[AR] Nu ook het tuig niet meer kapot kan...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Albert

Berichten: 5727
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

[AR] Nu ook het tuig niet meer kapot kan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-02 00:52

Het marathontuig is door het gebruik van nylon bijna onbreekbaar geworden. Ook de huidige marathonwagens zijn zeer sterk gebouwd. Het enige wat nu nog kapot kan bij een ongelukje is het paard; Hoe staan jullie tegenover deze ontwikkeling?


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 00:59

Als ik het zou kunnen vermijden zou ik geen nylon in de tuigage gebruiken. Leer is op zich ook heel stevig, maar snijdt minder en breekt op een gegeven moment wel. Maar gemak dient de mens en een heleboel mensen willen duurzame spullen, want het kost natuurlijk ook niet zo'n klein beetje geld. En Nylon en andere kunstsstoffen zijn onderhoudsarm en duurzaam.

Ik denk dat de paardensport een heleboel baat heeft bij het gebruik van kunststoffen (zie de Wintec Zadeltjes) Spullen worden minder zwaar. Maar ik denk ook dat de ontwerpers "breukplekken" in het design moeten meenemen, waar bomen kapot mogen gaan, als dat het behoud van het paard betekend.

Ik denk dat iedereen die in de marathon meedoet en een wagen koopt daar met de fabrikant over kan en hoort te praten, en desnoods de eis kan stellen dat er aanpassingen worden gedaan in het design...

Een heleboel mensen zou echter de meerprijs niet bereid zijn te betalen. Een ander paard is zo aangeschaft, een andere wagen niet....(in hun ogen dan he)

Ik vind het moeilijk....ben er tot nog toe in mijn tak van de paardensport nog niet mee geconfronteerd. Maar waar moet dat inderdaad heen....

Je suis Charlie.

Albert

Berichten: 5727
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-02 01:05

Ik ben het met je eens, al zijn de gevolgen voor een paard veel beroerder (vaak) als er wel wat kapot gaat. Gebroken staal is vaak erg scherp, maar als een paard met een knal in de hindernis ineens stil staat geeft dat ook vaak enge inwendige kneuzingen.
Een andere wagen is zo aangeschaft en goede menpaarden zijn erg zeldzaam en volgens mij ook veel duurder.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 01:09

Bij mijn tuig zijn alleen de strengen versterkt met nylon, de borst is gewoon leer. Ik hou er wel van als dingen kapot kunnen gaan in geval van ongelukken, om letsel bij het paard uit te sluiten.
Ik heb wel eens mijn lamoen totaal krom gereden in een marathon. Had mijn kar omgezet mbv een paal, en het lamoen kon daar niet goed tegen Haha!
Maar ik denk dat het heel belangrijk is dat veiligheid van paard en menner voorop blijft staan, en als dat nodig is ten koste van dood materiaal

Goedgekeurd onderschrift :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 01:11

Niet het staal laten breken, maar bomen /lamoenen van kunststof/fiberglas? Is dat geen optie?

Weet te weinig af van marathonwagens om een oordeel te vellen over de aanpassingen in het design.

En wat dat vaststaan van de paarden in de hindernis betreft, is dat niet de schuld van de menner?

Je suis Charlie.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 01:14

Kan een stuurfout zijn, maar sommige paarden worden ook erg sterk in de marathon, een soort van overenthousiasme. Soms schieten de paarden dan allebei een andere poort in, en als daar een paal tussen staat, komen ze met een flinke klap tot stilstand. Vergelijk het met een springer die te sterk wordt en de verkeerde hindernis neemt.

Goedgekeurd onderschrift :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 01:18

Hmm...gevaarlijke tak van de paardensport als ik dat zo hoor....Haha!

Je suis Charlie.

Albert

Berichten: 5727
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-02 01:19

Ook de hindernisbouwers mogen rekening houden met ongelukken door meer paardvriendelijk te bouwen. Klittebandpaaltjes, knikpaaltjes, snelheidsremmende maatregelen e.d.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 01:24

Volgens mij worden de parcoursen daarom nu ook technischer gebouwd, zodat niet alles meer met snelheid en lompheid genomen kan worden, maar er meer techniek en stuurmanskunst aan te pas komt. Jammer voor een aantal rijders, maar ik denk dat het de sport ten goede komt.

