[AR] Geschikte kar vinden...waar te beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Geschikte kar vinden...waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 14:12

Ik dacht: waar kan ik beter informatie verzamelen dan bij de échter menners Knipoog . Ik heb al wel zitten neuzen in dit topic en bij de zoekfunctie maar er zijn zoveel topics dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb een shetlanderruintje van ongeveer een meter hoog. Ik zou met hem graag ritjes voor de kar willen maken (recreatief, zowel verhard als onverhard). Niet iedere dag maar zo’n 2 keer in de week. Hij heeft op een blauwe maandag ooit voor de kar gestaan maar we zullen wel opnieuw moeten beginnen. Ik heb nul ervaring met mennen. Zo, dat was in een notendop de situatie. Uiteraard ga ik niet alleen aan zitten modderen maar wil ik tzt (als tuig en kar beschikbaar zijn) een ervaren iemand erbij halen.

Maarrrrr nu mijn euvel. Ik zie door alle adviezen, meningen en negatieve ervaringen het bos niet meer. Mijn hart ging altijd uit naar een mooie vierwielige marathonwagen. Ik vind deze echter te duur. Ik wil absoluut goed spul en wil er best voor betalen maar mennen wordt niet mijn ‘main’ tijdverdrijf (heb ook een rijpaard) dus ik wil goed, veilig en degelijk spul voor een schappelijke prijs.

Kunnen jullie me adviseren over een kar en waar ik op moet letten (geveerd, ongeveerd, geremd, rubberen banden etc)?

Ik zal mijn eisen erbij zetten?

- Liefst een vierwieler
- Liefst max € 400,- (voor een tweedehands wagentje)
- Liefst max ± 150 kg (ivm met onverharde ritjes)
- Liefst geremd
- Liefst geveerd
- Moet meerpersoons zijn (iig samen met een vriendin)
- Liefst gebruikersvriendelijk (weinig onderhoud, weinig hout, meer aluminium)

Als jullie nog goede tips hebben of vinden dat een 2-wieler wel kan. Kom maar op, ik ga graag goed beslagen ten ijs. Ik wil graag een boek over mennen kopen, is er zoiets als een: hoe-leer-ik-mennen-voor-dummies boek Haha! ?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!!

PreHungaro

Re: Geschikte kar vinden...waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:25

ik kijk even mee, ben ook benieuwt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 14:37

Ja het is erg lastig om onderscheid te maken. Er is zo veel keus en wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet maar ik wil graag advies van ervaren menners. Wat is het fijnste (prijs-kwaliteitverhouding), wat is het veiligst, waar moet je op letten etc

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:58

Rem kan wel handig zijn inderdaad. Een tweewieler is wat lastiger, zeker als de kar voor meerdere personen moet zijn. Ook als je nog niet erg veel ervaring hebt, zou ik toch een vierwieler proberen. Let wel op dat het niet te zwaar wordt, een shet is erg sterk, maar het is toch fijn als de kar niet al te zwaar is, daar zou ik in jouw geval wel op letten. Een marathonwagen is wel heel geschikt denk ik, een tweedehands die een beetje redelijk is, kun je misschien met goed zoeken wel krijgen. Ik zou marktplaats eens goed in de gaten houden. Lachen Wat ook prettig is, zijn wat dikkere spaken in de wielen zeg maar. Voor de menner die wat meer ondernemend is, kunnen dunne spaakjes nog wel eens breken. Als je eenmaal een wagen hebt, let er dan op dat je banden hard genoeg blijven. Verder heb ik er niet echt heel erg veel verstand van, maar succes ermee!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:21

Ik ben bang dat je met jouw budget geen kar vind die voldoet aan jouw wensen.

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:41

Ik zou zeggen, gooi dat budget overboord en doe maar voor iets meer. Je kunt beter een goede kar kopen dan een kar waar nog vanalles aan moet gebeuren. Koop liever een kar die aan je wensen voldoet en dan is het maar iets duurder, maar je hebt wat je wilt.

