Leren achterwaarts gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Leren achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 22:53

Mijn merrie heeft nog steeds erg veel moeite met stil staan en wegstappen (spanning), het is hoofdzakelijk een probleem dat tussen haar oren zit en zal er waarschijnlijk nooit helemaal uit gaan helaas...

Maar als ik straks verder wil met dressuren zal ze toch ook een pasje achterwaarts moeten leren gaan...

Wat zou nou een rustige voor haar te behappen manier zijn om haar aangespannen achterwaarts te leren gaan?
Ik heb er absoluut geen haast mee, maar ik zat hier laatst over na te denken...

Ik dacht zelf om te beginnen aan de lange lijnen, erachter lopen en dan te proberen een pasje terug te vragen, evt. met hulp van iemand die haar aan de voorkant wat helpt.
Zou dit een goed plan zijn om mee te starten of heeft iemand nog andere tips?

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Leren achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 23:27

Ik ben zelf begonnen met achterwaarts ad hand, gewoon ah halster. Op die manier leren ze het commando wat weer helpt als je het vraagt voor de wagen. Plus dat ze het dan ook niet raar vinden om achterwaarts te moeten.
Tussenstap kan idd lange lijnen zijn.
Toen ik het voor het eerst van m'n pony vroeg voor de wagen snapte ze het niet en wilde ze omhoog. Juf heeft toen aan de voorkant wat geholpen en het kwartje viel.
Kwestie van rustig blijven oefenen en opbouwen.
Denk dat vooral met een zenuwachtig paard het werken ad hand (grondwerk) heel belangrijk is/kan zijn.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Leren achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:40

Citaat:
Ik dacht zelf om te beginnen aan de lange lijnen, erachter lopen en dan te proberen een pasje terug te vragen, evt. met hulp van iemand die haar aan de voorkant wat helpt.
Zou dit een goed plan zijn om mee te starten of heeft iemand nog andere tips?


Zo heb ik het wel gedaan al direct bij het beleren. Ik vind het nl super handig als ze dat gelijk al kunnen.
Danno gaat inmiddels keurig op stem (recht)achteruit...leidsels bijna niet nodig.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Leren achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:04

Ik begin ook vaak aan de lange lijnen. Voor de kar laat ik vaak iemand even helpen door de kar naar achter te duwen de eerste paar keer. Ze hebben het vaak wel vlug door dat ze hem ook zelf naar achter kunnen duwen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Leren achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:43

Eerst aan de hand, dus ernaast staan.
Daarna kan je het uitbereiden naar Lange Lijnen, dan ga je dus stapje voor stapje verder bij je paard vandaan staan.
Als je het voor de wagen gaat oefenen, begin weer bij 0. Dus groom bij zijn hoofd, jij geeft het commando en de groom geeft eventueel wat druk op de borst of neus.
Daarna kan je je groom ook stapje voor stapje verderweg laten staan.

Vergeet niet heel consequent hetzelfde commando te gebruiken.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Leren achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 13:03

Bedankt voor de tips!

Ik ga aan de hand beginnen, gewoon heel simpel bij het meenemen naar stal of naar de wei, etc...
Ze luistert goed op de stem, dus de eerste stap moet vast snel gaan lukken!

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Leren achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:05

Ik heb het gewoon aangeleerd aan de hand. Kan als ik voor mijn pony sta hem op het commando 'terug' achteruit laten lopen. Een paar maanden terug was onder het zadel nog een probleem maar nu niet meer.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Leren achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:25

het is inderdaad handig om het eerst even "droog" te oefenen, zoals hierboven beschreven
als dat goed gaat, zou ik voor de kar in eerste instantie gebruik maken van een klein heuveltje/helling, zodat de kar wat makkelijker terug rolt

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Leren achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:10

Eventueel (bij een overschot aan grooms Knipoog ) kan een groom ook helpen om de wagen achteruit te trekken.
Maar in geval van 1 groom is jouw paard denk ik meer gebaat bij een groom aan de voorkant.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Leren achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 21:06

Sjonniej schreef:
Eventueel (bij een overschot aan grooms Knipoog ) kan een groom ook helpen om de wagen achteruit te trekken.
Maar in geval van 1 groom is jouw paard denk ik meer gebaat bij een groom aan de voorkant.


dat vage vermoeden heb ik ook... Cool
(het lukt meestal al niet eens om haar stil te houden met een groom aan de voorkant... Clown )

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Leren achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:33

idd eerst het comando leren zodat ze weet wat de bedoeling is.

Daarna gewoon oefenen op de weg. dan gaat de kar toch wat makkelijker achteruit.

Ik had in maart mijn 1e L proef (met achterwaarts) en bij het losrijden weigerde ze om ook maar 1 cm naar achter te gaan omdat
de bak zo zwaar lag. mijn vriend heeft toen geholpen door de kar naar achter te trekken. in de proef deed ze het gelukkig wel.

Sucses ermee.