[AR] je paard gaat écht aan de kletter, wat doe je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

je paard gaat écht aan de kletter, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 22:32

zie titel, een hele simpele vraag dus eigenlijk, alleen het antwoord is misschien niet zo simpel.
OHZ kan je er eventueel nog voor kiezen als niks werkt om eraf te springen, maar een paard met wagen is nu eenmaal gevaarlijker dan enkel een paard.
een paard onder het zadel kan je soms nog aan 1 teugel omtrekken, met de wagen heb je het risico dat je dan ondersteboven ligt...

Stel dat het je overkomt... wat doe je?

Sodeletuut

Re: je paard gaat écht aan de kletter, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:33

misschien de rem van de wagen?

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:34

dan ligt het er helemaal aan waar ik mij bevind, en op wat voor een ondergrond we aan de kletter zijn...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 22:35

niet elke wagen is geremt,

tinaaz, dat snap ik, maar kom eens met voorbeelden
Was als je je op de openbare weg bevindt, wat als je je op een bospad bevind....

MenFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:36

Als je pompend remt zou het kunnen.. Maar ga zeker niet in 1 keer vol op de rem staan. Zeker niet als het de voorrem is! Dan sla je over de kop, en als je op de achterrem trapt gaat de achterkant van de wagen stuiteren en klappen dus dat werkt ook niet echt..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:36

Ik men dan welliswaar niet, maar op mijn merrie is geen van jouw opties een mogelijkheid. Dus wat ik doe is zitten, ophoudingen geven zodat ze weet dat ik er nog ben, en heeeel hard bidden dat ze op tijd stopt en ook heeeeel hard hopen dat om een of andere reden een van mijn ophoudingen zal doordringen en ze gaat luisteren. Nagelbijten / Gniffelen Maar ik weet niet of dat is wat je wilde weten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 22:39

nee, het gaat om aangespannen rijden.
Ik denk dus ook dat het verstandig is dat er mensen reageren die verstand hebben van mennen (aangezien het een openbaar forum is en we niet zouden willen "ja maar dat had ik op bokt gelezen" )

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:50

op bijvoorbeeld een zandpad, toch wel vol in de remmen, dat kan best met een marathonkarretje.. en heel hard aan de teugels trekken en dan weer loslaten en aantrekken, en vooral rustig blijven praten,
op de weg is er misschien iets dat je kan keren... maar ook weer flinke ophoudingen maken,,
maar het ligt gewoon aan de omstandigheden en het paard dat je bij je hebt,,

hier wat voorbeelden:

ik ben diverse malen op hol geweest in mn leven.. zo heb ik het opgelost (als het opgelost kon worden) Knipoog
1x op een zandpad met een jong ding voor de wagen, toen zijn we het weiland ingereden totdat ze weer rustig was en we haar weer konden terugnemen.
1x stonden we stil, ging het paard met zn hoofd schuren, het hoofdstel viel af, en paard ging er vandoor, en we lagen in de vaart.. zat geen rem meer op haha,.. Haha!
1x was mijn jonge hengst vrolijk (ohz), die bij een rustig buitenritje opeens begon te galloperen, toen heb ik nergens aangezeten, want ik dacht anders gaan we onderuit op het natte gras (en dat gingen we ook) Bloos
1x waren we met een groepje paarden rustig aan het galloperen (naar huis), toen er opeens een bang meisje door de bosjes langs ons schoot, toen gingen we er allemaal achteraan.. (richting een 80km weg de we moesten oversteken) met dat in mijn gedachten heb ik toen heb ik mijn merrie naar voren gezet, en ben wel rustig blijven praten, terwijl ik ondertussen tegen het bange meisje riep dat ze moest stoppen met gillen Clown en heb mijn paard toen een ander zandpad ingestuurd, toen stonden we binnen 10 meter allemaal stil, dit door de verwarring dat we opeens afsloegen.
omtrekken is in veel situaties denk ik wel gevaarlijk, en met paard en wagen heb je daar vaak ook geen ruimte voor, met gevolg dat je verder van huis bent als je in de sloot ofzo zit,,,

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:27

Is dit Telepathie of zo? dit is een vraag die mij dus de hele avond al bezig heeft gehouden!

Vanmiddag is het me gebeurd, ik ben mijn groene Tinker aan het beleren voor de wagen, en zelf aan het leren mennen en ben nu ook bezig met mijn koetsiersbewijs.......2 groentjes dus, maar wel met hulp hoor!

