Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Everest
Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-12-05

Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 11:33

Hoi allemaal,

Graag zou ik hierover jullie mening willen hebben.. De titel van de discussie is nogal drastisch, maar dat is even om duidelijk het verschil te maken..

Ik zal even uitleggen hoe ik op deze discussie ben gekomen.. Voorheen reed ik zelf altijd met mijn leidsels in de 1e sleuf.. Ik kon mijn pony hier lekker(recreatief) op rijden en vond dit ook het vriendelijkst..
Tegenwoordig ben ik meer dressuurmatig gaan rijden en heb ook les genomen. Ik ging dus ook veel meer van mijn pony vragen..
Op aanraden van mijn instructeur rijd ik nu (afwisselend met de 1e sleuf) regelmatig met mijn leidsels in de 2e sleuf.
Toch heb ik hier een dubbel gevoel bij en ik begrijp het van beide kanten..
Mijn instructeur geeft als reden voor de 2e leidselsleuf dat de pony meer respect moet krijgen voor het bit en uit ervaring heb ik ook gemerkt dat de leidsels in de 2e sleuf ervoor zorgen dat er veel minder druk op de leidsels staat en mijn pony lekkerder loopt..

Mijn gevoel zegt wel een beetje dat alle sleuven behalve de bovenste toch wel een beetje onvriendelijk zijn, door de toename van de hefboomwerking.. En dat je paard hierdoor ook een wat hardere mond kan krijgen(wat overigens altijd samengaat met de hand van de menner.. )

Maar toch.. Hoe denken jullie hierover?
Ik hoop zelf nooit te hoeven rijden met de 3e sleuf.. Dat lijkt mij uit den boze.. Maar verder denk ik dat 1e en 2e sleuf afhankelijk is van de situatie..

Dus barst los! Lachen

(en nog een klein vraagje tussendoor, wordt je bijv. op dressuurwedstrijden afgerekend op het feit dat je met de 2e sleuf rijdt.. ?)

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:35

Wat mij is geleerd bij mijn mencursus is dat wanneer je een paard op de derde sleuf moet rijden, je het beter naar de slacht kan brengen, dan is het óf zo hard in zn mond óf levensgevaarlijk. Clown

Ik rij meestal op 2e, dat is ook wat mij altijd geleerd is eigenlijk. En idd wanneer je dan meer rust in de leidsels en in het rijden hebt dan in de eerste sleuf lijkt het mij makkelijk bepaald.

Anoniem

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:42

Ondanks dat ik geen menner ben, heb ik wel soortgelijke ervaringen, hetzij met verschil in bit tijdens het rijden.

Buiten rijd ik mijn paard op een pessoabit, nadat ik meer dan twee jaar buiten heb op een dubbelgebroken watertrensje. Buitenrijden op een watertrensje ging wel, maar was voor ons beiden niet prettig. Meneer pullde ontzettend en eigenlijk was ik de hele rit vooral bezig om z'n hoofd hoog te houden. Na de galop hadden we een remweg nodig van al gauw een meter of 100-150. Niet ideaal, zeg maar.

Sinds een tijdje rijd ik op een pessoabit buiten. Gevolg: ik kan hem aan de lange teugel rond rijden, of, als 'ie er echt zin in heeft, op een contactteugeltje. Ik merk dat hij een stuk relaxter loopt en ik kan zowaar schakelen in tempo in draf en galop.

Dan weet ik het voor mezelf wel, dan is de keuze gemakkelijk. Ik vind een pessoabit met een zachter hand vriendelijker dan "hoofd hooghouden" met een dubbelgebroken watertrensje. Ondanks dat de pessoa er een stuk gevaarlijker uit ziet.

Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:10

Dat heeft niets met dressuurmatig rijden te maken, dat moet zelfs op een trensje kunnen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:12

Interessante discussie Lachen

Denk dat je vooral moet kijken naar de complete situatie: waar rijdt je, hoe is je paard op dat moment, hoe ben je met je hand als menner?