Ik wilde ook een kar van tussen de 1000 en 2000 euro (voor een paard)..... uiteindelijk ben heb ik er 1 gekocht die nog wat duurder was. Ik heb er nog altijd geen spijt van.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:35

Ik zou eens gaan kijken bij een van de dealers van Poolse wagens, die hebben vaak nogal wat inruilers staan die moeilijk te verkopen zijn. Misschien dat je daar iets geschikts kunt vinden. Staar je niet al te blind op de aanschafprijs, met een redelijke kwaliteit en een beetje onderhoud gaat een wagen vele jaren mee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 03:41

hmm en ik vond mijn wagentje van 1500 Euro al een koopje... ik zou eens informeren bij goede dealers en wagenbouwers, wat zij aanraden en wat je mogelijkheden zijn. ik denk dat je voor 400 Euro niet veel keuze hebt, en dat het nog flink moeilijk wordt om iets te vinden wat aan je eisen voldoet.

mij lijkt 150 kilo voor een shet ook vrij veel, of heb ik dat mis? ik heb voor mijn merrie van 1,01 een wagen van 80 kilo, nou is dat wel überlicht maar eerder reed ik met zo'n 120 kilo maar daar redde ze zachtere paden niet mee, zeker niet met twee personen erop.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:55

Ben ook bang dat je voor dat geld niet vind wat je zoekt.
Mijn wagen is wb je omschrijving denk ik wel wat... maar die koste nieuw € 2.200,-.
Denk dat je voor ong 400,- mss een houten recreatiekarretje kunt vinden...? Maar over de kwaliteit daarvan durf ik dan niks te zeggen. Voor dat geld kun je gewoon niet verwachten dat je iets goeds hebt.
Mijn advies zou zijn; doorsparen voor een goede, veilige wagen Knipoog

Wb je vraag over een boek; er zijn wel boeken, zoals oa een boek van Ilona Mens (ben de titel ff kwijt), maar.... verwacht niet dat je uit een boek leert mennen. Je zult het toch in de praktijk moeten leren, dus les nemen. Liefst eerst met goed beleerde aanspanning. Cursus koetsiersbewijs is een absolute aanrader wanneer je nog niks weet, omdat je daar van alles leert; optuigen, inspannen en mennen. Ik heb het ook gedaan als beginner en heb er veel van opgestoken.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:03

Zoals al gezegd, een knappe wagen voor dat geld die aan je eisen voldoet gaat niet lukken.....

Er zijn wel menboeken, maar de meesten zijn niet echt op de beginner gericht, behalve het cursusboek voor het koetsiersbewijs. Die kun je vast wel ergens overnemen of lenen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 13:12

Bedankt voor jullie advies allemaal!! Wat betreft de kosten, ik heb natuurlijk ook bij nieuwe marathonwagens gekeken maar ik sloeg echt stijl achterover van de prijs. Als mennen je 'hoofddoel' is zeg maar, dan snap ik dat je een top notch wagen wil hebben maar voor mij wordt het meer een activiteit voor erbij, echte tamme ponyritjes zeg maar. Max. twee keer per week een ritje van ongeveer 2 uur. Als ik daar een kar voor minimaal 2000 EURO voor aan moet schaffen...dan krijg ik die nooit bij elkaar gespaard Haha! .

Ik wil wel veilig op pad dus als dat echt nodig blijkt te zijn dan moet ik daar toch nog eens over nadenken...

Maar stel dat ik bijvoorbeeld wel met een tweedehands recreatiewagentje wil beginnen, waar zou ik dan op moeten letten? En is het met een tweedehands halfhoutenrecreatiewagen (in goede staat) echt zo vreselijk gevaarlijk?

Ik ben er wel over uit dat het idd een vierwieler wordt, lijkt me veiliger, fijner. 150 Kg is misschien ook wel heel zwaar, vandaar ook mijn adviesvraag aan jullie Haha! ? We hebben nu een tweedehands recreatiewagentje gevonden (idd ook met hout) wat 100 kg weegt. Ik dimdam nog heel erg, wil geen kar aanschaffen die niet geschikt blijkt. Ik wil sowieso de pony niet overbelasten.

Wat betreft het uit een boek leren. Dat is louter en alleen als ondersteuning, om even iets meer te weten waar ik over praat. Zoals je ook in mijn beginpost kunt lezen, wil ik dat een professioneel iemand me helpt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 14:09

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:57

Ik weet niet of het aan al je wensen voldoet, MAAR ik heb een wagentje te koop!!! Knipoog
Wegens aanschaf van een zwaardere marathon wagen om twee-span te gaan rijden.

Hierbij wat informatie:
PONY WAGEN
Het betreft Dressuurwagentje welke wij iets aangepast hebben. We hebben er achter beugels en een trede aangemaakt, zodat er iemand achterop kan staan/zitten! Wij vonden het wagentje zo iets stoerder!
Originele achterkant is bewaard, dus de kar is in originele staat terug te brengen.
Wij mennen met een kleine Welsh-A pony, maar hiervoor is deze wagen gebruikt op een shetlandstal, er is gereden met shetlanders dus! Knipoog
In goede staat! Wagentje staat bij ons binnen en is altijd netjes onderhouden.
Wagen loopt soepel en licht, maar is degelijk en geen 'rammel'ding.