We liepen op het bospad en Ravy was bespannen en trok een halve vrachtwagenband met kettingen, we waren een al een uur aan het lopen, de ijsboer, motoren en stafford hangend in zijn achterbeen, drukke kinderen, fietsen, hadden we allemaal gehad en het steigeren wat hij in het begin deed ook overwonnen, dus wat kon er gebeuren hij was superrelaxed , Ravy had eindelijk zijn bit geaccepteerd door de tonglepel, maar de oogkleppen gaan rottig, wat is dat paard schrikachtig met die rotdingen als ik zijn rug onverwachts aanraak vliegt ie de lucht in.....vluchten, maar afin, er gebeurde "niets" het was lekker rustig op het bospad naar stal, en ineens gaat ie aan de kletter, ik liep achter hem en de band en ik hield hem niet meer ( ik heb minder kracht door reuma), in volle galop, met een losgeraakte vrachtwagenband die alles kanten op vloog, alleen maar stofwolken zo,n 2 kilometer lang, en weg was hij !afgeslagen naar de snelweg.
Vriendin gebeld die ging als een razende naar de snelweg om haar Jeep voor de snelweg te zetten dat hij er niet op kon.

Totale paniek, maar hij kwam weer terug na een paar minuten in knallende galop totaal in paniek, ik ben op het pad gaan staan en hem op me af laten komen en hij minderde vaart, en een paar meter na mij kon mijn trainer en mijn vriend hem opvangen.......hij dreef, totale adrenalineshot!

Gelukkig goed afgelopen omdat een stoere man die hem bij de snelweg de andere kant op joeg, maar mijn vriend heeft de schrik te pakken en ik eigenlijk ook wel, oliebol als hij dit voor de kar doet, dan is hij levensgevaarlijk
En ja hoe kan je dan je paard in bedwang houden, of de schade zo veel mogelijk te voorkomen.????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:34

JesjeS schreef:
Vanmiddag is het me gebeurd, ik ben mijn groene Tinker aan het beleren voor de wagen, en zelf aan het leren mennen en ben nu ook bezig met mijn koetsiersbewijs.......2 groentjes dus, maar wel met hulp hoor!

We liepen op het bospad en Ravy was bespannen en trok een halve vrachtwagenband met kettingen, we waren een al een uur aan het lopen,

En ja hoe kan je dan je paard in bedwang houden, of de schade zo veel mogelijk te voorkomen.????????

Het lijkt mij dat je zelf je antwoorden al geeft. Snel ophouden met zelf prutsen, arm paard, beleren is vakwerk.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 00:01

tinaaz schreef:
op bijvoorbeeld een zandpad, toch wel vol in de remmen, dat kan best met een marathonkarretje.. en heel hard aan de teugels trekken en dan weer loslaten en aantrekken, en vooral rustig blijven praten,
op de weg is er misschien iets dat je kan keren... maar ook weer flinke ophoudingen maken,,
maar het ligt gewoon aan de omstandigheden en het paard dat je bij je hebt,,

hier wat voorbeelden:

ik ben diverse malen op hol geweest in mn leven.. zo heb ik het opgelost (als het opgelost kon worden) Knipoog
1x op een zandpad met een jong ding voor de wagen, toen zijn we het weiland ingereden totdat ze weer rustig was en we haar weer konden terugnemen.
1x stonden we stil, ging het paard met zn hoofd schuren, het hoofdstel viel af, en paard ging er vandoor, en we lagen in de vaart.. zat geen rem meer op haha,.. Haha!
1x was mijn jonge hengst vrolijk (ohz), die bij een rustig buitenritje opeens begon te galloperen, toen heb ik nergens aangezeten, want ik dacht anders gaan we onderuit op het natte gras (en dat gingen we ook) Bloos
1x waren we met een groepje paarden rustig aan het galloperen (naar huis), toen er opeens een bang meisje door de bosjes langs ons schoot, toen gingen we er allemaal achteraan.. (richting een 80km weg de we moesten oversteken) met dat in mijn gedachten heb ik toen heb ik mijn merrie naar voren gezet, en ben wel rustig blijven praten, terwijl ik ondertussen tegen het bange meisje riep dat ze moest stoppen met gillen Clown en heb mijn paard toen een ander zandpad ingestuurd, toen stonden we binnen 10 meter allemaal stil, dit door de verwarring dat we opeens afsloegen.
omtrekken is in veel situaties denk ik wel gevaarlijk, en met paard en wagen heb je daar vaak ook geen ruimte voor, met gevolg dat je verder van huis bent als je in de sloot ofzo zit,,,

