[NH] NH-les(Parelli) Hard? Jullie mening gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 01:23

Citaat:
verder ben ik zelf geen voorstander van loswerken als het paard aan de lijn nog niet klaar is, je geeft je paard nl. veel verantwoordelijkheid als hij los is, ik denk dat het beter is om eerst het grondwerk aan de lijn te doen en pas in een later stadium over te gaan op loswerken en dan ook nog het liefst in een round pen.



Nou, hier wil ik dus écht graag op door gaan ! Heerlijke discussiestof Lachen
Hoezo is een paard nog niet klaar ? Klaar waarmee/waarvoor ? Hoe bepaal je dat ? En waarom mag een paard in hemelsnaam zijn eigen verantwoordelijkheid niet nemen ? Dit klinkt me behoorlijk conservatief in de oren eigenlijk en ik ben het hier dus absoluut niet mee eens !
En een roundpen is slechts een handig hulpmiddel voor ons mensen, zolang we de techniek nog niet in de vingers hebben en de feeling missen kunnen we niet zonder maar daarna kun je prima loswerken in een normale rijbak of zelfs los in het open veld.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 18:17

[En wat als ie niet gaat op Level 4 ? Of op Level 54 ? Da's toch hetzelfde ?]

Bij yoyo-game is het niet de bedoeling dat je verder gaat dan level 4. Daarnaast is het, het paard zijn keuze om te blijven staan, terwijl het touw hard wiebelt dus ja dan kun je als mens ook niets doen verder natuurlijk, hij blijft uit vije wil staan.
Bovendien heb je mijn vraag nog steeds niet beantwoord, jij leert het paard op de stem achterwaarst gaan...maar wat als hij niet gaat dan?[/quote]

naturalhorse
Berichten: 31
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 19:48

quote]Nou, hier wil ik dus écht graag op door gaan ! Heerlijke discussiestof Lachen
Hoezo is een paard nog niet klaar ? Klaar waarmee/waarvoor ? Hoe bepaal je dat ? En waarom mag een paard in hemelsnaam zijn eigen verantwoordelijkheid niet nemen ?[/quote]
met "Klaar met het grondwerk" bedoel ik dat het paard niet of nauwelijks meer opposition reflex heeft (dankzij het grondwerk dus), verder de basis zoals wijken voor druk goed beheerst en een beetje 'human sense' heeft geleerd. Te veel verantwoordelijkheid is onrechtvaardig voor het paard : de kans dat hij niet doet wat je vraagt wordt zo veel te groot, dus Set Him Up to Win ! en loswerken terwijl het grondwerk nog niet aan de lijn gedaan is, is vragen om moeilijkheden...ik ga er even vanuit dat je bij loswerken een soort van dezelfde dingen vraagt als wat wij aan de lijn doen, zoals het wijken voor druk, achterwaarts en zijwaarts gaan etc.
Allen een 'join up' en wat rondjes laten rennen en weer naar je toe laten komen is niet echt loswerken volgens mij, het is gewoon 1 spel.
Trouwens dat spel doen wij ook, maar dan heet het "taught to be caught".
Voor de round pen geldt hetzelfde : set your horse up to win, dus maak het niet te verleidelijk door het paard veel te veel afleiding te geven, simpel maar waar. De "omheining" is steun voor het paard, net zoals een halster dat is, anders kan je net zo goed in een weiland gaan loswerken...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48416
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 20:00

Lynn en Marjan, bedankt.. het was vandaag wederom geweldig...
(net als de salade... Tong uitsteken)

Groetjes

Vera, Banjer en Lisette

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 20:16

Citaat:
WIJ ZIJN GEEN PARELLI TRAINERS en hebben dat ook nooit gezegd, zo goed ? We geven Natural Horsemanship les en nemen daarbij als voorbeeld het Parelli systeem, soms komt zelfs Mark Rashid ook wel even om de hoek kijken.


Wat mij betreft niets aan de hand hoor. Ga vooral door met lesgeven enzo. Het was vast niet jullie bedoeling om zo genoemd te worden door leerlingen. Maargoed, dat is het risico dat je loopt.
Verder lijkt het me duidelijk zo.

Citaat:
Nou, hier wil ik dus écht graag op door gaan ! Heerlijke discussiestof
Hoezo is een paard nog niet klaar ? Klaar waarmee/waarvoor ? Hoe bepaal je dat ? En waarom mag een paard in hemelsnaam zijn eigen verantwoordelijkheid niet nemen?


Wat dit betreft ben ik het helemaal met NaturalHorse eens. Waarom zou je je paard zoveel verleidingen geven door hem los te laten? Die lijn is een middel die de communicatie in het begin verduidelijkt en aangezien je nog niet optimaal met je paard kunt communiceren in het begin is het dus veiliger en makkelijker om een lijn te gebruiken. Je maakt zelf veel fouten en die zijn zo 'minder erg' zeg maar. Nu alle games online goed gaan ben ik af en toe at liberty bezig, en ik merk gewoon dat die online basis heel erg veel bijgedragen heeft. Toen ik voorheen at liberty dingen wilde doen was ik zijn aandacht heel snel kwijt, namelijk omdat ik hem niet bij me wist te houden (letterlijk). Iets waar die lijn me ontzettend mee geholpen heeft!
Moeilijk uitleggen aan iemand die er zelf geen ervaring mee heeft...

Flus
Berichten: 85
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 22:05

als je je paard zonder hulpmiddelen duidelijk kan maken wat je wilt, is dat zeker goed voor het respect dat het paard voor jou krijgt. op het moment dat je een paard eerst vaak aan bijv een longeerlijn laat lopen, kijkt het paard al anders naar je omdat je daarbij op een ontzettend andere manier duidelijk maakt wat je wilt. paarden zijn gewend om dingen dmv lichaamstaal duidelijk gemaakt te krijgen, natuurlijk zal zo'n dier proberen te 'ontsnappen' en ongehoorzaam te zijn, maar een paard dat is aangelijnt zal dat in het begin net zo goed. het zijn volgens mij echt twee niet te vergelijken dingen, dus waarom zou het een eerder moeten dan het andere? het is waarschijnlijk voor jullie allebei makkelijker om 1 van de 2 te kiezen, al zeg ik niet dat het samen niet mogelijk is.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 00:20

Citaat:
Bij yoyo-game is het niet de bedoeling dat je verder gaat dan Level 4. Daarnaast is het, het paard zijn keuze om te blijven staan, terwijl het touw hard wiebelt dus ja dan kun je als mens ook niets doen verder natuurlijk, hij blijft uit vije wil staan.
Bovendien heb je mijn vraag nog steeds niet beantwoord, jij leert het paard op de stem achterwaarst gaan...maar wat als hij niet gaat dan


Ik leer mijn paard achterwaart te gaan dmv een hand op de neus of de borst (afhankelijk van waar ikzelf op dat moment sta) gecombineerd met een stemcommando. Hand los zodra er een minimale reactie komt (wijken voor druk dus). Dat hebben ze heel snel door en na een paar keer heb je over het algemeen al genoeg aan een stemcommando.
Als het paard in kwestie niet wijkt voer ik de intensie op (dus van f1 naar f4), hetzelfde uitgangspunt dus als PNH. Het enige wat ik anders doe en wat ik wat PNH betreft echt een minpunt vind is dat ik niet met een touw aan een hoofd ga zwiepen waardoor het paard zijn hoofd omhoog gooit, rug wegdrukt, spanning opbouwd en dus achteruit deinst ipv netjes een stapje (of meer) terug zet met lage hoofd/halshouding (in ontspanning dus).

Stel dat je paard bij fase 4 (met de yo-yo game dus) niet achterwaarts gaat, wat doe je dan ? Daar ben ik dus oprecht benieuwd naar.


Citaat:
en loswerken terwijl het grondwerk nog niet aan de lijn gedaan is, is vragen om moeilijkheden...ik ga er even vanuit dat je bij loswerken een soort van dezelfde dingen vraagt als wat wij aan de lijn doen, zoals het wijken voor druk, achterwaarts en zijwaarts gaan etc.



Met je eerste punt ben ik het niet helemaal eens. Ik denk dat dat erg afhangt van het type paard wat je voor je hebt staan. Ik denk dat het uitgangspunt moet zijn dat je paard bij je wil blijven. Wil een paard dat niet en loopt hij constant van je weg dan ben je inderdaad genoodzaakt er een halster een lijntje aan te knopen, anders gebeurt er zo weinig Lachen. Maar in geval van een paard wat jou normaal gesproken wel interessant vind en bij je in de buurt blijft kun je prima zonder. Loopt je paard na een tijdje alsnog weg dan geeft hij daar dus zelf mee aan dat zijn interesse in jou (en je spel) voor dat moment over is. Persoonlijk vind ik dat een goeie graadmeter. Heel wat mensen werken veels te lang door met hun paard (vooral bij jonge dieren ben je al snel te lang bezig), de interesse verdwijnt, de concentratie verdwijnt en het paard draait (omdat hij wel moet, hij kan immers niet weglopen) op de automatische piloot het programma af. Het risico van overvragen is dan dus erg groot, zeker mbt het aanleren van nieuwe dingen.
Ik persoonlijk werk dus (als het enigsinds mogelijk is) liever zonder en leg wat dat aangaat dan dus zeker de verantwoordelijkheid bij het paard.
Ik moet erbij zeggen dat het met bepaalde oefeningen inderdaad gewoon handig is als je je paard aan een lijn hebt en dat ook ik soms gewoon aandacht en concentratie eis hoor (en er dan dus ook gewoon een halster en lijn aanknoop).
Ik bedoel met loswerken trouwens los longeren (dus zeker géén join-up, dit wordt nogal eens door elkaar gehaald helaas en het één heeft totaal niets van doen met het ander !) en met grondwerk bedoel ik de oefeningen als, wijken voor druk, achterwaarts, zijgangen aan de hand, etc.
Laatst bijgewerkt door Tinkie op 29-12-02 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 11:25

Citaat:
Stel dat je paard bij L4 (met de yo-yo game dus) niet achterwaarts gaat, wat doe je dan ? Daar ben ik dus oprecht benieuwd naar.


Je blijft het touw zwiepen met dezelfde kracht (fase 4) totdat het paard wijkt voor de druk en naar achter gaat.

Hoe jij je paard achterwaarts leert gaan, is hetzelfde als bij het porcupine spel. Bij PNH doe je dit dus ook, alleen gebruik je dan geen stemcommando's.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 19:57

Ik heb mijn berichtjes gecorrigeerd. Ik had per abuis Level 1 t/m 4 getypt maar bedoelde uiteraard Fase 1 t/m 4.