Evt. met los bokkussen.
Lengte wagen ca. 1.75 en breedte ca. 1.15 mtr., hoogte aanzet lamoen ca. 75 cm. hoog.
17" banden! spoorbreedte 1.10 mtr.

Vraagprijs € 450,-

gehele wagen
Afbeelding

van achter, waar de beugels en trede goed zichtbaar zijn
Afbeelding

met 2 personen (en hondje) op de bok.
Ik zit hierbij op een verhoogd bokkussen en passagier ernaast op bankje, fotograaf was even afgestapt om een foto te maken, maar stond tijdens de rit achterop. Knipoog
Afbeelding

Ik hoor wel als er intresse is.
Arnhem is zo'n 45-60 minuten rijden vanaf ons.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:58

Dat is een leuke wagen voor een leuk prijs. Zou je zeker kunnen overwegen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:04

ja, interessant. Ik vind het wagentje hierboven heel leuk. Maar ik moet zeggen dat ik net een wagentje vergelijkbaar met je link heb gekocht. Ik laat m wel helemaal checken voordat ik ermee ga rijden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 13:26

Linda_lekuri, interesse aanwezig, interesse aanwezig Knipoog ik PB je even!!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:30

Zelf een maken? Lachen
Hebben we op stal ook gedaan voor de shetlander..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 13:38

Rakni, ik ben ook zeer benieuwd naar jouw ervaringen straks. Gefeliciteerd met je koop. Waar laat je zoiets eigenlijk nakijken dan?

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:44

Sees schreef:
Linda_lekuri, interesse aanwezig, interesse aanwezig Knipoog ik PB je even!!

Ik heb je PB ontvangen en beantwoord! Knipoog

Wij hebben deze wagen destijds bij een wagenbouwer/handelaar gekocht, deze is toen geheel nagekeken, zodat we veilig en verantwoord op pad konden.
Aangezien ons wagentje ongeremd is en geen stuurvertraging o.d. heeft, is deze ook vrij makkelijk na te kijken en te onderhouden. De bladvering is in 1 oogopslag te beoordelen, verder is deze geheel van staal, dus heel onderhoudvriendelijk.
Alleen als deze heel lang stil heeft gestaan, de bandenspanning controleren. Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:56

linda_lekuri schreef:
Ik weet niet of het aan al je wensen voldoet, MAAR ik heb een wagentje te koop!!! Knipoog

Ik vind het zeker een leuke wagen maar een zwanenhals er onder (laten) maken is geen overbodige luxe!
Spoorbreedte is een beetje aan de smalle kant en ik zou zeker voor een shet de klossen onder de veren weghalen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 10:48

BlackDevils, waarom een zwanenhals Koe ?

Waar ik een beetje bang voor ben Linda, is dat de kar tóch iets te hoog is voor mijn shet. Er had ook een shet voor gestaan zei jij toch? Hingen de bomen toen wel recht?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:46

Daarvoor zou je dus de blokjes bij de veren er af kunnen halen. Als je goed kijkt zitten er wit geverfde houtjes bij de veren. In theorie zouden die er tussen uit kunnen (als de bouten nog goed los kunnen)
IvoIce had volgens mij ook haar wagentje nog te koop staan.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:13

Een zwanehals zorgt er voor dat de voorwielen onder de kar door kunnen draaien. Er zit dan een bocht in de buis die de voor en achteras met elkaar verbindt.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:08

Sees schreef:
Waar ik een beetje bang voor ben Linda, is dat de kar tóch iets te hoog is voor mijn shet. Er had ook een shet voor gestaan zei jij toch? Hingen de bomen toen wel recht?

Het bankje/ de zitting is 1.05 mtr. hoog vanaf de grond gemeten. (even voor het idee hoe hoog/ groot de wagen is) Knipoog
Ik weet niet hoe groot jouw shetlander is, maar als deze rond 1.00 mtr. is, past hij prima voor deze wagen!
De zitting moet gelijk, of iets hoger dan de pony zijn, zodat je met mennen goed zicht hebt op de pony. Zicht op zijn manenkam (en niet achter in zijn kont) Bloos
Ik weet niet of ik de foto nog heb, maar ik had er eentje waarbij een shet voor deze wagen stond.....
Onze welsh (1.13) is eigenlijk net te groot voor deze wagen, vandaar dat wij nu ook een zwaardere/ grotere wagen hebben aangeschaft.
Zoals aangegeven mag je geheel vrijblijvend komen kijken, als je wil.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 12:12

Hoi Linda, je hebt PM.