Volgens mij heb je alleen onder het zadel gereden. Op het moment dat je op de kar zit en er (bijna) machteloos achter zit dan had je het verhaal niet zo vrolijk verteld...
Ik heb het vaker meegemaakt. Had vroeger een shet die er een handje van had. Natuurlijk is het zo dat je ophoudingen blijft maken. Maar als dat niet helpt (kar loopt op de hakken oid) dan is het enige gewoon blijven sturen en hopen dat je een weiland of liever nog bouwland op kunt sturen en op de volte kunt zetten en afwachten tot ie terug komt.
Als dit niet mogelijk is het struikgewas in trekken of toch maar tegen een boom op laten lopen (overigens nemen ze altijd wel gas terug voor ze ergens tegen op lopen).
Maar beter is het te voorkomen. Elke keer dat het gebeurt blijft het toch hangen en ik weet elke keer nog feilloos te herinneren.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:43

Ik heb het geukkig nog nooit echt meegemaakt en hoopt dat uiteraart zo te houden, maarje weet het nooit.
Mijn verstand zegt nu zo goed mogelijk blijven sturen en idd ergens een weiland of openplek op en dan rustig proberen terug te nemen. Denk dat in paniek gaan remmen en rukken en trekken aan de teugels in geval van mijn ene pony in ieder geval alleen maar averechts werkt.
Bij gebrek aan ruimte zou ik hem denk ik idd ergens tegen aan sturen.
Maar goed ik weet niet wat ik zou doen als het moment echt daar is.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:25

Ik denk eerlijk gezegd dat je dat nooit van te voren kunt bepalen. Dat hangt van factoren af.
Ten eerste de ruimte die je hebt om te kunnen remmen.
Ten tweede, hoe snel ben je erbij om het te kunnen voorkomen dat je paard al helemaal in paniek is.

In geval enkelspan is het al weer anders dan met meerspannen, omdat die elkaar ook nog eens aan kunnen steken.

Wat je leert tijdens het koetsiersbewijs is de "totale ophouding". Dat houdt in dat je zowat de kiezen uit de mond trekt met een korte ruk. Hierdoor kunnen ze het bit vrijwel niet vastpakken.
En anders? Uit ervaring met 4 spanners weet ik dat het verstandig kan zijn om eraf te springen. Je gaat het nooit redden en hoe harder ze gaan, hoe moeilijker het wordt om veilig eraf te komen. En reken maar dat het punt waarop je beslist te springen heel moeilijk is!

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:27

viola schreef:
Ik heb het geukkig nog nooit echt meegemaakt en hoopt dat uiteraart zo te houden, maarje weet het nooit.
Mijn verstand zegt nu zo goed mogelijk blijven sturen en idd ergens een weiland of openplek op en dan rustig proberen terug te nemen. Denk dat in paniek gaan remmen en rukken en trekken aan de teugels in geval van mijn ene pony in ieder geval alleen maar averechts werkt.
Bij gebrek aan ruimte zou ik hem denk ik idd ergens tegen aan sturen.
Maar goed ik weet niet wat ik zou doen als het moment echt daar is.

Je ziet dat jij het idd nooit hebt meegemaakt. Egens tegen aan sturen betekent vaak nog meer ellende. Paarden die zich doodlopen tegen muren of zoals ik heb meegemaakt: gewoon over die auto's heen gaan Bloos!
Weiland in sturen? Je hebt weinig te sturen hoor als je paard echt op hol is. Hij galopeert niet alleen hard, hij is totaal in paniek; hoort en ziet niets meer. Onderschat dat niet

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:12

JesjeS schreef:
We liepen op het bospad en Ravy was bespannen en trok een halve vrachtwagenband met kettingen, ... en ineens gaat ie aan de kletter, ik liep achter hem en de band en ik hield hem niet meer ( ik heb minder kracht door reuma), in volle galop, met een losgeraakte vrachtwagenband die alles kanten op vloog

Die ken ik... Aan beide leidsels hangen helpt geen zier, maar je kunt succes hebben door met volle kracht aan eentje te gaan hangen. Een autoband kan niet omslaan, dus dat gevaar heb je al niet. Als hij dan toch weg is, ga je er zo snel mogelijk achteraan; te voet ben je wel een heel stuk trager dan het paard, maar blijven staan helpt al helemaal niet.

Als je de plaats hebt: laten lopen, proberen sturen en wachten. Ooit wordt hij moe en totdat hij bij zinnen gekomen is, heb je toch heel weinig/niks te zeggen. Een omgeploegde akker kan uitkomst bieden, maar dan mag het niet gevroren hebben. (Ja, die fout is al eens gemaakt) De paarden tegen een muur aansturen kan ook, maar dat is dan je laatste redmiddel omdat dat waarschijnlijk fataal zal zijn voor paard en wagen. Als je eraf springt, is het enige wat je nog kan doen er zo snel mogelijk achteraan gaan en toekijken, want dat eindigt ook veelal met brokken. Het voordeel is dan wel dat je niet gewond bent en meteen na de crash bijstand kunt verlenen.

