[AR] Goedkoop tuig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

[AR] Goedkoop tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 12:48

goed, ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een goedkop tuig voor een e-pony. Het doel is eigenlijk die heel af en toe eens voor de kar te zetten en met dit weer voor de slee/skies Haha!
Dus niet serieus, of ik moet het verstokte rijden omzetten in een verslavend mennen, en dat zie ik neit gebeuren.
Maar hoe denken jullie over goedkope tuigen (zo rond de 150 euro kom je ze al tegen, en die wil ik dan tweedehands aanschaffen)?
Ik verwacht geen topkwaliteit en hoef het ook niet. Maar het moet natuurlijk nog wel veilig zijn.
Vinden jullie een broek noodzakelijk? (ik heb eigenlijk altijd zonder gemend)
Mocht ik ooit wedstrijdkriebels krijgen (denk het niet, mar je weet nooit), moet je dan nog ergens rekening mee houden (kleur leidsels? enz)?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 18:42

Leidsels horen bruin te zijn. Die goedkope tuigen zijn net als goedkope zadels ... je betaald naar wat je krijgt ... beter tweedehands een oud goed tuig dan een nieuw goedkoop ... De broek is de 'rem' van het tuig, het is niet noodzakelijk als je op vrij vlak terrein gaat mennen, op golvend terrein een aanrader!

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:06

germie schreef:
Maar hoe denken jullie over goedkope tuigen (zo rond de 150 euro kom je ze al tegen, en die wil ik dan tweedehands aanschaffen)?
Ik verwacht geen topkwaliteit en hoef het ook niet. Maar het moet natuurlijk nog wel veilig zijn.
Vinden jullie een broek noodzakelijk? (ik heb eigenlijk altijd zonder gemend)
Mocht ik ooit wedstrijdkriebels krijgen (denk het niet, mar je weet nooit), moet je dan nog ergens rekening mee houden (kleur leidsels? enz)?


Ik denk dat elk prijsje aan iets verbonden is. Je kan dan beter een goede 2e hands kopen dan een goedkope nieuwe!
Een broek ligt eraan of je die nodig hebt. Je hebt van die karren (zoals sulky) en daar zijn de bomen vast gemaakt aan de singel. Dus dan heb je er geen nodig. Maar als die bomen dus niet aan de singel zijn gebonden dan kun je beter een broek erbij nemen.
Leidsel maakt niet echt veel uit denk. Als ze maar zwart of bruin zijn.
Ik denk niet dat als je wedstrijd gaan rijden dat je dan met pimpel paarse leidsel aan kom scheuren. Ik denk dat zwart of bruin oke zijn! *LOL*

Veel suc6 ermee!!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 02:31

Gezien de vraagstelling hoef je je over wedstrijden niet zoveel zorgen te maken. Zeker niet in het begin.
Ik heb ook wel eens gereden met zelfgevlochten strengen van stro-touwtjes. Is reuzesterk te maken Haha! .
Gewoon goed de veiligheid in de gaten houden, en inderdaad, een goed gebruikt tuig kan soms beter zijn dan een erg goedkoop nieuw tuig.

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 12:34

als je een prijs kwaliteit redelijk tuig wilt kopen raad ik een ideaal tuigje aan! met bruine leidsels natuurlijk! scheelt algauw een puntje!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:55

Ik men zelf met goedkoop tuig (incl. zwarte anti-slip leidsels) schaam schaam schaam, maar vind wel dat het als je t kan betalen kwaliteit moet hebben.

Ik toon dus niet het goede voorbeeld voor mn eigen denkwijze Haha! maar dat krijg je als je zelfstandig studentje bent...