Goedgekeurd onderschrift :)

Albert

Berichten: 5727
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-02 01:37

Joepie! en ook de vijf trajecten komen weer terug in de mensport.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 10:29

Oh da's idd een goede ontwikkeling! (van de vijf trajecten terug dan hihi) Maar idd, ik vind ook nog steeds dat materiaal kapot moet kunnen gaan in geval van een ongeluk. Tuurlijk is het een goed punt dat je materiaal duurzaam is, maar de veiligheid staat voor mij voorop.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 11:10

Vroeger waren alle wagens van hout gemaakt, dat was in ieder geval veiliger dan met metaal .... en "warmer" ook als het in aanraking komt met de huid van het paard. Messchien de "oude" traditie promoten??

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 18:55

Cassidy schreef:
Niet het staal laten breken, maar bomen /lamoenen van kunststof/fiberglas? Is dat geen optie?


Ik ben niet zo'n techneut hoor, maar lijkt me geen strak plan. Kunstof/fiberglas dat breekt wordt vlijmscherp, volgens mij ook met splinters ed. Maar wie weet zijn er ook andere soorten kunstof?

Ook mijn tuig heeft versterkte strengen, maar verder is alles gewoon leer. Het is sterk en ook al wordt het leer misschien iets minder, blijft het toch sterk. En gaat er iets mis is het gewoon zaak om een flink scherp mes in je zak te hebben

Van de wagens heb ik niet veel kaas gegeten. Zou er zoveel verschil in de klap zitten als het mis gaat met een zware houten wagen of met een wagen van ijzer/staal? Kweet'tniet Verward

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:11

Ik heb in september een behoorlijk rotongeluk gehad met een fries van vrienden van me.

Toen we bijna terug waren van een rit, viel plotseling het (op maat gemaakte Frusty ) hoofdstel af, gevolg paard op hol, kon de bocht naar de oprit niet meer halen, sprong tussen een boom en een halve ijzere boog een 2 meter diepe sloot in.
De wagen bleef hangen en alles wat gestikt was aan het tuig bleek later gescheurd te zijn.....

Gelukkig is het paard er goed vanaf gekomen, had nauwelijks last de volgende dagen.
Overigens heeft dat met dat hoofdstel nog een staartje gehad, maar da's een ander verhaal Lips are sealed .

Albert

Berichten: 5727
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-02 20:50

Dat is een rotongeluk, gelukkig is het goed(?) afgelopen.
Ik rijdt met een Welshcobhengst, die nogal een speknek en kleine oortjes heeft. Het hoofdstel schuift daardoor te makkelijk over zijn oren en dan heb je weinig meer te vertellen.
De oplossing: In de manen op ± 5cm van het hoofdstel maak je een dunne strakke vlecht. Als hij het hoofdstel op heeft doe je de vlecht door de gesp van de windriem en door de doorn. Zo strak dat het hoofdstel van de oren af komt te liggen. Op deze manier bevestigd kan het hoofdstel niet afglijden. Knipoog

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 23:48

Hmm.. bedankt voor de tip, ik zal het doorgeven. Het schijnt overigens best geregeld te gebeuren dat een menhoofdstel afvalt of afgestreken wordt,(in geval van dubbelspan).
Voordat het ons overkwam had ik er nog nooit van gehoord.

Wat niet is kan nog komen...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:12

Toen ik de cursus volgde voor m'n brevet kreeg ik ook de tip een vlecht te maken, maar dan over het hoofdstel en inderdaad strak ... En het blijkt inderdaad vaker voor te vallen dat we vermoeden!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Albert

Berichten: 5727
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 12:42

Even aanvulling:
Toen we nog wedstrijden reden met vierspan kwam het wel voor dat er een, meestal achterpony, ineens "bloot" stond. Vooral als we ergens voor moesten wachten. Prijsuitrijkingen zijn berucht. Meestal is er dan weinig paniek.
Die vlecht doe je onderlangs door de gesp van de windriem (de doorn door de vlecht heen) Dan hoef je geen touwtje mee te vlechten en trekt de vlecht de gesp dicht. Het staat zo raar zo'n puntje (doorn) recht omhoog tussen de oren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers