[AR] tuigadvies

Moderators: Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nouvel

[AR] tuigadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 19:02

We zijn bezig om mijn KWPN-merrie van 1.62m. te beleren voor de wagen.
We zijn nu aan het slepen met een oud geleend borsttuigje, maar straks moet er dan toch echt een eigen tuig komen.

We willen het liefst een stevig maar niet te grof tuig, met een wat bredere borst. (idee marathontuig).
Wie heeft er tips waar we het beste naar kunnen gaan kijken??
Het moet wel goed zijn, maar liefst niet al te duur, voor zover dat mogelijk is voor een degelijk tuig.
Zouden jullie er, als jullie het nog weten, er een prijsidicatie bij willen zetten?

Ik ga waarschijnlijk binnenkort kijken voor een Ideal-tuig. Ervaringen en tips??

Pinky_Girl: [AR] toegevoegd!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 19:11

Idéaltuig is prijs kwaliteit héél goed, daar koop je vrijwel zeker kwaliteit waar je -mits goed onderhoud en goede manier van opbergen- jaren mee doet. Kijk je naar merkloos tuig, neem voorkeur aan tuig met verzonken stiksel (stiksels die in het leer liggen i.d.p.v. erop), kijk naar waar stukken samenkomen hoe die samen verwerkt zijn, bekijk de stoten goed en de doornen van de gespen of die van degelijke kwaliteit zijn, daar komt heel veel druk op te staan en zijn teslotte geperforeerd (stoten) en doorn is klein in verhouding van de kracht die erop komt te staan. Bekijk verder dat zoveel mogelijk delen uit één stuk leer komen, het komt wel vaker voor dat de leidsels uit 3 of meer (!!!) delen bestaan omdat het made in India is en dus goedkoper dunner leer of versneden leer is (let ook altijd op het pinkriempje die bij minder goede tuigen soms er niet bij is). Elk naadje is een extra risico die je beter vermijd! Verder moet de borstriem breed zijn voor het confort van je paard, moet de culeron ook dik en zacht zijn om wrijving onder de staart en iritatie te voorkomen ... het schoftje met goed opgevuld zijn. Verder koop je beter bij een goede zaak, soms is het zo dat je paardje hoofdstel cob moet, en schoftje paard, en staartriem terug cob .... bij een goede/betere zaak gaan ze dit voor je doen en regelen, bij een keten loop je in zo'n geval vaak tegen de muur aan. Er is eigenlijk best veel waar je moet op letten ... ook bv als je de keuze hebt, neem een metaal aan je tuig die niet roest ...
Merkt tuig kan je ook vaak losse onderdelen krijgen moest er iets sneuvelen ... kan heel handig zijn!

odis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 19:43

Ik heb een Ideal tuig. is echt een superstevig en mooi tuig. Ik heb de gewone uitvoering, dus niet de marathon. maar de gewone uitvoering is ook superstevig. marathon heb je voolopig niet nodig. meer als je echt dagelijks gaat rijden en het is meestal ook een stuk duurder.
mijn tuig kostte rond de f1100,-. maar daar heb je dan ook wat voor.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:18

Houdt de advertenties in de Mensport in de gaten voor goede gebruikte tuigen. Er worden regelmatig goede tuigen (merk) aangeboden.
Een merrie van 1.62 m. zou een cob-maat tuig kunnen passen als ze niet te grof gebouwd is.
Meet het tuig wat je nu gebruikt op in de voor jou paard goede vergesping en je weet welke maat je nodig hebt.

4 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 21:24

Bedankt voor jullie adviezen!
Ik ben druk op zoek geweest naar een gebruikt tuig, maar ik heb tot nu toe niks kunnen vinden helaas...

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 22:29

ik heb zelf net een Idealtuig aangeschaft! Het is een heel goed tuig voor een nette prijs. Mooi afgewerkt enz. Ik moet alleen morgen terug, want voor Magpie was de staartriem te groot Frusty, de rest paste gelukkig wel Haha!

FNRS jury dressuur, mennen, carrousel, springen en parcoursbouwer
http://www.sintels.nl
[MHK] 12 of 16, wie rijdt er mee in het carrouseltopic?

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 22:34

Wat gaaaaf zeg Ellis! (wilde ik ff kwijt, mag wel he *LOL* )

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie