[OV] Dually scooling halter (monty roberts)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

[OV] Dually scooling halter (monty roberts)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 19:14

Afbeelding

Gister ben ik bij Sylvia Whitehouse geweest. Zij blijkt achteraf gezien HET aanspreekpunt in NL te zijn als het over monty gaat (althans, volgens het magazine The Listning post van de Intellegant Horsemanship Assosiation, wat ik van haar gekregen heb)
Sylvia is een directe leerling van Kelly Marks (zo heet ze toch?? Haha!)
Anyway, ik zou met Des (paard van Sylvia) aan de gang gaan om wat van vrijheidsdressuur uit te leggen. Des droeg dus een halster vergelijkbaar met het plaatje, alleen had deze geen gewone neusriem erbij, en had ie maar aan 1 kant (links) een los gedeelte met ring.
Dit halster werkt (denk ik, wat ik er in het engels van begreep Haha!) door middel van meer of minder druk.
Het leek mij heel geschikt (ook na het lezen van wat artikelen uit de Listning Post) om bitloos mee te rijden.
Het is alleen verkrijgbaar (voor zover ik weet) via www.montyroberts.com
Wie kent dit halster? Wie wil zijn/haar ervaring delen?

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 21:14

Het plaatje kan ik niet zo veel van maken maar de beschrijving lijkt erg veel op een rij halster die je in engeland kan kopen. Als je me d'r aan herinnerd kan ik wel een X ff een foto d'r van sturen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 22:56

Wat leuk zeg!!
Dat je met haar hebt gewerkt!
Maar Kelly Marks is ook heel erg goed, dus dan zal die sylvia ook wel top zijn!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 23:09

Ik ben persoonlijk niet zo weg van het Dually halter. De werking van het halster is dezelfde als bij een side-pull. De inwerking op de neus van het paard (op het gedeelte waar alleen maar huid op de neus ligt is erg scherp) De druk verdwijnt als het paard ophoudt te trekken, EN DE RUITER LOSLAAT. Ligt dus helemaal in de hand van de ruiter hoe scherp dit halster is.

Dit lijkt me dus ab-so-luut geen halster om mee buiten te rijden of eventueel bitloos te rijden. Als je een halster nodig hebt dat om het hoofd van je paard samentrekt als hij een beetje gaat springen of om hem te controleren, zou ik met dat halster niet gaan rijden. Dan is een klassieke optoming met bit vriendelijker. En er scheelt wat aan de opvoeding van je paard.

Monty Roberts zegt zelf dat je met dat halster donders goed moet weten waar je mee bezig bent. Ik heb hem gezien op een demonstratie op de Equitana twee jaar geleden, waar hij precies dat opnoemde. Je moet meteen loslaten. Als het paard in paniek raakt ben je hem kwijt. Kan geen halster iets aan veranderen.

Als je een halster zoekt waar je eventueel nog een bit in kan bevestigen, zou ik kijken naar Endurancehoofstellen, die meestal van een soort stof gemaakt zijn.

Maar het Dually halster van Monty? Ik zou het persoonlijk niet gebruiken om te gaan rijden. Het is er gewoon niet voor gemaakt. Eerder zou ik voor een officiele side-pull gaan met brede neusriem. Die nylonkoorden over de neus zijn zo ontzettend scherp...


side-pull
Afbeelding

Dually Halter:
Afbeelding

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 12:57

ik heb het op zijn site gezien, maar meer weet ik ook niet.