[AR] het trainen van kleine pony´s?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sammykuh

het trainen van kleine pony´s?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:47

Ik heb een vraagje en aangezien en vrij veel bokkers zijn die mennen met ponys kan ik hem denk ik wel stellen.

Ik men zelf met een welsh a waar ik niet op kan rijden (pony 1.20 ik 1.87 Nagelbijten / Gniffelen ) heb er ook verder geen ruitertje voor ofzo dus nou was mijn vraag hoe trainen jullie je ponys ´dressuurmatig´

Ik probeer zelf veel te corigeren of verbeteren met een dubbele longe omdat ik zo een goed en beter bitcontact heb dan met 1 lijn.

mijn week ziet er meestal als volgt uit:

2 tot 3 keer longeren met dubbele longe
2 tot 3 keer mennen
1 of 2 dagen vrij

Met het mennen wissel ik af van een buitenritje tot op de wei dressuuroefeningen.

Hoe ziet jullie schema eruit en hebben jullie nog andere tips hoe ik lekker kan trainen zonder dat ik een klein ruitertje moet zoeken?

groetjes
samantha

Echwel

Re: het trainen van kleine pony´s?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:56

Je kunt aan de hand de achterhand ook hel ooi sterk maken
door ernaast te lopen beetje buiging in de hals vragen op de plaats van het been de zweep aanleggen en dan op een volte van 10meter lopen, dan train je net alsof je dus zijgangen vraagt.
Met een sterke achterhand nemen ze de wagen ok mooi op de achterhand mee

Wij longeren met Pessoa ook voor het ruggebruik

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:58

Echwel schreef:
Je kunt aan de hand de achterhand ook hel ooi sterk maken
door ernaast te lopen beetje buiging in de hals vragen op de plaats van het been de zweep aanleggen en dan op een volte van 10meter lopen, dan train je net alsof je dus zijgangen vraagt.
Met een sterke achterhand nemen ze de wagen ok mooi op de achterhand mee

Wij longeren met Pessoa ook voor het ruggebruik

dat is een goed tip ja.
Wij hebben een pessoa maar die past mijn pony niet Vork misschien dat ik hem in het klein na kan maken (alhoewel mijn pony zodra hij contact in zijn mond voelt al rond gaat lopen)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:04

Ik rij ze wel lekker zelf ohz Knipoog.

Maar ik longeer ook met een dubbele longe, vind ik erg fijn werken. En wat lange teugel werk, maar dat doe ik eigenlijk te kort.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:53

ik train ze ook aan de dubbele longe. somers minder dan in de winter.

Nu lopen ze allebij zo'n 4x per week voor de kar. 2x enkel en 2x dubbel. zo ben ik al weer 6 dagen kwijt. ik probeer ze dan allebij ipv rijden 1x per week te longeren.

pessoa ga ik ook eens proberen we hebben er 1 liggen.

Verder heb ik nu wel een zadeltje gekocht en ga ik miss op zoek naar een ruitertje of ga er zelf af en toe opzitten (max 15 min)

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:52

ik train ook aan de dubbele longe en natuurlijk veel enkelspan. (heb 2 welshjes van 1.25) Toch blijft het moeilijk om ze goed dressuurmatig aan het lopen te krijgen. Ik heb hier bij de plaatselijke manege een advertentie neer gehangen voor een ruitertje. Morgen komt er een meisje van 14 kennis maken. Ik ben benieuwd hoe dit zal uitpakken.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 21:58

mijn pony is 4 en alleen voor de wagen beleerd. Wil er ook alleen maar zelf iets mee doen dus een ruitertje is geen optie Knipoog (heb ik denk ik teveel eisen voor Nagelbijten / Gniffelen ) maar ik moet hem juist omhoogwerken omdat meneer soms te diep wil lopen en dat is soms wel lastig aan een dubbelel longe of voor de kar

maar bedankt voor de tips en reacties hoe jullie het aanpakken Haha!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:01

ik werk met mijn mini veel aan de lange lijnen, aangezien een ruiter bij shetjes van 85 cm geen meerwaarde heeft (dressuurmatig gezien). Ik loop er dan achter en doe gewoon oefeningen die je ohz ook zou kunnen doen. Volte, wijken, stelling, slangenvoltes en dergelijke.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:12

Ik train idd ook vaak aan de lange teugel.
Als je ohz wil trainen moet dat wel meerwaarde hebben en een ruiter vinden die echt meerwaarde kan toevoegen voor zo'n kleine pony lijkt me erg moeilijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:24

Is ook moeilijk om leuke kleine ruitertjes te vinden, zeker als je nog wil dat ze iets toevoegen ook. Ik rijd ze zelf (ondanks dat het niet mooi er uit ziet) maar heb ook een meisje van 12 wat ze leuk rijd. Die start een van mijn pony's ook Lachen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:47

ja het is idd moeilijk om een ruitertje te vinden die ook echt met je pony aan het werk gaat ipv alleen maar mee hobbelt.