Omdat ikzelf een shetlandmerrie voor de wagen heb staan, rijdt ik wel met een liverpool maar dan één met slechts 2 sleuven. 3 sleuven wordt toch echt te lange scharen voor zo'n klein, 'kort' mondje Lachen

Het liefst rijdt ik natuurlijk met de leidsels in de bril, en dan wel de leidsels óm de schaar heen, dan heb je dus ook nog hefboomwerking. Heb mijn leidsels vooral in de bril als ik met dubbele longe werk bezig ben, of als mevrouw lekker is doorgetraind en ook erg lekker loopt.

Tijdens training toch ook wel redelijk veel in de eerste sleuf; ze kan nog wel eens het bit rechts vastpakken, al is dit door training al stukken minder geworden. Ze doet echter wel redelijk vaak gapen, en dan zo'n raar huppeltje in de lucht, en gooit dan ook heel spastisch haar kop in de lucht. Op dat moment heb je als menner zijnde soms ook even een paar seconden wat minder te vertellen.
Heeft ze dan echt zo'n klierbui dat ze dit op rit erg vaak doet, dan vergesp ik de leidsels in de eerste of inderdaad de 2e sleuf.

Zelfde geldt voor de galop buiten: nu kan ze redelijk verzameld galloperen, ik hoef namelijk niet altijd op full-speed te gaan tijdens een rit als ik een rustig galopje wil rijden.
Wordt ze me dan te sterk (bit vastpakken en dan duurt het ook redelijk lang om haar terug te krijgen) vergesp ik het leidsel ook wel eens in de 2e sleuf.

Vind het niet erg onvriendelijk, mits je als menner zijnde maar weet hoe je er mee om moet gaan, en dus niet te hard in je hand en je leidselhulpen wordt.

Leidsels in 3e sleuf zie ik wel eens bij tuigpaarden die op buitenrit gaan, vind het er inderdaad niet echt vriendelijk uitzien, vaak kruipen ze helemaal achter het bit/achter de 'teugel' en lopen ze heel gespannen.

Ben het met TS eens dat als je een paard hebt dat je constant op de 3e sleuf moet rijden, of heel vaak, dat dit dan niet echt klopt. Kan me aan de andere kant wel voorstellen als je bijv. met zo'n groot beest ergens door het verkeer of door dorp/stad rijdt en ze zijn even een beetje heet/gespannen/sterk oid, dat je dan even 'per uitzondering' je leidsels vergespt op de derde sleuf.
Dit moet echter geen gewoonte zijn, vind ik dan Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:06

Allereerst vraag ik me af welke instructeur je hebt, ik heb al zo een flauw vermoeden.

Ik ben zelf van mening dat je in 9 van de 10 gevallen genoeg moet hebben aan de 1e sleuf in de liverpool. In noodgevallen zou je eens een keer de 2e kunnen pakken, met het oog op veiligheid. Maar wanneer je je paard alleen op het 2e gat fijn in de aanleuning kunt krijgen, zit er ergens in het plaatje toch heel wat fout.

Ik ben zelf begin dit jaar overgestapt van een liverpool (altijd 1e sleuf) naar een trens en heb toen al ervaren dat je dan zoveel béter moet gaan rijden om je paard nageeflijk te krijgen. Normaal vertelde die stang (met kinketting, druk achter de oren, etc.) hem wel dat hij zijn hoofd naar beneden moest brengen. Nu op de trens moet ik hem écht van achteren naar voren gaan rijden en is hij écht nageeflijk doordat hij zijn achterhand eronder zet, bol wordt in de bovenlijn en mijn hand aanneemt. Pas als hij correct loopt heb ik dus weinig in mijn handen en ik moet nog steeds hard werken aan mijn overgangen, die normaal als vanzelf gingen. Nu moet ik hem tijdens mijn overgangen voorwaarts blijven rijden en hem steeds in mijn hand laten lopen, anders verlies ik zijn nageeflijkheid.
Wanneer je dus het 2e gat nodig hebt om weinig druk in de hand te hebben, zou ik toch eens goed gaan nadenken hoe het paard gereden wordt.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:53

Wij mennen met liverpool met 2 sleuven. En dan in de ring of in de eerste sleuf. De eerste sleuf wordt bij ons alleen gebruikt voor vrij hete paarden in de marathon.
Maar de paarden beleren doen we met vierrings trens, als je ze daar nageeflijk op kan mennen, heb je bij een liverpool alleen de ring nodig...