Op hol slaan is geen pretje, maar ik moet de eerste "ervaren menner" nog tegenkomen die het niet meegemaakt heeft...

Groeten, SuSEQ

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:22

Ze zeggen meestal juist niet remmen omdat je wagen dan in grote snelheid kan gaan glijden of kantelen...

Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt, maar ik denk ook ophoudingsgewijs flink tegenhouden, dus flink aanhouden, kort ontspannen en weer aanhouden, desnoods beurtelings links rechts...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:33

klien schreef:
Je ziet dat jij het idd nooit hebt meegemaakt. Egens tegen aan sturen betekent vaak nog meer ellende. Paarden die zich doodlopen tegen muren of zoals ik heb meegemaakt: gewoon over die auto's heen gaan Bloos!
Weiland in sturen? Je hebt weinig te sturen hoor als je paard echt op hol is. Hij galopeert niet alleen hard, hij is totaal in paniek; hoort en ziet niets meer. Onderschat dat niet

Ik zeg toch ook zo goed mogelijk. Je kan ook niks doen omdat je paard toch in paniek niks meer hoort en ziet, maar dat help zoiezo niet.
Als je hem zelf ergens tegenaan stuurt kan je misschien nog enigsinds kiezen waar je uitkomt. Bijvoorbeeld in dat bosje in plaats van tegen die muur. Is toch het proberen waard denk ik zo.
En die totale ophouding die je noemt heb ik ook geleerd hoor, maar ken mijn pony en weet dat dat bij hem alleen maar een trigger zal zijn nog meer in paniek te raken.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:42

klien schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat je dat nooit van te voren kunt bepalen. Dat hangt van factoren af.
Ten eerste de ruimte die je hebt om te kunnen remmen.
Ten tweede, hoe snel ben je erbij om het te kunnen voorkomen dat je paard al helemaal in paniek is.

ben het hier wel mee eens.
heb het 1x gehad dat mijn pony toch ook aan de ren ging voor de wagen.. gelukkig op een groot veld.
dus had de ruimte. op dat moment zo rustig mogelijk gebleven en geprobeert paard te kalmeren.
geluk was dat 1 van de mensen naast de kar was om ff wat foto's te maken. op moment dat ik hem op een volte gegooit kreeg en hem daarna toch maar aan 1 teugel flink heb getrokken , kreeg zei de kans om hem vast te pakken.(omdat hij op dat moment toch iets langzamer ging). en hem toen te kalmeren.
waarvan hij aan de ren ging weet ik nog steeds niet.. hij is altijd zo koel.

dit was de enigste keer dat zoiets heb meegemaakt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:59

Vooral rustig blijven praten en zodra hij iets lijkt af te remmen belonen.
Daarnaast inderdaad heel hard hopen dat hij snel stopt met lopen.
Ook hierbij dus weer het belang van de groom; Zodat deze kan gaan hangen als je ruimte hebt om hem op een volte te trekken. Als je rechtuit blijft rijden, zullen ze alleen maar harder gaan. Als ze een volte moeten draaien moeten ze gaan nadenken en remmen ze vaak wel wat af.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:01

Het blijven vluchtdieren hoe cool dan ook. Die van ons verzet nooit 1 poot verkeerd, maar van de week schrok hij ook van een graafmachine, waardoor hij bijna een brommer aanreedt doordat hij opzij ging. Gelukkig lette het overige verkeer dit keer goed op, dus is het met een sisser afgelopen.

Rustig blijven, sussend praten en proberen langzaam af te remmen is waarschijnlijk het enige wat je kunt doen. Grote voltes indien mogelijk ook, te klein op de wending zetten zou ik zelf niet graag doen doordat je kar dan kan omslaan. Daar kunnen ze ook weer van in paniek raken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:06

iig als je een rem hebt niet plank op de rem trappen

preekgebedje houden , rustig blijven , pompend remmen met de leidsels, evt proberen
rustig ! bij te remmen , remmen niet blokeren !
rustig praten en ver vooruit kijken of je ergens voor opzij moet gaan sturen ..
je wilt niet ineens het geheel om moeten goien
preek gebedje houden ..meestal heb je het geluk weer langzaam
de overhand te krijgen
als je pech hebt preekgebedje houden

