[AR] MARATHON in zicht ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanedow

MARATHON in zicht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 23:01

Hallo,
Ik en een vriendin hebben 23 dec onze eerste marathon.
Hebben jullie nog tips, weetjes, of regels ?
Alvast bedankt! Ach gut

Napie

Re: MARATHON in zicht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:43

Niet letten op de snelheid van andere. Een vlotte draf is zeker voor een eerste keer, hard zat. Rij op zeker en foutloos en probeer geen indrukwekkende tijd te maken. Spaar je paard, geen geruk en gepluk.
Als de groom onervaren is, laat deze dan niet volledig meehangen in de bochten (op de binnenkant), het is vaak al voldoende dat deze zich verplaatst naar links of rechts in de bocht. Zweep moet je in de hand houden dus daar moet je mee kunnen mennen.
Regels zijn te vinden op www.KNHS.nl

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:03

Een marathon in december??
Een indoor marathon denk ik dan toch....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 02:04

Lijkt mij ook manie, anders lekker kou-kleumen op de wagen... Clown

Tips van napie heb ik eigenlijk weinig aan toe te voegen, rest is allemaal wel op internet te vinden, qua regelement etc.

Edit: blijkbaar wist ik ook nog even wat uitgebreidere dingetjes te verzinnen, dus van 'weinig toevoegen' is nu niet echt meer sprake Bloos

ikzelf heb ook afgelopen augustus mijn eerste marathon gereden (zowel voor mijzelf, groom en pony) en heb ook gewoon vlotte draf gereden (middendraf/uitgestrekte draf), met op de lange lijnen af en toe een rustig galopje, voornamelijk wel richting uitgang v/d hindernis.
Vol in galop overal doorheen scheuren is in een échte marathon (outdoor dus, met 'harde materialen als houten palen etc.) als onervaren wedstrijdmenner niet echt aan te raden idd. Menner en pony zijn dan vaak nog te onervaren om in een snelheid als galop nog genoeg alles onder controle te houden.

En met je eerste marathon direct omslaan of uit volle galop tegen een paal knallen is ook niet echt een goed begin Knipoog

Verder kun je voor de wedstrijd veel oefenen op wendbaarheid van je pony, en je eigen stuurkunsten. zet eens wat pionnetjes uit, houd je pony soepel door afwisselend veel volte's, zigzagjes etc. te rijden, houd haar lekker aan het bit en scherp op de commando's, zodat je straks redelijk soepel door de hindernissen kan wenden.

vooral wendbaarheidstraining heeft mij erg geholpen.
Nu ga ik bezig met het oefenen om volgend outdoorseizoen in een rustige handgalop door hindernissen te kunnen, dus mijn pony moet dan ook makkelijk stuurbaar zijn in galop.

Leer inderdaad ook zo goed mogelijk de zweep te hanteren, dat je je pony precies kan aantikken en raken op de plaatsen waar je het lichaam graag wíl raken. Natuurlijk niet op je pony oefenen, maar bijv. een balletje op een pion (tip uit ander AR topic).

Zorg dat je tuig en je wagen helemaal in orde is en geen mankementen vertoond. Krik eventueel de conditie van de pony iets op als dit nog niet helemaal op het gewenste niveau is.

maar ik neem aan dat je een indoor marathon gaat starten, da's meer een vaardigheidsproef (kegeltjes) met wat marathon-achtige elementen erin (paar gecombineerde hindernissen met meerdere poorten, A, B etc.)
Da's vaak minder 'ingewikkeld' om mee te beginnen dan een echte outdoor marathon met naast het E traject (hindernistraject) ook nog een stap- en draftraject, + dressuur en vaardigheid.

Veel succes gewenst, en pas op, wedstrijden starten werkt zeer verslavend, zo heb ook ík gemerkt afgelopen seizoen Haha!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 20:37

Shanedow schreef:
Niet letten op de snelheid van andere. Een vlotte draf is zeker voor een eerste keer, hard zat. Rij op zeker en foutloos en probeer geen indrukwekkende tijd te maken. Spaar je paard, geen geruk en gepluk.
Als de groom onervaren is, laat deze dan niet volledig meehangen in de bochten (op de binnenkant), het is vaak al voldoende dat deze zich verplaatst naar links of rechts in de bocht. Zweep moet je in de hand houden dus daar moet je mee kunnen mennen.
Regels zijn te vinden op www.KNHS.nl
dankje Pling

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:57

Geniet... Het kan en zal als je meer ervaring krijgt vanzelf wat harder gaan. Je moet genoeg onthouden ook de poortjes en dan moet je je niet gek laten maken liever heel en langszaam en door de finisch als niet of op de kant gaan doordat je laat opfokken je doet het voor je plezier. Neem een halstertouwtje extra in de wagen mee zelfs strotouwtjes zijn handig voor kleine reparaties mocht er onverhoopt wat kapot gaan, en een mes in jas als je iets niet gauw los kunt krijgen, zwarte tape ook handig. Laat de groom zich goed laten vasthouden, stel je voor dat je pony ff goed aantrekt en ze wordt verrast lig je voor je het weet eraf, je zult de eerste niet zijn.

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:29

welke marathon ga je heen, in franeker is er ook een marathon op de 23 ste, maar je moet gewoon zorgen dat je plzier hebt en geniet van je eerste wedstryd, snelheid komt later eventueel wel en zorg dat je de hindernissen foutloos neemt.

succes de 23 ste