Everest
Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-12-05

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 13:53

Okee, bedankt voor jullie reacties allemaal! In de meeste van de reacties kan ik het me erg goed vinden Ja.. 3e sleuf vind ik zeker uit den boze! Dat vind ik te onvriendelijk en dan zit er imo echt iets fout.. (zoals brittkitt ook al zegt) ..

Echwel, ik snap wat je bedoeld.. Maar toch zou ik het wel fijn vinden als je er wat meer gefundeerde uitleg bij geeft, zodat mensen er van kunnen leren.. Ik ben sinds een tijdje pas begonnen met het serieuzer gaan mennen en daarom wil ik graag alle invalshoeken bekijken.. Lachen

@ joyce: Als ik het goed begrijp (correct me if i'm wrong..) vind jij dus dat 2e sleuf kan, mits het paard op t moment vervelend is, maar 1e sleuf(of zelfs bril) eigenlijk als 'standaard' ziet.. ?

@ Sjonniej: Ik nodig je uit om te vertellen welk vermoeden je hebt.. Dit mag ook desnoods via PB.. Aan jouw bericht heb ik echt heel veel, dankje Lachen Wat zou jouw advies dan zijn ten aanzien van de training van dit paard? Leidsels terug naar de 1e sleuf en vooral veel gaan werken aan de drang naar voren.. ?

Dan zou ik ook nog best graag een antwoord krijgen op de vraag uit mijn openingspost.. Hoe wordt er op dressuurwedstrijden aangekeken ten aanzien van een sleuf lager dan de eerste.. ?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:10

Ik ken jouw paard niet, dus ik kan daar vanaf hier niet over beoordelen. Doe wat jouw goed lijkt. Heb het erover met je instructeur. Ik weet wel dat ik persoonlijk nóóit op het 2e gat zou willen rijden met mijn paard. Dan begin ik liever opnieuw met longeren om uit te zoeken waar het mis is gegaan. Maar ieder is vrij in deze keuze, de bitten worden niet voor niets zo gemaakt. Sommigen vinden het zeer plezierig rijden op deze manier en ik zal ze ook echt niet tegenhouden.

Als drang naar voren jouw probleem is, los je dat imo niet op door het in het 2e gat te zetten. Zonder drang naar voren kan jouw paard namelijk niet nageeflijk worden. Hij zal op het 2e gat wel willen afbuigen door alle druk die het bit op zijn hoofd uitvoert, maar hij is dan alsnog niet nageeflijk.

Naar mijn gevoel wordt er in de dressuursport nauwelijks naar gekeken. Nu zijn er sowieso erg weinig juryleden die kijken hoe het paard loopt en hoe gemakkelijk dit gaat, maar kijken alleen naar het plaatje. Dus als jij je paard op het 2e gat netjes in die krul krijgt, zal je gerust je punten krijgen. Net als dat ik ook een 7 of 8 krijg voor de middendraf als mijn pony alleen maar wegvlucht en toevallig in draf blijft, dat ik daarna alle zeilen bij moet zetten om hem weer in het gareel te krijgen, maakt blijkbaar niet uit.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:16

ik rijd zelf met een b-stang. en dan beide pony's op de bovenste ring zeg maar dus met een beetje hefboomwerking. mijn vriend rijdt zijn haf in het 2e sleufgat. maar bijv bij training in een binnenbak rijdt hij ook wel eens op de 1e sleuf.