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:07

Ach ik ging eens met de wagen aan de kletter met Sjoniiej haar moeder achterop Haha!
Kalm gebleven rechtuit op de weg gebleven en rustig blijven praten idd..
Een keer met 4span door auto aangereden,toen was er dus geen houden aan, kun je alleen hopen dat ze nergens tegenaan rijden
gelukkig niet gebeurt ze zijn door omstanders een weiland ingeloodst toen bleef het leidsel in het wiel hangen, doordat dit steeds
vaster draaide zijn ze tot stilstand gekomen.(en door het peerd wat met gebroken been neerviel)

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:16

[***] schreef:
JesjeS schreef:

We liepen op het bospad en Ravy was bespannen en trok een halve vrachtwagenband met kettingen, we waren een al een uur aan het lopen,

Het lijkt mij dat je zelf je antwoorden al geeft. Snel ophouden met zelf prutsen, arm paard, beleren is vakwerk.

Beetje kort door de bocht dit antwoord, ik ben niet aan het prutsen, ik heb een trainer bij me die al 40 jaar ment, en al legio paarden beleerd heeft, dus laat dat gepruts maar achterwege, dat is dus niet het geval

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:18

*denkt aan het akkefietje van vorig jaar op het land*

We waren met zijn 3en op het land aan het rijden en danno was al wat opgefokt doordat aan de andere kant van de paddock(onze paddock is tientallen meters lang en scheid 2 weilanden) een paar paarden aan het kloten waren.
Danno nam ineens een spurt en stoppen ging niet meer, een leidsel werkte niet en korte ophoudingen ook niet. We gingen dus recht op het schrikdraad af, daar aangekomen remde hij wel wat af maar door de vaart van de kar moest ie wel springen.
Hup over het draad heen en toen kon ik hem gelukkig opzij trekken voordat ie weer gang ging maken om ook over het andere draadje te springen.

Alles gelukkig goed afgelopen en ik bleef gelukkig rustig.

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:19

Van de week is Banjer (shet) nog aan de kletter gegaan, Nagelbijten / Gniffelen
we hadden een nieuwe kar voor het 2 span alleen zat de enkele boom er nog voor dus om even uit te testen hebben we banjer ervoor gezet, ingetuigt alles leek goed te zitten. Natasha (staleigenaar) zou een klein rondje door de wijk gaan maken om te kijken of alles goed zat. De dochter van haar broer was ook op stal en wilde persé mee. Voorruit Banjer heeft in die 4 jaar dat ze hem hebben nog nooit een stap verkeerd gezet, daar gingen ze samen.
Wij blijven op de brug staan wachten tot ze terug kwamen, ondertussen was ook de moeder en vriend van Natasha bij ons op de brug komen staan inc. de 7 honden die ze hebben om te kijken hoe banjer voor de nieuwe kar liep.
Als snel verdwenen ze de wijk in, na een minuut of 5 hoorde we heel hard gegil en een paard aan galoperen over het asvalt. Wat bleek er dus gebeurt te zijn, terwijl banjer een heuveltje afliep is de lamoen scheef gegaan waardoor deze tegen zijn achterbeen aankwam waardoor hij schrok en aangalopeerde. Niets aan de hand, tot dat het 5 jarige dochtertje daar zo van schrok en heel hard begonnen te gillen/kreisen. Banjer schrok van haar en ging aan de kletter waardoor het meisje nog harder begon te gillen. De weg waarop banjer ervan door ging is een vrij drukke weg met daarnaast gelijk een sloot. Knipoog
Ja wat doe je dan? Wij zagen ze dus al vanaf ver aankomen galoperen en zagen dus dat er iets goed mis was, de broer van Natasha is ze tegemoed gerend en geprobeerd om voor Banjer te gaan staan zodat hij stopte maar Banjer walsde dwars door hem heen, Ondertussen liepen de honden ook allemaal op de weg en moest iemand echt ingrijpen. De vriend van Natsha heeft toen de leidsels vooraan bij banjer gepakt en deze vast gehouden totdat hij stopte, ondertussen was de kar omgevallen en lagen natasha en het dochtertje ook op de grond. Na zo'n 50 meter stopte banjer dan eindelijk. De vriend van Natasha had een schaafwond over zijn gehele been doordat hij over het asvalt is meegesleept, natsha der arm deed vreselijk pijn en het dochtertje had een dik oog. Zo konden ze dus met z'n alle naar het ziekenhuis waar Natsha en vriend een tetanusprik kregen, foto's werden gemaakt van haar arm, ze bleek verrekte spieren te hebben en een scheurtje in haar bot.
Achteraf hebben ze dus heel erg geluk gehad want er had ook een auto aan kunnen komen en daar boven op kunnen klappen en hadden de gevolgen veel erger geweest. Nagelbijten / Gniffelen