschrijf.
Mijn paard loopt 100x beter aan de dubbellonge dan met mij erop.
Ik had zijn galop echt niet kunnen verbeteren met een hulpteugel , maar met de DL is dat wel gelukt omdat ik hem zo rechtkan zetten en een rechtgezet paard is ontspannen, actief en geeft na.

Dat is met rijden precies zo, ik ben nog geen hulpteugel tegengekomen die het paard rechtzet.

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:35

kijk, ik weet hoe je met DL moet longeren, krijg dan al vrij veel voor elkaar.
Maar ik had wel een vraagje aan jullie:
hoe krijgen jullie je paarden in de galop?
de draf wil wel, maar galop!
en ik heb als ik met DL longeer, echt geen plek meer voor n zweepje ofzo. Baloe kent het comando wel, maar luisterd lang niet altijd, en om hem dan goed voorwaarts te houden.....

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 10:45

Toch met de zweep, die heb je dan maar een keer nodig, als je het goed doet. Een keer het commando geven, en als je geen reactie krijgt, een tik geven. Maar wel een goeie, anders blijf je aan de gang...

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:34

machie schreef:
kijk, ik weet hoe je met DL moet longeren, krijg dan al vrij veel voor elkaar.
Maar ik had wel een vraagje aan jullie:
hoe krijgen jullie je paarden in de galop?
de draf wil wel, maar galop!
en ik heb als ik met DL longeer, echt geen plek meer voor n zweepje ofzo. Baloe kent het comando wel, maar luisterd lang niet altijd, en om hem dan goed voorwaarts te houden.....


lijnen in je linker resp. rechterhand, dit ligt eraan of je links of rechtsom gaat. De longeerzweep in de andere hand.
Heb je dan even last van de zweep leg je hem op de grond. (dit heeft mij al tot twee keer toe een zweep gekost)

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 21:10

zweep?? Hallo, je hebt 2 lijnen...... En dan nog een zweep erbij? echt niet, stemhulp en als uiterste redmiddel heb je de achterste longe nog. Das dus alleen als ie echt niet luisterd.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 21:12

Die zweep heb je toch maar een keer nodig, of twee keer. Altijd met zewwp gaat niet, maar je moet af en toe kunnen uithalen met het oog op CONCEQUENTIE Knipoog

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 21:55

kan met de achterste lijn ook!! Blijf ik bij.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 22:08

Dat voelt ie in zn mond

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:23

nee een gevecht met zwepen en lijnen voelt ie niet in zn mond???? en het gaat hier niet over een ruk maar gewoon door een drijvende beweging met je hand naar voren te maken

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 22:24

sjeesus.. Heb jij kleine handjes ofzo...?:P Tis voor even best te doen om die zweep dr bij te pakken, en anders kun je m bij je in de buurt op de grond leggen zodat je m kunt pakken wanneer nodig..

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:29

heb inderdaad heel kleine handen, kan ook nie anders als je de 160 nog nie haalt... En als je m nog moet pakken ben je te laat. en weet niet of je dit ooit bij jonge paarden hebt geprobeert??
Maar een paard krijgt gezag voor de achterste lijn en daardoor hoef je dit maar 1 of 2 keer te doen...

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 22:30

nee, niet bij jonge paarden.. Ik heb t een tijdje terug voor t eerst gebruikt, op een eigenwijze fries.. Daar heb ik ECHT de zweep bij nodig, want die is nergens van onder de indruk... Vandaar..

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:33

is dat misschien een uitzondering, als ie inderdaad rustiger is kan die zweep wel, maar blijf er bij dat als je het goed doet dat die dan niet nodig is, maar goed krijg je dat ook nog op deurne!! Tenzij je houderij 2 of 3 jarig doet

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 22:35

Ik heb nog niets anders ontdekt wat werkt bij hem. Hij is gewoon nergens van onder de indruk. Wat ik ook probeer, hij lacht me altijd uit..Haha!

Ik ga houderij 6-jarig doen, hoe zit t dan..?

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:17

Volgens mij longeer je met de dubbele longe vanuit het Achenbachsysteem, dan heb je de zweep in de ene en het blok, de lijnen in de andere hand.
Ik heb grote ( maat 12 ) handen, maar volgens mij heb je alleen je duim en wijsvinger voor de zweep nodig. Dan heb je nog drie vingers over voor een lijn, moet lukken. Dus stoort een tikje met de zweep veel minder dan een slag met de buitenlijn.(Dat is NOT DONE!)

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 12:36

tussen duim en wijsvinger lukt een dressuurzweep nog net. Heb dus idd maat 6,5 of zo. Het draait uiteindelijk om lossigheid en gemak. Daar doet je handmaat niks aan af.
Maar ik heb het nooit over een SLAG gehad. Gewoon een drijvende beweging. En dat als dat dan een slag blijkt te zijn is er niets aan de hand mits je je paard de kans geeft om naar voor te gaan, dus meteen loslaat! als je hem aandrijft en je houd m tegen heb je er nog niks aan, leert ie niks van. Ik heb het zo verschillende mensen op verschillende stage adressen zien doen en ook mijn instructrice doet `t zo en het werkt zelfs bij zon flegmatieke rotbonk!!