Mijn pony's lopen nu lekker dus ik ga er ook niets aan verranderen.

en idd op wedstrijd maakt het niet uit.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:33

Een paard scherper aan het bit zetten is zoals sjonniej al zegt meestal symptoombestrijding in plaats van de oorzaak aan te pakken.
Toch is corrigeren vaak moeilijk met een paard dat geen respect heeft voor het bit. Je moet eerst weer losgelatenheid kunnen bewerkstelligen en vervolgens weer een fijne aanleuning kunnen vinden. Het wisselen van bit of een keer wat scherper zetten kan hierbij mijns inziens wel helpen echter moet je altijd blijven streven naar een zo vriendelijk mogelijke optoming omdat je hiermee de beste losgelatenheid en aanleuning hebt.
En veel juryleden kijken inderdaad alleen maar naar het plaatje en hebben weinig verstand van een paard africhten.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:44

Ik rijd alles op de bovenste sleuf of in de bril, om de schaar heen. Ik wil graag hefboomwerking voor het geval dat, maar wel gewoon een fijn en licht te rijden pony.
Mijn pony's lopen hier goed op. Allemaal, en de meeste ook vanaf het begin af aan.

Ik heb laatst een pony betuigd die buiten wat drammerig kon worden(in de bak op je pinken te sturen) en waar ik op de 1e sleuf echt moest ik echt 'in z'n bek rossen' om ook maar iets door te komen. Toen heb ik de boel een keer vergespt, weer lekker rijden, paar keer strenge ophouding en daarna gewoon weer loslaten. De keer daarna gewoon weer op de 1e sleuf en niets aan het handje, lekker braaf, mijn punt was duidelijk.

Everest
Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-12-05

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 16:51

BlackDevils schreef:
Het wisselen van bit of een keer wat scherper zetten kan hierbij mijns inziens wel helpen echter moet je altijd blijven streven naar een zo vriendelijk mogelijke optoming omdat je hiermee de beste losgelatenheid en aanleuning hebt.


Met het bovenstaande ben ik het helemaal eens, en dat probeerde ik ook wel een beetje te verwoorden.. Mijn instructeur geeft idd dus aan dat hij eerst respect moet krijgen voor het bit.. en dat hij daarom dus wat scherper is gezet..

Ik merkte na ongeveer een half uurtje wel dat ik totaal geen druk meer op mijn leidsels had en mijn pony netjes alle bochten vrijwel correct met stelling en buiging nam.. Met de drang naar voren is imo niet zoveel mis bij mijn pony.. Wel vind ik de achterhand nog meer activeren lastig wanneer ik erachter zit..

Maar ik eigenlijk nog wat vragen aan jullie in het verlengde van deze discussie: (kweet niet helemaal hoe ik het het beste kan verwoorden)
Stel.. Mijn pony loopt dus in de 2e sleuf lekker soepel, de stelling&buiging is correct en hij geeft weinig druk op de leidsels.. Dan nog is er in principe toch iets mis met het rijden, omdat ik dit met de 2e sleuf heb gedaan.. en niet met de 1e, of eigenlijk nog lichter?
En kan de soepelheid/nageeflijkheid ook voortkomen door hem eerst dressuurmatig 'door te rijden' met bijv. een 2e sleuf en dat je zo geleidelijk kan werken aan het lichter worden in de mond en over een tijdje dezelfde nageeflijkheid te verkrijgen is met bijv. de 1e..?

cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:57

Sjonniej schreef:
Allereerst vraag ik me af welke instructeur je hebt, ik heb al zo een flauw vermoeden.

Ik ben zelf van mening dat je in 9 van de 10 gevallen genoeg moet hebben aan de 1e sleuf in de liverpool. In noodgevallen zou je eens een keer de 2e kunnen pakken, met het oog op veiligheid. Maar wanneer je je paard alleen op het 2e gat fijn in de aanleuning kunt krijgen, zit er ergens in het plaatje toch heel wat fout.

Ik ben zelf begin dit jaar overgestapt van een liverpool (altijd 1e sleuf) naar een trens en heb toen al ervaren dat je dan zoveel béter moet gaan rijden om je paard nageeflijk te krijgen. Normaal vertelde die stang (met kinketting, druk achter de oren, etc.) hem wel dat hij zijn hoofd naar beneden moest brengen. Nu op de trens moet ik hem écht van achteren naar voren gaan rijden en is hij écht nageeflijk doordat hij zijn achterhand eronder zet, bol wordt in de bovenlijn en mijn hand aanneemt. Pas als hij correct loopt heb ik dus weinig in mijn handen en ik moet nog steeds hard werken aan mijn overgangen, die normaal als vanzelf gingen. Nu moet ik hem tijdens mijn overgangen voorwaarts blijven rijden en hem steeds in mijn hand laten lopen, anders verlies ik zijn nageeflijkheid.
Wanneer je dus het 2e gat nodig hebt om weinig druk in de hand te hebben, zou ik toch eens goed gaan nadenken hoe het paard gereden wordt.

ben het hier helemaal mee eens Ja ik rij zelf niet aangespannen ben wel erg goed bekent met de aangespannen sport en rij zelf onder het zadel. rij mijn paard op een dubbel gebroken watertrens en kan hem net zo goed verzamelen als mensen die wel met stang en trens rijden. moet er alleen aan blijven werken en kost meer moeite, uiteindelijk loopt hij veel losser en lekkerder.. aangespannen vind ik dit hetzelfde, behalve als je bijv het Etraject ingaat op wedstrijden en je paard is gewoon heel heet, veiligheid voorop zeg maar in zo'n geval.
succes

cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:01

Everest schreef:
Stel.. Mijn pony loopt dus in de 2e sleuf lekker soepel, de stelling&buiging is correct en hij geeft weinig druk op de leidsels.. Dan nog is er in principe toch iets mis met het rijden, omdat ik dit met de 2e sleuf heb gedaan.. en niet met de 1e, of eigenlijk nog lichter?
En kan de soepelheid/nageeflijkheid ook voortkomen door hem eerst dressuurmatig 'door te rijden' met bijv. een 2e sleuf en dat je zo geleidelijk kan werken aan het lichter worden in de mond en over een tijdje dezelfde nageeflijkheid te verkrijgen is met bijv. de 1e..?

er is dan ook niks mis met het rijden op de 2de sleuf ben je heus geen dierenbeul ofzo uiteindelijk kun je dan mss wel terug naar de eerste sleuf. in principe als je begint op de eerste kun je hem ook respect voor het bit laten krijgen alleen dan in de vorm van niet reageren halthouden ev pasje achterwaarts en weer vooruit, zo activeer je de achterhand en train je het paard van het bit af te blijven en er op terug te komen.

Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:07

Mijn vraag is waarom respect voor het bit.
Je moet toch de actie die je vanuit de achterhand brengt gewoon voor opvangen
Zonder actie vanuit de achterhand kun je toch werkelijk niets, dat heeft toch niets met een scherper bit te maken..
Daar maak je ze juist bang voor het bit mee en dat wil je niet

cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:40

met respect word alleen bedoelt dat hij er reactie op geeft en er niet doorheen dendert..

Everest
Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-12-05

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 17:56

Dat bedoel ik idd met respect cheyentic Knipoog

Maarre @ Echwel: Is het altijd genoeg om de voorwaartse drang op te vangen met bijv. een 1e sleuf en dat hij hierdoor nageeflijk wordt.. Dan kan het dus zijn dat je heel veel gewicht in je handen krijgt.. Hoe zou jij dit dan oplossen?

(Zoals jullie vast al lezen, heb ik nog een hoop te leren.. Maar ben ook zeker bereid om bij te leren.. dus mijn reacties zijn niet bedoeld om verkeerd of vervelend over te komen .. Lachen )

Maar zoals ik uit de meeste bovenstaande reacties begrijp, rijdt iedereen het liefst zo vriendelijk mogelijk (duh.. Clown )..
Is een 2e of 3e sleuf daarmee per definitie onvriendelijk.. ? (om maar even bij de stelling te blijven:) )

Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:59

Je hebt alleen gewicht in je handen als je paard niet op de achterhand loopt en dus op de voorhand gaat hangen
Zodra je de achterhand eronder hebt loopt hij niet op de voorhand en draag hij zijn gewicht van achteren
Dus je hoort niet meer dan een klein gewicht in je handen te hebben, net dat beetje wat het paard
opzoekt.
Heeft dus niets met reactie op het bit te maken alswel met actie op de achterhand

Everest
Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-12-05

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 18:01

En hoe rijd je die actie op de achterhand er dan in bij het aangespannen rijden ? En hoe weet je wanneer de achterhand voldoende geactiveerd is? Of is dat het moment waarop hij nageeflijk loopt..? Maar kan ook de bouw van het dier eraan bijdragen in de mate van achterhandgebruik? Of moet dat voor alle paarden hetzelfde zijn..?

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:29

Echwel schreef:
Je hebt alleen gewicht in je handen als je paard niet op de achterhand loopt en dus op de voorhand gaat hangen
Zodra je de achterhand eronder hebt loopt hij niet op de voorhand en draag hij zijn gewicht van achteren
Dus je hoort niet meer dan een klein gewicht in je handen te hebben, net dat beetje wat het paard
opzoekt.
Heeft dus niets met reactie op het bit te maken alswel met actie op de achterhand

Theoretisch heb je wel gelijk maar paarden die erg heet zijn willen vaak alleen maar naar voren en dus het bit niet meer los laten. Natuurlijk vang je dit in beginsel op door aan de ontspanning te werken maar af en toe is het ook een kwestie van even er door heen zodat het paard snapt wat de bedoeling is.
Een andere inwerking van het bit kan dus wonderen doen (dus ook lichter optomen, bit een gaatje laten zakken of juist omhoog gespen). Je blijft vaak toch aan het zoeken naar het beste.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:00

heeft niets te maken met onvriendelijkheid, ligt eraan hoe jij rijdt.
Met een zachte en ervaren hand is sleuf 2 en 3 ook te gebruiken.
Maar niet om druk erop te gooien, maar om fijne hulpen te geven. Het ene paard loopt er beter op en als je er professioneel mee omgaat, is er niets aan de hand hoor.

Kaisa

Berichten: 3861
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:25

Een zeer interessante discussie die ik graag nog eventjes volg Knipoog
Wij mennen onze belg op de 2de sleuf. Dat was op het moment dat ik weg ging naar het buitenland, en heb daarna zeer positieve verhalen gehoord dus kan zeer goed zijn dat ze nu op de 1ste sleuf zit.

Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:57

Dan moet je jezelf bedenken dat wanneer je je paard zo scherp aan het bit hebt of je dus wel het juiste
bit gebruikt, eigenlijk zou je een bit an de mond van het paard moeten aanpassen net
als een zadel of een tuig.
Niet iedere paardenmond is hetzelfde, net als een mensenmond, wij kunnen ook niet een standaard kunstgebit kopen
en daarmee eten en kauwen.
Zo is het ook met bitten en bedenk je ook dat als je zo scherp rijdt je ook de lagen aan gort kunt rijden
Nogmaals voor de dressuur is het niet echt gewenst om het zo scherp te doen, dan moet je miss het op een andere manier oplossen

edit tikfoutje
Laatst bijgewerkt door Echwel op 30-06-08 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Chevano

Berichten: 2301
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: hoorn

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:02

ik rijd mijn Arabier gewoon in de ringen en gebruik de sleuven niet. Heb ze niet nodig. en rijd zelfs met een ongeremde wagen!! Mijn Tinker ben ik bezig met beleren en al verschillende bitten geprobeerd. Toch weer terug bij de liverpool en rijd ik nu op de eerste sleuf. De 2e is veels te scherp hij stopt met lopen en gaat in staking (had iemand die mee hielp en veel ervaring met mennen en wedstrijden hebt) . maar heb het verder zelf gedaan vond het allemaal te ruw. Wil graag met mijn Tinker gewoon in de bitringen rijden .En gaan steeds een stukje terug!