Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Maar ik weet niet of dat is wat je wilde weten.
en heb mijn paard toen een ander zandpad ingestuurd, toen stonden we binnen 10 meter allemaal stil, dit door de verwarring dat we opeens afsloegen.JesjeS schreef:Vanmiddag is het me gebeurd, ik ben mijn groene Tinker aan het beleren voor de wagen, en zelf aan het leren mennen en ben nu ook bezig met mijn koetsiersbewijs.......2 groentjes dus, maar wel met hulp hoor!
We liepen op het bospad en Ravy was bespannen en trok een halve vrachtwagenband met kettingen, we waren een al een uur aan het lopen,
En ja hoe kan je dan je paard in bedwang houden, of de schade zo veel mogelijk te voorkomen.????????
tinaaz schreef:op bijvoorbeeld een zandpad, toch wel vol in de remmen, dat kan best met een marathonkarretje.. en heel hard aan de teugels trekken en dan weer loslaten en aantrekken, en vooral rustig blijven praten,
op de weg is er misschien iets dat je kan keren... maar ook weer flinke ophoudingen maken,,
maar het ligt gewoon aan de omstandigheden en het paard dat je bij je hebt,,
hier wat voorbeelden:
ik ben diverse malen op hol geweest in mn leven.. zo heb ik het opgelost (als het opgelost kon worden)![]()
1x op een zandpad met een jong ding voor de wagen, toen zijn we het weiland ingereden totdat ze weer rustig was en we haar weer konden terugnemen.
1x stonden we stil, ging het paard met zn hoofd schuren, het hoofdstel viel af, en paard ging er vandoor, en we lagen in de vaart.. zat geen rem meer op haha,..![]()
1x was mijn jonge hengst vrolijk (ohz), die bij een rustig buitenritje opeens begon te galloperen, toen heb ik nergens aangezeten, want ik dacht anders gaan we onderuit op het natte gras (en dat gingen we ook)![]()
1x waren we met een groepje paarden rustig aan het galloperen (naar huis), toen er opeens een bang meisje door de bosjes langs ons schoot, toen gingen we er allemaal achteraan.. (richting een 80km weg de we moesten oversteken) met dat in mijn gedachten heb ik toen heb ik mijn merrie naar voren gezet, en ben wel rustig blijven praten, terwijl ik ondertussen tegen het bange meisje riep dat ze moest stoppen met gillenen heb mijn paard toen een ander zandpad ingestuurd, toen stonden we binnen 10 meter allemaal stil, dit door de verwarring dat we opeens afsloegen.
omtrekken is in veel situaties denk ik wel gevaarlijk, en met paard en wagen heb je daar vaak ook geen ruimte voor, met gevolg dat je verder van huis bent als je in de sloot ofzo zit,,,
viola schreef:Ik heb het geukkig nog nooit echt meegemaakt en hoopt dat uiteraart zo te houden, maarje weet het nooit.
Mijn verstand zegt nu zo goed mogelijk blijven sturen en idd ergens een weiland of openplek op en dan rustig proberen terug te nemen. Denk dat in paniek gaan remmen en rukken en trekken aan de teugels in geval van mijn ene pony in ieder geval alleen maar averechts werkt.
Bij gebrek aan ruimte zou ik hem denk ik idd ergens tegen aan sturen.
Maar goed ik weet niet wat ik zou doen als het moment echt daar is.

JesjeS schreef:We liepen op het bospad en Ravy was bespannen en trok een halve vrachtwagenband met kettingen, ... en ineens gaat ie aan de kletter, ik liep achter hem en de band en ik hield hem niet meer ( ik heb minder kracht door reuma), in volle galop, met een losgeraakte vrachtwagenband die alles kanten op vloog
klien schreef:Je ziet dat jij het idd nooit hebt meegemaakt. Egens tegen aan sturen betekent vaak nog meer ellende. Paarden die zich doodlopen tegen muren of zoals ik heb meegemaakt: gewoon over die auto's heen gaan
Weiland in sturen? Je hebt weinig te sturen hoor als je paard echt op hol is. Hij galopeert niet alleen hard, hij is totaal in paniek; hoort en ziet niets meer. Onderschat dat niet
klien schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat je dat nooit van te voren kunt bepalen. Dat hangt van factoren af.
Ten eerste de ruimte die je hebt om te kunnen remmen.
Ten tweede, hoe snel ben je erbij om het te kunnen voorkomen dat je paard al helemaal in paniek is.
[***] schreef:JesjeS schreef:Vanmiddag is het me gebeurd, ik ben mijn groene Tinker aan het beleren voor de wagen, en zelf aan het leren mennen en ben nu ook bezig met mijn koetsiersbewijs.......2 groentjes dus, maar wel met hulp hoor!
We liepen op het bospad en Ravy was bespannen en trok een halve vrachtwagenband met kettingen, we waren een al een uur aan het lopen,
En ja hoe kan je dan je paard in bedwang houden, of de schade zo veel mogelijk te voorkomen.????????
Het lijkt mij dat je zelf je antwoorden al geeft. Snel ophouden met zelf prutsen, arm paard, beleren is vakwerk.