Mijn nichtje rijdt ook paard en die is 12. miss dat ik haar eens ga vragen. blijft het toch nog in de familie.

Maar wat denken jullie kan het kwaad als ik er af en toe zelf op ga zitten ??? ben 1,68 lang en weeg 58 kg. of is dat te zwaar ???

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:38

Ligt aan het gewicht van je pony. Weet je wat je pony ongeveer weegt? Daar ongeveer 20% van aanhouden en dan weet je of je te zwaar bent voor de pony.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:39

ik heb 2 meisjes voor mn middenmaatshetter. is even zoeken, maar is dat niet een idee, ik doe verder zelf lange lijnen...

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 14:42

CarinaR schreef:
ik heb 2 meisjes voor mn middenmaatshetter. is even zoeken, maar is dat niet een idee, ik doe verder zelf lange lijnen...

zoals ik al eerder aangaf ben ik denk ik te kieskeurig voor een ruiter diegene zou dus klein moeten zijn en goed dressuurmatig moeten kunen rijden op l/m niveau om een beetje meerwaarde te geven snappie Knipoog

dus gewoon de kennis van een volwassenen die al veel rijervaring heeft in een klein lichaam Vork

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:45

[/quote]
dat is een goed tip ja.
Wij hebben een pessoa maar die past mijn pony niet Vork misschien dat ik hem in het klein na kan maken (alhoewel mijn pony zodra hij contact in zijn mond voelt al rond gaat lopen)[/quote]

als het goed is kan je je pasoa zo klein maken als je zelf wilt..ik heb die van mij ook aan mijn mini shet gehangen maar ook aan een paard van 1.80

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:59

Heb je al eens geprobeerd met je pony te lange lijnen? Ik heb zelf mijn shets van de week voor het eerst in het vierspan gehad en heb inderdaad hetzelfde probleem met dresuurmatig trainen. Ik geef af en toe ruitertjes les op mijn pony, maar tegen de tijd dat ze lekker kunnen rijden zijn ze te groot.
Ik werk met mijn pony's ook aan de dubbele longeerlijn, maar ook heel veel aan de lange lijnen en daarmee kan je heel lekker de zijgangen mee oefenen en je pony dus lekker dresuurmatig trainen, een van mijn shets loopt klasse Z aan de lange lijnen.

Hoe maak jij de lijnen vast bij het longeren met dubbele lijnen? Door daarin te variëren kan je je pony ook hoger en lager instellen.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 07:31

Romy_tessa schreef:
Heb je al eens geprobeerd met je pony te lange lijnen? Ik heb zelf mijn shets van de week voor het eerst in het vierspan gehad en heb inderdaad hetzelfde probleem met dresuurmatig trainen. Ik geef af en toe ruitertjes les op mijn pony, maar tegen de tijd dat ze lekker kunnen rijden zijn ze te groot.
Ik werk met mijn pony's ook aan de dubbele longeerlijn, maar ook heel veel aan de lange lijnen en daarmee kan je heel lekker de zijgangen mee oefenen en je pony dus lekker dresuurmatig trainen, een van mijn shets loopt klasse Z aan de lange lijnen.

Hoe maak jij de lijnen vast bij het longeren met dubbele lijnen? Door daarin te variëren kan je je pony ook hoger en lager instellen.

lijnen gaan altijd door de lichtogen en achter zijn kont langs. Als ik ze door de ogen doe waar de leidsels doorhengaan loopt hij nog dieper (en hij loopt al te diep eigenlijk ) Lange lijnen zal ik eens gaan proberen ja !

luvehessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 23:42

hey, nog iets leuks voor een beetje afwisseling is met je paardje gaan fietsen Lachen zegmaar net als een hond Tong uitsteken gewoon ernaast met halster/hoofdstel en lekker met ze 2e weg:P je moet wel even hoefenen voor dat je echt de weg op gaat !

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:57

luvehessel schreef:
hey, nog iets leuks voor een beetje afwisseling is met je paardje gaan fietsen Lachen zegmaar net als een hond Tong uitsteken gewoon ernaast met halster/hoofdstel en lekker met ze 2e weg:P je moet wel even hoefenen voor dat je echt de weg op gaat !

ja ik wandel vaak zat met hem maar dat hecjt geen dressuurwaarde Knipoog het gaat er mij om hoe jullie kleine pony dressuurmatig trainen als je er niet op kunt rijden en dus ook buiten het mennen om. Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:30

gewoon trainen voor de wagen en eventueel aan de lange lijnen, er zijn genoeg menpaarden en pony's die nog nooit een zadel gezien hebben, dus ik zie de link met trainen onder het zadel niet