[AR] bitvraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YOYO

bitvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 20:19

Wij mennen met een New Forest pony van 10 jaar.
Nu hebben wij een probleem met het te gebruiken bit.

Onder het zadel reageert ze prima op een Myler trens, maar voor het mennen wil de stalhouder dat we een liverpool stang gebruiken omdat dat veiliger zou zijn.
Nu reageert ze best heftig op de liverpool en hoe zacht je ook bent met je handen, ze kan zichzelf heel gemakkelijk even "stoten" tegen dit bit en wordt dan wat paniekerig.

Een trens voor de wagen kan echt niet volgens de stalhouder, dus nu zoeken wij een compromis. Zachter dan de liverpool, maar wel veilig genoeg om als noodrem te dienen in het verkeer.

Hebben jullie suggesties?

(graag met foto omdat ik niet alle bitten bij naam ken.)

Alvast bedankt, Yo

manie

Re: bitvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:40

Waarom kan een trens niet?
Gaat prima hoor Ja

Je hebt myler bitten ook in liverpool uitvoering, maar of die nou zo vriendelijk zijn, daar zijn de meningen over verdeeld.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:51

hmm, niet altijd maar alles direct geloven wat men je verteld Lachen een liverpool wordt veel mee gereden, maar er zijn ook zát andere mogelijkheden... een trensje is daar inderdaad eentje van, dat zie je soms wel meer.

Nadeel van trens is dus dat je geen stang hebt, en geen hefboomwerking... Beste en paardvriendelijkste lijkt mij dan een dubbelgebroken trensje ipv. een enkelgebroken, ivm. steken in het gehemelte...

Of bijv. een ongebroken trensbitje, dus een simpel stangetje... Ook zijn er mensen die met een vierringstrens mennen...
je hebt zó ontzettend veel mogelijkheden naast de gewone standaard liverpool, maar meestal is het toch even uitproberen welk bit het beste bij jouw voorkeur, je pony en het gebruik past Lachen

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:15

Idd, een trens kan best als ie daar goed op reageert.

Wat je ook zou kunnen doen is advies vragen bij Letty in Veenendaal. Zij heeft enorm veel keuze in bitten met allerlei verschillende tongbogen, noem maar op. Ik ben daar ook goed geslaagd voor het kleine bekkie van m'n shet.
www.letty.nl
Er zijn zeker meer soorten liverpools dan alleen de standaard rechte stang Knipoog

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:45

Ik vraag me dus ook af waarom de meeste met een stang (ongeacht type) mennen, terwijl er onder het zadel vaak met een enkel/dubbel gebroken trens gereden word. Wie kan mij dit uitleggen?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:39

Ik men bij voorkeur met het bit wat onze shetlanders ook in hebben ohz en dat is een dubbelgebroken (heb zelfs mijn B-stang te koop omdat ik er toch niet meer mee wil mennen)...

misschien is een Danger bit anders een optie? dubbelgebroken maar met druk verandert de werking in die van een stang. Ik heb zo geen foto maar als je op Danger bit zoekt zul je het wel vinden...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:46

_Mir_ schreef:
Ik vraag me dus ook af waarom de meeste met een stang (ongeacht type) mennen, terwijl er onder het zadel vaak met een enkel/dubbel gebroken trens gereden word. Wie kan mij dit uitleggen?

Ik ben dus 'zo'n iemand' die inderdaad voor de wagen een stang gebruikt (een liverpool), en ohz. wordt onze shet gereden met een enkel of dubbelgebroken trensje.
Waarom? Omdat ze voor de wagen nogal eens 'heet' wil worden en ze dan toch moeilijker in toom te houden is met een simpel trensje. Natuurlijk, áls ze gaan, dan gaan ze toch wel, wat je er ook in hebt hangen qua bit.

Maar in sommige situaties heb ik toch nét dat ene extra beetje meer te vertellen. Het fijne van een stang, en dan in het bijzonder de liverpool (die in véle variaties verkrijgbaar zijn), is de keuze van inwerking die je hebt. Is ze redelijk heet en wat moeilijker te houden, dan vergesp ik mijn leidsels op dat moment gewoon een sleufje lager in de liverpool. Is in een andere situatie of op een ander tijdstip juist lekker aan het bit en zelfs lichtelijk gevoelig, dan rijdt ik meestal met de leidsels in de bril, of anders evt. in de eerste sleuf.

Ze heeft nog wel eens de neiging om het bit aan één kant vast te pakken en dan in je handen te gaan hangen met haar volle gewicht. Dit doet ze eigenlijk alleen echt voor de wagen. Op het moment dat ik een simpel trensje er in heb, is dat toch een stuk moeilijker werken als met de liverpool.

het hangt gewoon ook heel erg van de pony, de menner, en de situatie af.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:34

wij hebben voor een van onze pony;s een bit dat er aan de buitenkant uitziet als een liverpool (ook met kinketting) en het mondstuk is een dubbelgebroken trens en dan de leidsels in het bovenste gat. Hoe het bit zo heet weet ik niet maar onze pony loopt er super op onder het zadel wordt hij gereden met een dubbelgebroken trensje.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:33

newton schreef:
wij hebben voor een van onze pony;s een bit dat er aan de buitenkant uitziet als een liverpool (ook met kinketting) en het mondstuk is een dubbelgebroken trens en dan de leidsels in het bovenste gat. Hoe het bit zo heet weet ik niet maar onze pony loopt er super op onder het zadel wordt hij gereden met een dubbelgebroken trensje.

Eh......... klinkt gewoon als een dubbelgebroken liverpool...? Sigaar

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:59

ja idd kon alleen niet op de naam komen

Gonzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:34

Je kunt ook prima mennen met een trensje ik ken diverse mensen die dat doen, ligt gewoon aan het paard, en als hij gevoelig is in zijn mond op de liverpool zou ik die zeker niet gebruiken daar word hij alleen maar hard van in zijn mond.

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:21

Ja hoor ik men mijn dubbelspan waarvan de een op een liverpool loopt en de andere gewoon met een gebroken trensje...staat misschien niet 'mooi' maar is wel effectief! En daar gaat het om.... Haha!