[NH] beloning bij parelli

Moderators: Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

PeppySan

[NH] beloning bij parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-02 13:13

Hallo,
Ik ben sinds kort bezig met het parelli systeem. Mijn paard doet al wel het een en ander, maar vaak met stem of een snoepje als beloning.
Wordt dat bij Parelli helemaal niet gebruikt?
Wat doe je als je paard alleen maar de andere kant uit kijkt en je helemaal niet eens ziet staan, laat staan dat hij gaat lopen of wijken als je de porkypine game wil spelen?
De circlinggame lukt alleen maar met stem.
Groetjes Peppy

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!
http://www.paderyranch.nl
www.hunebedtrec.nl

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 20:03

Citaat:
Hallo, Ik ben sinds kort bezig met het parelli systeem. Mijn paard doet al wel het een en ander, maar vaak met stem of een snoepje als beloning.
Wordt dat bij Parelli helemaal niet gebruikt?

Hoi Peppy,

in de lagere levels bij PNH worden inderdaad stem en snoepjes liever niet gebruikt, omdat je dan je lichaamstaal nog helemaal moet leren beheersen. Mensen kunnen iets vriendelijks zeggen, maar (onbewust) met hun lichaam iets onvriendelijks uitstralen, en dat is voor het paard vreselijk verwarrend. Daarom moet je eerst alles met je lichaamstaal kunnen doen, doet je paard niet wat je vraagt, dan weet je dus dat je niet het juiste signaal uitstraalt. Wat wel een toegestane beloning is: even lekker helemaal niks doen, je paard gewoon even 30 seconden met rust laten, is voor de meeste paarden een enorme beloning !

Citaat:
Wat doe je als je paard alleen maar de andere kant uit kijkt en je helemaal niet eens ziet staan, laat staan dat hij gaat lopen of wijken als je de porkypine game wil spelen?
De circlinggame lukt alleen maar met stem.

Je zult de aandacht van je paard moeten zien te krijgen, zonder stem. Draai steeds zijn hoofd weer naar jou toe, net zo lang tot hij zijn aandacht op jou gericht houdt.

En het feit dat circling game alleen op je stem lukt, betekent dus (zie boven) dat je met je lichaam niet de juiste signalen geeft. Probeer je stem helemaal niet te gebruiken, en kijk waar je paard wel op reageert. Succes!

Extremely rare and Beyond Compare

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie